Ridskoleryttare 2016

Jag kom till ridskolan igår för att inse att jag inte blivit tilldelad någon häst :p Fick avbryta ridläraren mitt i en lektion och blev tilldelad en av ridskolans nykomlingar. Ett stort, snyggt sto med mycket schwung i traven men som inte är helt enkel.

Något om visade sig stämma lite för väl. Efter tio minuters skrittarbete där vi mest galopperat, snurrat runt på stället och halvstegrat så fick jag byta häst med en mer erfaren gruppkamrat. Det är aldrig jättekul att tvingas byta häst men den här gången så kändes det faktiskt helt ok. Både ridläraren och ryttaren som tog över menade att det är en rejält svår häst som dessutom blivit värre på sistone. Ryttaren, som ridit hästen en hel del innan, fick kämpa rejält och kunde inte delta fullt ut i dagens övning. Det ska bli intressant att se om de får ordning på hästen, igår kändes det inte alls som en häst som passar in i ridskoleverksamhet. Väldigt mycket sto, väldigt mycket huvud.

Istället fick jag rida den bruna herre jag red en hel del för ett år sedan och aldrig riktigt kom överens med. Inte någon favorit men igår var det faktiskt rätt kul att sitta på honom igen. Dagens fokus var avbrott från galopp till skritt och vi red en övning med en tiometers volt per sida. I varannan volt skulle vi fatta galopp och i varannan bryta av till skritt. Och det gick faktiskt rätt bra! Framför allt märkte jag att jag faktiskt lärt mig något sen senast. Jag fick mycket mer grepp om honom nu och även om vi saknade lite bjudning så blev både fattningarna och avbrotten bättre och bättre ju längre vi red. Det var ingen finridning what so ever men vi slet oss igenom och till slut blev det rätt bra.

En kort sagt händelserik men bra lektion:)
 
Kan bjuda på några korta filmklipp från i måndags ^^
Inget superpass utan ser mest mina fel p brister :banghead:


Stor och rätt seg herre med inte så supermkt egen bjudning ;)
 
I måndags hoppade jag (igen), bana denna gången. B var faktiskt ganska pigg, och orkade nästan lyfta på fötterna :p

Jag red med lite mer jävlaranamma än vanligt, vilket gav förvånansvärt bra resultat. Mot slutet av lektionen vågade ridläraren till och med höja upp hindret till hela 70 cm :D, och B hoppade riktigt fint!
 
Fick samma häst som förra veckan, men igår gick det så mycket bättre! I början tänkte jag verkligen på att andas och slappna av. Skritten och traven var bra mycket lugnare hela lektionen denna gången, kändes som i slutet av förra året igen. Och tänka sig, dom första två galopperna på volten gick också bra (för att vara oss), särskilt den första i vänster varv. Jag spände mig inte alls så som jag brukar, det kändes roligt och inte bara jobbigt :p
Sen gick det lite utför, hon ökade och istället för att säga till blev jag spänd igen, men äh! Jag är bäst på att tycka att jag är dålig och bara älta det, men nu ska jag skita i det som gick mindre bra, och bara komma ihåg dom där första bra galopperna!
Hon har börjat gå lektioner nästan varje dag nu också, fattade jag det som, så det hjälper ju det med!

Vi övade bland annat på att flytta ut bakdel på den öppna sidan av volten, stopp backa och så bakdelsvändning direkt, och backa i ett C med hästen böjd rätt... vilket var skitsvårt, klarade inte av det överhuvudtaget :p
 
Idag fick jag rida den nya fuxherren. En 6-årig valack, inte så utbildad och det märktes. Väldigt vinglig och fick rama in en hel del, samt ta ledande tygeltag. Kändes riktigt konstigt när jag är van vid att rida "ordentligt", ridläraren sa att man får tänka väldigt mycket basic nästan lite "bebis-ridning".
Vi hade förberedande hoppning och vi red fram på fyrkantspåret i trav, med volter vid A och C, sen skulle vi galoppera fram. Jag kände i första galoppen, som var i höger varv, att hästen var väldigt lätt i frambenen och det kändes lite som en gunghäst. Jag kände på mig att det var något på gång. Jag satt ner och red galoppen, sen när jag fick vända in på en volt och leda hästen runt volten, då kom det, några bockningar, jag satt kvar, flyttades inte ens ur sadeln och sedan forsatte vi framåt i galopp, som om inget hänt.

De andra hästarna var dock pigga, så vi red inte fram så mycket.

Vi påbörjade dagens övning. Volt vid A och vid medellinjens vändpunkt låg det bommar på böjt spår, sen lite innanför spåret vid A stod ett lågt kryss (jag hoppade aldrig det), sen innanför spåret på långsidorna stod det låga kryss vid mitten av långsidan och sen nere vid C var det volt igen, med bommar på böjt spår och sen ett litet kryss vid C innanför spåret, sen rakrikta och ta nästa långsida med ett litet kryss på mitten av långsidan, och sedan börja om.

Först började vi i trav, då var kryssen på långsidorna travbommar. När vi skulle börja galoppera blev det kryss. Hästen jag red hoppade väldigt stort över kryssen och jag fick rama in honom ordentligt på långsidorna då han var som en ål och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen.

Det gick riktigt bra och vi avslutade med en riktigt fin volt i galopp och hoppning, så jag var riktigt nöjd.

När vi skrittar av brukar ridläraren gå med oss och ha lite eftersnack om vad som varit bra med lektionen och jag fick höra att jag har bra balans som sitter kvar när hästen bockar och hoppar stort över hindren, hon tyckte även att det var bra att trots att hästen hade bockat att jag red på precis som att inget hade hänt. Det var bra sa hon, då hon menade på att det är så hästar skrämmer vissa ryttare.
Så summan av kardemumman en riktigt bra lektion. :)
 
Jag har också ridit lektion. Vi har en liten dressyrtävling om två veckor så vi övade program hela lektionen med fokus på bra vägar och bibehållen takt genom alla delar. Red en häst som har en trevlig trav men en del problem i galoppen, där märker jag stor skillnad nu när jag har tränat annat i veckorna, jag klarar av att hålla ihop honom bättre och hamnar inte efter i takten. Trevlig lektion i solljus, skönt efter, vad det känns som, månader av mulet väder och regn.
 
Jag hade dressyrlektion i måndags :)
Jag har börjat att rida på mer framåt redan från början, på lite halvlång tygel och så kortar jag först efter en stund. B trivs nog bra med detta för han blev jättefin sen :banana:

Vi red lite basic övningar. Serpentiner och ställa utåt höll vi på med större delen av lektionen och sen avslutade vi med att rida med ett spö mellan tummarna. Nyttigt!

B var ganska pigg, men han var finare i formen och mer lösgjord än han varit på länge. Jag tar det som ett tecken på att det gick hyfsat iaf :D
 
Har ridit veckans lektioner nu, fick samma häst båda gångerna, en fjording! Pluspoäng direkt :love: Har aldrig ridit honom tidigare, och gillade honom direkt. Men så har jag en liten förkärlek till kallblod också!
Han är ingen westernhäst, utan får hoppa in nu när det är skralt med hästar utbildade i western.

I tisdags gick lektionen jättefort, vi värmde upp enskilt, sen red vi runt lite på fyrkanten, och sen ett horsemanship mönster. Rida rakt på medellinjen i jog, galopp mellan E och B och 10-metersvolt åt höger, skritt, galopp och samma volt åt vänster, fortfarande galopp på medellinjen och ner till A, jog och sen stopp vid K, bakdelsvändning, jog till F, bakdelsvändning, jog till A, och så vidare till E, stopp, backa, klart! Gick helt ok, stoppen funkade inte så bra, men volterna blev bra iaf.

Igår tränade vi på en trailbana. Bro, grind, travbommar, box, och L. Stoppen från jog i boxen gick faktiskt helt ok ändå, travbommarna och bron likaså, grinden mjaaeenää och backa i L nä. Men ridläraren sa i förbifarten att han tyckte att vi passade ihop, hästen och jag, så jag hoppas jag får ha honom ett tag nu!
 
Igår hade jag min lektion. Gick helt okej, inte lika bra som förra gången men absolut inte dåligt heller.

Vi red en övning med bommar på ena långsidan, där det var ett lite längre avstånd emellan. Målet var att få hästen att få in jämna travsteg mellan bommarna, och inte trampa om eller snubbla. På andra långsidan skulle vi lägga två 10-metersvolter i arbetstrav, och jag la in en förvänd öppna mellan dem också, lite överkurs sådär :D

Efter denna övningen så lades bommarna upp till två små kryss med 21 m mellan, där vi skulle räkna galoppsprång. Ridläraren säger "rid framåt nu", och vad får jag? 8 språng :angel: Kan säga att jag red lite fortare efter det :D

B var ganska pigg, men efter halva lektionen så dök det tydligen upp livsfarliga krokodiler på läktaren :eek:Tydligen var de inte där varje varv heller utan bara lite ibland...
 
Började på ridskola denna terminen efter 22 år som hästägare, sålde hästen när jag fick barn. Är ju dessutom rörelsehindrad, men fick plats i en "vanlig" grupp men jag kommer inte vara med/slipper betala för hopplektionerna, än så länge är jag dock "fast" med två hästar, klubbens hcphäst, en nordsvensk som är jättetrevlig och känslig för hjälperna, men pga all användning vid handikapp och nybörjarlektioner stel i sidorna och en stor luns efter Donnerfly som nog är bland det lataste jag suttit på, de ska dock testa en annan häst e. Amiral vid rampen (som jag måste ha för att komma upp på hästen) och den tror jag skulle passa mig perfekt. Dottern var med sist och mycket koncentrerad fick hon en liten tur på nordsvensken.

bild_zpsicosny7z.jpg
 
Dagens lektion gick rätt så dåligt :p Fick fjordingen (:heart) igen, och nu skulle vi rida en hel trailbana. Gick som sagt inget vidare, men det var roligt ändå! Vägarna blev dåliga, hade ingen koll på banan alls så det kanske inte var så konstigt, backa i L var inte att tänka på, sidepass funkade på 3:e försöket, och allt kändes mest flängigt. Men jag gillar ju hästen, så jag var inte så missnöjd som jag säkerligen hade vart på en annan häst :p

Ridläraren sa att fjordingen har svårt för sånt här, nästa lektion ska vi fortsätta med banan, men då får jag och en annan tjej i gruppen turas om att rida "hennes" häst, så får jag lite större chans att ta mig runt på ett bättre sätt :D
 
Idag red jag privatlektion. Gick så där. Lektionen i sig gick bra. Vi tränade skänkelvikningar, och övergångar skritt-trav-galopp. Det som gjorde mig så besviken på mig själv var att jag fått hjärnspöken sedan senaste vurpan. Så när vi skulle byta ridhus under lektionen blev jag superstressad, eftersom hästen vägrade gå in i det nya. Det stod en livsfarlig skottkärra i närheten och den ville han absolut inte gå förbi. Istället började han trippa runt på stallplanen och blev mer och mer orolig ju mer stressad jag blev, övertygad som jag var om att jag skulle åka av. Till slut fick instruktören komma ut och ta tyglarna och leda in oss. Jag skämdes så jag började grina. Men galoppen gick riktigt bra i alla fall. :)
 
Lektion idag, idag bestod övningen av tre serpentinbågar över medellinjen, varav det låg ute bommar på medellinjen vi skulle rida mellan, ca en meter efter bommarna stod en kon. I skritt skulle vi göra framdelsvändning vid konen och rida som i väldigt fyrkantiga serpentiner, sedan på långsidan skulle vi göra en svag öppna.
När vi började med traven, var det bara öppnat som skulle göras i trav, sedan skulle vi trava hela tiden förutom när vi passerade bommarna, där skulle vi göra en skrittövergång när vi var mellan dom, och när vi travade gjorde vi riktiga serpentiner istället.
Vi byggde vidare och det var trav hela tiden, men istället för skrittövergångar mellan bommarna, behöll vi traven, gjorde en liten framdelsvändning i trav och skulle sen fatta galopp ur traven, rida en serpentinbåge till nästa bommar, där vi skulle sakta av till trav och fortsätta övningen.

Vi avslutade med trav på fyrkantsspåret med volter vid A,C och E.

Jag red en häst som jag bara ridit en gång innan och då fick jag inte ens honom att gå i form, nu lyckades jag någorlunda i alla fall, kände även skillnad när vi travade fram i vänstervarvet och när vi bytte till höger, hästen kändes så skum i högervarvet. Ridläraren sa att den hästen är oliksidig.

Kände mig ändå nöjd med min insats. :)
 
Min lektion gick sådär igår... Vi övade uppridningar, ställning och böjning och det ville helt enkelt inte fungera :arghh:

B var spänd, speciellt i början, och jag fick inte honom att slappna av ordentligt. Dessutom ville inte mitt vänsterben funka alls, gjorde jätteont i höften av någon anledning O_o Stiglädret på den sidan kändes mycket längre än det andra (vilket det inte var) och jag kom inte åt med skänkeln alls...

Nä, ett skitpass helt enkelt... Nytt försök nästa vecka!
 
@Nevermind Då är vi två om att ha mindre bra lektioner den här veckan :down:

Jag har ju på grund av min jävla (men fantastiska :love:) praktik lyckats missa de två senaste lektionerna. Idag fick jag äntligen rätt på exakt hur lång tid det tar från dörr till dörr och vad jag behöver ha med mig i matväg för att orka. Måste gå fem minuter tidigare och så länge jag inte har patient sist på dagen så fungerar det - jag är trots allt 30 minuter tidig varje morgon så de kan egentligen inte klaga :p

Det vart dock en mindre bra lektion. Jag och den brune valacken matchar varandra dåligt och den lilla framgång som var senast kändes som bortblåst idag. Stretigt, motigt och kantigt mest hela tiden :yuck: Själva övningen var bra men jag får inte till någon vettig kommunikation med hästskrället.

Nåja, ny häst och nya tag nästa vecka!
 
Jag hade lektion idag, hoppning *döööööör*! Jag överlevde dock. Först körde vi studs och sedan körde vi en kort serie på 4 hinder och även det överlevde jag. Älsklingen (som var tävlad i just hoppning i Tyskland i sitt liv före ridskolan) hoppar som alltid 70cm över hindret. Han blir dessutom grymt taggad och när vi skulle köra serien, i trav, bestämde han att vägra trav och köra galopp vilket gjorde att jag fick köpa läget och vi körde racerbana och som ridläraren uttryckte hade kunnat rida banan två gånger och ändå vara etta.
På torsdag kör jag privatlektion och då vill jag ha riktigt räääälig dressyr. Längtar verkligen det är årets första privatis :-D
Dottern rider igen på lördagar (vi var ju bortresta i början av terminen) så just nu känns det som jag bor i bilen (40min enkel väg till stallet) denna vecka också.
 
Igår red vi trailbanan igen, jag red först fjordingen (gick bättre än förra veckan iaf!) och sen bytte jag och en tjej häst, så att jag fick testa på en som faktiskt kan.
Oj vilken skillnad det var att byta häst! Var som natt och dag. Det jag och fjordingen gjorde allra sämst, backa i L (ok vi klarade det inte ens, vi fick dispans och bara backade rätt bak haha), gick skitbra med den andra hästen. Min ridlärare sa att om det hade vart en tävling hade jag fått pluspoäng :D Så det kändes kul!

Banan började med att backa i L:et, sen förvänd galopp, skritta över en bro, jog över bommar, jog i små volter (typ) över bommar lagda i sicksack, galopp, skritt in i box och vända runt, skritta ut och så sidepass över en bom, jog slalom mellan 3 koner, klart!
Var riktigt kul att få testa med den andra hästen! Det är så tråkigt att dom två andra westernhästarna fick tas bort, är bara denna kvar som är riktigt duktig. (Och en som är närmare 30 och skadat sig på huvudet så att han inte kan ha träns nu. Men annars är han pigg och glad.) Får helt enkelt köpa mig en egen och ha med på lektionerna :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 237
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 133
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 057
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp