Ridskoleryttare 2018

GoLightly

Trådstartare
Det har varit rätt tyst från oss ridskoleryttare under förra året, men nu är det nytt år, ny termin och ny tråd.

Hur går det för er andra? Vad har ni för mål och förhoppningar för det nya året?

Jag har börjat använda simulatorn vi har i stallet för sitsträning, det är verkligen toppen för att se balans och följsamhet. Vi har inte heller några speglar på ridbanan så det är enda möjligheten jag har att se min position. Men det är såklart väldigt annan känsla mot att rida en riktig häst ;)

Har börjat komma efter hästens rörelser ibland när jag rider, särskilt i galoppfattningarna så det ska jag kämpa på att komma tillrätta med nu under början av året. Min instruktör vill även att jag ska jobba med att kräva snabbare reaktioner från hästen, ibland blir jag bekväm och nöjer mig med om reaktionen kommer något steg längre fram...

Hoppas på att några andra ridskolerytter finns kvar där ute så att jag inte blir själv i tråden :D
 
Red årets första lektion igår. Jag rider för det mesta samma sto, med byten då och då till någon annan häst, men den här donnan känner jag rätt väl vid det här laget. Hon är en prinsessa av rang och brukar inte vara så pigg på att arbeta när det är lerigt på banan, därför har jag den senaste tiden mest fått jobba med framåtbjudningen och att hon ska gå där jag vill och inte skjuta ut bogarna för att försöka undvika vattenpölar.

Hade en fin känsla igår och hästen var glad och arbetsvillig. Fina galoppfattningar och jag kände att jag satt med hästen utan att komma efter särskilt mycket i rörelserna. Vår tränare var däremot inte så nöjd med hur vi använde våra underskänklar, alla tre skänklade för mycket genom att kicka bakåt med hälen, så vi avslutade lektionen med att stå rakt upp i stigbyglarna i skritt, trav och galopp för att jobba på en bättre position och balans.

Den stora skillnaden på min ridskola här i England mot den jag red på i Sverige som vuxen är att här är sits, inverkan och god grundridning a och o, medan den i Sverige så var det mer fokus på att rida en viss övning under en lektion. Kanske inte alltid lika kul, men jag känner att jag har utvecklats massor under den här tiden :)
 
Så kul med en ny tråd :)

Har tyvärr inte haft möjlighet att rida i den omfattning jag velat. Men jag hoppas att det skall ändring på det under det nya året :)

Har hunnit med en lektion i år som mest var en mjuk uppstart med genomgång av grunderna för att både jag och hästen skulle känna oss bekväma. Red en av de piggare hästarna på skolan vilket var roligt och jag hoppas att få rida den mer.
 
Jag själv har lagt ner häst 2012 när hästen togs bort, men jag har ett 2 årigt barnbarn som verkar ha fått intresset, så det har blivit våran grej och jag hoppas få följa med på den resan och se när hon utvecklas. En film från andra ridlektionen på en shettisridskola.
 
Jag själv har lagt ner häst 2012 när hästen togs bort, men jag har ett 2 årigt barnbarn som verkar ha fått intresset, så det har blivit våran grej och jag hoppas få följa med på den resan och se när hon utvecklas. En film från andra ridlektionen på en shettisridskola.

Men åh, finns det något sötare än små barn med små ponnyer :love: Kul att du har ett gemensamt intresse med barnbarnet, det är ju guld värt.
 
Förra veckan red jag en häst som jag sällan rider, han är en stor ex-hunter som inte trivdes alls med det livet, men som gillar alla rutiner som finns på en ridskola. Han bjuder inte till mycket själv, men gör glatt det han ska om man faktiskt rider och inte bara åker med ;)

Nu var det nästan en vecka sedan jag red, så jag har glömt bort det mesta av vad vi gjorde (kort minne här :angel:) men vi red mycket åttvolter med fokus på korrekta vägar och korrekt böjning. Har för mig att vi även fokuserade på att rida korrekta galoppfattningar. Det jag däremot kommer ihåg är att hästen gick finare än någonsin med mig på ryggen, fantastisk känsla där han var på hjälperna och jobbade genom kroppen. Det jag har blivit duktigare på är att rida självständigt mellan instruktionerna från instruktören, dvs massvis med tempoväxlingar och ställa hästen, och det gör verkligen stor skillnad.

Reser den här veckan så har inte möjlighet att rida, men hoppas på att ha kvar lite av den där känslan i kroppen till nästa vecka :)
 
Hoppas att denna tråden tar sig ordentligt! Jag rider numera lektion två dagar i veckan och de två senaste gångerna har jag ridit två väldigt olika hästar.

I torsdags jobbade vi galoppfattningar och jag hade ett litet äldre fuxsto som behöver ridas ordentligt framåt hela tiden. Jag fick henne ganska bra i energi men inte så mycket mer än så, jag orkade inte helt enkelt. Galoppen blev inte heller bra. Den var flack och hon ville bara ta ena galoppen. Trots detta kändes det bra.

Igår red jag en av favoriterna, ett litet fuxsto som pinnar på ganska bra av sig själv men går med snabba, korta, steg plus att hon gärna säker ryggen och spänner sig. Vi kom jämfört med tidigare tillfällen fort till ett längre, mer avslappnat steg i skritten och i traven gick hon bitvis riktigt fint. Fick även till ganska fin och för henne lugn galopp i ena varvet. I svåra varvet blev det rätt galopp men den var rätt fyrtaktig och hon sprang iväg. Tölten gick bitvis ok men vi fick inte till samma avslappning som i skritt och trav men hon sänkte inte ryggen så mycket som hon vill göra om hon får. Jag somnade med ett leende igår och det var kvar när jag vaknade i morse. Hoppas jag får rida henne mycket mer.

Många fuxston blir det för mig... :)
 
Hoppas att denna tråden tar sig ordentligt! Jag rider numera lektion två dagar i veckan och de två senaste gångerna har jag ridit två väldigt olika hästar.

I torsdags jobbade vi galoppfattningar och jag hade ett litet äldre fuxsto som behöver ridas ordentligt framåt hela tiden. Jag fick henne ganska bra i energi men inte så mycket mer än så, jag orkade inte helt enkelt. Galoppen blev inte heller bra. Den var flack och hon ville bara ta ena galoppen. Trots detta kändes det bra.

Igår red jag en av favoriterna, ett litet fuxsto som pinnar på ganska bra av sig själv men går med snabba, korta, steg plus att hon gärna säker ryggen och spänner sig. Vi kom jämfört med tidigare tillfällen fort till ett längre, mer avslappnat steg i skritten och i traven gick hon bitvis riktigt fint. Fick även till ganska fin och för henne lugn galopp i ena varvet. I svåra varvet blev det rätt galopp men den var rätt fyrtaktig och hon sprang iväg. Tölten gick bitvis ok men vi fick inte till samma avslappning som i skritt och trav men hon sänkte inte ryggen så mycket som hon vill göra om hon får. Jag somnade med ett leende igår och det var kvar när jag vaknade i morse. Hoppas jag får rida henne mycket mer.

Många fuxston blir det för mig... :)

Jag red också fux senaste lektionen, men valack, den stora huntern jag skrev om för någon vecka sedan. Från att inte ha gillat honom alls så är han nog min nya favorit!

Vi jobbade större delen med volter, att behålla takten när vi gick in och ur dem, tempoväxlingar och övergångar samt med att ändra storleken på volten genom att flytta hästen undan för skänkeln. Vi har ridbanan en bit bort från stallet så vi värmer upp på vägen dit och jag brukar alltid testa att hästen lyssnar på sidförande skänkel, och visst lyssande han fint på vägen, men när han (eller antagligen var det väl jag ;)) var tvungen att göra det på volt var det svårare. Vi fick till det hyfsat på slutet i alla fall så jag är nöjd.

Vi avslutade lektionen med galoppen och red först på ett mindre voltspår, flyttade ut hästen undan skänkeln och fattade sedan galopp för att få under bakbenet ordentligt i fattningen. Vi gjorde ett par fina fattningar på hjälpen, men sedan blev jag nog lite passiv för hästen såg sin chans att busa med den andra hästen som var på volten och drog iväg mot den och bockade. :D Efter det fick han hålla sig lite mer inom ramen och kändes faktiskt väldigt fin.

Min hemläxa är definitivt att bli lite kvickare när jag rider, tror att det skulle göra underverk för mig just nu!
 
Min hemläxa är definitivt att bli lite kvickare när jag rider, tror att det skulle göra underverk för mig just nu!

Vi jobbade mycket med det förra terminen, snabbhet i hjälperna. Jag jobbade även en del med det på min dåvarande medryttarhäst. Hela lektioner med fokus på att bli snabb och tydlig i hjälperna, jättenyttigt! Det blir ju så lätt hänt att man är seg, sitter och nöter osv.

På grund av yttre omständigheter kommer jag inte rida lektion igen förrän nästa måndag. Det känns som hur länge som helst.
 
Vi jobbade mycket med det förra terminen, snabbhet i hjälperna. Jag jobbade även en del med det på min dåvarande medryttarhäst. Hela lektioner med fokus på att bli snabb och tydlig i hjälperna, jättenyttigt! Det blir ju så lätt hänt att man är seg, sitter och nöter osv.

På grund av yttre omständigheter kommer jag inte rida lektion igen förrän nästa måndag. Det känns som hur länge som helst.

Låter ju toppen, hur tränade ni på kvickheten? Massa övergångar?
 
Låter ju toppen, hur tränade ni på kvickheten? Massa övergångar?

Jag är så dålig på att förklara detta men vi nötte framförallt halt och fram i skritt. Vi jobbade både på kvickhet och tydlighet hos oss och på responsen hos hästen. Typ en vanlig framåtdrivande hjälp och om hästen inte svarade på den snabbt på så att den gick framåt och inte hålla igen om den råkade ta snabbare gångart utan det viktiga var att rida fram. Vi har jobbat mycket på att rida fram med energi med, det går lätt för långsamt för många av oss :o

En annan lektion gjorde vi en övning som jag gillade med, vi gjorde i skritten en halt som inte riktigt var en halt. Det var mer än en halvhalt men hästen stod inte still ordentligt utan så fort den stannade till så red vi framåt igen. Passade hästen jag hade jättebra och det fick mig att fokusera rätt.
 
Jag är så dålig på att förklara detta men vi nötte framförallt halt och fram i skritt. Vi jobbade både på kvickhet och tydlighet hos oss och på responsen hos hästen. Typ en vanlig framåtdrivande hjälp och om hästen inte svarade på den snabbt på så att den gick framåt och inte hålla igen om den råkade ta snabbare gångart utan det viktiga var att rida fram. Vi har jobbat mycket på att rida fram med energi med, det går lätt för långsamt för många av oss :o

En annan lektion gjorde vi en övning som jag gillade med, vi gjorde i skritten en halt som inte riktigt var en halt. Det var mer än en halvhalt men hästen stod inte still ordentligt utan så fort den stannade till så red vi framåt igen. Passade hästen jag hade jättebra och det fick mig att fokusera rätt.

Det där med att rida med tillräckligt mycket energi är svårt tycker jag. Ofta brukar jag nöja mig när hästen tuffar fram för egen maskin och inte tänka på att det kan bli bättre, utan börjar fokusera på allt annat istället ;)

Försökte tänka på mycket tempoväxlingar och halvhalter när jag red i söndags, men jag var sjuk och det hjälpte inte direkt med kvickheten.

Red en häst som jag väldigt sällan rider, hennes ägare brukar vara ute samtidigt som jag. Hon är väldigt lång och det är svårt att rida ihop henne men hon är framåt och trevlig att rida. Jag var nog sjukare än jag trodde för jag kan inte riktigt komma ihåg vad vi gjorde, mer än att hålla koll på yttersidan. Det var jag samt två ryttare på lite yngre hästar som ville falla ut genom ytterbogen på volterna. För att hjälpa hästarna att hålla voltspåret så skulle vi lägga till ytterlår för att vända hästen på volten. Jag vet inte om det är vanligt att rida så? Instruktören hade nyligen snappat upp det och tyckte att vi skulle testa och se hur det gick, och det funkade visst bättre för de med de yngre hästarna. Hästen jag red hade snarare motsatt problem, att den ville falla in, så det var kanske inte lika stor skillnad för oss men det kändes som att jag fick bättre kontakt med yttersidan. Vi red först i trav och ökade och minskade storleken på volten, minska genom att rida in bogen med ytterlår och skänkelvikning ut igen, och avslutade med att vända in från fyrkanten till volterna i galopp utan att hästarna fick flyta utåt med bogarna när de lämnade spåret.
 
Vi har haft kallt ett tag nu och ridbanan var frusen så igår red vi ut istället för att ha en lektion. Det var hårt i backen så vi skrittade mest och travade där marken var bättre, men turligt nog hade det tinat i en av backarna så hästarna fick galoppera lite. Jag red fullblodsstoet som jag rider rätt ofta och hon tyckte att jag var skittrist som inte lät henne galoppera där vi brukar. På galoppsträckorna ville hon bara gå som en banan och titta på allt, men så snart de tog slut slappnade hon av igen.

Hästarna var rätt spända från kylan och att de inte har kunnat jobba som vanligt, så när en hund kom och hoppade mot en av min kamrater så var det nära att den fick en spark. Förstår inte att folk inte håller sina hundar kopplade om de inte har koll på dem. Våra hästar är vanligtvis inte särskilt brydda över hunderna, för det händer ett par gånger vid varje ridtillfälle att hundar rusar mot oss, skäller, hoppar och springer runt benen, men skulle de sparka kan det ju gå riktigt illa.
 
Jag joinar tråden! Jag började på ridskola som sjuåring, red där i några år för att sedan fortsätta med flera olika egna hästar som jag tävlat mycket med. Nu har jag haft ett uppehåll på några år, sedan min världsfina häst togs bort, och börjar känna att jag bara måste få sitta på en häst snart igen. Står i kö till ridskolan som jag helst vill gå på men eftersom det är tre/fyra års kötid så börjar jag nu nästa vecka på mitt andrahandsval :).

Har alltså inte ridit på ridskola på över 15 år och har de senaste fem åren bara ridit sporadiskt. Saknar att vara hästtjej men känner mig jättepirrig för att bli just ridskoleryttare igen :nailbiting: :bump:.
 
Jag hoppar in i denna tråd :)

Jag har tidigt rätt sporadiskt efter min medryttarhäst avlivades. Förra vårterminen började jag om på ridskola, men red väldigt få pass, då min favoritridlärare hade slutat och jag avskyr verkligen det här med att inte veta vilken häst jag ska rida. :arghh: och helt ärligt är jag rätt kräsen med vad jag tycker är roligt att sitta på, vilket är svårt som ridskoleryttare....

Men min favoritridlärare startade eget så i höstas började jag hos henne då hon sa att hon hade en häst helt i min smak. En unghäst, arabkorsning, rider lektion för ridläraren en gång i veckan, och så tränar vi lite extra samt att jag är medryttare på helgerna. Så roligt, glädjen med ridningen har kommit tillbaka igen :love:

Vi har mest tragglat med att acceptera sidförande skänkel, ställa och böja samt galoppfattningar. Men nu börjar allt detta fungera, sååå roligt! Förhoppningen är att det blir någon tävling i sommar :)

På lektionen i måndags hade vi hoppning, ingen utav oss är några hoppare, hästen tycker bommar är skitäckligt, men vi tog oss över ett räcke på 30 cm och jag måste säga att jag vart riktigt stolt över hästen :love:
 
Jag rider på ridskola en dag i veckan. Bytte nyligen ridskola från en "vanlig" till en ridskola med lite mer inriktning på akademisk ridning, då jag känner att jag ville prova något nytt. Har bara hunnit rida 3 lektioner, senaste 2 på en fantastisk PRE. Ser fram emot min nästa ridlektion imorgon.
 
Kul med lite mer sällskap här i tråden :)

Jag joinar tråden! Jag började på ridskola som sjuåring, red där i några år för att sedan fortsätta med flera olika egna hästar som jag tävlat mycket med. Nu har jag haft ett uppehåll på några år, sedan min världsfina häst togs bort, och börjar känna att jag bara måste få sitta på en häst snart igen. Står i kö till ridskolan som jag helst vill gå på men eftersom det är tre/fyra års kötid så börjar jag nu nästa vecka på mitt andrahandsval :).

Har alltså inte ridit på ridskola på över 15 år och har de senaste fem åren bara ridit sporadiskt. Saknar att vara hästtjej men känner mig jättepirrig för att bli just ridskoleryttare igen :nailbiting: :bump:.

Men ja vad spännande! Hoppas det känns bra med ridskolan, och vad härligt med lite pirr ;)

Jag hoppar in i denna tråd :)

Jag har tidigt rätt sporadiskt efter min medryttarhäst avlivades. Förra vårterminen började jag om på ridskola, men red väldigt få pass, då min favoritridlärare hade slutat och jag avskyr verkligen det här med att inte veta vilken häst jag ska rida. :arghh: och helt ärligt är jag rätt kräsen med vad jag tycker är roligt att sitta på, vilket är svårt som ridskoleryttare....

Men min favoritridlärare startade eget så i höstas började jag hos henne då hon sa att hon hade en häst helt i min smak. En unghäst, arabkorsning, rider lektion för ridläraren en gång i veckan, och så tränar vi lite extra samt att jag är medryttare på helgerna. Så roligt, glädjen med ridningen har kommit tillbaka igen :love:

Vi har mest tragglat med att acceptera sidförande skänkel, ställa och böja samt galoppfattningar. Men nu börjar allt detta fungera, sååå roligt! Förhoppningen är att det blir någon tävling i sommar :)

På lektionen i måndags hade vi hoppning, ingen utav oss är några hoppare, hästen tycker bommar är skitäckligt, men vi tog oss över ett räcke på 30 cm och jag måste säga att jag vart riktigt stolt över hästen :love:

Jag tycker att 30 cm låter helt lagom :D

Vad kul att du har hittat ett upplägg med både häst och instruktör som du trivs med. Låter ju toppen med en kombination av ridskola/medryttare.
 
Jag tycker att 30 cm låter helt lagom :D

Vad kul att du har hittat ett upplägg med både häst och instruktör som du trivs med. Låter ju toppen med en kombination av ridskola/medryttare.

Ja men visst, helt lagom! Jag har svårt att förstå att jag en gång i tiden hoppat 140 :eek:

Det är ett fantastiskt trevligt upplägg! Min förra medryttarhäst var oxå ridskolehäst. :) Fast han gick bara lektion med mig och en tjej till så han var nästan som min egna :love:
 
Jag rider på ridskola en dag i veckan. Bytte nyligen ridskola från en "vanlig" till en ridskola med lite mer inriktning på akademisk ridning, då jag känner att jag ville prova något nytt. Har bara hunnit rida 3 lektioner, senaste 2 på en fantastisk PRE. Ser fram emot min nästa ridlektion imorgon.

Spännande, hur skiljer sig den akademiska ridningen från den "vanliga"?
 
Ja men visst, helt lagom! Jag har svårt att förstå att jag en gång i tiden hoppat 140 :eek:

Det är ett fantastiskt trevligt upplägg! Min förra medryttarhäst var oxå ridskolehäst. :) Fast han gick bara lektion med mig och en tjej till så han var nästan som min egna :love:

Herregud, galna människa :p Jag hoppade också högre som yngre, om än inte så högt, men idag håller jag mig gärna på backen. Visserligen hoppar jag väldigt sällan så det hade varit lite överkurs att styra på höga hinder nu.

Min favorithäst någonsin var en ridskolehäst, han köptes in väldigt grön och reds inte av särskilt många i början. Vi fick en väldigt fin relation och när jag kom in i stallet stod han med spetsade öron och brummade lite mjukt åt mig :love:
 
  • Gilla
Reactions: Lii

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 292
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 313
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp