Ridskoleryttare 2018

Roligt att läsas om alla ridskolor . Jag bytte ridskola nyligen och sådan ridglädje som jag har nu kan jag knappt minnas att jag haft innan . Peppar så mycket för min lektion imorgon!

En allmän fråga! Hur många är ni per ridgrupp? På min tidigare ridskola var vi 8-10 per grupp (betalade mer om man ville vara 8) men nu är vi bara 4-5 per grupp .
 
Roligt att läsas om alla ridskolor . Jag bytte ridskola nyligen och sådan ridglädje som jag har nu kan jag knappt minnas att jag haft innan . Peppar så mycket för min lektion imorgon!

En allmän fråga! Hur många är ni per ridgrupp? På min tidigare ridskola var vi 8-10 per grupp (betalade mer om man ville vara 8) men nu är vi bara 4-5 per grupp .

Ena gruppen är max 5 i och den kostar lite mer, andra är det max 8 i men den har just nu lediga platser. Båda mina grupper går i lilla ridhuset (tror 20x40, ev mindre men osäker) men vissa veckor är vi istället i stora ridhuset (större än 20x60 tror jag).
 
Så där. Veckans båda ridlektioner är ridna. Samma hästar som förra veckan på båda lektionerna.

Fuxen tyckte att ena hörnet var hemsökt och spände sig ordentligt, hon var ganska ofokuserad överlag så jag jobbade mycket med att få henne att slappna av. Hon är lite av en favorit och vi funkar bra ihop tycker jag. Jag får mycket fina kommentarer över hur hon går med.

Skimmelvalacken hade jag lite bättre lycka med än förra veckan. Han är en fin kombination av känslig, seg och stel. Vi jobbade med skänkelvikningar och öppnor och vi kämpade på ganska bra. Det gick mycket bättre än förra veckan och han gick riktigt trevligt i både skritt och trav till slut. Tölten var fortfarande rejält passtaktig men vi jobbade inte så mycket i tölt så vi kom inte så långt där. Lagom till lektionen nästan var slut kändes det som att han började bli ordentligt uppvärmd. Hade gärna jobbat lite till då. Han kändes mjuk(are) efter sista traven och då hade jag gärna börjat jobba tölt. Ibland räcker en timma helt enkelt inte till.
 
På den ridskola där jag rider har de flera grupper för barn och vuxna, där det kan vara allt ifrån 4 till 8 per grupp, men de erbjuder även privatlektioner.

På grund av att jag jobbar väldigt oregelbundna tider har det inte passat att rida i någon grupp då det är svårt att komma ikapp om man missar en eller ett par lektioner. Så jag har valt att rida privatlektioner vilket har gått bra då de har mindre att göra dagtid när andra jobbar eller går i skolan :)

Har även varit väldigt bra då jag precis börjat rida och aldrig tidigare suttit på en häst (är 32 nu).
Har haft möjlighet att rida hos vänner men kände att det var bra att gå till en ridskola och få lära sig grunderna av någon som är utbildad och van att lära ut :)

En sak som jag reagerat på är att det är så få andra killar som rider, jag är ensam kille på min ridskola :) Hur ser det ut på era ridskolor på den fronten?
 
En allmän fråga! Hur många är ni per ridgrupp? På min tidigare ridskola var vi 8-10 per grupp (betalade mer om man ville vara 8) men nu är vi bara 4-5 per grupp .
Grupperna hos oss är nog max 8. Dock rider jag på fredag kväll, vilket tydligen inte är så poppis bland folk, så vi har aldrig full grupp :angel:. Vi är sex ordinarie elever tror jag (alla är inte riktigt där varje gång).

Bäst tycker jag om att rida typ 3-4 personer.

(Eller privatlektion. Men det är ju lite annorlunda. :D)
 
Senast ändrad:
En sak som jag reagerat på är att det är så få andra killar som rider, jag är ensam kille på min ridskola :) Hur ser det ut på era ridskolor på den fronten?

Vi har några få (jag har ridit med fem, vet inte vad som finns i övrigt). Inga ungdomar dock, där tror jag bara att vi har tjejer.

Svenska ridsportsförbundet har 10 % manliga medlemmar.
 
I fredags var det dags för hoppning, med fokus på anridningsövningar. Jag gjorde en erbarmligt dålig insats halva lektionen, till min ridlärares frustration (hon tyckte att jag bara skulle göra som jag brukade :D). Halvvägs igenom fick jag nog och tog av mig säkerhetsvästen, sedan så gick det betydligt bättre :o

Jag är verkligen jättedålig på att rida med säkerhetsväst. Tycker att det hindrar mina rörelser och blir allmänt stel (trots att jag har en dyr västhistoria ...). Min senaste plan för att faktiskt använda något som kan fungera är att hitta ett av de där ryggskydden som typ motorcrossåkare har. Jag har sett att de har en version på Hööks som jag gärna hade testat. Visst ger det väl inte samma skydd som en väst, men jag tänker att allt som används ger ett bättre skydd än det som alltid hänger i garderoben :angel:

Igår var vi ute hos sonens hyrponny. Henne var det full fart på! Vi tog en lite längre tur där den lilla ryttaren tränade bland annat styrning och konsten att hålla in. Det är fantastiskt roligt att se hur han utvecklas och blir allt mer självständig, både i sin ridning och i sättet som han hanterar ponnyn!
 
En sak som jag reagerat på är att det är så få andra killar som rider, jag är ensam kille på min ridskola :) Hur ser det ut på era ridskolor på den fronten?

Jag har ingen statistik på det men jag har under igenridningar osv träffat på två män som rider på ridskolan. Vet inte hur det ser ut i barn- och ungdomsgrupperna.

Jag får känslan att det kan vara aningens mer män i islandshästvärlden än i storhästvärlden men jag vet faktiskt inte. Jag känner mer män som håller på med islandshästar än vad jag känner män som håller på med storhästar och jag har mest vänner som håller på med storhästar då jag inte varit så många år i islandshästvärlden än (inte jämfört med de decennier jag höll på med storhäst innan).
 
Jag har ingen statistik på det men jag har under igenridningar osv träffat på två män som rider på ridskolan. Vet inte hur det ser ut i barn- och ungdomsgrupperna.

Jag får känslan att det kan vara aningens mer män i islandshästvärlden än i storhästvärlden men jag vet faktiskt inte. Jag känner mer män som håller på med islandshästar än vad jag känner män som håller på med storhästar och jag har mest vänner som håller på med storhästar då jag inte varit så många år i islandshästvärlden än (inte jämfört med de decennier jag höll på med storhäst innan).
Samma med western känns det som
 
På den ridskola där jag rider har de flera grupper för barn och vuxna, där det kan vara allt ifrån 4 till 8 per grupp, men de erbjuder även privatlektioner.

På grund av att jag jobbar väldigt oregelbundna tider har det inte passat att rida i någon grupp då det är svårt att komma ikapp om man missar en eller ett par lektioner. Så jag har valt att rida privatlektioner vilket har gått bra då de har mindre att göra dagtid när andra jobbar eller går i skolan :)

Har även varit väldigt bra då jag precis börjat rida och aldrig tidigare suttit på en häst (är 32 nu).
Har haft möjlighet att rida hos vänner men kände att det var bra att gå till en ridskola och få lära sig grunderna av någon som är utbildad och van att lära ut :)

En sak som jag reagerat på är att det är så få andra killar som rider, jag är ensam kille på min ridskola :) Hur ser det ut på era ridskolor på den fronten?

Det är få killar på min ridskola också. Det brukar vara kanske 10-12 stycken som är ute samtidigt och ofta är en av dem en kille, men inte alltid. Alla våra hästar är privatägda och jag tror att tre av runt 25 hästar ägs av män.
 
Bara en ridlektion denna vecka (och samma sak nästa vecka). Red en ny bekantskap, en black valack som är lite större och har lite mer steg än vad jag ridit på sista tiden. Mer att rida ihop med. Riktigt trevlig var han i alla fall.

Vi arbetade bland annat med olika varianter av att flytta hästens fram- och bakdel. Framdel innanför och bakdel innanför spåret i olika varianter. Fick till några fina steg i både öppna och sluta i skritten. Jag är väldigt nöjd med att jag inte spände mig så att jag hamnade ovanför sadeln istället för i den med krampande rumpmuskler som följd. Något som hände regelbundet när jag försökte mig på slutor för ett par år sedan. Mitt slitande med kroppen ger resultat på hästryggen. Det är kul!
 
Red en trevlig lektion igår igen. Hästen är inte mycket utbildad och har inga muskler så jag tar det lugnt och försiktigt. Hade bestämt mig att träna tempoväxlingar vid bokstäver, halt-skritt-trav, och det funkade hyfsat. Han började förstå konceptet att rida aktivt in i en halv med bibehållet framåttänk efter en stund. Jag hade också valt att fokusera på mina händer, det blir lätt att jag lägger dem och blir låg med dem. Ridläraren påpekade också att i hans stela varv var det lätt hänt att min innerhand flöt över manken till yttersidan, så jag kom på tekniken att ha lite längre tyglar och typ lägga den på låret så jag skulle känna när jag började flytta den fel. Jag försökte fundera ut varför jag gjorde det, och när jag var hemma efter lektionen och pratade med dottern om det gick det upp ett ljus. Westernridning flyttar ju hästen mha tryck på halsen och den sista hästen jag ägde var ju westernriden! Jaja, bara att träna på, men är ju lättare när man är medveten om varför man gör som man gör. Trevlig lektion i alla fall och ser fram emot nästa vecka. Framöver är tanken att dottern ska börja med, ska bara köpa en hjälm åt henne, och jag skulle vilja rida mer än en gång i veckan.
 
I söndags red jag fullblodsdamen igen. Man vet aldrig vad det är för häst man sitter upp på, hon kan vara som natt och dag även om det bara går en vecka mellan. Veckan innan kändes hon rätt loj men i söndags var hon med på noterna. Väldigt ivrig när vi gav oss ut (vi rider till ridbanan som ligger en bit bort) men både lyssande framåt och tog halvhalterna fint. När vi sedan skulle börja med dagens övning så förlorade vi en massa energi, men det beror nog mest på brister hos ryttaren :D.

Vi red en båge in på ena långsidan, sedan en 10 metersvolt på mitten av andra långsidan, galoppfattning när vi kom tillbaka ut på spåret och galopp i trekvarts varv och sedan avbrott för att gå in på volten igen och sedan börja om med bågen på nästa långsida. Hade ingen vidare känsla, hästen gjorde det hon skulle, men energin var låg och 10m volterna kändes lite stretiga och tråkiga. Men galoppfattningarna är jag åtminstone nöjd med.

Innan lektionen värmde jag upp på simulatorn vi har. Stretchade lite, jobbade mer rörligheten och försökte hitta en bra sits mitt över hästen, min tyngdpunkt hamnar alltid för långt fram enligt sensorerna. Tänkte avsluta det passet med att rida ett dressyrprogram men det var rätt värdelöst. Det kändes som att jag var tvungen att slita runt hästen i munnen på volterna och i svängar och det fanns inget i den ridningen som jag kände förbättrade min känsla. Jag kommer att fortsätta att jobba med sitsen istället när jag använder simulatorn.
 
I söndags red jag fullblodsdamen igen. Man vet aldrig vad det är för häst man sitter upp på, hon kan vara som natt och dag även om det bara går en vecka mellan. Veckan innan kändes hon rätt loj men i söndags var hon med på noterna. Väldigt ivrig när vi gav oss ut (vi rider till ridbanan som ligger en bit bort) men både lyssande framåt och tog halvhalterna fint. När vi sedan skulle börja med dagens övning så förlorade vi en massa energi, men det beror nog mest på brister hos ryttaren :D.

Vi red en båge in på ena långsidan, sedan en 10 metersvolt på mitten av andra långsidan, galoppfattning när vi kom tillbaka ut på spåret och galopp i trekvarts varv och sedan avbrott för att gå in på volten igen och sedan börja om med bågen på nästa långsida. Hade ingen vidare känsla, hästen gjorde det hon skulle, men energin var låg och 10m volterna kändes lite stretiga och tråkiga. Men galoppfattningarna är jag åtminstone nöjd med.

Innan lektionen värmde jag upp på simulatorn vi har. Stretchade lite, jobbade mer rörligheten och försökte hitta en bra sits mitt över hästen, min tyngdpunkt hamnar alltid för långt fram enligt sensorerna. Tänkte avsluta det passet med att rida ett dressyrprogram men det var rätt värdelöst. Det kändes som att jag var tvungen att slita runt hästen i munnen på volterna och i svängar och det fanns inget i den ridningen som jag kände förbättrade min känsla. Jag kommer att fortsätta att jobba med sitsen istället när jag använder simulatorn.

Har ni simulator på ridskolan? :)
Har bara sett de på Youtube, den typen man kan sitta upp på och man har en skärm framför sig.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
I måndags red vi ännu en superrolig övning där det blandades volter i trav, skänkelvikning och galopp. "Min" ungponny var så duktig och gjorde allt precis som det skulle, det är så roligt att känna hur mycket hon går frammåt! Det var efter julen som höger galoppfattning äntligen började komma och nu blir det rätt varje gång och hon orkar till och med galoppera balanserat :) Ritade ner övningen för vet inte riktigt hur jag ska förklara den annars.

Väldigt rolig men så jobbig för min hjärna när det händer grejer precis hela tiden, inga transportsträckor att slappa på :rofl:

20180315072553-82.99.104.239.png
 
I måndags red vi ännu en superrolig övning där det blandades volter i trav, skänkelvikning och galopp. "Min" ungponny var så duktig och gjorde allt precis som det skulle, det är så roligt att känna hur mycket hon går frammåt! Det var efter julen som höger galoppfattning äntligen började komma och nu blir det rätt varje gång och hon orkar till och med galoppera balanserat :) Ritade ner övningen för vet inte riktigt hur jag ska förklara den annars.

Väldigt rolig men så jobbig för min hjärna när det händer grejer precis hela tiden, inga transportsträckor att slappa på :rofl:

20180315072553-82.99.104.239.png

Jag såg typ den övningen publicerad på Hippson igår. Verkar jobbig men nyttig.
 
Jag kanske också kan gå med i tråden! Hade en ponny och en häst i tonåren men har sedan dess ridit medryttarhäst + på ridskola. Nu rider jag på ridskolan två gånger i veckan och medryttarhästen oftast en gång i veckan. Båda grupperna går enl följande: dressyr-dressyr-markarbete-hoppning. Funderar dock på att byta åtminstone ena gruppen till en ren dressyrgrupp, vi är många (8-10 st) i grupperna och det blir så väldigt få språng vid hopptillfällena.

Under tisdagen red jag ett piggt sto, vi travade mkt och gjorde lite bogen in vid vändningspunkterna på volterna. Hade svårt att få till övningen i vänster varv, men till höger gick det bättre! I onsdags red jag en mkt känslig och alert valack för första gången och han var så fin!! Funderar på att rida en pay and ride på den nästa gång möjligheten finns :).

På fredag blir det privatlektion och på söndag medryttarhäst! Blir skoj!
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp