Riktigt äckligt antibit?

Alexandra_W

Trådstartare
Åringen är så sjukt oralt fixerat som bara småpojkar kan vara. Allt ska tuggas på. Absolut roligast är kompisen och kompisens grimma/flugpannband/osv.

Kompisen har betesreducerare så grimlöst är inte ett alternativ. Men även utan reducerare så behöver han flyweil så problemet skulle finnas ändå.

Problemet är alltså att den lilla ligisten tar tag i grimman och sen sliter, rycker och drar han. Det är dels obehagligt för kompisen som är en bra bit mindre och nästan blir lyft, det ger kompisen skavsår av friktionen fram och tillbaka, flugpannband far all världens väg samt att ofta slutar det med att grimman tillslut med våld dras av.

Jag har provat no bite, crib halt, tabasco, ättika samt flugmedel på grimman. Till absolut ingen nytta.

Så har någon något tips på riktigt äckligt antibit så jag slipper separera eller ha "munkorg" på den lilla. Nåt riktigt äckligt men som ändå går att ha på en grimma.

De är bästa vänner och leker massor, så det är inte understimulans eller liknande utan det är helt enkelt sättet de leker på. Kompisen leker gärna slita och dra i grimmor-leken han med när han inte har betesbegränsare (så jag har inte grimmor i hagen då), och han försöker inte undvika det, men jag vill av flera anledningar inte att de håller på så.
 
Jag vet inte hur sjysst det är mot kompisen - tänker på lukten, att ha den i näsborrarna hela dagen? Annars borde det vara äckligt så det förslår - iofs ingen aning hur det smakar, men smakar det som det luktar så ;)
Ja den luktar ju död och förruttnelse. Skulle inte komma på tanken att smaka
 
Inte jag heller, fast jag är iofs inte häst ;) Men jag skulle inte vilja ha den lukten i näsborrarna hela dagen heller :/
Jag har hjorthornsolja sprayad på flyweilen sen många år pga att min häst inte ska ha flugor i ögonen pga tidigare historik och flughuva inte är en lösning .
Det finns inga problem öht ang lukt att hästen är besvärad . Men flugorna håller sig borta , och kompisar vill inte tugga .

Ang lukten så luktar det bränt horn . Precis som vid varmskoning . Lukten avtar snabbt efter sprayning av grimman /flyweilen men sitter hållbart på lägre nivå länge om det inte regnar . Diskret lukt men hästarna känner den (och flugorna) .
 
Jag har hjorthornsolja sprayad på flyweilen sen många år pga att min häst inte ska ha flugor i ögonen pga tidigare historik och flughuva inte är en lösning .
Det finns inga problem öht ang lukt att hästen är besvärad . Men flugorna håller sig borta , och kompisar vill inte tugga .

Ang lukten så luktar det bränt horn . Precis som vid varmskoning . Lukten avtar snabbt efter sprayning av grimman /flyweilen men sitter hållbart på lägre nivå länge om det inte regnar . Diskret lukt men hästarna känner den (och flugorna) .

Det låter ju lovande. Jag vet inte om det finns olika sorter - men när jag för många år sen provade hjorthornsolja mot bromsar (det funkade inte) så stank hästarna i veckor. Så den lukten jag såg framför mig.

Var köper du din hjorthornsolja?
 
Jag fick det på händerna av misstag när handsken gick sönder och det är den värsta lukten jag känt, som inte gick att tvätta bort riktigt. :devil:
 
Anti-Bit för hundar. Tidigare från Dogman. Blir ingen hinna, helt osynligt. Den notoriske täckesätaren behövde bara ta en sniff för att kasta sig bakåt, och rörde därmed aldrig täcken.

Var noga med munnen stängd när du sprejar bara, sätter det sig i slemhinnorna kräks du (det är väldigt besk smak).
 
Jösses då är du känslig ;) luktar som när man varmskor ganska identiskt typ dvs bränt horn ;)

Oj vad olika man kan uppfatta det, tycker inte alls det är samma lukt som vid varmskoning, utan det är två helt olika. Inte för att varmskoning luktar gott, men det har inte den där äckliga tonen av kadaverlukt, vilket däremot hjorthornsolja har.
 
@Alexandra_W ja lukt uppfattas olika så är det . Men det verkar ju oavsett som det i ditt fall tydligen inte funkade mot insekter tydligen ? Det känns lite ovanligt för det brukar funka men hade det funkat i just ditt fall hade du kanske stått ut med spykänslorna du fick för egen del tänker jag ;)
Jag känner nog ingen som spytt eller känt sig benägen av hjorthornsolja genom alla år även om det inte luktar gott . Känner betydligt fler som vill spy av höns eller grisgödsel på gärdena typ som ligger kvar i lukt och tar sig in överallt i dagar kilometervis ....
 
@Alexandra_W ja lukt uppfattas olika så är det . Men det verkar ju oavsett som det i ditt fall tydligen inte funkade mot insekter tydligen ? Det känns lite ovanligt för det brukar funka men hade det funkat i just ditt fall hade du kanske stått ut med spykänslorna du fick för egen del tänker jag ;)
Jag känner nog ingen som spytt eller känt sig benägen av hjorthornsolja genom alla år även om det inte luktar gott . Känner betydligt fler som vill spy av höns eller grisgödsel på gärdena typ som ligger kvar i lukt och tar sig in överallt i dagar kilometervis ....

Jo hade det funkat så hade jag absolut kunnat stå ut, men tyvärr avskräckte det varken bitande eller insekter. Insekter är ju svårt säga säkert men de verkade ungefär lika brydda båda två. Men hjälpte inte mot slit i grimma heller - tyvärr.. Han har kanske inget smaksinne hästskrället? ;)
 
Åringen är så sjukt oralt fixerat som bara småpojkar kan vara. Allt ska tuggas på. Absolut roligast är kompisen och kompisens grimma/flugpannband/osv.

Kompisen har betesreducerare så grimlöst är inte ett alternativ. Men även utan reducerare så behöver han flyweil så problemet skulle finnas ändå.

Problemet är alltså att den lilla ligisten tar tag i grimman och sen sliter, rycker och drar han. Det är dels obehagligt för kompisen som är en bra bit mindre och nästan blir lyft, det ger kompisen skavsår av friktionen fram och tillbaka, flugpannband far all världens väg samt att ofta slutar det med att grimman tillslut med våld dras av.

Jag har provat no bite, crib halt, tabasco, ättika samt flugmedel på grimman. Till absolut ingen nytta.

Så har någon något tips på riktigt äckligt antibit så jag slipper separera eller ha "munkorg" på den lilla. Nåt riktigt äckligt men som ändå går att ha på en grimma.

De är bästa vänner och leker massor, så det är inte understimulans eller liknande utan det är helt enkelt sättet de leker på. Kompisen leker gärna slita och dra i grimmor-leken han med när han inte har betesbegränsare (så jag har inte grimmor i hagen då), och han försöker inte undvika det, men jag vill av flera anledningar inte att de håller på så.
Efter att ha provat alla namngivna medel och några till har jag hittat det som håller min hästs oberörd-av-allt- för-jag-sliter-av-flughuvan-ändå-hagkompis tänder borta från flughuvan: motorolja. Obs. jag är fullt medveten om att det finns en massa fel att använda det, men min häst är inte bara vit utan rosa på stora delar av ansiktet, hon måste ha luva för att inte bli för solbränd med allt vad det medför.
Hovslagaren tipsade mig om detta och jag tog en gammal flaska med olja till moppen och smekte in det på utsidan av huvan, med inte alltför stort hopp om att det skulle hjälpa, men återigen, hon måste få ha luvan på sig. Lät torka och lukta av sig utomhus över natten och sedan på pålle. Döm om min förvåning att det funkade. Nu två veckor senare är huvan fortfarande fredad även om jag misstänker att det snart är huv-smekdags igen. Jag har full respekt för om man inte vill använda knepet, och jag ber er andra respektera att jag har verkligen provat ALLT och min häst måste få ha luvan på sig när det är sol. Kan vara värt att testa om man tycker att det är okej.
Tillägg: min häst har inga åsikter eller motvilja att ta på sig huvan.
 
Jag fick en gång tipset om mycket stark senap. Funkade fint på min unghäst då, kanske värt att testa...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag går på valpkurs med min lilla schnauzertik som är 5,5 månad nu(numera kallad grundkurs då inte alla hundar är valpar i gruppen). Som...
2
Svar
39
· Visningar
4 982
Senast: Sandra78
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 901
Senast: Anonym
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp