Ridskoleryttare 2018

Precis så.

För mig är det lugnt om det var den specifika hästen som var så och man bara åker på att rida den nån gång ibland. Men varenda vecka - nej tack. Inte för 18000 kr/år.

Nu har du kanske hunnit rida fler gånger redan men tänker att om det var första lektionen så kanske du fick den där beiga hästen men den som det aldrig blir för fel med? På de ridskolor jag varit på finns det ofta en eller två hästar som alla får börja med sedan kan man utvärdera och beroende på hur ryttaren är så kanske man får en helt annan typ av häst sen.
 
Red som vanligt det lilla fullblodet igår och jäklar vad hon tog i! Massvis med energi och framåtbjudning utan att bli springig och framtung. Det var så himla kul att rida :love:

Vi tog det rätt lugnt för vi hade snö på ridbanan och inga snösulor, så det var fokus på sitsen och utan stigbyglar. Vi hade en ny instruktör och hon tyckte att jag hade en fin sits och att det bara var lite smågrejer som behövde fixas till som att hålla händerna lite högre och armbågarna lite närmare kroppen. Låter otroligt att den skulle vara perfekt förutom det, men skönt att höra att den inte är helt tokig med tanke på att vi inte har några speglar så att jag kan hålla koll själv.
 
Igår red jag som vanligt fullblodet. Det har varit lite torrare sista tiden så red med ridstövlar för första gången på ett par månader (jag är lite rädd om stövlarna så är det för lerigt så rider jag med skor och shortchaps för att spara på dem) och det kändes som att det gjorde stor skillnad för skänkeln.

Vi jobbade med skänkelvikningar och började med att rida dem från trekvartslinjen ut till spåret i skritt i båda varven. I början försökte jag visst få till det med hela kroppen på något vis, men efter att min instruktör sagt till mig att sitta still och bara rida normalt så gick det bättre :D Jag hade lite problem med att jag lät henne ramla iväg, men fick till det rätt bra på slutet när jag kom ihåg att få med mig yttersidan. Välkontrollerat fick jag som kommentar.

Instruktören glömde bort övningen i trav, så vi gick direkt vidare till att rida samma linje i galopp. Det kändes mycket lättare, antagligen för att det var rätt få språng så att jag inte hann börja göra en massa dumheter med kroppen, eller så gick det kanske för snabbt för att jag skulle märka alla brister ;) Det var väldigt kul iaf!
 
I lördags red jag igen i en annan grupp än min vanliga. Fick en stor och lång fux som jag inte ridit förut (och som jag helt ärligt varit lite rädd för, eftersom jag när jag sett honom tyckt att han sett väldigt svår ut). Vi jobbade lite med framdelsvändningar på en diamant. Utefter förutsättningarna (första gången jag red hästen, lite för lite plats för hästen som ju hade väldigt stor gång, ny grupp och allt) så var jag riktigt, riktigt nöjd! Jag var verkligen tvungen att jobba, men det gick inte ens hälften så dåligt som jag först trodde att det skulle gå. I stunder gick det till och med riktigt bra, och jag är faktiskt inte helt osugen på att rida denna pansarbåtsliknande häst igen!

Efter min ridlektion åkte vi hem, bytte kläder och spritade händer (kvarkatider ...) för att sedan åka iväg till sonens stall. Han fick rida sin medryttarponny och var ganska nöjd med det. Lite trött på hemvägen bara (mycket backar på dagens ritt). Vi ska ut dit idag igen, och om han vill tänker jag att vi kanske kan gå förbi paddocken så att han får träna lite på att styra. Fast vill han inte det är det förstås okej med. Är man 4 år räcker det att man har det mysigt tillsammans med sin ponny, tycker jag ;)

I söndags var vi till ett nytt, tredje stall! :D
(Vilken tur att man har sådana absurda mängder ridkläder hemma va? :angel:)
Där var det dags för min man att få sin första privatlektion. Han fick rida ett stort, stabilt sto som var väldigt behaglig att hålla på med. Maken var faktiskt mycket duktigare än vad jag trodde att han skulle vara! :o:D Tränaren lät honom först styra lite slalom mellan sockerbitar, för att därefter bli satt på lina och börja öva lättridning. Kändes som ett mycket rimligt upplägg. Vi ska dit igen på söndag för ytterligare en lektion.
 
Det blev paddockridning hos medryttarponnyn igår! Lånade sockerbitsövningen från makens lektion (hehe), så sonen fick öva lite styrning på egen hand. När vi ändå var där passade vi på att dra fram lite bommar som sonen fick skritta och trava över, givetvis med fokus på att stå och hålla balansen. Skritten klarade han själv utan ledare, traven kopplade vi på grimskaftet.

Sist av allt ville sonen gärna hoppa ett riktigt hinder (han har tittat på världscuphoppning med mig, haha). Ett kryss på ett par nedlagda sockerbitar fick det bli. Det var ett stoooort leende på barnets läppar efter det där skuttet, och en ponny som gärna hade hoppat mer!

(Funkar inte videon är den senaste posten här på insta)
 
Det var en riktig hästdag igår. Först ponnystallet (där det råkade bli så att min unge ryttare fick prova att galoppera, på grund av en riktigt pigg och glad ponny!). Sedan makens stall, där sonen hittade en häst som han ansåg var helt i rätt storlek för honom, och som numera är hans favorit ...
10675516_10213610327870661_5564141493037991717_n.jpg


Jag tog chansen och fick lite sitsträning på madamen där på bilden! Ytterst välbehövligt, och jag funderar på att göra om det nästa vecka. Fick i hemläxa att träna magmusklerna, för de är allt lite för klena :o Men det var riktigt roligt. Generellt får jag säga att jag känner väldigt stor skillnad på att rida i en vanlig ridskolegrupp och att rida få personer/privatlektion. Funderar på om jag ska göra så att jag också försöker få till mer regelbunden ridning där i makens stall jag med. Känns som att det (just nu) kan vara ett bra komplement till min vanliga grupp på ridskolan! :)
 
Simulator?? Berätta mer - låter jätteintressant!

Såhär ser den ut:
https://www.instagram.com/p/Bd7cmHylnhr/?taken-by=atunaat

Den har tre stycken sensorer på varje sida som motsvarar tre olika skänkellägen, sensorer på ryggen som visar var du har din tyngdpunkt och med tyglarna kan du ställa och göra förhållningar.

Den är kopplad till en skärm där du kan se var du har din tyngdpunkt och hur den förflyttas medan du rider, du kan se ifall du har mer i ena tygeln än i den andra. Du kan även se vilka av skänkelsensorerna som används, och det finns en lista av gångarter och rörelser där den gångart och rörelse som du rider markeras. Så försöker du rida en sluta, men skänkelvikning aktiveras, så gör du något fel ;)

Det finns tre olika program att rida. Ett där du rider runt valfritt och ett där du kan prova olika dressyrprogram, i de här båda programmen så rider du omkring i en virtuell miljö. I det sista programmet så är simulatorn isolerad från en sådan miljö och du kan öva på sits, hjälpgivning osv utan att behöva bry dig om i vilken riktning hästen är på väg.

Jag tycker att den är toppen för sitsträning, men den ger ingen vidare bra ridkänsla.

Fråga gärna om det är något mer du är nyfiken på :)
 
Shit vad häftigt!

Var finns den nånstans? Skulle så gärna testa! En sån hade ju varit super nu när hästarna är trasiga :-).

Tack för info och svar!

/L
 
Jag red en för mig ny häst i söndags. Han har varit på ridskolan i ett par månader, men har nog mest gått med på uteritterna fram tills nyligen. Han är bara 5 år, men känns mer balanserad och redo än vad jag är van vid från hästar i den åldern. Han har, liksom många andra hästar vi får från Irland, fått lära sig att böja på nacken genom inspänningar så han blir gärna för kort och böjer in nosen. Väldigt rolig häst att rida, framåt och väldigt rar, gjorde sitt bästa hela lektionen. Stor skillnad mot stoet jag brukar rida som man måste övertala för att få med sig.

Vi började rida serpentinbågar och det kändes fint, han gick där jag ville ha honom utan att skjuta ut bogar och försvinna utåt eller inåt, lite stel bara. Vi red sedan självständigt med fokus på massvis med volter i olika storlekar, skänkelvikningar på böjt och rakt spår samt övergångar. Han vill gärna dyka neråt i övergångarna och framåt slutet av lektionen när jag blev lite trött och förlorade fokuset så blev övergångarna lite tråkiga, synd tycker jag. Vi avslutade med att rida framåt i galopp på fyrkanten och jag jobbade med att länga ut honom eftersom han blir kort och inte tar för sig. Han kom igång rätt bra och instruktören var överlag glad med hur jag red honom. Verligen en rolig häst att rida, jag satt med ett stort leende när jag red.

Får se hur länge till som jag stannar kvar här i tråden, igår fick jag stallplats, så förhoppningsvis blir jag snart hästägare :)
 
Shit vad häftigt!

Var finns den nånstans? Skulle så gärna testa! En sån hade ju varit super nu när hästarna är trasiga :-).

Tack för info och svar!

/L

Absolut värt att testa tycker jag! Den här finns i utkanten av London, men det kanske finns någon i ditt område som har en? Åtminstone här i mina trakter känns det som att de börjar bli hyfsat vanliga.
 
Haha.

Ja jag insåg att du inte bodde i Sverige efter att jag skrivit :-). Jag får leta runt lite :-)
Absolut värt att testa tycker jag! Den här finns i utkanten av London, men det kanske finns någon i ditt område som har en? Åtminstone här i mina trakter känns det som att de börjar bli hyfsat vanliga.
 
Red tisdag förra veckan och idag ungefär likadant. Rider ju alltid en "gammal" häst (de trodde han var 14 eller 16 men var inte helt säkra när jag frågade) som heter Joey på privatlektioner en halvtimme. Han kan inte mycket och har inte mycket muskler, så jag tar det lugnt och sakta med honom. Min ridlärare låter mig lägga upp lektionen själv, sedan ger hon tips, råd och kritik medan jag rider, något jag tycker är jättebra. De två sista gångerna har jag tränat mycket på att rida raka vägar innanför spåret och på kvartslinjerna (ridhuset har bärande pålar genom hela manegen strax bredvid medellinjen, vilket jag fortfarande försöker vänja mig vid så vi inte krockar med dem och de begränsar tyvärr vägval rätt rejält, får hoppas på bättre väder snart så jag kan rida på utebanan mer) och även lite flyttning för skänklarna typ skänkelvikning och böjning genom bogen in och öppna. Det roliga är att han verkar tycka det är jättekul att lära sig och få pröva på nya saker. Han var från början väldigt trög, men nu kommer framåtbjudningen mycket lättare. Han har börjat lära sig att lyssna på vikthjälper och blivit känsligare för skänkelhjälper. Jättekul att man märker skillnad trots att jag inte rider honom mer än en halvtimme i veckan, och ridläraren tycker också det är kul att se honom utvecklas. När det gäller mig själv har jag bett henne ha huvudfokus på min sits och balans, särskilt handställningen just nu, då det trots allt är nästan tio år sedan jag red och över tjugo sedan jag red lektion. Trivs jättebra i stallet, ett typiskt brittiskt stall med många vrår där man hittar hästar överallt.
FB_IMG_1522775751596.jpg

FB_IMG_1522775770742.jpg

FB_IMG_1522775784435.jpg

FB_IMG_1522775810462.jpg

FB_IMG_1522775843264.jpg

FB_IMG_1522775823578.jpg

FB_IMG_1522775858964.jpg

FB_IMG_1522775796067.jpg
 
Red den grå valacken igen i söndags och han är verkligen hur kul som helst! Vi var bara två stycken på lektionen, det känns så skönt att ha gott om plats. Jag tror att ridhuset vi hade när jag red i Sverige var ungefär samma storlek som vår bana här och jag har svårt att förstå hur vi fick plats att vara tio stycken på den ytan.

Vi började med att rida mycket övergångar för att få hästarna med oss och red sedan i galopp och övade på det vi/våra hästar behövde. Min häst som gärna blir kort fick jag rida fram så mycket som bara var möjligt på långsidorna för att han skulle ta för sig och sedan samla på kortsidorna. Det gick väldigt bra så länge jag hade magmusklerna med mig, men när jag blev trött på slutet så förlorade jag mycket kvalitet. Men i ökningarna kom han fram riktigt fint. Jag hoppas verkligen att jag får fortsätt rida honom :love:

På lördag ska jag åka och provrida en häst. Har lite självförtroendekris för hästen är superfin och jag är en rätt medioker ryttare. Men min tränare tycker att jag ska provrida, så det verkar som att hon åtminstone tror på att det kan gå fint :D
 
Red tisdag förra veckan och idag ungefär likadant. Rider ju alltid en "gammal" häst (de trodde han var 14 eller 16 men var inte helt säkra när jag frågade) som heter Joey på privatlektioner en halvtimme. Han kan inte mycket och har inte mycket muskler, så jag tar det lugnt och sakta med honom. Min ridlärare låter mig lägga upp lektionen själv, sedan ger hon tips, råd och kritik medan jag rider, något jag tycker är jättebra. De två sista gångerna har jag tränat mycket på att rida raka vägar innanför spåret och på kvartslinjerna (ridhuset har bärande pålar genom hela manegen strax bredvid medellinjen, vilket jag fortfarande försöker vänja mig vid så vi inte krockar med dem och de begränsar tyvärr vägval rätt rejält, får hoppas på bättre väder snart så jag kan rida på utebanan mer) och även lite flyttning för skänklarna typ skänkelvikning och böjning genom bogen in och öppna. Det roliga är att han verkar tycka det är jättekul att lära sig och få pröva på nya saker. Han var från början väldigt trög, men nu kommer framåtbjudningen mycket lättare. Han har börjat lära sig att lyssna på vikthjälper och blivit känsligare för skänkelhjälper. Jättekul att man märker skillnad trots att jag inte rider honom mer än en halvtimme i veckan, och ridläraren tycker också det är kul att se honom utvecklas. När det gäller mig själv har jag bett henne ha huvudfokus på min sits och balans, särskilt handställningen just nu, då det trots allt är nästan tio år sedan jag red och över tjugo sedan jag red lektion. Trivs jättebra i stallet, ett typiskt brittiskt stall med många vrår där man hittar hästar överallt.
FB_IMG_1522775751596.jpg

FB_IMG_1522775770742.jpg

FB_IMG_1522775784435.jpg

FB_IMG_1522775810462.jpg

FB_IMG_1522775843264.jpg

FB_IMG_1522775823578.jpg

FB_IMG_1522775858964.jpg

FB_IMG_1522775796067.jpg

Kul att se din ridskola och det ser spännande ut med pålarna mitt i ridhuset :D
 
Det har varit lite uppehåll för mig. En kombination av sjukdom och påsk och lite sånt. Igår red jag i alla fall igen. Jag hade en lite större valack som jag ridit några enstaka gånger innan men det var ett tag sen sist. Det gick helt ok även om han har lite större steg än majoriteten av hästarna jag ridit tidigare denna terminen och jag ibland kände att jag inte hängde med. Nyttig häst för mig att rida tror jag allt.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 293
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 333
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp