Ridstövlar eller ridskor

Jessiex84

Trådstartare
Har en 7 åring som ridit drygt år. Han har haft billiga ridskor för att han skulle prova, men nu ska vi snart köpa nytt då han vill fortsätta. Tips om man ska köpa skor eller stövlar?
 
Stövlar helt oavsett ålder /rutin på människan ger ju helt klart bättre förutsättningar för en stilla skänkel och bättre balans tycker jag.
 
Skor säger jag, de sitter bra, är bekväma och det blir inte lika varmt, dessutom är det billigare i längden åt ett snabbväxande barn. Sen short chaps till det.
 
Har en 7 åring som ridit drygt år. Han har haft billiga ridskor för att han skulle prova, men nu ska vi snart köpa nytt då han vill fortsätta. Tips om man ska köpa skor eller stövlar?

Jag röstar på stövlar, de hjälper honom att hitta skänkelläget och är stabilare. Du behöver inte köpa dyra eftersom de ändå kommer växas ur snabbt. Vanliga gummiridstövlar för typ 160 spänn funkar fint till att börja med. :)

Men låt honom prova och se vad han tycker själv?
 
Jag föredrar skor på nybörjare, vet inte med barn dock, så de faktiskt får lära sig skänkel och inte få det gratis
 
Jag röstar på stövlar, de hjälper honom att hitta skänkelläget och är stabilare. Du behöver inte köpa dyra eftersom de ändå kommer växas ur snabbt. Vanliga gummiridstövlar för typ 160 spänn funkar fint till att börja med. :)

Men låt honom prova och se vad han tycker själv?

Min erfarenhet är att gummistövlar är oerhört svåra för barnen att trampa ner hälen i. De är ofta alldeles för stela (mjukar ju inte upp sig som riktiga läderstövlar) och klumpiga och sitter ändå inte tillräckligt tajt för att ge något stöd åt skänkeln :down:
 
Håller helt med @Nevermind.
Jag har hjälpt till på åtskilliga barnlektioner under min tid som ridskoleunge och har nog aldrig sett ett barn ha bra skänkelläge i gummiridstövlar. Vinkeln i fotleden på dessa verkar gjord för att stå, inte för att rida i. Och gummit är för stelt för att ett lätt litet barn ska kunna påverka det.
 
Jag tror på ridskor och shortchaps. Det ska inte ta emot eller vara osmidigt att rida när man är så där liten. Stabilitet i skänkeln kan man öva på ändå.
 
Skor och shortshaps. Små barn växer fort och det är enklare bara behöva byta ut antingen skor eller shortchaps när barnet växer
 
Skor och shortchaps. Och det ska vara skor med stålhätta, sparar många tårar om en liten fot kommer under en stor hov.
 
sällar mig till skaran som förespråkar skor och shortchaps. Se dock till att stålhätteskon inte har för grov sula utan hellre åt det slätare hållet. Typ jacson har någon sån variant har jag sett. Grov sula fastnar lättare i stigbygeln
 
Min lillebror, 7år lyckades fastna i stigbygeln när han skulle hoppa av. Han hade vanliga sport kängor på sig :p

Sol tur va det en liten vääldigt lugn ponny som bara stod kvar och han nådde ner att stå på marken :rofl:
Så det krävs alltså ingen tjock sula för att fastna, det var mest det jag ville komma fram till. Ofta är ponnysarna väldigt snälla när det handlar om dom små, så jag köper ett par skor med smal sula till honom.
Har själv aldrig stålsätta då jag tycker dom är så jäkla klumpiga.
 
Ok, jag som bara skulle få lite tips och nu har jag ingen aning istället

Mina barn är nybörjare och detta är en helt ny värld för mig.

Några pratar om att lära sig skänkel, är det att skänkla på ni menar eller är det mer något med hur man sitter?

Jag har också tänkt att stålhätta är bra men känns klumpigt, känns som en svår avvägning för mig som nybörjare.

Hm...ångrar att jag läste, nu vet jag ännu mindre om jag ska köra på skor eller stövlar
 
En annan aspekt som talar för skor på ett barn är att ridstövlar inte är gjorda att gå i. Dem tar man på sig när man sitter upp och av sig när man sitter av. Det känns som ett extra bökigt moment på ridskolan, och ett barn som lär sig rida gör det minst lika bra med skor + chaps tycker jag. Lägg sedan till den ekonomiska aspekten, och jag tycker det är rätt självklart.
 
Okej, är det shortchaps som gäller då?
Har läst att det finns mjuka och hårda, vad är att föredra?

Vad behöver jag tänka på?
Ska de gå upp till knäet?
Annat att tänka på?

Som ni ser...total nybörjare :-)
 
Har en 7 åring som ridit drygt år. Han har haft billiga ridskor för att han skulle prova, men nu ska vi snart köpa nytt då han vill fortsätta. Tips om man ska köpa skor eller stövlar?

Jag föredrar ridskor/jodphurs. Finns som är bra att gå i med stöd för hålfot och lite svikt i och bra att rida i. Hade plastridstövlar och i konstläder när jag var liten de var bra när man skulle hämta häst i lerig hage....och läderridstövlar som vuxen. Men använder dom aldrig.

Man kan ha shortchaps till ridskorna. Men inget måste! Går jätte bra att rida ändå.
Går att byta skon för sig och shortsapsen för sig om man vill ha det alt efter som barnet växer.
 
Jag föredrar ridskor/jodphurs. Finns som är bra att gå i med stöd för hålfot och lite svikt i och bra att rida i. Hade plastridstövlar och i konstläder när jag var liten de var bra när man skulle hämta häst i lerig hage....och läderridstövlar som vuxen. Men använder dom aldrig.

Man kan ha shortchaps till ridskorna. Men inget måste! Går jätte bra att rida ändå.
Går att byta skon för sig och shortsapsen för sig om man vill ha det alt efter som barnet växer.
Jodphurs är alltså samma sak som ridskor? (Googlade och det ser ut som det jag kallat för ridskor men det kanske finns helt andra skor?)

Vad fyller shortchaps för funktion? Är det skydd mot smuts eller finns det även andra skäl att ha det?
 
Jodphurs är alltså samma sak som ridskor? (Googlade och det ser ut som det jag kallat för ridskor men det kanske finns helt andra skor?)

Vad fyller shortchaps för funktion? Är det skydd mot smuts eller finns det även andra skäl att ha det?
Jodphurs är om man ska vara riktigt noga en typ av ridbyxor som används ihop med skor. Skorna blev alltså "jodphursskor" som sedan i Sverige blivit bara jodphurs. Så när någon i Sverige pratar om jodphurs är det i princip alltid skorna de menar.
Shortchapsen ger lite stadga åt underskänkeln om de inte är jättesladdriga. Dessutom skyddar de vaden mot att bli nypt av stiglädren. Men det går självklart bra att rida utan (Jag red i snickarbyxor och gröna gummistövlar i över två år när jag var barn. Jag fick mina första ridbyxor när jag kom hem från en lektion och hade fått blodiga skav på insidan av båda benen av sömmarna i byxorna. Ridkläder har en funktion, men det är inte nödvändigt att köpa precis allt med en gång)
 
Jodphurs är alltså samma sak som ridskor? (Googlade och det ser ut som det jag kallat för ridskor men det kanske finns helt andra skor?)

Vad fyller shortchaps för funktion? Är det skydd mot smuts eller finns det även andra skäl att ha det?

Jordphus o andra låga modeller räknas som ridskor. Med skaft är det ridstövlar. Det finns många modeller o märken på ridstövlar och ridskor. Det finns ridskor som ser ut som gummiskor men med klack. Det finns skor med gummerad nederdel på skon mfl. Det finns jätte många olika modeller. Titta på ex Hööks hemsida o Börjes i tingsryds hemsida. Så får du en liten koll det många fler modeller o hemsidor.
Short chaps kan ge lite stadga till vristen ( olika tycke) och skydda så man inte blir klämd/ nypt av stiglädren. Det ksn nypa ordentligt. Det är olika tycke o smak vad man gillar. Med eller utan short chaps.

Men något vettigt på fötterna. Enklast är nog att åka till någon ridsportbutik och prova sig fram vad som passar fötterena.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Badger
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 342
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp