Ebban333

Trådstartare
Hej, jag ska köpa mina första ridtajts och behöver lite tips. Några svala bekväma tajts som man kan ha på tävling och när man rider långt hemma. Jag har googlat runt lite samt läst de trådar jag hittat men inte blivit så mycket klokare.
Jag är inte jätte känslig för skav och tycker det är viktigt att de är ganska slitstarka. Helst under 800kr.
Vilka tycker ni är bäst och vad har ni provat?
 
Nu har jag inte koll på vad som är tillåtet på tävling (gällande loggor på byxorna) om det handlar om distans. Men jag rekommenderar starkt tyras starrider tights. Mycket prisvärda. God hållbarhet, sitter bra utan att ge skav. Finns i många olika roliga färger. Mycket stretchiga så gå gärna ned i en storlek mot din normala storlek. De känns som en ngt tjockare träningsbyxa för löpning. Resår i midjan men ingen dragsko. Hoppas du hittar ngt som passar dig. Ha en fin dag. Lycka till:)
 
Tyras tights har loggan på högerbenet och är därför inte tillåtna att tävla med.

Hmmmm antingen har du en egen TR eller så ser jag mycket dåligt;)

Vad jag kan utläsa i TR 2015 så står det inget gällande "tävlingsridbyxan" om loggor på höger ben? Och gällande distansridbyxor står det inget alls om ridbyxan och loggor ? Så länka gärna var i från du har hämtat din information om att loggor på ridbyxans höger ben ger tävlingsförbud i just distansridning.:confused:

Det finns information om var någonstans och hur stor loggan får vara på ex skjortkragar och schabrak!
 
Hmmmm antingen har du en egen TR eller så ser jag mycket dåligt;)

Vad jag kan utläsa i TR 2015 så står det inget gällande "tävlingsridbyxan" om loggor på höger ben? Och gällande distansridbyxor står det inget alls om ridbyxan och loggor ? Så länka gärna var i från du har hämtat din information om att loggor på ridbyxans höger ben ger tävlingsförbud i just distansridning.:confused:

Det finns information om var någonstans och hur stor loggan får vara på ex skjortkragar och schabrak!

Det står VART tillverkarmärkning är tillåtet, inte vart det INTE är tillåtet.
Till exempel kan du här se precis vart det är tillåtet:
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_25865/cf_559/Tillverkarm-rkning.PDF

Eller Tr 1 mom 151:

1.4. Distans 1.4.1. Vojlock/Schabrak 200 cm2 på varje sida. 1.4.2. Ridbyxor 80 cm2 en gång på vänstra benet. 1.4.3. Ridjacka/motsvarande 200 cm2 på en ärm eller 100 cm2 på båda ärmarna. 1.4.4. Ridhjälm* 125 cm2 (25 cm lång, 5 cm bred) mitt på hjälmen. 1.4.5. Skjortkrage 16 cm2 på varje sida eller i mitten på kragen på ridblus.

Jag jobbar med bland annat de här frågorna så jag är 175% säker på vad som gäller. Sen tror jag knappast att någon domare kommer ha något att invända men om någon går till ordförande i domarkollegiet och påtalar felaktig utrustning så är denna skyldig att agera.
 
Det står VART tillverkarmärkning är tillåtet, inte vart det INTE är tillåtet.
Till exempel kan du här se precis vart det är tillåtet:
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_25865/cf_559/Tillverkarm-rkning.PDF

Eller Tr 1 mom 151:

1.4. Distans 1.4.1. Vojlock/Schabrak 200 cm2 på varje sida. 1.4.2. Ridbyxor 80 cm2 en gång på vänstra benet. 1.4.3. Ridjacka/motsvarande 200 cm2 på en ärm eller 100 cm2 på båda ärmarna. 1.4.4. Ridhjälm* 125 cm2 (25 cm lång, 5 cm bred) mitt på hjälmen. 1.4.5. Skjortkrage 16 cm2 på varje sida eller i mitten på kragen på ridblus.

Jag jobbar med bland annat de här frågorna så jag är 175% säker på vad som gäller. Sen tror jag knappast att någon domare kommer ha något att invända men om någon går till ordförande i domarkollegiet och påtalar felaktig utrustning så är denna skyldig att agera.


Hel rätt:up: det är jag som läser/ser dåligt:angel: mysko att jag först hittade en del där det inte står ngt om byxan sen stod på annat ställe om byxan. Rörigt och jag tittade ändå på 151 .... men jag blir aldrig för gammal för att lära mig ngt nytt. Tack för förtydligandet:bow: ha en fin dag
 
Kan uppdatera tråden med att jag nyss har köpt hööks ridtights. Jag har förvisso inte hunnit rida i dem än, men de är väldigt sköna, sitter bra och är i mitt tycke rätt snygga. Materialet känns också mindre halt än mina andra ridtights, men det är svårt att uttala sig nåt säkert om innan jag har provridit, så här långt är jag dock positivt överraskad, de var mer genomtänka än vad jag trodde de skulle vara.
 
Kapar tråden lite med en relaterad fråga

Jag tänkte börja kombinera hästarnas och min konditionsträning och behöver kläder som passar till detta. I vanliga fall rider jag i arbetsbyxor, boots och skjorta (westernryttare) och löptränade i kortbyxor (eller rättare sagt ett par badshorts). Nu vill jag ta upp löpningen igen och kombinera med häst.

Är inget fan av tights, men funkar det att både rida och jogga i? Och vad är lämpligt som överdel?
 
Kapar tråden lite med en relaterad fråga

Jag tänkte börja kombinera hästarnas och min konditionsträning och behöver kläder som passar till detta. I vanliga fall rider jag i arbetsbyxor, boots och skjorta (westernryttare) och löptränade i kortbyxor (eller rättare sagt ett par badshorts). Nu vill jag ta upp löpningen igen och kombinera med häst.

Är inget fan av tights, men funkar det att både rida och jogga i? Och vad är lämpligt som överdel?

Ja, tights funkar både att rida och springa i.
 
Hej, jag ska köpa mina första ridtajts och behöver lite tips. Några svala bekväma tajts som man kan ha på tävling och när man rider långt hemma. Jag har googlat runt lite samt läst de trådar jag hittat men inte blivit så mycket klokare.
Jag är inte jätte känslig för skav och tycker det är viktigt att de är ganska slitstarka. Helst under 800kr.
Vilka tycker ni är bäst och vad har ni provat?
Jag har ett par Irideon med knäskoning som jag gillar väldigt mkt, de känns inte hala heller. Har ett par carousel (tror ej de tillverkas längre), de är mycket bekväma och vadderade i bak och vid knän men halare än Irideon. Har också ett par Kerrits som är väldigt sköna i tyget men har dragkedjor längst ned i benen vilka lätt hamnar lite i kläm mot insidan på ridskorna och är då mindre bekvämt. Kan inte lova att alla ligger under önskat prisintervall.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 304
Senast: Ullmerkott
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp