Ridskoleryttare 2016

Min lektion förra veckan gick uruselt :yuck: Red privathästen igen och denna gången var det mamman till hästägaren som var där och kollade under ridlektionen :nailbiting:
Kändes inte jättekul när det gick sämre än sämst... Hästen var enormt stel/stark i vänster tygel och överlag i hela kroppen. Red mycket på 8-volter för att försöka få hästen lite smidigare och mer följsam...gick väl sådär.
Det enda som var trevligt var att få rida i dressyrsadel igen :meh:
 
Lite sen uppdatering från min sida :p
I måndags red vi övningar med bommar. Det blåste något helt sjukt mycket = spänd häst. Han var dock pigg och med fina bakben, alltid något! :)

Vi red galoppbommar på volt och travbommar på rakt spår med olika avstånd i de olika bomserierna. Nyttigt! B tyckte att det var JETEJOBBIGT och försökte skjuta ut vänsterbogen hela tiden, men när vi väl fick rätt på den så blev han riktigt fin! :)

I tisdags red jag ut på den brunvita sockan, finns väl inte så mycket att säga om det. Han var fin som vanligt och hans tölt är ju to die for! :love::love::love:
 
Ska nog tänka över mitt beslut om frimärkssamlingar, för i går gick det SKITBRA!!! :)Tjoho!
Hade samma farbror som förra veckan, men nu kändes allt mycket bättre igen! Och så har jag ju världens bäste instruktör som man bara måste älska!!! :) Så jä---a bra!:grin:
 
Dressyr på schemat idag. Värmde upp med lite innanför fyrkantsspåret och en volt vid E och B.
Sedan började dagens övning, vänder upp vid A, stod totalt 4 par koner (alltså 8 koner allt som allt), de stod två och två och man skulle rida mellan dom. Det första paret var nästan ute vid A för att man inte skulle fuska med inridningen till medellinjen. Nästa par koner skulle man rida mellan, lägga en volt åt vänster, rida mellan igen, rida till nästa par koner och lägga en volt åt höger, sen ner mot C och de sista konerna för att sedan rida ut på spåret åt vänster. Sedan på långsidan ner skulle man rida innanför spåret i en öppna.
Nästa gång man vände upp på medellinjen skulle man lägga första volten åt andra hållet, dvs åt höger, andra volten åt vänster och sen ut på fyrkantsspåret åt höger, för att alternera ridningen lite.

Först gjordes det i skritt och på volterna skulle vi först ställa och forma så som man ska, sedan fick vi rida volterna men ställa hästarna utåtställda, och till sist rida som man ska men flytta ut bakdelen lite.

Sen travade vi på långsidorna och skritt på medellinjen, innan det blev trav hela tiden.
Vi hade även fått ta upp stigbyglarna och red utan stigbyglar. Riktigt jobbigt, mina knän la av efter majoriteten av passet. Fick så sjukt ont i dom trots att jag inte spännde dom, så fick ta ner stigbyglarna och rida lätt sista delen av passet.

Hade med min egen tant på lektionen och i början stretande hon emot lite, men mot slutet blev hon riktigt fin. Nu har jag dock träningsvärk.

Vi avslutade passet med att rida skänkelvikning från A ut till E och B i bägge varven i trav.
 
I måndags fick jag rida en annan häst än B. En ponny blev det istället! Har ridit honom innan och vi har väl aldrig riktigt kommit överens, men den här gången gick det faktiskt ganska bra! :banana:
Vi red dressyr, mycket tempoväxlingar och övergångar och avslutade med galoppökningar på diagonalerna. Roligt tyckte ponnyn! :D

Han var lite stel och "kantig" i början, vilket inte är så konstigt eftersom han mest går med de lite mindre vana ryttarna, men efter ett tag så blev han riktigt fin emellanåt och rundade sig ordentligt över ryggen :love: Fick beröm av fröken för fina bakben!

Igår fick jag sitta på en grå socka. Hon och jag är väl inte heller bästa kompisar direkt, men det gick. Lite trassel med framdelsvändningarna innan vi fick koll på alla bogar hit och dit, men bakdelsvändningarna gick bättre. Lite småstrul med att hitta traven, tölt är mycket bättre ju :p Inga problem med tölten iallafall :angel:
 
I måndags samma häst som de senaste gångerna. Öppna och skänkelvikning i olika kombinationer i skritt och tölt. Det gick bra, tycker det gick mycket bättre i högervarvet än det gjort tidigare och jag får honom snabbare till form och behåller honom där längre :)
 
Det blev ingen ridning för mig i går, hann sitta upp och skritta 10 meter typ - halt häst :(
Dessutom trodde jag att jag hade en sista lektion nästa torsdag (som jag betalt för), men det är tydligen inga lektioner då.... Så det var ju ett mindre roligt avslut på min tid hos ridskolan.:meh:
 
Jag har inte ridit regelbundet på drygt 6 år men precis anmält mig till ridskola med start i augusti! Har velat ta upp ridningen igen ett tag och nu bestämt mig för att testa en termin på ridskola som ett första steg. Efter alla år är ridmusklerna helt obefintliga så kan nog vara bra att komma igång lite lagom under ordnade former ;)

Kommer börja rida på en helt ny ridskola, den drar igång först nu efter sommaren så jag har inte sett deras hästar än. Hoppas att det kommer finnas hästar som känns roliga att jobba med, jag är aningens kinkig på den fronten ;)
 
Lektionen igår gick inget vidare om man tittar till hur hästen gick. Sprang med huvudet i vädret, lyssnade inte bra, han slingrade runt och försökte komma undan osv. Det som var bra var känslan i min kropp. Den börjar verkligen komma igång igen, komma tillbaka. Nu ska jag 'bara' försöka behålla och förbättra den känslan och fortsätta vidare.
 
Har varit lite slarvig med att skriva här på sistone, har haft lite annat att göra :p

Jag hoppade med B i måndags. Han var cirka skitpigg och ville bara SPRINGA! Dessutom var läktaren SKITLESKIG, faktiskt :nailbiting: :D Efter ett tag slappnade han av lite, men de första sprången var inte vackra om man säger så... I slutet blev han dock fin och kom rätt på hindrena. Finns väl inte så mycket mer att säga tror jag.

Igår red jag ut på en liten svart raggsocka. Hon var också pigg och ville dra om alla i tölten fast hon är minst, haha :rofl: Hon är en riktig töltmaskin så det är bara att hänga med och sitta som en liten drottning där uppe :D :p Härligt var det iallafall!
 
Idag red jag lektion med världens sötaste kanelbullekille. Det gick riktigt bra, särskilt med tanke på att vi som red var på olika nivåer allihop. Men jag har sådana sa--ns sadelskavssår så jag tror jag smäller av. Hur ska jag göra för att inte få det?
 
Idag red jag lektion med världens sötaste kanelbullekille. Det gick riktigt bra, särskilt med tanke på att vi som red var på olika nivåer allihop. Men jag har sådana sa--ns sadelskavssår så jag tror jag smäller av. Hur ska jag göra för att inte få det?

Jag använder bra, sömlösa trosor. Det brukar funka för mig :) Ibland kan jag ta såna där "glatta" träningsshorts under ridbyxorna, så att de inte fastnar liksom. Trosor i lite glidigare material borde också funka. Vet att vissa smörjer sig med vaselin eller liknande, men det har jag aldrig gjort själv :D
 
Vaselin låter som en bra grej att prova. Det kan ju inte bli värre iaf. :)
Idag red jag lektion med en, för mig ganska ny, häst. Jag har bara haft henne en gång tidigare, och då var det i grupp i ridhus. Idag red vi privatlektion i paddocken. Och det var skillnad! Hon var spänd och trippade runt och höll på. Jag var också lite nervös, vilket inte gjorde saken bättre naturligtvis. Sen så klickar jag och instruktören till 100 heller alla gånger. Jag gillar att rida för hen, men iblad känner jag att hen är lite väl snabb med att säga hur jag ska göra istället för att jag får tänka ut det själv. Men vi lugnade oss efter en stund, både jag och fina tjejen. När vi väl slappnade av gick hon riktigt fint och avslappnat, och det kändes bra.Efter lektionen sa instruktören att jag skulle vara nöjd med det vi gjort idag. Och kanske har hen rätt men... smolken i bägaren är att jag känner mig sååå mesig när jag blir stressad och spänd. Jag hatar att vara det! Jag vill vara lugn och sansad i alla situationer, även om hästen är spänd och tittig.
 
Igår red jag två lektioner. Först ut på en häst som jag haft en gång tidigare och det gick så där. Lugnt och sansat för oss men grisepass stora delar av tiden vilket jag av förståeliga skäl är ganska missnöjd med. Andra lektionen på banan på samma häst som jag haft ungefär halva terminen. Pållen hade varit med ute på lektionen innan och var alltså uppvärmd med hjälp av en timmes uteritt och var riktigt trevlig att rida. Vi fick till några helt okej töltökningar och bitvis riktigt trevlig trav.

Jag var väldigt trött efteråt och jag är ganska mör idag men på det stora hela nöjd.

Vad gäller skavsår @MariaE så brukar jag personligen få det när jag är för torr, tvättar jag mig med intimolja regelbundet så går det över. Det kan även bero på för kort eller för långt hår eller, naturligtvis, fel trosor. Upptäcker jag att jag äger trosor jag får skav av så slänger jag dom direkt....
 
Hej! En tråd för mig, så kul! Har tidigare haft egna hästar i alla möjliga nivåer, från föl och inridning upp till LA:5 dressyr och i yngre dar lite hoppning. Orkar inte leta medryttarhäst där så mycket ska klaffa så i våras började jag på ridskola. Rider i en ren dressyrgrupp som kör 1,5 tim och rider samma häst varje gång, en 10 årig herre med hoppstam, nästan 1.80 hög (jag är 1.58...). Det går bättre och bättre och nu har jag blivit så i gasen att jag anmält mig till en hoppgrupp varannan fredag också, första gången nu på fredag och jag hoppas på att jag får samma häst såklart.

Igår red vi samma övning som lektionen innan, dock med ordinarie ridlärare som är suverän, förra veckan hade vi vikarie, säkert duktig men övningen blev konstig, krånglig och tråkig. Konstigt hur två personer kan på samma ekipage att prestera så olika. Vi satsar på att rida en LA:3 vilket faktiskt börjar kännas möjligt.

Största problemet jag haft är att jag inte håller tätt i galopp (tre barn, senaste är 1,5 år). Nu har jag kommit på att menskoppen funkar som åtklämmare så inga mer läckage.
 
Jag hoppar in här. Har ridit ganska länge och haft egen häst som jag tävlat i lätta klasser i dressyr och hoppning. Skadade hästar, småbarn och ett krävande jobb med många tjänsteresor gjorde att jag lade ridstövlarna på hyllan när min häst fick tas bort. Jag har precis börjat på ridskola efter ett uppehåll sen 2007. Träningsvärken efter första lektionen var inte nådig, ikväll är det dags igen! Jag har hamnat i en grupp som ridit länge och som har valt bort hoppning, vilket passar en dressyrtant som jag :-).
Hej hej! Vi är i samma fas då :-) Det var ju din pålla som jag red "ordentligt" på senast.
 
Jag red min sista ordinarie lektion för terminen igår. Det blev en rätt dålig termin rent ridmässigt där jag pga praktik på annan ort inte kunnat få någon regelbundenhet i mina lektioner och missat drygt hälften av höstens lektioner :( Nu kommer jag dessutom missa de tre sista lektionerna på terminen på grund av resa. Jag kommer rida igen två av dem på igenridningstillfällen på fredag och på söndag men de tillfällena blir sällan speciellt givande då gruppsammansättningen blir ojämn.

Det blev iallafall ett positivt avslut. Vi red program med hela köret av starttider, självständig framridning och vita staket. Jag red LB:1, ett program jag ridit förr men som jag fick snabbmemorera under framridningen då jag glömt att förbereda mig innan lektionen. Var tilldelad en liten, brun valack som jag tror att jag ridit innan men som jag inte har några tydliga minnen av. Han kändes trevlig, trygg och lagom reaktiv för min nivå, men något istadig och rent av knackig i ena varvet. Jag blir enormt osäker när hästarna inte går helt rent, det känns inte bra alls och jag vet inte hur jag ska lösa det. Han hade dock gått ett pass innan och jag litar på att min ridlärare skulle tagit ut honom om det var något.

Vi tuffade runt programmet utan större missöden. Han blev lite pinnig i galopperna och avbrott galopp-trav har aldrig varit min starka sida. Genomgående över tygeln men med bra bjudning och tempo samt bra vägar. Jag fick väldigt positiv respons från ridläraren som var imponerad över min ridning :o Framför allt satt jag visst väldigt bra. Jag kan väl tycka att jag haft bättre känsla vid andra tillfällen men det är alltid kul att höra att man kan få ihop det självständigt, även utan hennes vägledning och guidning. Sen så kan jag känna att det där med sitsen inte är så mycket min förtjänst som att hästen råkar ha en sadel och en gång som passar mig :angel: Det var ingenting jag överhuvudtaget behövde tänka på den här veckan medan jag förra gången kände det som om jag skulle ramla av i vart och vartannat steg... :cautious:
 
Jag har HOPPAT! Det var nog en sisådär 10 år sen sist. Fick inte den hästen jag rider på tisdagar utan en annan som jag tycker ser rätt trist ut. Mjukare än förväntat och rätt trevlig, men seeeeg och fyrtaktig markbunden galopp som kändes svårreglerad. Vi hoppade en övning där hindren på slutet låg på 80 cm kanske och det kändes som ingenting. Fick bra feedback från ridläraren som tyckte jag "tog bra beslut" när det inte blev perfekt mot hindren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 130
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 057
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp