Ridskoleryttare 2017

Det hade ju varit skönt med egna (freejump). Får testa att haka av några stigbyglar och se om jag tycker att det är värt besväret. Jag tänker också på att de verkar rätt säkra förutom att de är skönare.
Men vad är egentligen problemet med de vanliga stigbyglarna? Är det att du tappar dem?
(Har svårt att föreställa mig hur en stigbygel är "skön", även om de såklart är lite olika)

Min ridskola har tex bara säkerhetsstigbygel med båge. Det är inget jag personligen skulle valt men det är ju inga problem att rida med. Tappar man dem beror det på att man är ostabil i sitsen, och då vill iaf jag hellre jobba på grundproblemet än att maskera med andra stigbyglar :)
 
...
Tänk på så att du inte lutar dig inåt när du trycker med innerskänkeln. Luta hellre lite lätt utåt eller iaf ha kroppen lite lätt utåtvinklad. Tänk på att ha stöd i yttertygeln alltid men låt inte inner glappa. Det felet jag gjorde när hästar drog sig inåt i volter var att jag var så fokuserad på yttertygeln och innerskänkel att jag glömde resten av kroppen och speciellt innertygeln.
...
Tack för svar! Det med att inte luta sig har jag inte haft en tanke på. Ska försöka komma ihåg det. Annars tror jag att jag tenderar att fokusera mer på innertygeln än yttertygeln. Min ridlärare gjorde mig uppmärksam på att min yttertygel många gånger var helt slak. Jag får jobba vidare på det.

Men nu förlorade jag oväntat jobbet så nu kanske jag får hålla lite mer i pengarna framöver. Fast en liten privatlektion bör jag nog unna mig :)
 
Jag ramlade av idag. Fick ganska ont i ryggen. Lite rädd för hur det kommer kännas när jag vaknar imorgon.

Ajajaj! Hoppas att det inte känns så illa när du vaknar!

Igår fick jag rida en äldre dam som är rätt svårriden. Speciellt i galoppen. I skritt och trav kan nybörjare rida henne men i galoppen blir hon pigg och vill springa fort och är väldigt känslig i munnen så det funkar inte att bromsa med tyglarna utan man får rida väldigt mycket med sätet och benen. Men jag gillar att rida lite svåra/annorlunda hästar så länge det inte blir farligt utan bara svårare att lista ut hur man ska rida dem. Hon är verkligen sån. Lite synd tyckte jag att det var att jag inte fick fortsätta med stora fina valacken jag haft några gånger nu :-(
 
Ajajaj! Hoppas att det inte känns så illa när du vaknar!

Igår fick jag rida en äldre dam som är rätt svårriden. Speciellt i galoppen. I skritt och trav kan nybörjare rida henne men i galoppen blir hon pigg och vill springa fort och är väldigt känslig i munnen så det funkar inte att bromsa med tyglarna utan man får rida väldigt mycket med sätet och benen. Men jag gillar att rida lite svåra/annorlunda hästar så länge det inte blir farligt utan bara svårare att lista ut hur man ska rida dem. Hon är verkligen sån. Lite synd tyckte jag att det var att jag inte fick fortsätta med stora fina valacken jag haft några gånger nu :-(
Jag var ganska stel i nacke och rygg den veckan men det blev bättre för varje dag som gick. Jag vill nog säga att var helt återställd till nästa lektion, nu i måndags.

Gick det bra för dig, även om du fick rida en svår häst?

För mig gick det väldigt bra i måndags, för första gången på länge. Hade en annan instruktör som gav väldigt konkreta tips som var enkla för mig att förstå. Jag lyckades till och med galoppera kontrollerat några gånger. Vilken känsla :-)

Ett råd jag fick var att låsa handen lite bättre runt tyglarna, alltså att ha ett bättre grepp. Det känns som att det var det som gjorde den största skillnaden. På nåt märkligt sätt är det som att jag har glömt hur man ska hålla tyglarna. Vi har tränat mycket på att svänga med kropp och skänklar med lite eller inga tyglar, jag tror det kan vara det som fått mig att släppa lite väl mycket på kontrollen.
 
Gick det bra för dig, även om du fick rida en svår häst?

Både och. I början gick det nog rätt bra och hon kändes fin. I galopparbetet så funkade det riktigt bra i början, tills vi bytte varv. Då började hon dels bli lite trött och dels så var det hennes svagare galopp så då blev hon rätt springig och svår att få stopp på. Jag föredrar att rida den stora fina valacken men jag inser ju att den här damen kan lära mig en del :-) Ska bli spännande att se vem jag får nästa gång. Om jag får fortsätta med damen eller inte.
 
Haha, den här stolledamen jag rider halvfrekvent just nu alltså - igår åkte jag i backen igen!
Fast den här gången var det mest för att det råkade komma ett hinder ivägen efter hindret :angel:

Igår hoppade vi små och smala hinder med vattenmattor och andra fyllnader. Lite skepsis från henne först men sedan så hoppade vi dom galant, väldigt rar på att rama in och hoppa den lilla bocken även på liten volt. Första gången vi hoppade den på just det sättet, då tog hon i ordentligt över hinderbocken efter att ha sprattlat lite, sen kom ett bocksprång och sedan stod ett hinderstöd i vägen och då tog hon vänster och jag höger. Det är jädra mycket stuns i henne emellanåt alltså, hon blir så kort och komprimerad och sen finns det liksom inte mycket häst kvar att sitta kvar på när hon byter riktning.

Det är en klurig liten dam, kräver en del för att få en ärlig framåtbjudning på henne och samtidigt har hon så mycket energi i både kropp och mellan öronen, så ibland rinner det över. Igår hade hon inte gått tidigare på dagen och då blir hon mycket mer reaktiv på möten och ljud, i kombination med lite sadeltvångstendenser så kan det med andra ord bli lite livat stundtals. Men en pärla är hon ändå, hon ska bara ges rätt förutsättningar för att kunna visa det till fullo!
 
Efter två veckor utan ridlektioner pga sjukdom och resa så red jag igen i måndags. Annan lärare än vad vi normalt har vilket alltid är spännande, det är kul med nya ögon på sig ibland. Vi arbetade med volter framförallt. Jag hade en äldre herre, rätt stel men han kan om man kan och orkar själv. Vi fick till en bra takt i tölten och jag är väldigt nöjd med att jag kände när det var bra och när det var dåligt och att jag kom dit även om takten inte var det vi fokuserade på under lektionen
 
Jag hade den äldre damen jag red för två veckor sen nu igen. Den här gången fokuserade jag på att rida med helt tysta händer och enbart med sätet och skänklarna och det funkade riktigt bra! Jag fick till bra balans och bjudning och samtidigt lyssnade hon fint vid övergångar vilket vi övade på hela lektionen. Jag är nöjd! Stooora valacken är roligare men den gamla damen lär mig mycket :-)
 
Har precis blivit medlem i en förening för studenter som har öppna grupper på en ridskola här i stan, som man kan anmäla sig till när man vill och kan! Hade tidigare funderat på samma ridskola som en annan person här i tråden skrev om, som också har öppna grupper, eftersom jag red där när jag var yngre. Studentföreningen passar nog dock bättre för mig och det ska bli jättekul att få lektioner igen! Rider ju annars bara privat på en ganska outbildad häst utan tränare så det kan nog behövas lite hjälp då och då på andra hästar.
 
Igår var det dags för ett pass på tokfia igen - som nu hade flera dagars vila i kroppen. Var beredd på det värsta, men hon överraskade mig (igen) med att vara väldigt tillfreds. Hon ångade ut en hel del på linan, men sen var det bara lite spänning och en kort episod av känguruskuttande och därefter skötte hon sig verkligen kalas.
Det roligaste var ändå att hon erbjöd mig bettet direkt när jag satt upp och började trava. Det brukar ta en liten stund annars innan vi kan ha en jämn kontakt, så det var verkligen roligt.
 
Jag hade stooora valacken den här veckan! Yay! För första gången så hade han inte gått lektionen innan och det är inte en fördel för han blir lätt spänd och det tar tid för den stora kroppen att värmas upp och för honom att slappna av. Men han blev jättefin mot slutet och bjöd fint framåt och han är så härlig att rida!! Stooor, med stooora långsamma rörelser och en travs om är svår att sitta ner på om han inte är i form (och rätt svår även då) men han ger en härlig känsla!! Han gör mig så glad!
 
Jag har varit borta en del från ridningen i början av vårterminen men förra veckan red jag igen en gång och igår red jag i min ordinarie grupp igen. Båda två av de senaste lektionerna har gått bra, jag har jobbat bra, övningarna har gått bra men jag har fått lite väl lite feedback från lärarna, de har mest fokuserat på de andra ryttarna. Jag hoppas att det ändrar sig, min lärare brukar vara duktig på att se alla även de som det går bra för.

Lite funderar jag över om jag kommer behöva byta grupp för att fortsätta utvecklas i den takt jag vill.
 
Jag har varit borta en del från ridningen i början av vårterminen men förra veckan red jag igen en gång och igår red jag i min ordinarie grupp igen. Båda två av de senaste lektionerna har gått bra, jag har jobbat bra, övningarna har gått bra men jag har fått lite väl lite feedback från lärarna, de har mest fokuserat på de andra ryttarna. Jag hoppas att det ändrar sig, min lärare brukar vara duktig på att se alla även de som det går bra för.

Lite funderar jag över om jag kommer behöva byta grupp för att fortsätta utvecklas i den takt jag vill.

Trist när det känns så! Man vill ha feedback även när det går bra.

Jag har bestämt mig för att sluta rida på ridskolan och fokusera på min medryttarhäst. Det känns helt enkelt inte som att det är värt pengarna att rida på ridskola när jag får rida en välutbildad häst hur mycket jag vill och tävla henne. Men jag har trivts väldigt bra och igår red jag stora valacken igen. Han var helt underbar! Pigg och glad och har aldrig haft så fin framåtbjudning med mig innan! Vårkänslor kanske även om det var rätt kyligt ute just då? Honom kommer jag verkligen att sakna!!
 
Trist när det känns så! Man vill ha feedback även när det går bra.

Jag har bestämt mig för att sluta rida på ridskolan och fokusera på min medryttarhäst. Det känns helt enkelt inte som att det är värt pengarna att rida på ridskola när jag får rida en välutbildad häst hur mycket jag vill och tävla henne. Men jag har trivts väldigt bra och igår red jag stora valacken igen. Han var helt underbar! Pigg och glad och har aldrig haft så fin framåtbjudning med mig innan! Vårkänslor kanske även om det var rätt kyligt ute just då? Honom kommer jag verkligen att sakna!!

Precis.

Det blir lite tveeggat det där. Jag har själv funderat på tanken att lägga pengarna på lektioner på medryttarhästen i stället och inte rida på ridskolan men just nu är det inte rätt för mig. Jag rider islandshäst på ridskola och har 'vanlig' medryttarhäst och skulle jag lägga av med nåt just nu så är det INTE islandshästarna. Så då gäller det att hitta ny medryttarhäst och allt vad det innebär. Dessutom tittar jag på jobb på annan ort vilket komplicerar ytterligare. Och sen då det faktum att en av anledningarna jag rider på ridskola är att jag vill kunna rida många olika hästar.

Den lösning jag funderar över just nu är att kolla om jag skulle få plats i någon av grupperna som man bara rider 4 personer i men de verkar vara fulla allihop. Vi får se. Byter jag stad så får jag ju leta nya ställen att rida på oavsett.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
0
· Visningar
220
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
435
· Visningar
50 973
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 570
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp