Ridskoleryttare 2017

För min del är medryttarhästen precis den typ av häst jag vill rida. Välutbildad dressyrhäst och läromästare. Hon är just nu exakt det jag är ute efter att rida. Jag vill också rida flera olika hästar men det har jag å andra sidan gjort hela mitt ridliv. Jag har aldrig fått lära känna en häst på riktigt. Utan bara ridit en gång i veckan på ridskola.

Men jag förstår dig att du fortsätter om islänningar är det du vill hålla på med. Det verkar roligt med islänningar tycker jag men jag har aldrig ridit en på riktigt, bara turridning.
 
Ja, här börjar det luta åt att sluta rida lektion.
I alla fall ett tag.
Så många faktorer som spelar in.

Jobbet förstör för det mesta, jobbar varannan vecka kväll, och givetvis jobbar jag alltid tisdagar när det är kvällsvecka. Men sen känner jag att det dels inte ger så mycket just nu, och vissa blir väldigt favoriserade av ridinstruktörerna.

Motivationen är inte på topp, så terminen ut, sen får vi se.
 
Lektion igår igen. Kändes bättre på så sätt att jag inte kände mig lika osynlig som jag känt mig ett par gånger innan. Det var kul att rida och det gick bra, förutom när vi skulle sitta ned i traven. Jag har ridit både travare och dressyrhästar på 170 som varit lättare att sitta ner i traven på än denna islänning. Ok, det var lite av en överdrift men poängen stämmer i alla fall.

Fortsatt tid denna terminen kommer jag fokusera på mitt mål att få alla hästar jag rider till form och rena gångarter. Det och finslipning på min sits, får jag till de sista små grejerna där så är det mycket lättare att rida hästen i form :D
 
Lektion igår igen. Kändes bättre på så sätt att jag inte kände mig lika osynlig som jag känt mig ett par gånger innan. Det var kul att rida och det gick bra, förutom när vi skulle sitta ned i traven. Jag har ridit både travare och dressyrhästar på 170 som varit lättare att sitta ner i traven på än denna islänning. Ok, det var lite av en överdrift men poängen stämmer i alla fall.

Fortsatt tid denna terminen kommer jag fokusera på mitt mål att få alla hästar jag rider till form och rena gångarter. Det och finslipning på min sits, får jag till de sista små grejerna där så är det mycket lättare att rida hästen i form :D

Vissa hästar är så svåra att sitta ner på!

Jag red ett äldre sto den här veckans lektion. Hon är svår. Hon har knepig mun kombinerat med att hon är svår att samla och få in bakbenen under kroppen på och så stressar hon i galoppen och blir springig. Håller man det minsta för hårt i henne (läs: så som man normalt sett rider normala hästar så inte så hårt egentligen) så drar hon ner huvudet och stökar allmänt med huvudet och munnen. Hon känns mest stökig, springig i galoppen men inte tillräcklig bjudning i skritt och trav. Jag är inte så förtjust i henne och hoppas att jag inte behöver rida henne mina sista lektioner på ridskolan. Jag vill ju rida stora valacken som jag kommer sakna jättemycket när jag slutar!!
 
Har på sistone mest ridit den lilla valacken som inte kan nån western, men förra lektionen bytte vi så jag fick det duktiga stoet igen. Då skulle vi träna galoppombyten över en bom, så det kändes skönt att ha henne :D Hon byter typ av sig själv så det var mest bara att styra åt andra hållet.

Kommer nog sluta inom snar framtid jag med. Vill komma igång och träna med min egen häst, nu när våren är här (fast det snöade igår...) kan vi rida bort till en gård här och träna för tränare där :) Så det ska bli skoj!
 
Jag fortsätter på ridskolan en dag i veckan, känns jättebra. Är fortsatt väldigt nöjd med ridläraren och har denna termin mest ridit nya hästar som inte går så mkt på lektion än. Haft en jättehärlig valack 4 veckor i rad och denna vecka byte till ett väldigt trevligt sto.
Har även börjat rida utöver ridlektionerna, hittat en medryttarhäst som jag rider 1-2 gånger i veckan. Har funderat på hur jag ska göra kommande terminer, skulle kunna sluta på ridskolan och bara rida medryttarhästen men samtidigt så känner jag att det är utvecklande att rida olika hästar och att det fortfarande är väldigt givande för mig med ridskolelektionerna. Får mkt positiv feedback från ridläraren och det ger en bra självförtroendeboost att kunna sitta upp på i stort sett vilken häst som helst och alltid känna att det funkar finfint!

Får se framöver hur det blir :)
 
Funderar på att börja rida på ridskola till hösten. Men vet inte vilken ridskola (Uppsala) man ska ta. Eller vilken grupp.
Har haft egen häst i 21 år. Gammelmannen gick bort 2012:cry:, så sedan dess har jag inte ridit. Jo en gång - och då bröt jag knät,,,:crazy:
 
Funderar också på att börja på ridskola (Stockholm). Mitt förstaval är det dock kö till, så jag försöker titta runt men det är SVÅRT att välja. Har inte ridit på ridskola på 15 år så det känns allmänt läskigt också. :o
 
Åk och besök ridskolorna och fråga om du kan få prova ta en privatlektion. Då får du veta hur ridläraren är och det är också lättare för ridläraren att placera in dig i rätt grupp.
 
Funderar också på att börja på ridskola (Stockholm). Mitt förstaval är det dock kö till, så jag försöker titta runt men det är SVÅRT att välja. Har inte ridit på ridskola på 15 år så det känns allmänt läskigt också. :o

Jag har lite koll på ridskolor i Sthlm, vad är det för typ av ridskola du letar efter?
 
Jag har lite koll på ridskolor i Sthlm, vad är det för typ av ridskola du letar efter?

Åh, missade detta! :)
Vettig hästhållning är prio för mig - att hästarna är ordentligt skötta, har bra hagar och passande utrusting (basic, men jag har sett dåliga exempel i andra städer jag bott i :()
I övrigt, välridna individer och en trevlig stämning typ. Jag är dressyrinriktad.
 
Åh, missade detta! :)
Vettig hästhållning är prio för mig - att hästarna är ordentligt skötta, har bra hagar och passande utrusting (basic, men jag har sett dåliga exempel i andra städer jag bott i :()
I övrigt, välridna individer och en trevlig stämning typ. Jag är dressyrinriktad.

Norrort eller söderort?
 

Farsta ridskola har stora fina hagar och välskötta hästar, däremot var jag inte så imponerad av själva undervisningen. Gick bara en halv termin. De har inga köer vilket kanske säger något om stället.

Ågesta har också stora fina hagar, men har inte varit inne på anläggningen själv. Däremot vet jag flera som är väldigt nöjda med undervisningen. Dock är det lång kö, jag stod i kö i flera år innan jag till slut inte orkade förnya min köplats.
 
Farsta ridskola har stora fina hagar och välskötta hästar, däremot var jag inte så imponerad av själva undervisningen. Gick bara en halv termin. De har inga köer vilket kanske säger något om stället.

Ågesta har också stora fina hagar, men har inte varit inne på anläggningen själv. Däremot vet jag flera som är väldigt nöjda med undervisningen. Dock är det lång kö, jag stod i kö i flera år innan jag till slut inte orkade förnya min köplats.

Jag blev lite tveksam förut när jag kikade på Farsta och de alltid verkar ha lediga platser..

Ågesta är ridskolan jag står i kö till, blev erbjuden en plats efter årsskiftet men tyvärr på en tid jag inte kunde. Skickar man in en ny intresseanmälan till varje ny termin?
 
Jag blev lite tveksam förut när jag kikade på Farsta och de alltid verkar ha lediga platser..

Ågesta är ridskolan jag står i kö till, blev erbjuden en plats efter årsskiftet men tyvärr på en tid jag inte kunde. Skickar man in en ny intresseanmälan till varje ny termin?

Nu var det längesen jag stod, men jag tror att man fick ett mejl om att förnya sin plats.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
0
· Visningar
166
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 503
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 941
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp