Ridskoleryttare 2018

Så planeringen gick halvt åt skogen. Det är "pony day" så massa barn som stökar runt och halva gruppen red ut precis när min lektion började. Så min vanligtvis klippa till häst var väldigt nervig idag. Han ville inte stå still när jag skulle upp, blev rädd för ridläraren när jag skulle låta henne spänna sadelgjorden, gnäggade konstant och var inte alls sitt vanliga lugna jag. Red honom med mindre krav eftersom han var stressad redan och är så outbildad, men försökte fortfarande göra övningarna jag planerat, hann bara inte med lika många jag hade tänkt. Red över några bommar och tränade på att rida ett par meter innanför spåret i alla fall. När ponnyerna kom tillbaka blev han skrämd och stack. Jag lyckades sitta kvar trots att jag tappade en stigbygel, och tydligen såg det inte lika illa ut som jag trodde! Min balans lämnar fortfarande mycket att önska men den har definitivt blivit bättre sedan jag började rida igen. Efter det var han stissigare än innan, men vi lyckades rätt bra ändå, och flera gånger arbetade han tom i rätt form (det hade han aldrig gjort innan jag började rida honom) även om han tyckte blåsten var skrämmande och plåten lät som om någon hoppade på taket. Väldigt nöjd ändå, jag överkom tre rädslor idag; gå över bommar, häst som skräms och sticker samt att rida i nya kläder (ja jag är lite vidskeplig) utan att bli rädd :D
 
Jag har hoppat av ridskoleridningen nu! Det var inte för mig helt enkelt. Jag trodde att jag skulle tycka att det var roligt men jag har inte riktigt tålamod till det, varken till att tvingas rida stela hästar (jag är fast med samma hela terminen tydligen) eller till hispiga dressyrtanter.

Istället börjar jag rida privat, i stallet där jag hade min senaste häst. Jättefin anläggning med otroliga ridvägar, stort ridhus och en jättefin paddock. Ska rida en liten dressyrhäst och får lägga upp träningen lite som jag vill. Blir perfekt :).
 
På gårdagens torsdagslektion red jag en fuxvalack som jag inte ridit jättemycket innan. Han krullar lätt ihop sig, behöver mer energi framåt, rollar lätt i tölten men är överlag en snäll och trevlig häst om än inte det roligaste jag ridit. Vi red på utebanan i det underbara vårvädret och han fick för sig att titta en hel del på skuggor och saker som rörde på sig runt omkring banan så han spände sig en del. Vi jobbade mycket med halvhalter och övergångar vilket jag tycker passar just den hästen väldigt bra. Vi kom till bitvis fin tölt (i alla fall på raka spår) och travarbetet i slutet var jättebra. Det som vi hade störst problem med under lektionen var det här med att stå still i halten vilket han idag tyckte var överskattat.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:
Jag har inte haft det så på något ställe där jag har ridit. Där jag rider nu finns det visserligen någon enstaka som alltid rider samma häst, men det brukar finnas andra anledningar.

Vi byter efter 4 ggr med samma häst.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:

Jag tror inte att det är så värst vanligt, speciellt inte att ha samma häst en hel termin. Olika häst varje lektion har varit standard på de ställen där jag ridit. Undantaget har varit handikappridning, men det säger sig självt varför det är viktigt med samma häst varje gång i de fallen.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:

På de flesta ridskolor jag har ridit på har vi haft samma häst i fyra veckor och sedan bytt.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:
Har aldrig varit med om det på dom ridskolor jag ridit. Iaf inte hela terminer, däremot väldigt många lektioner på raken med samma häst.
Tyckte det var bra, jag lärde känna hästen fortare och kunde fokusera på mer finlir tidigare i lektionen för att jag redan kunde knapparna.
Ridläraren var bra på att se och lyssna på oss när det gällde vilka hästar vi fick, så jag och en till hade varsin häst som vi brukade ha, men bytte emellan oss några gånger. Och dom andra två i gruppen gjorde samma sak, fast dom växlade nog lite oftare då den ena hästen inte var inte var lika utbildad i western.


På andra ridskolor har det varit 4 eller 2 gånger med samma häst, ibland har jag haft tur och fått längre. Men ändå att man haft ett par hästar som man växlat mellan, aldrig alla hästar på ridskolan.
Tycker det har vart bra med, att rida olika hästar, men föredrog att ha samma längre. Jag hade ju dock turen att rida en häst jag gillade väldigt mycket.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:
Det beror ju på. Jag tycker ofta jag lär mig mest när jag får rida samma häst länge, verkligen hitta alla knappar och förstå mig på hästen. Orättvist blir det väl inte heller, förhoppningvis har inte ridskolan hästar som ingen gillar. En häst ingen tycker är kul att rida borde kanske inte vara på ridskola, oavsett hur många gånger man får rida hästarna.

Det vanliga är väl snarare att alla har sina favoriter, den enes favorit är en häst den andre helst slipper, osv.

Om det är så att man absolut inte gillar en häst och ändå ska ha den hela terminen kan man ju prata med ridläraren och säga att man inte skulle ha något emot att byta. Nästan alla hästar har ju något att tycka om, dessutom, så det är ju få hästar man verkligen inte klickar med.
 
Jag tror inte att det är så värst vanligt, speciellt inte att ha samma häst en hel termin. Olika häst varje lektion har varit standard på de ställen där jag ridit. Undantaget har varit handikappridning, men det säger sig självt varför det är viktigt med samma häst varje gång i de fallen.
Olika häst varje gång låter superhattigt tycker jag, hur ska man hinna lära känna hästen ordentligt då? Och stackars hästar som ständigt får en massa ryttare som inte känner dem på ryggen!

Jag rider tre gånger i veckan på ridskola, men den här terminen har jag med något enstaka undantag bara suttit på två hästar. De två vet ju vem jag är vid det här laget, så man får ett lite mer personligt band med dem, det blir inte så anonymt. Min ridskola är annars hyfsat stor, där är väl 20 hästar ungefär, men de flesta elever har tre-fyra hästar de brukar rida, och så byter man mellan dem. Skönt för hästarna också, de får nästan bara ryttare som känner dem och vet hur just den hästen vill ha det på ryggen.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:

Nu undervisar jag bara barn, men jag brukar lata ryttarna sitta pa samma ponny tills de har hittat alla knapparna och rider den ganska bra, och sen brukar jag byta till en ponny som hjalpa ryttaren med det som den behover trana pa. Sen far det ibland flexas pa grund av skador eller hastarnas arbetsborda, da vi har ganska fa ponnies.
 
Olika häst varje gång låter superhattigt tycker jag, hur ska man hinna lära känna hästen ordentligt då? Och stackars hästar som ständigt får en massa ryttare som inte känner dem på ryggen!

Ja, jag har inte sagt att det är bra, bara att det är min erfarenhet. En anledning till att jag slutade med ridskoleridning var just att jag inte gillade det konstanta hästbytandet. Ska jag rida alls så vill jag ha samma häst varje gång så att vi får chansen att bygga någon slags relation, annars känns det som att ridningen inte ger något.
 
Tack för intressanta svar :up: jag är van vid att man får olika hästar varje gång, dock så går jag på en väldigt liten ridskola, så jag känner ju alla storhästar rätt bra ändå.
 
Inte så aktiv, men på tal om hur ofta man får samma häst på lektionerna, så skiljer de faktiskt en del från gång till gång, ibland får man samma häst flera gånger på raken och ibland bara någon enstaka gång ^^ min termin hittills har varit lite blandad men mest nu haft tur senaste tiden och fått storfavoriten flera gånger :love:
överkryssat på bilden är medryttarhästen.
 

Bifogade filer

  • 20180416_224819.jpg
    20180416_224819.jpg
    201,3 KB · Visningar: 55
Och här är andra halvan av hur min ridtermin sett ut hästmässigt hittills.
 

Bifogade filer

  • 20180416_224846.jpg
    20180416_224846.jpg
    177,8 KB · Visningar: 53
Min ridskola har fixat till ridbanan under förra veckan så i söndags fick jag för första gången på länge rida på en ordentlig bana med hörn och allt. Det kändes mycket lättare att rida och var riktigt roligt. Jag red fullblodet igen och det gick väldigt bra. Instruktören sade att det var det finaste hon sett henne gå. Vi gjorde inget avancerat utan jobbade med ställning och böjning och jag var mest glad över att få rida hörnpasseringar igen :p
 
Tack för intressanta svar :up: jag är van vid att man får olika hästar varje gång, dock så går jag på en väldigt liten ridskola, så jag känner ju alla storhästar rätt bra ändå.

Jag rider också på en mindre ridskola och de har inte så många hästar som passar mig, så därför rider jag för det mesta samma häst. Förutom henne så brukar jag rida de nya hästarna när de börjar gå lektioner, och då och då rider jag någon häst som främst går uteritter.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:

Vanligast hos oss är samma häst några gånger i rad och sen annan häst ett antal gånger. Hur många det blir varierar. Just nu har dom lite för lite hästar på ridskolan och behöver köpa in fler så det är lite jobbigt för dom att planera vilket naturligtvis är en annan faktor. Min ena ridlärare har frågat typ 'nu har du ridit X ett par gånger, vill du fortsätta med henne eller vill du byta?'. Jag har uttryckligen sagt att jag gärna rider olika hästar, att det är en av poängerna med ridskola för mig. Särskilt när jag även har medryttarhäst som jag kan rida lektion på med. Då vill jag ha olika typer av hästar och problem (eller vad man ska kalla det) att lösa på ridskolan istället.
 
Måndagslektion igår. Samma häst som förra måndagen och det gick riktigt bra, i alla fall så länge som jag kom ihåg att plocka med yttersidan i ridningen med :o

Redan från början gick det bättre än förra veckan, han sökte sig framåt och nedåt i framskrittningen på ett sätt som var riktigt bra för att vara honom (enligt läraren), jag hade lättare att få honom taktren i tölten osv osv. Jag tror att vi båda hade en bättre dag igår helt enkelt. Det är en trevlig häst, han är bara lite stel och har kanske gått på ridskola lite länge.
 
Allmän fråga: är det vanligt att man får rida samma häst hela terminer? Borde man inte lära sig bättre genom att rida många olika? Plus att det känns som det kan bli väldigt orättvist, om man blir fast med "den där hästen som ingen gillar". :cautious:

På min förra ridskola, undertonåren red jag samma ponny i flera år, men då red jag i en träning och tävlingsgrupp. Sen red jag medryttarhäst några år på lektion, men även då i en specialgrupp och då har man sin tilldelade häst. Uppehåll något år, sen utbildade jag en ridskoleponny och då hade jag självklart honom på alla mina lektioner. Dom andra i min grupp hade allt som oftast samma häst. Men ridläraren var mycket noga med att alla hade en häst som man gillade och passade med. Ridläraren slutade och en y började, där fick man inte rida samma två ggr på rad. Jag slutade rida.

På nuvarande ridskolan har vi i princip alltid samma hästar, jag har bara ridit "min" unghäst på lektion, dom andra byter ibland, men har allt som oftast samma häst som dom tycker om.

Man lär sig kanske mer av att hoppa runt på olika hästar, men det är så mycket roligare att få utvecklas tillsammans med en häst tycker jag :love:


Själv har jag inte ridit ordentligt på flera veckor, först influensa, sen magsjuka och så har vi haft teori och en lektion blev inställd.... Och till veckan är jag bortrest, både den dagen jag hyr hästen och när det är lektion.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 294
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 359
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp