Ridskoleryttare 2016

Igår fortsatte vi på hoppningen, denna gång var det en trekombination på ena långsidan och galoppbommar på nästa. Gick sådär för mig! Hade ponnyn igen så avstånden blev lite långa, ponnyn var lite åt det slöare hållet denna lektion så jag fick verkligen jobba för att få honom att länga stegen :p Jag har inte hoppat så mycket så det blev lite vingligt ibland, men bara jag fick ordentligt tryck i ponnyn så han hoppade ordentligt så blev det bättre!
 
Ridlektion idag igen.
Hoppning på schemat och jag fick studsbollen á la prinsessan på ärten. En väldigt känslig donna. Vi hade ett bra upplägg idag, vi värmde upp först och sedan lösgjorde vi hästarna innan vi fick börja hoppa.
I hoppningen skulle vi vända mycket för ytterskänkeln och den hästen jag hade är buslätt att vända med skänkeln.
Sedan skulle vi även öka galoppen på ena långsidan och sedan ta tillbaka, ökningen blev jättebra och när vi skulle minska det var knappt jag hann ens ta i tygeln, vilket resulterade i en tvärnit, så jag studsade till i sadeln och jag kände hur kotorna i nacken pressades ihop. Så känslig är den hästen, nästa varv brydde jag inte om att försöka och då gick det mycket bättre.
Fram mot slutet höjdes ett hinder och jag kände redan i anridningen att hästen gick med handbromsen i, men visste att om jag försökte driva på henne för mycket skulle det ta stopp, då hon är så känslig.
Vi red an mot hindret och jag bestämde mig för att sitta kvar och inte hoppa förrän hästen hoppar. Det var tur för det blev en vägran, men vi red an på nytt och då kom vi över.
Så får känna mig nöjd med dagens lektion.

Nu blir nästa gång för mig om 1 månad, då jag rider varannan vecka och nästa gång det egentligen skulle vart min tur är det påsk och då ingen ridning. :)
Men det kommer bli bra för då kan jag ha med min egen häst, så det ska bli spännande.
 
Nu har jag ridit veckans lektioner! Vår ridlärare var sjuk båda dagarna, och dom fick inte tag på nån vikarie till oss, så vi fick rida själva. Hörde någon i styrelsen prata om igenridning längre fram dock.

I tisdags var det riktigt skoj i början, men mot slutet blev det att jag mest åkte runt. Ett par stycken har med sig egna hästar i den gruppen, och dom hade ju helt klart ha mer vanan inne att rida självständigt, än vad jag har :P Vilket var skoj! Alla gjorde sin sak och det flöt på bra tyckte jag. Jag galopperade över en bom! Men som vanligt blir jag så fokuserad på att bara ta mig över den där jävla bommen, och slappnar av efteråt när det är över, så då glömmer jag lite bort att styra... :o Men förutom det hoppas jag att jag skötte mig ok :P
Var lite trailhinder på halva banan, och jag tränade även på att göra stopp från galopp, var ett tag sen nu, så det gick väl sådär.

I onsdagsgruppen kändes det inte alls lika självständigt och fritt, på nåt vis. Emellanåt kändes det som att vi skulle försöka rida lite som i en grupp, fast vi bara var 4 och lätt hade fått plats ändå. Så nä, var väl en sådär lektion.
 
Nu har jag ridit veckans lektioner! Vår ridlärare var sjuk båda dagarna, och dom fick inte tag på nån vikarie till oss, så vi fick rida själva. Hörde någon i styrelsen prata om igenridning längre fram dock.

I tisdags var det riktigt skoj i början, men mot slutet blev det att jag mest åkte runt. Ett par stycken har med sig egna hästar i den gruppen, och dom hade ju helt klart ha mer vanan inne att rida självständigt, än vad jag har :P Vilket var skoj! Alla gjorde sin sak och det flöt på bra tyckte jag. Jag galopperade över en bom! Men som vanligt blir jag så fokuserad på att bara ta mig över den där jävla bommen, och slappnar av efteråt när det är över, så då glömmer jag lite bort att styra... :o Men förutom det hoppas jag att jag skötte mig ok :P
Var lite trailhinder på halva banan, och jag tränade även på att göra stopp från galopp, var ett tag sen nu, så det gick väl sådär.

I onsdagsgruppen kändes det inte alls lika självständigt och fritt, på nåt vis. Emellanåt kändes det som att vi skulle försöka rida lite som i en grupp, fast vi bara var 4 och lätt hade fått plats ändå. Så nä, var väl en sådär lektion.
 
Red i tisdags. Min älskade stod med två tappskor så jag fick ruda ett mycket egensinnigt sto. Hon är lite felinriden men jag rider henne när älskling står så jag börjar lära mig. Gick i lägre delen av ok men som det var på henne är jag nöjd.

Nu dåliga nyheter. Jag har haft ont i höger handled i snart 2v. Blir värre och värre. Besökte Vc i fredags, totalt avfärdad. Besökte min arbetsterapeut igår, hon trodde stenhårt på inflammerad sena. Idag akutont så besökte vcjour som trodde på båtbenet :-( ska på röntgen imorgon. Håll tummarna
 
Andra lektionen genomförd i dag! Fick rida en privathäst då hästen jag red förra veckan har blivit skadad. Också en 6-åring, denna var tvärtemot förra veckans häst, denna var stark i vänster och släppte höger tygel. Denna var heller inte helt med på noterna att ridas fram till handen utan ville gärna tjafsa och dra tyglarna ur händerna, lite mer egensinnig och la av en lite bockning en gång.

Vi övade på lite skänkelvikningar, gick sådär han gjorde ju "allt" för att få mig att mista kontakten fram till bettet, men se det lyckades han inte med. i slutet kom han loss lite och rundade sig runt vänster skänkel och slappnade av fram till handen och travade på i en rund stadig form. :) Instruktören tyckte i alla fall att jag var på helt rätt spår och att det var en bra lektion för hästen :angel:
 
Nu har jag ridit mina lektioner den här veckan. Det blev inte så mycket ridning som planerat eftersom jag såklart lyckades bli sjuk och fick skippa både måndagens och tisdagens lektion :banghead:

På onsdagen trotsade jag febern och åkte på hoppträningen iallafall. Det gick skitkasst i början, men sen så! Jag fick rida i en grupp som är en bit över min vanliga, vilket såklart är kul på ett sätt, men jag kan väl säga att jag har lite att jobba på, haha :p

Vi red lite linjer först och sen satte vi ihop dem till en bana på slutet. Inget roligare än så ;) B var lite seg men ändå fin och vi tog oss över alla hinder iallafall.

Fredagens dressyrträning gick sådär. Jag antar att det berodde på att jag fortfarande var (är) krasslig. Vi red tempoväxlingar och övergångar på volt och växlade ställningen på hästarna. Extremt nyttigt och B blev sååå fin på slutet :love: MEN jag fick sådan fruktansvärd mjölksyra efter ett tag att jag trodde jag skulle dö hela tiden, vilket ledde till att jag inte riktigt orkade rida "fullt ut" eller vad man ska säga. Jag har även kommit på att jag gärna vill dra upp vänster höft, vika mig i vänstersidan och glida över till höger, speciellt i vänster varv. Om jag liksom "bara satt" så gled jag till höger så mycket att jag lätt skulle ha kunnat ramla av :o Jag måste verkligen rätta till det här, någon som har tips(mer än att tänka på det hela tiden och att ridläraren tjatar :angel:)? Det borde väl bli bättre av att träna upp vänstersidan och hela bålen i allmänhet?
 
Red lektion igen igår. Samma häst som för 2 veckor sen (teori förra veckan) och vi jobbade vidare med sits, ställning, böjning och formen. Ganska basic men precis vad min kropp behöver för att komma ihåg hur man gör det här på riktigt (och den är på väg skitkroppen. Jag bara tappar allt och orkar inget som det är just nu). Jag har skitsvårt för övergångar mellan tölt och trav och överlag för hur det känns när tölten inte är som den ska och vad jag ska göra åt det. Sen har jag bara ridit islandshäst denna terminen så jag kanske inte ska ha så höga krav på mig själv där. Formen kom iaf lite i slutet av lektionen, enstaka steg i trav. Hade gått bättre om jag inte fått mjölksyra, kramp osv. Det går framåt men inte tillräckligt fort. Jag minns att jag både kunde och orkade förr. Att det inte går nu är väldigt frustrerande.

Jag är väldigt sugen på att rida mer än bara en lektion i veckan men orkar inte riktigt hitta en medryttarhäst då mina senaste erfarenheter har gjort mig trött och osugen på det. Perfekta upplägget hade väl vart en ridskola där jag kunde rida en häst på lektion en dag i veckan och sen rida självständigt ut eller på bana en gång i veckan utöver den lektion jag rider idag. Just nu lutar det åt att börja rida en dag till i veckan på ridskola. Stora frågan är om jag ska göra det på samma ställe eller på en 'vanlig' ridskola.
 
Red igår! Fick fjordingen igen :D Vi började lektionen utan träns och bara snöre runt halsen, haha det gick inget vidare, men skoj var det! Eller, det gick väl skapligt, att styra och bryta av från galopp och trav gick ok, men halter, få ner travtempot och lite mer finlir var det värre med, så efter ett tag fick jag tränset, och då gick allt mycket lättare. Ridläraren tyckte jag red riktigt bra igår, så det kändes kul!
Och så sa han att han letar häst åt mig, det var ju skoj att höra! :D
 
Idag var det sista torsdagslektionen på ett tag med den fina irländska tjejen. Instruktören tycker att det är dags att byta nu. *snyft* Men vi avslutade med flaggan i topp, och hade ett kanonpass! :)
 
Red lektion igen igår. Samma häst som för 2 veckor sen (teori förra veckan) och vi jobbade vidare med sits, ställning, böjning och formen. Ganska basic men precis vad min kropp behöver för att komma ihåg hur man gör det här på riktigt (och den är på väg skitkroppen. Jag bara tappar allt och orkar inget som det är just nu). Jag har skitsvårt för övergångar mellan tölt och trav och överlag för hur det känns när tölten inte är som den ska och vad jag ska göra åt det. Sen har jag bara ridit islandshäst denna terminen så jag kanske inte ska ha så höga krav på mig själv där. Formen kom iaf lite i slutet av lektionen, enstaka steg i trav. Hade gått bättre om jag inte fått mjölksyra, kramp osv. Det går framåt men inte tillräckligt fort. Jag minns att jag både kunde och orkade förr. Att det inte går nu är väldigt frustrerande.

Jag är väldigt sugen på att rida mer än bara en lektion i veckan men orkar inte riktigt hitta en medryttarhäst då mina senaste erfarenheter har gjort mig trött och osugen på det. Perfekta upplägget hade väl vart en ridskola där jag kunde rida en häst på lektion en dag i veckan och sen rida självständigt ut eller på bana en gång i veckan utöver den lektion jag rider idag. Just nu lutar det åt att börja rida en dag till i veckan på ridskola. Stora frågan är om jag ska göra det på samma ställe eller på en 'vanlig' ridskola.

Var får du mjölksyraoch kramp nånstans? Det låter som att du kanske sitter lite fel eller sitter och spänner dig?
 
Jag får ingen vettig rutin på mina ridlektioner den här terminen. Jävla praktik att ligga på tisdagar :(

Nåja, kom iväg i tisdags och fick sitta på stallets sötnos. En brun, sockersöt valack som är en av de keligaste ridskolehästar jag någonsin träffat. Kunde stått i timmar med hans huvud i famnen och bara myst :heart

Lektionen gick hyffsat. Han kändes väldigt mjuk, tillfreds och lyhörd men det blev lite mellanmjölk av det hela. Vi värmde upp med volter och öppna i trav och galopp och gick därefter in i dagens huvudövning: övergångar och mellangångarter. Vi hade en evighetsövning där vi skulle rida övergångar samlad skritt - mellantrav på korta diagonaler (M-E-F) och sen mellantrav - "piafftänk" - arbetstrav på långsidan. Det var svååårt :nailbiting: Herr sötnos har inte jättemycket motor i sig själv och jag lyckades inte få med mig bakbenen ordentligt vilket resulterade i att det blev springit framåt och huvudstupa bakåt. Positivt var att jag hittade en enormt bra sits i galoppen :up:
 
Mina lektioner denna veckan har varit lite berg-och-dalbana känns det som, haha :D

I måndags red jag markarbete på B. Vi hade 2 småkryss med 21 m mellan och så skulle vi komma i galopp, hoppa, bromsa och sedan ha några steg skritt mitt mellan hindren, sen bara precis lätta i handen och galopp över andra hindret. Det gick inget vidare alls :wtf:

B var seg, jag har ingen reaktionsförmåga. Bra kombo! Jag hade typ precis börjat bromsa när vi var över andra hindret :p Till slut fick jag ihop det tillräckligt för att få skritt, men då försvann bjudningen och det var inte alls lätt att få galopp igen :rage: Näe, inte kul!

I tisdags red jag raggsocka (islandshäst dvs). Det gick däremot skitbra! Jag fick en av mina favorithästar, en liten spinkig brunskäck :p Shit vad fin han var! Liiite passtaktig i början, men sen var han helt klockren i tölten och det kändes som att rida på moln :banana: Raggsockefröken var nöjd med oss, det är alltid trevligt när det händer...

I fredags åkte jag och hoppade lite terräng. Jag fick rida en röd racerponny, som tyckte det var lite väl roligt :D Hon började genom att trotsa sin martingal och nocka mig upp på västen. Stabilt osv :cool:

Vi fick mest hoppa i trav tills hon lugnat sig, men vi fick hoppa lite i galopp till slut. Då gick det faktiskt bra, och jag kunde nästan styra :angel:
 
Min lektion i torsdags gick väl ok. Återigen en ny häst, denna gången en "surtant". Hon har förmodligen lyckats skrämma ryttare med att stanna och hota med att resa sig upp. Det försökte hon med mig med men när inte det funkade hittade på hon på andra försök. I övrigt red vi hörnpasseringar och det var ömsom vin ömsom vatten. I slutet hittade jag dock lite trav i hästen och hon kom fram till handen i stället för att dra sig undan :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 229
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 128
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 057
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp