Ridskoleryttare 2016

Måndagens lektion gick ganska bra för mig. Vi red för B's matte denna gången då vår ordinarie ridlärare var sjuk. Alltid lite extra roligt att rida för henne eftersom hon känner B väldigt bra och kan ge lite extra tips :)

Vi övade på tempoväxlingar och volter med nedsittning i trav. Precis vad jag behöver med andra ord :angel: Det gick bra tycker jag, jag kom åt B bra, men han vill gärna dra in näsan lite. Jag behöver driva honom mer och inte vara rädd för att hålla kvar (eller nästan öka) stödet på yttertygeln när han dyker bakom lod. Just nu blir jag lätt lite förskräckt och "släpper" honom istället för att rida ur det.

Tisdagens lektion gick helt okej. Jag fick en liten rödblack socka, och hon och jag kommer bra överens. Hon är lite stel i sidorna men har en underbar tölt :love: Pigg och glad tjej dessutom!

Vädret var vårt stora problem detta passet, det verkligen spöregnade så att det slog i backen och haglade så att hästarna blev rädda om vartannat. Jag hade smart nog inte tagit med mina regnbyxor heller. Lite blöt, ja :p

Även här övade vi på tempoväxlingar, i tölt och skritt, och sedan gick vi in på volterna och övade på att göra volten "vågig", dvs. flytta in i volten och ut igen hela tiden. Det gick faktiskt ganska bra! Sockan ville gärna hänga sig i inner, men jag är en sådan jobbig människa att hon inte fick det :cool::D
 
Var får du mjölksyraoch kramp nånstans? Det låter som att du kanske sitter lite fel eller sitter och spänner dig?
Det är restproblem från en gammal skada i kombination med en kropp som är svagare än vad jag minns att jag orkade i ridning. Jag har sjukgymnastik som jag fortfarande gör vilket förbättrar i ridningen men det går väldigt långsamt just nu. Borde komplettera med mer gymträning.
 
Igår fick jag ha en rödhårig, jättefin och riktigt mysig tjej som jag har hafr mycket förut. Det var ett kärt återseende. :) Lektionen i sig gick ganska bra. Vi hade vikare, eftersom den ordinarie instruktören var sjuk. Vi tränade sänkelvikningar och nedsutten trav. Riktigt kul.
Idag red jag för en annan instruktör, och hade en annan häst som jag tycker jättemycket om. Han var ganska spänd, men i slutet på passet slappnande han av rätt så bra. Det var ett ganska roligt pass även om det inte gick så bra.
 
Nu har jag vart i ridförbudets land pga mina skadade ledband i en månad men de blir ju knappt bättre så nu skiter jag i farbror doktorn och kommer rida på tisdag. Längtar enormt. Lyckligtvis har Äskling som är en riktig fjant, kan inte gå ens en meter utan sko mm, dessutom lite klumpig då han balltrampar sig ofta i hagen, haft en längre vila under min sjuktid men nu jävlar kommer vi halta (jag inte han) och lytta tillbaka och jag har massor att rida igen!
 
Har bara hunnit läsa igenom en del av era inlägg men roligt att läsa era berättelser. Själv har jag funderat i drygt ett år på att ta upp ridningen på islandshäst igen efter att inte har ridit för instruktör sen -98.. Har bara ridit islandshäst ett år innan men många år på ridskola på mestadels ponny och "vanlig" häst som ung, därefter mest bara skogsmullande och senaste åren bara ridit ut i skogen några gånger/år.

På torsdag ska jag ta min första lektion på islandshäst igen. Är riktigt nervös och jätteglad på samma gång. Det ska bli så roligt att rida islandshäst igen men jag känner mig minst sagt ringrostig. Har ju inte ridit lektion alls på så länge, får se om jag gör bort mig helt och hamnar i en nybörjargrupp istället :P Det är nästan så jag önskat att bli satt i en nybörjargrupp för att få ta det lugnt i början..
 
Måndagens lektion gick inte speciellt bra. Jag var trött och hade huvudvärk samt var nedstämd över en sak som hänt privat. Dessutom hade jag min nya väst, och den är stel som en planka nu innan den är inriden. Fantastiskt, va? :banghead:

Som grädde på moset var B extremt seeeeg. Jag misstänker att hans sadel inte ligger helt hundra, men jag får inte riktigt fram budskapet till ridläraren... Hon lyssnar nog inte på mig om sadlar, haha :p

Iallafall så hoppade vi. Vi kom fel på typ vartannat hinder pga. bristande framåtbjudning, vingel och läskiga läktare. Inte vår lektion helt enkelt :(

Idag så red jag ut på den rödblacka sockan, och det gick desto bättre! Ute kommer hon mest till sin rätt, för hon är en riktig töltmaskin. Bara att hänga med :angel::love: Hon var lite taggad, speciellt i galoppen, men det var nog för att sockan bakom var ännu mera taggad och dess pilot fick använda oss som bromskloss :D
 
Jag rider typ varannan vecka för tillfället :crazy:

Satt på världens finaste lilla donna idag. Sockersött sto som verkligen visste att vara tydlig i sitt kroppsspråk. Det var strukna öron, nafsande i luften och stampande i golvet när vi skulle av eller på med grimman eller backa på kommando. Två sekunder och lite beröm senare så var det bara gos och spetsade öron som gällde. Tokfia! :p

Donnan tillhör en av ridskolans nyförvärv. Och gud vilken härlig häst de hittat! :love: Det är, liksom från marken, allt eller inget som gäller. Är jag i minsta obalans eller tar i det minsta för mycket så går bromsen i, nosen i vädret och det är hovar åt alla håll och kanter. Sen tar det tre sekunder där donnan tycker att jag rider rätt hyffsat och hon bara pang blir världens häftigaste häst som reagerar på varje andetag :o Det var den värsta bergochdalbana till lektion jag någonsin ridit :rofl: Fick överväga varje hjälp och det tog mig gott och väl 45 minuter innan jag hittade ett hyfsat stabilt dragläge på damen.

Men åååh vilken gudomlig läromästare till häst :heartheart:heart
 
Red lektion idag med en ny lten going som jag inte haft sedan i somras. Första halvan av lektionen gick skitdåligt. Inget stämde, instruktören fick springa med och visa gång efter gång. Jag fick nästan pipen i halsen och kände mig världssämt. Sedan... mitt i ett steg så satt allt ihop!!! Bara sådär! Farbror frustade nöjt, instruktören var nöjd och jag blev överlycklig!!! :) Så glad att jag har just den instruktören i mitt liv, som förstår både hästarna och mig. :)
 
Jag hoppar in här. Har ridit ganska länge och haft egen häst som jag tävlat i lätta klasser i dressyr och hoppning. Skadade hästar, småbarn och ett krävande jobb med många tjänsteresor gjorde att jag lade ridstövlarna på hyllan när min häst fick tas bort. Jag har precis börjat på ridskola efter ett uppehåll sen 2007. Träningsvärken efter första lektionen var inte nådig, ikväll är det dags igen! Jag har hamnat i en grupp som ridit länge och som har valt bort hoppning, vilket passar en dressyrtant som jag :-).
 
Min lektion i torsdags gick så himla bra! Fick privathästen igen och nu hittade vi lite samarbete och harmoni :-) Red dressyr och till största delen red jag självständigt, var så koncentrerad så jag märkte inte ens att 3 av totalt 5 ekipage hade avslutat lektionen :o Jag och en till elev var helt inne i vår egna ridning så vi red visst över tiden lite.. :D Privathästens ägare satt även med under lektionen och tittade, och eventuellt tar ägaren med sig sin dressyrsadel till nästa vecka :love: Jag har ridit i hoppsadel på ridskolan och tycker det är mindre bekvämt.. i vanliga fall rider jag alltid i dressyrsadel hemma :laugh:
 
Dags för ridlektion igen, har gått en månad sen sist, då jag bara rider varannan vecka och den måndagen jag skulle ha ridit på inföll på påsk och då var det inga lektioner.
Fördelen nu är att det är såpass ljust ute att jag kan ta med min egna häst till ridlektionerna, då vi rider dit.

Det var hoppning på schemat och min tant var supertaggad. Vi värmde upp med trav på fyrkantsspåret där vi först skulle sitta två och stå upp en i lättridningen, sen rida lätt vanligt, göra lite volter, sen var det sitta ner två och stå upp en. I galoppen fick vi rida lättridning också.

Sedan värmde vi upp med övningen som var en stor åtta med 4 bomserier, två på diagonalerna och två nere vid hörnen på böjt spår vid A, sen låg en galoppbom vid C, stod även ute fyra koner för att vi inte skulle gena i svängarna.

Först var det trav med skritt övergång vid A och C, samt volt.

Sedan lades bomserierna på diagonalerna upp till små kryss och vi skulle ta galoppbommen och sedan hoppa ett kryss, sedan sakta av till trav och trava över bomseriena på det böjda spåret, sedan fatta galopp och ta det sista krysset.

Min tant var så pigg att vi först inte höll på att komma tillbaka till trav, då hon ångade på så, men har matte väl bestämmt sig blir det lite djävlar anamma och det blev trav precis innan bomserien.

Sedan la även de sista bomserierna upp till små kryss och diagnoalerna blev låga räcken istället. Sedan skulle allt tas i galopp.

Det avslutades med att räckena blev ca 70cm höga. När vi red an, rev vi första räcket, mest troligt för att både häst och ryttare började bli trött och var minst lika svettiga. Dock fick vi till en jättebra anridning mot sista räcken och hoppade utan att riva.

Gick över förväntat, då jag hade gått in med inställningen att jag kommer dö på lektionen. :p
 
Efter att inte ridit lektion på två måndagar (påsk + bortrest) var det dags igen. Ny häst jag aldrig suttit på, blir rätt ofta så på ny ridskola :D, och ett uruselt måndagshumör hos mig men det gick riktigt bra. Fortsatte med sits och takt, precis vad jag behöver med tanke på hur ny jag är på isisar och hur länge sen det var jag red regelbundet med instruktörsögon på mig.

Största problemet nu är att jag behöver styrketräna upp min kropp och att jag vill rida mer :)
 
Igår red jag i paddocken med en jättesöt rödhårig kille. Det blev lite jobb med att få honom att slappna av och inte titta på allt som rörde sig, men över lag gick det riktigt bra.
 
Igår red jag dressyr på B. Han var seg i början, och jag trodde att det skulle bli ett skitpass, men det gick faktiskt bra! :bow:

Vi övade på volter och åttvolter i trav och galopp utan stigbyglar. Jag och B fick lite överkurs och fick flytta rumpan åt diverse håll också :p

Han var lite orolig i munnen, vågade inte riktigt ta stöd i början. Det fixade sig dock efter ett tag och då blev han såå fin med stoooora kliv bak :love:

Idag fick jag rida dressyr på en brunfläckig raggsocka. Han var pigg och töltade som en gud :love: En av mina favoriter sedan tidigare!

Vi övade mest på öppnor och sidförflyttningar på volt. Fröken klämde in lite framdelsvändningar också. Sockan och jag fick till det på det mesta och fick mycket beröm av sockfröken :D:cool:
 
Efter en riktigt tung höst och vinter så börjar hästlivet äntligen kännas riktigt roligt igen.

Hade med mig medryttarhästen på en lektion för några veckor sen. Det var så roligt! Hon har inte varit riktigt igång på ett tag pga hälta, men jäklar i min lilla låda vad duktig hon var. Hon fick ett par extra pauser här och var, men hängde ändå med riktigt bra.

Och i övrigt rider jag mest min gamle vän från innan Prinsessans tid.
Han känns mjukare och finare för varje gång. Vi har fortfarande massor att jobba på, sidorna, test rida på vanligt bett igen, lösgörande, lösgörande, lösgörande.
Ser fram emot en rolig vår!
 
Har hittat en ridskola jag trivs på YHEY!! :banana:
Underbara Håbo RK :bow::bow:
Flyttade för 2år sen och har letat sen dess. Blev lite kall dusch dock.... Ridit islänning de senaste åren (och hade väll inte tänkt sluta helt med det) första lektionen å jag hamnar på en häst, en STOR häst 170+, sist jag red var det en liten D-pony, ca 140cm tror ni jag hade träningsverk eller....:o
 
Jag ska fanimig sluta rida och börja på med typ frimärkssamling. Det borde passa min skit-koordination och förba---ade världsdåliga sits! J--la skit!!!! Grinade redan innan jag hunnit gå från stallplan och nästan hela vägen hem med mascaran rinnande i hela ansiktet.:cry:
 
Förutom det så började jag grina framför min instruktör. Nu tycker hen säkert att jag är värsta pipsillen. :(
 
Förutom det så började jag grina framför min instruktör. Nu tycker hen säkert att jag är värsta pipsillen. :(

Säkert inte. Många människor gråter av olika anledningar. Träffar man många i sitt yrke borde man ha lärt sig det. En del gråter lätt, en del gråter som jag när de blir arga, en del gråter när de är lyckliga. Det är så det fungerar. Dessutom har alla dåliga dagar. Du kommer igen.

Jag har gråtit inför instruktörer många gånger, mest för att jag är arg på mig själv och vet att jag kan bättre. Ibland under faktiska lektionen för att jag är så trött (men det var många år sen nu). När jag var yngre började jag gråta efter avramlingar för att jag var arg och alla trodde jämt att jag hade skadat mig. Då blev jag ännu argare och grät ännu mer. Mycket frustrerande.
 
Igår var det lektion igen. Fick samma häst som jag hade förra veckan och det kändes från början att jag hade lite bättre koll på var knapparna satt än förra veckan. Han gick i helt okej form större delarna av lektionen och i alla gångarter. Fortsätter det så här så kommer jag att vara helt isisfrälst innan terminen är slut :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 049
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp