Ridskoleryttare 2016

Attans! Jag har lyckats planera in jobbresa så jag missar sista lektionen för terminen när vi ska rida LA:3. I tisdags fick vi ju till galoppen så nu ska det banne mig gå att rida förvänd utan problem också, så jäkla fin häst :-)
 
Min ridskola har sista veckan denna veckan. Jag red i måndags och sen red jag min sista igenridning igår. I måndags repeterade vi saker vi gjort under terminen och jag hade en liten fux jag aldrig ridit innan. Han var väldigt travtaktig men när formen väl kom så kom även takten och då var han jättetrevlig (så länge jag orkade hålla kvar det). Igår red jag en häst jag ridit två gånger tidigare och inte riktigt tyckt om. Innan lektionen kände jag mest att jag inte ville avsluta terminen tråkigt men han var riktigt trevlig igår. Förra gången jag red honom (uteritt) blev det inget annat än grisepass men denna gången fick vi till riktigt trevlig form i alla ridna gångarter och han kändes dessutom mycket mjukare och finare än när jag ridit honom tidigare. Bra avslut på terminen alltså :D
 
Gehöver goda råd av er, kloka mäniskor. Mitt självförtroende är som bortblåst. Känslan av att det är roligt att rida likaså. Jag tycker att jag misslyckas med allt jag gör på hästryggen, att jag rider sämre än sämst och inte kan någonting längre. Dessutom känns det som om instruktörerna tycker detsamma. Det spelar ingen roll att dom säger att jag gör bra saker, jag ser bara det som inte blir bra. Ändå vill, och tänker jag inte sluta rida. Ridningen är i grund och botten det roligaste jag har. Och i vanliga fall så kan jag leva på en bra lektion i flera dagar. Jag försöker tänka positivt, men det går inte. Vad f--n ska jag göra?:cry:
 
Ännu mer "tycka synd om"-tankar. Inte nog med ovanstående funderingar. Jag är också skiträdd för att instruktörerna ska tröttna på mig. Jag hör ju själv hur gnällig jag låter.
 
Gehöver goda råd av er, kloka mäniskor. Mitt självförtroende är som bortblåst. Känslan av att det är roligt att rida likaså. Jag tycker att jag misslyckas med allt jag gör på hästryggen, att jag rider sämre än sämst och inte kan någonting längre. Dessutom känns det som om instruktörerna tycker detsamma. Det spelar ingen roll att dom säger att jag gör bra saker, jag ser bara det som inte blir bra. Ändå vill, och tänker jag inte sluta rida. Ridningen är i grund och botten det roligaste jag har. Och i vanliga fall så kan jag leva på en bra lektion i flera dagar. Jag försöker tänka positivt, men det går inte. Vad f--n ska jag göra?:cry:

Sånna perioder har jag också. Dom senaste månaderna har vart lite sånna, mest känts "meh och bleh" att rida lektion. Antagligen därför jag inte skrivit här :p Det går över och blir bättre, sen blir det sämre ett tag igen, och så håller det på. :) Förra vintern var en extra illa period för mig, kändes skit och jättetråkigt att rida lektion, kände jag mig för kass ställde jag bara in lektionen och kollade på nån bra serie istället. Ibland vill jag inte rida rida, utan bara åka häst och mysa, men det är ju lite svårt på ridlektion.
Det kommer säkert kännas bättre igen om ett tag! :)
 
Gehöver goda råd av er, kloka mäniskor. Mitt självförtroende är som bortblåst. Känslan av att det är roligt att rida likaså. Jag tycker att jag misslyckas med allt jag gör på hästryggen, att jag rider sämre än sämst och inte kan någonting längre. Dessutom känns det som om instruktörerna tycker detsamma. Det spelar ingen roll att dom säger att jag gör bra saker, jag ser bara det som inte blir bra. Ändå vill, och tänker jag inte sluta rida. Ridningen är i grund och botten det roligaste jag har. Och i vanliga fall så kan jag leva på en bra lektion i flera dagar. Jag försöker tänka positivt, men det går inte. Vad f--n ska jag göra?:cry:
Jag har jobbat som instruktör och om det var min elev som kände som du skulle jag önska att hen berättade det för mig så kunde vi försöka spåna på var det sitter. Byta häst? Är det något speciellt som hakat upp sig? Fastnat på en platå? Ridläraren lär inte tröttna på dig :-)
 
Då startade höstterminen igen.
Första lektionen blev väldigt lugn, då de flesta hästarna inte kommit igång än från betet.

Vi började med skritt och halt vid varje bokstav, för att sedan gå över i trav med skrittövergångar vid A C B E samt volter vid A och C.

De andra fick sedan ta galopp på fyrkantspåret i båda varven med volter vid A och C. Jag provade, men min rygg gillade det inte, kändes som någon satt bakom mig och stack en kniv rätt in i korsryggen. Så jag red innanför spåret och travade.

Sedan blev det skritt med öppna på ena långsidan, sedan vid C böra göra tre serpetiner över medellinjen och en volt i mitten. Det stod även två koner vi skulle rida igenom där serpetinerna har rakt spår. I skritten skulle vi göra halt mellan dom.
När vi sedan gick över till trav, var det fortfarande skitt och öppna på långsidan och istället för halt mellan konerna var det skrittövergång.

Vi avslutade med att trava på fyrkantspåret med skrittövergång vid varje bokstav, sedan blev det trav med halvhalter vid varje bokstav och när vi bytte varv red vi på volter och böjda spår samtidigt som vi red på fyrkanten också.

Hästen jag red på tyckte det var jobbigt att jag kom åt honom och protesterade när vi skulle göra öppna i vänstervarv. Började backa och början till stegring. Men efter envist tragglande gick han jättefint i form, det märktes för han blev väldigt seg och i normala fall är det en häst med turbo.
Jag är väldigt nöjd med att ha varit första lektionen. :up:
 
@RedHyuuga hugger det även om du står i lätt sits?

Vi är inne på tredje lektionen redan, vår termin började 1 aug! Bara tre stycken första lektionen, rätt skönt. "Min" häst är halt så jag fick en ny häst som kom under sommaren, nästan 1.80 (varför får jag rida bjässarna?) men väldigt lätt för hjälperna. Blir säkert jättetrevlig när han byggt på sig lite, han var hemskt mager när han kom och saknar muskler.

Idag var det som sagt tredje lektionen och den nya hade redan gått hårt på dan så jag fick en ny bekantskap, ett 15 årigt fuxsto som ser stabil ut. JEEEEEZ vilken seg häst, inte nödvändigtvis långsam men noll reaktion på hjälperna, inte ens pisken svarade hon på. Det blev t.o.m. ponnysparkar ibland för att det skulle bli reaktion. Varefter blev det bättre och på slutet svarade hon på lätta hjälper och sitsen även om hon då tyckte att plötsligt var ena långsidan läskig, men då fick hon gå öppna där så hon inte såg det farliga. Jobbar med lösgjordheten och red övning med halva framdelsvändningar, lite skänkelvikning, övergång till trav, volt med övergång till skritt mitt i, stor bana så alla fick gott om plats.
 
Red terminens första lektion i fredags, fick ett sött litet sto, trevlig i skritt och trav men ingen höjdargalopp. Red mycket övergångar och flyttade för skänkeln, hästarna behövde mjuka upp sig lite efter betet :) Hästen jag red blev riktigt trevlig mot slutet, har inte ridit henne innan så det tar ju ett tag att hitta knapparna :)
 
@RedHyuuga hugger det även om du står i lätt sits?
Tyvärr gjorde det även då. Provade, min rygg gillade inte att vara framåtlutad. Ska se om jag kan få tid hos kiropraktorn och rätta till det. Är en gammal skada som jag fixade hos kiropraktorn, men som jag råkade slå upp igen. Lyfte lite för många tunga kartonger vilket inte var bra.
Nu blir det till att fixa och se till att det får läka optimalt. Det blir bättre för var dag som går, men vill nog ändå att kiropraktorn får kika på det för säkerhets skull.
 
Missade första lektionen för terminen förra veckan så igår var det höstpremiär på ridskolan för mig. Fick en helt ny häst som är på ridskolan på prov. Hon var väldigt tjock men trevlig.Jag var riktigt nöjd med mig själv med, känns inte som att jag tappat nåt över sommaren även om jag inte ridit nåt för instruktör utan det är snarare så att jag fortsatt åt rätt håll i min ridning.
 
Idag fick jag stora favoriten igen. På två veckor har han tagit sig rejält i hull och det märktes i gladhet och pigghet. OJ så mycket häst det blir. Så länge vi lullar runt i unghästform går det bra men nu skulle jag kräva lite mer tyckte ridläraren, han är trots allt stor stark och utbildad och det är dags nu. GAH så tydligt mina svagheter kom fram plötsligt. Var är bålstyrkan? På slutet var han som ett ånglok, jätteglad och så mycket power, det kommer bli så bra när jag kan samla ihop den svarta bjässen.
 
Jag red höstens första pass tidigare idag och är inte nöjd någonstans. Kom inte till ridning och det annars så fina lilla stoet la sig i handen och stressade iväg med mig. Får ta med mig de korta korta stunder där jag hittade någon form av känsla och sits och sen ta nya tag nästa vecka.
 
Idag jobbar jag kväll och kunde ta mig till Drop-in ridningen på morgonen. Annan ridlärare och helt ny häst. Klart kul, tänkte åka dit de torsdagar jag har möjlighet. Ridläraren tyckte hästen och jag var en "match made in heaven" vilket känns helknepigt. Visst, trevlig men speciell och lite blockerad och seg, inte alls min normal typ av häst. Hon tyckte jag kunde utvecklas mycket om jag fortsatte rida honom. Får väl bli torsdagar då för han är redan "uppbokad" av ett par andra i min vanliga grupp.
 
Ridskolestarten har blivit fördröjd här, en ny häst hade kvarka, så anläggningen har stängts ner. Lyckligtvis verkar dom ha varit noggranna med karantän, så än så länge är det bara denna hästen som blivit sjuk!

Har äntligen köpt en egen häst, och hann iaf ha med honom på ridskolans kvällsridläger! I början var det lite ofokuserat och springigt, massa nya hästar att kolla på, men när han vant sig gick det bättre.
Var mycket fokus på grundläggande saker, tempoväxlingar och övergångar, rida utan att använda händerna för mycket, rida utan att hålla i tyglarna alls och styra runt med skänklar och vikt, även med rep runt halsen, när vi sen fick ta tyglarna var det ändå lätt att råka va där och pilla med dom istället för att använda benen sina :p

Dom sista två dagarna tränade vi trail, första dagen bara i skritt och trav, och sista dagen även galopp. Galoppbommar... Hua!
När vi red runt allihopa och tränade på dom olika hinderna var för sig gick det sådär, hade svårt att få ner traven till jogtempo, men sen när vi red banan själva gick det super! Fick beröm att det var det bästa jag ridit på länge, det var jättekul att höra!

Sista dagen när vi la till galopp tyckte jag banan gick sämre, kände mig inte lika fokuserad och noggrann. Men ridläraren min höll inte med om det, så ja. Han fick även skryta om att han minsann vart med och valt ut min häst, att han passar mig så bra, och hade inte jag köpt honom hade han gjort det haha :D
 
Jag sliter med min prestationsångest. Det var den som fick mig att sluta där för sju år sedan och det jag lovade mig själv att inte få nu när jag tog upp ridningen igen för två år sedan. Men satan vad den är snabb på att smyga sig på när man inte är vaksam :banghead:

Idag fick jag den lilla jättefina fuxfian jag fick äran att sitta på även förra terminen. Hon är rena guldklimpen för en ridskola, fantastiskt snäll, pigg, lydig och balanserad... förutom den lilla episoden då hon släppte bettet och stack i ena galoppen :nailbiting: Jag blev tack och lov inte så rädd som jag brukar (hon känns så snäll! :o ) och efter att vi fått köra igenom ett gäng trav-galopp övergångar så kändes det faktiskt rätt bra.

Men jag måste bli bättre på att lugna och bromsa :meh: Jag blir spänd, stressar och blir hängande i handbromsen vilket hästen givetvis svarar med att dra tillbaka och springa ännu mer. Bitvis så fick vi till det, ett par riktigt bra skritt-trav övergångar och när vi travade av så kändes det riktigt trevligt.
 
I måndags red jag min andra lektion för terminen, samma häst som gången innan. Jag gillar hästen och ridläraren tyckte att vi passade bra ihop. Får hon stanna kvar på ridskolan vill jag absolut rida henne fler gånger :)

Ridlektionen var tölt och trav på böjda spår, volter och serpentiner, lillhästen orkade inte riktigt hela vägen men försökte verkligen göra sitt bästa hela tiden.
 
Ridskolan har startat igen sen ett par veckor tillbaka.
Första lektionen efter sommaren red jag "min gamla vän", en väldigt stabil men lite småtråkig halvblodsvalack. Vi har kompat ihop rätt länge så jag brukar lyckas väcka lite mer liv i honom än en del andra, men ja, det börjar ändå kännas lite som att vi mest står och trampar på samma fläck.
Så, till min stora förvåning fick jag förra veckan en helt annan häst tilldelad på lektionen. Ett nyförvärv för ridskolan, en 7 årig valack, högrest och smärt.
Och WOW.
Efter att vi bekantat oss lite med varandra och alla konstiga saker på ridbanan, typ ridläraren, konerna och naturen runt om ridbanan så började vi väl hitta varandra lite.
Därefter drog nån igång ett gäng crossar/fyrhjulingar eller whatever i skogen ovanför, precis då vi skulle till att fatta galopp. Förväntade mig lite cirkus, men HERREMINJ*VLAGUD vilken fantastisk häst!
Efter galoppen bara klickade det till.
Formen blev bättre, inte klockren, men vi kommer dit, fick till och med beröm att jag red honom bättre i traven än vad instruktörerna hade gjort :laugh:

Jag fick till och med korta glimtar av den känsla som jag alltid hade tillsammans med Prinsessan, och DET kan jag säga var längesen jag kände.
Jag hoppas få fortsätta bekanta mig med denna kuse, för det här var bland det roligaste jag fått göra på lång tid!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 056
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp