Ridskoleryttare 2017

Igår var det nya långa serier :nailbiting:

Meeen den här gången så var hon inte alls lika berörd av att råka slå i, hon var mer brydd över att det var hästar med som inte brukar vara med. Det är mycket mellan öronen på den här damen men fantastiskt rolig ändå. Vi kunde till och med höja upp lite grann på slutet, det var roligt att få känna på de mer riktiga sprången!
 
Det var en väldigt nöjd dam som fick fnorka runt på lina före jag satt upp igår, glada öron och massa krumbukter! Ibland behöver man ju faktiskt bara få skaka loss sig lite så man har ro att fokusera på det man ska göra sen.

Helt OT men fnorka måste vara ett av mina absoluta favoritord! Det är liksom onematopoetiskt fast inkluderat röresle :p
 
Hej,

Även jag valde att fortsätta in på vårterminen. Jag tänkte fråga lite om ett problem jag upplever ibland på lektionerna. Ibland delar vi upp oss på två stora volter, en på varje halva av banan. Jag hamnar typiskt tillsammans med två andra ryttare på min volt. Problemet är att det blir för trångt. Det är alltid någon som får problem när vi travar och stannar upp, eller inte kommer igång. Ofta är det jag :) Det förstör liksom flytet i övningen.

Jag tenderar också att gå på en mycket snävare volt när vi travar, vilket gör att jag hinner ikapp de andra snabbare än jag borde. Jag upplever det som att hästen kastar sig inåt så fort vi börjar trava, och jag har svårt för att rätta till det. Jag försöker ju trycka ut honom med innerskänkeln men det brukar inte gå så bra. Eller i alla fall gjorde det inte det sist. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Jag ska inte säga något om de andra, men det känns i alla fall inte som att jag är på en tillräckligt hög nivå för att kunna vara med under det här upplägget. En sak som blir väldigt tråkig då är att jag ofta går miste om möjligheten att öva på galopp, då det liksom förutsätter att man behärskar trav i volt först.

Jag har frågat min instruktör om jag kan få en privatlektion för att öva lite på de sakerna.

Är det någon som känner igen sig i de problemen jag beskriver? Någon som har några tips?
 
En privatlektion låter jättebra! Man lär sig otroligt mycket genom att få ha ridläraren för sig själv :-)

Tänk på så att du inte lutar dig inåt när du trycker med innerskänkeln. Luta hellre lite lätt utåt eller iaf ha kroppen lite lätt utåtvinklad. Tänk på att ha stöd i yttertygeln alltid men låt inte inner glappa. Det felet jag gjorde när hästar drog sig inåt i volter var att jag var så fokuserad på yttertygeln och innerskänkel att jag glömde resten av kroppen och speciellt innertygeln.

Jag har också upplevt att hästar ofta drar sig inåt mitten på volter för mig men har börjat reda upp det nu och inser att jag gjort fel hela tiden. Men det är svårt att vara tre på en volt utan någon vid något tillfälle stör nån annan och inte blir det lättare om det är en grupp där inte alla ridit så länge och hästarna är lite olika vilket blir fallet på en ridskola.
 
Igår red jag den stora valacken igen och den här gången var han jättefin! Lite segare i början men blev jättefin på slutet! Så rolig att rida :-) När man får han mjuk och i form så känns så lätt att rida trots sin storlek. men allt går verkligen i slow motion tycker jag jämfört med min lilla medryttarponny! När hon tar 2 steg tar han ett så det känns verkligen helt annorlunda, haha!
 
Igår red jag samma häst som jag red förra veckan. Han gick jättefint i början av passet, bra form och jättefin tölt men efter ett tag tappade både han och jag all ork och då blev det inte bra längre. Jag måste verkligen köpa det där gympasset och börja träna bål- och benstyrka så att jag inte tar slut halvvägs genom lektionerna.
 
Har varit lite väl dålig på och skriva här men ridit samma häst nu dessa tre måndagar, en av stallets största pållar ^^
Gått relativt bra stundtals och samtidigt har de gått mindre bra stundtals. Men när man får till det så är de är han faktiskt riktigt rolig och rida :)
Det är bara jag som behöver få till lite mer teknisk ridning så jag får till de lite bättre :D
 
Igår red jag samma häst som jag red förra veckan. Han gick jättefint i början av passet, bra form och jättefin tölt men efter ett tag tappade både han och jag all ork och då blev det inte bra längre. Jag måste verkligen köpa det där gympasset och börja träna bål- och benstyrka så att jag inte tar slut halvvägs genom lektionerna.

gympass? gymkort menar jag ju
 
Man kan ju träna en del hemma.
-Plankan
-Squats med eller utan hopp
-Tåhävningar stående på trappsteg
-Stå på ett ben (olika varianter beroende på hur bra balans man har)

De fyra övningarna kommer man rätt långt med.
 
Man kan ju träna en del hemma.
-Plankan
-Squats med eller utan hopp
-Tåhävningar stående på trappsteg
-Stå på ett ben (olika varianter beroende på hur bra balans man har)

De fyra övningarna kommer man rätt långt med.

Absolut kan man träna hemma, jag har dessutom övningar från sjukgymnast, men jag personligen behöver det där gymkortet.
 
Hur har ni det med krav på utrustning i era stall?

Där jag rider är det endast krav på hjälm och skor med klack. Dom ser gärna att man har väst, men det är endast krav för de under 18 år.
 
Hur har ni det med krav på utrustning i era stall?

Där jag rider är det endast krav på hjälm och skor med klack. Dom ser gärna att man har väst, men det är endast krav för de under 18 år.

Samma hos oss. Jag rider alltid med väst (vuxen). Det finns västar att låna om man vill (jag har egen) och hjälmar.
 
På samma ämne så undrar jag vad ni har för stigbyglar på er ridskola? Vi har en blandning av svängda och säkerhets med gummiband och så nån som har gummi på sidorna, vet inte om det är såna som kallas flex.

Min medryttarhäst har Freejump och jag älskar dem! De sitter som klistrade på foten och rör sig inte en millimeter under ridning oavsett vad jag gör och känns väldigt säkra om jag skulle trilla av (inte fastna med foten i stigbygeln). Dessutom har de en bra vinkel för knäna mtp att när man släpper dem så pekar de framåt istället för att vända sig åt sidan. Jag förstår att det är för dyrt för en ridskola att ha såna då de faktiskt är väldigt dyra jämfört med andra stigbyglar. Hade det inte varit så jobbigt att plocka av och byta stigbyglar så hade jag nog köpt egna freejump och bytt när jag rider på ridskolan. Men då måste man väl ta av hela stiglädret för att få av de vanliga. Och det känns som att det tar för mycket tid om man ska rida en häst som gick lektionen innan.
 
Hur har ni det med krav på utrustning i era stall?

Där jag rider är det endast krav på hjälm och skor med klack. Dom ser gärna att man har väst, men det är endast krav för de under 18 år.

Jag tror att vi har hjälmkrav, eller jag antar det för jag har aldrig sett några skyltar eller annan information.
 
Hur har ni det med krav på utrustning i era stall?

Där jag rider är det endast krav på hjälm och skor med klack. Dom ser gärna att man har väst, men det är endast krav för de under 18 år.

Jag tror det ser ut så på majoriteten av ridskolor, finns det ridskolor som inte har krav på hjälm och skor med klack? En del har krav på väst för personer under 18 vid all ridning eller vid hoppning och uteritt men jag tror inte att det är vanligt. Krasst så tror jag att det är delvis för att om de ställer krav på väst så måste de kunna låna ut det med och det blir dyrt och jobbigt.

Jag gissar att det inte är krav på väst någon gång på min ridskola, jag har aldrig sett en hel grupp rida med det och jag har sett nybörjargrupper för både barn och vuxna.
 
På samma ämne så undrar jag vad ni har för stigbyglar på er ridskola? Vi har en blandning av svängda och säkerhets med gummiband och så nån som har gummi på sidorna, vet inte om det är såna som kallas flex.

Min medryttarhäst har Freejump och jag älskar dem! De sitter som klistrade på foten och rör sig inte en millimeter under ridning oavsett vad jag gör och känns väldigt säkra om jag skulle trilla av (inte fastna med foten i stigbygeln). Dessutom har de en bra vinkel för knäna mtp att när man släpper dem så pekar de framåt istället för att vända sig åt sidan. Jag förstår att det är för dyrt för en ridskola att ha såna då de faktiskt är väldigt dyra jämfört med andra stigbyglar. Hade det inte varit så jobbigt att plocka av och byta stigbyglar så hade jag nog köpt egna freejump och bytt när jag rider på ridskolan. Men då måste man väl ta av hela stiglädret för att få av de vanliga. Och det känns som att det tar för mycket tid om man ska rida en häst som gick lektionen innan.

På min tidigare klubb var det svängda ("australiensiska") eller med gummiband, den senare använder bara helt vanliga stigbyglar.

Jag kör dock oftast med egna stigbyglar, inklusive läder. Hakar bara av de befintliga och hakar på mina egna, tar ingen tid alls och jag vet att jag har både en stigbygel jag trivs med och att jag aldrig behöver bekymra mig om olika långa läder och vilket hål det var. Eller att behöva snurra läder eller ha en lång läderflärp som fladdrar, för den delen (jag har ponnyben :D).
 
På min tidigare klubb var det svängda ("australiensiska") eller med gummiband, den senare använder bara helt vanliga stigbyglar.

Jag kör dock oftast med egna stigbyglar, inklusive läder. Hakar bara av de befintliga och hakar på mina egna, tar ingen tid alls och jag vet att jag har både en stigbygel jag trivs med och att jag aldrig behöver bekymra mig om olika långa läder och vilket hål det var. Eller att behöva snurra läder eller ha en lång läderflärp som fladdrar, för den delen (jag har ponnyben :D).

Det hade ju varit skönt med egna (freejump). Får testa att haka av några stigbyglar och se om jag tycker att det är värt besväret. Jag tänker också på att de verkar rätt säkra förutom att de är skönare.
 
Det hade ju varit skönt med egna (freejump). Får testa att haka av några stigbyglar och se om jag tycker att det är värt besväret. Jag tänker också på att de verkar rätt säkra förutom att de är skönare.

Köp egna läder OCH stigbyglar. Att bara haka av hela lädret med stigbygeln på och haka på sitt eget tar ju ingen tid alls. :)
 
Har nu ridit två lektioner på en häst jag aldrig ridit innan, en liten fux med vita strumpor och bläs :love: så himla söt.
Nu förra lektionen gick det bra mycket snabbare att hitta knapparna än första. Han har lite mer vilja än den jag är van att rida på ridskolan, och tycker nog att saker är lite jobbigare än vad hon gör, men det är mest bara skoj :) Jag gillar honom!
Vi skulle iaf rida med pleasurestuk på det hela, långsamt tempo, låg form, le (det var skitsvårt att komma ihåg :D), hålla koll på "domarn" som var ridläraren, och när han inte tittade på oss skulle vi passa på att korrigera hästen om det behövdes (vi fick lära oss lite fulknep alltså! :D), annars skulle det se ut som om att vi inte gjorde nåt alls. Var roligt! :)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
0
· Visningar
217
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
50 889
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 559
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp