Rimlig ersättning?

Sofie.S

Trådstartare
Hej!
Vi ska på semester i sommar och en bekants barn ska se efter våra djur och hem, de är 11år och 13 år.
De ska ta in posten, vattna fyra-fem blommor, ge en kanin mat och vatten, rensa kattlådan och ge katten mat och vatten en gång per dag i fem dagar.
Vad är rimlig ersättning?
Tycker det är super svårt, vill inte underbetala såklart men vill inte göra en björntjänst och betala för bra heller.
 
Hej!
Vi ska på semester i sommar och en bekants barn ska se efter våra djur och hem, de är 11år och 13 år.
De ska ta in posten, vattna fyra-fem blommor, ge en kanin mat och vatten, rensa kattlådan och ge katten mat och vatten en gång per dag i fem dagar.
Vad är rimlig ersättning?
Tycker det är super svårt, vill inte underbetala såklart men vill inte göra en björntjänst och betala för bra heller.
Vi har planer på att leja in kompisarnas barn för att se efter våra får och höns och dom kommer få 100:-/dag. Totala insatsen i tid det tar är max 30min/dag och dom får betalt för "påbörjad timme":)
 
Absolut minst 500 kr per barn på den tiden, om det är typ gångavstånd. Allt under tycker jag är snålt. Jag skulle nog ge mer, kanske 750 kr var eller sådär, dom blir ju ändå uppbundna.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Absolut minst 500 kr per barn på den tiden, om det är typ gångavstånd. Allt under tycker jag är snålt. Jag skulle nog ge mer, kanske 750 kr var eller sådär, dom blir ju ändå uppbundna.
Uppbundna? Det är barn, har de mycket annat att göra eller? :confused: Det är en gång om dagen, något som tar typ 10 min.

Jag tycker 100:- om dagen per barn är mycket. Jag hade gett 50:- per barn. Och jag hade blivit jätteglad för 50:- om jag hade varit 11 år gammal.
 
Uppbundna? Det är barn, har de mycket annat att göra eller? :confused: Det är en gång om dagen, något som tar typ 10 min.

Jag tycker 100:- om dagen per barn är mycket. Jag hade gett 50:- per barn. Och jag hade blivit jätteglad för 50:- om jag hade varit 11 år gammal.
En 13-åring är en ungdom, inget barn. De flesta i den åldern vill nog hänga med vänner, ev partner, etc. Iallafall jag och alla jag känner. En 13-åring är ju inget barn som sitter hemma hela dagarna och leker med leksaker inne troligtvis. Iaf inte nu för tiden.
 
11åringen ser fram emot att ta hand om djuren och storebror hänger nog med för att han också vill. De kommer cykla hit, tar ca 3-5 min.
100kr/barn per dag låter lite mycket med tanke på de enkla uppgifterna. :) 50kr är nog mer rimligt. Kommer såklart stämma av med mamman vad hon tycker är rimligt.
 
Hur vanligt är det att trettonåringar har en partner nu för tiden?
Kalla det för partner är väl lite stora ord när det är barn som är tillsammans. Men det är väl inte ovanligt att man har sin första pojk/flickvän när man går i 6:an/7:an? Det hade jag i alla fall (på 90talet). Men det va ju allt annat än ett seriöst partnerskap om man jämför med ett vuxet förhållande.
 
11åringen ser fram emot att ta hand om djuren och storebror hänger nog med för att han också vill. De kommer cykla hit, tar ca 3-5 min.
100kr/barn per dag låter lite mycket med tanke på de enkla uppgifterna. :) 50kr är nog mer rimligt. Kommer såklart stämma av med mamman vad hon tycker är rimligt.
Håller med ett tidigare inlägg som lämnades obesvarat. Katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn enligt lag och jag personligen tycker det krävs mer än bara snabbt mata, byta vatten och låda om man ska vara borta 1 vecka. De behöver sällskap och sysselsättning. Angående priset så tycker jag runt 100kr/dag är rimligt (beräknat på att de då kommer 2 ggr/dag)
 
Håller med ett tidigare inlägg som lämnades obesvarat. Katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn enligt lag och jag personligen tycker det krävs mer än bara snabbt mata, byta vatten och låda om man ska vara borta 1 vecka. De behöver sällskap och sysselsättning. Angående priset så tycker jag runt 100kr/dag är rimligt (beräknat på att de då kommer 2 ggr/dag)
Katten går det absolut ingen nöd på, har grannar som har koll på honom. Ett av husen är han välkommen in när deras dörr står öppen..
Därför behöver han bara kollas en gång om dagen, jag tycker inte att jag ska behöva försvara det.
 
11åringen ser fram emot att ta hand om djuren och storebror hänger nog med för att han också vill. De kommer cykla hit, tar ca 3-5 min.
100kr/barn per dag låter lite mycket med tanke på de enkla uppgifterna. :) 50kr är nog mer rimligt. Kommer såklart stämma av med mamman vad hon tycker är rimligt.

Jag tycker detta låter vettigt, 50kr/barn och dag för enkla uppgifter. Jag hade blivit glad om jag var 11-13 år, fått en bra peng för några dagars tillsyn och känt det som att jag gjorde något viktigt och roligt.

Tycker också att 100kr/barn låter för mycket, men jag kanske redan börjar bli gammal, känns så ibland :nailbiting:
 
Katten går det absolut ingen nöd på, har grannar som har koll på honom. Ett av husen är han välkommen in när deras dörr står öppen..
Därför behöver han bara kollas en gång om dagen, jag tycker inte att jag ska behöva försvara det.
Fast om man skriver på ett öppet diskussionsforum för djur om något som faktiskt bryter mot lagen om djurtillsyn så får man nog räkna med att folk ifrågasätter det. Hur skulle vi kunna veta att katten hade annan tillsyn än det barnen kommer stå för? Det står ingenstans i 1a inlägget om att katten går ute eller har tillsyn av grannar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Wille
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 228
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 445
Senast: manda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp