Ridskoleryttare 2017

ii-ssa

Trådstartare
Hej alla ridskoleryttare, tänkte att de är ett nytt år nu och nya möjligheter så tänkte att jag startar en ny tråd för detta år :)
 
Så kul med en ny tråd:)
Ser framemot ett nytt år med nya möjligheter att utvecklas tillsammans med hästen.
Vad har ni andra för förhoppningar med det nya året?:)
 
Jag ska börja rida lektion igen och är sjukt nervös. Ridskolan har en ny ridskoleschef så jag vet inte alls hur det kommer bli :nailbiting: Tidigare fick man sin häst tilldelad och sen var det den hästen man hade. Det var bara dom förtsta två åren jag red som jag bytte mellan olika hästar. Dom senaste åren jag ridit lektion har antingen varit på medryttarhästar eller ridskolehästar jag utbildat.

Min förhoppning är att jag ännu en gång ska bli tilldelad en relativt trevlig ponny och få behålla den hela terminen, annars hoppas på att jag står ut med att hatta runt mellan olika :nailbiting: Annars kommer jag byta ställe att rida på till ett som precis öppnat (gamla ridskolechefens nya ställe) där "min" fd tävlingsponny nu står, han skulle jag gärna rida igen :love:
 
Jag harvar på i gamla spår, det känns som utvecklingen uteblir. Hade tyvärr lite för fullt upp annars hade jag nog bytt anläggning nu men som jag måste fixa in både mig och dottern blir/är det svårt så här i storstadsområdet att hitta nytt med lediga platser för oss båda i rätt nivå.
 
Jag harvar på i gamla spår, det känns som utvecklingen uteblir. Hade tyvärr lite för fullt upp annars hade jag nog bytt anläggning nu men som jag måste fixa in både mig och dottern blir/är det svårt så här i storstadsområdet att hitta nytt med lediga platser för oss båda i rätt nivå.

Är det inte tvärtom lättare i ett storstadsområde att hitta en ny ridskola, det finns ju mer att välja på?
 
Jag hänger med in i nya tråden!

Jag kommer fortsätta rida i en dressyrgrupp på ridskolan även nu 2017. Jag trivs väldigt bra med att rida bara dressyr. Jag har även en medryttarhäst som är välutbildad inom dressyren som jag ska försöka rida lektion med också. Inte på ridskolan men på annat ställe då jag inte har möjlighet att köra häst i släp. Så jag hoppas på en bra utveckling under 2017 :-)

Min plan för 2017 är att tävla några klubbtävlingar på ridskolehäst (dressyr) och förhoppningsvis nån Pay&Ride med medryttarhästen.
 
Är det inte tvärtom lättare i ett storstadsområde att hitta en ny ridskola, det finns ju mer att välja på?
Tyvärr inte. Många års kö överallt och tyvärr leder det till att de flesta ridskolor trycker in fler i varje grupp eller gör löjligt korta lektioner.

Ex R ridklubb. Där är grupperna ca 20 barn på en lektionstimme. De delar gruppen så du blir a eller grupp b. Sedan rider grupp a först under jämna veckor och udda först under udda. Det är inkl uppsittning och avsittning 30min ridning/v. De övriga 30min har barnen vad de kallar teori. Borsta och iordningsställa häst osv. Detta för det facila priset nära 300kr/barn/v.
 
Tyvärr inte. Många års kö överallt och tyvärr leder det till att de flesta ridskolor trycker in fler i varje grupp eller gör löjligt korta lektioner.

Ex R ridklubb. Där är grupperna ca 20 barn på en lektionstimme. De delar gruppen så du blir a eller grupp b. Sedan rider grupp a först under jämna veckor och udda först under udda. Det är inkl uppsittning och avsittning 30min ridning/v. De övriga 30min har barnen vad de kallar teori. Borsta och iordningsställa häst osv. Detta för det facila priset nära 300kr/barn/v.

Jag håller med om att det låter orimligt. Men storstad, det måste vara Göteborg då? För i Stockholm är det inte så.
 
Glömde bort att jag hade ett konto här så har inte varit här på ett bra tag. Ser fram emot att fortsätta att utveckla mig inom tömkörningen och att fortsätta rida 7-åringen på ridskolan som jag också hyrt några helger nu under hösten. Det ger så mycket att rida själv ibland.

Har tagit några privatlektioner nu under juluppehållet med har varit givande. Vi kämpar med bakdelsvändning som egentligen inte är svårt men det har låst sig lite för mig som det kan göra med en del övningar för mig på något vis. Så det har varit bra att träna lite privat nu under uppehållet för att få lite extra hjälp med det. Vi är inte riktigt framme än vid en bra bakdelsvändning men det går framåt. Har också tränat lite extra på tölten, jag rider ju islandshäst , går framåt också. Kan tölta men den här hästen blev töltsatt i somras och det är en utmaning. Men det går bättre och bättre. Tömkörningen går också framåt efter jag har hyrt hästen jag tömkör några gånger, har fått in mycket bättre position och koll på mig själv och tömmarna och spöt.
 
Började på ridskola idag igen. Två år sen sist, och det kändes riktigt, riktigt kul och bra!

Är på ett ställe där man har möjlighet att boka in sig per gång på förmiddagen onsdagar och fredagar, vilket passar mig som jobbar skift utmärkt då jag har svårt att kunna vara med i en fast grupp.
Red en häst i dag som jag ridit litegrann tidigare, men för två år sen då. Han hade coolat ner sig och blivit väldigt trevligt så det var kul! :)
 
Började på ridskola idag igen. Två år sen sist, och det kändes riktigt, riktigt kul och bra!

Är på ett ställe där man har möjlighet att boka in sig per gång på förmiddagen onsdagar och fredagar, vilket passar mig som jobbar skift utmärkt då jag har svårt att kunna vara med i en fast grupp.
Red en häst i dag som jag ridit litegrann tidigare, men för två år sen då. Han hade coolat ner sig och blivit väldigt trevligt så det var kul! :)
Var rider du? :)
 
Jag ser fram mot att utvecklas som ryttare i år, och tänker även börja engagera mig i själva föreningen . Inlett året med en privatlektion och en hopplektion, och känner mig supermotiverad! Nu börjar vårterminen nästa vecka :)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
0
· Visningar
220
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
50 976
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 574
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp