Rimlig framförhållning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Det trillade in en kallelse till dottern, till en tid hos astmasköterskan på vårdcentralen. Kallelsen var utskriven i fredags, låg i vår brevlåda igår (tisdag) och vi som har "kvällsposten" hittar inte posten förrän på kvällen.
Tiden hon fått är i morgon eftermiddag. Och de hotar med att ta ut en straffavgift om man av- eller ombokar senare än ett dygn innan den bokade tiden. (tiden är nu ombokad, eftersom dottern är iväg med klassen på distriktsfinal i teknikåttan i morgon)
Är jag överkänslig om jag tycker att det är alldeles orimligt kort framförhållning för en kallelse via brev?

Och generellt, vad tycker Ni är rimlig framförhållning för kallelser via posten?
 
Pratar vi kallelser via posten tycker jag iaf minst en och en halv vecka är rimligt. Då får man räkna in sen utlämning eller att brevet blir liggande någon dag extra på posten.
Om dom ringer så nån dag sådär.
 
Det trillade in en kallelse till dottern, till en tid hos astmasköterskan på vårdcentralen. Kallelsen var utskriven i fredags, låg i vår brevlåda igår (tisdag) och vi som har "kvällsposten" hittar inte posten förrän på kvällen.
Tiden hon fått är i morgon eftermiddag. Och de hotar med att ta ut en straffavgift om man av- eller ombokar senare än ett dygn innan den bokade tiden. (tiden är nu ombokad, eftersom dottern är iväg med klassen på distriktsfinal i teknikåttan i morgon)
Är jag överkänslig om jag tycker att det är alldeles orimligt kort framförhållning för en kallelse via brev?

Och generellt, vad tycker Ni är rimlig framförhållning för kallelser via posten?

Jag tycker att det var väldigt optimistiskt från vårdgivarens sida att tro att kallelsen skulle hinna fram i tid...

Det var orimligt kort framförhållning, hade varit lämpligare att försöka ringa in någon med så kort varsel.

Jag fick en kallelse till sjukhuset med två veckors framförhållning. Hann tänka att "det går ju inte för jag är upptagen på jobbet" men tänkte sedan att det får jobbet fixa att ändra.
Ska jag byta tid så får jag antagligen vänta flera månader igen och det vill jag förstås inte.
 
Tycker också det är otroligt kort framförhållning. Fick själv en sån i veckan, den kom på fredagen och jag såg den sent på kvällen, tiden var på tisdagen 12.30 :meh: nu löste det sig med jobbet, men det kunde ju lika väl inte ha gjort det.
 
Det var kort framförhållning. En vecka tycker jag man borde få i alla fall.

Avseende "straffavgift" så är det inget de kan ta ut om det är de som bokar tiden åt dig utan din medverkan. Du har ju inte bekräftat att du kan och vill den tiden. Det är jäkligt fult trick av dem bara, tandläkaren kör samma men som sagt, det är inget man behöver betala om det skulle gå så långt.
 
Vi skickar inte ut kallelser per brev mindre än två veckor innan. Helst ska de ju iväg tidigare än så och rullar allt på så skickar vi också ut dem i god tid (4-6 veckor innan). Det är dock lättare sagt än gjort i många fall. Det avbokas och ombokas, vi har en prioritetsordning att ta hänsyn till och inflödet av remisser varierar. Samtidigt vill man fylla scheman och inte ha dyr personal ståendes utan patienter.

Med det sagt så håller jag med om att mindre än en vecka är för tajt. Vi försöker ringa in människor i de lägena. Men att jaga folk på telefon slukar väldiga mängder tid och ofta når vi inte fram (pro tips: se till att ni uppdaterar era kontaktuppgifter hos ev. vårdgivare med jämna mellanrum! Och lämna telefonnummer där man når er under kontorstid). Så ibland blir det en ohållbar balansgång och då kan saker kallelser komma sent, tyvärr.
 
Det var kort framförhållning. En vecka tycker jag man borde få i alla fall.

Avseende "straffavgift" så är det inget de kan ta ut om det är de som bokar tiden åt dig utan din medverkan. Du har ju inte bekräftat att du kan och vill den tiden. Det är jäkligt fult trick av dem bara, tandläkaren kör samma men som sagt, det är inget man behöver betala om det skulle gå så långt.
Jag har fått straffavgift (och betalat)
När sonen skulle till barnläkare, blev magsjuk på natten och jag avbokade på förmiddagen och skulle dit dagen därpå. Missade 24h med ett par timmar bara.

Bara det att gången innan hade jag tagit ledigt från jobbet, fixat barnvakt till andra barnet och sätter mej i bilen en kvart ifrån sjukhuset. Tittar då på mobilen men den är tom.
När jag står på parkeringen och har tagit ut barn och vagn och allt och ska gå in ringer det, då har läkaren ställt in tiden pga hastigt sjukt barn. En kvart innan vår tid.

Förstår att det kan hända men en blir ju lite putt :meh:
 
Alldeles för kort framförhållning.
Jag ska till tandläkaren i slutet av maj, jag fick min kallelse 1,5 månad innan på sms.
 
Jag ber administratören ringa med tid om det är mindre än 1-2 veckors framförhållning. Några dagar känns lite väl.
Men vi har inte några 24-timmars regler kring avbokningar utan man kan avboka 5 minuter innan.. Dock får man inte omboka mer än 1 gång.
 
Jag tycker att det var väldigt optimistiskt från vårdgivarens sida att tro att kallelsen skulle hinna fram i tid...
Men eller hur!
VI tömmer inte alltid brevlådan varje dag ens, det kan väl ändå inte vara ett krav att man gör det?

Det är ju dessutom inte alltid man har möjlighet att först ringa upp för att sen bli uppringd för att boka om tiden, på de få timmar vi hade på oss den här gången.
Det går ju att sköta via 1177, förutsatt att man kan logga in där. Dotterns mobila säkerhets-ID funkar inte där och hon är för gammal för att jag ska kunna sköta hennes ärenden där...
 
Tycker också det är för kort tid. Där jag bor får vi posten först på eftermiddagen, så även om man är hemma och kan vakta brevlådan så landar inga brev förrän tidigast vid 15-tiden.
 
Det var kort framförhållning. En vecka tycker jag man borde få i alla fall.

Avseende "straffavgift" så är det inget de kan ta ut om det är de som bokar tiden åt dig utan din medverkan. Du har ju inte bekräftat att du kan och vill den tiden. Det är jäkligt fult trick av dem bara, tandläkaren kör samma men som sagt, det är inget man behöver betala om det skulle gå så långt.

Fast det jag hört i liknande diskussioner är att just screening kan man inte få betala för uteblivna besök eftersom inte vårdtagaren är överens om att den ska komma.
Däremot andra planerade tider, exempelvis tid på vårdcentralen eller någon sjukhusmottagning, anses det finnas ett avtal om i och med att tiden på något sätt bokats på vårdtagarens initiativ (exempel: jag har blivit remitterad till ortopeden för min handled. Jag har alltså önskat mig en mottagningstid där. Alltså har vi ett avtal om att jag ska få en tid. Om jag uteblir, får jag betala).
Kan man påvisa att kallelsen kommit orimligt sent så slipper man å andra sidan betala för det uteblivna besöket.

Jag tycker att det är rimligt att den som uteblir eller som avbokar mycket sent ändå får betala.
Visserligen är det ju ingen ekonomisk förlust för ortopeden om jag uteblir, men det blir en tid till ortoped som inte nyttjas, jag vill tillbaka i kön och få en ny tid och kön blir därmed längre.
Vi behöver använda våra gemensamma resurser på ett effektivt sätt, och att det står tomma mottagningstider på grund av att människor uteblir eller lämnar återbud så sent att tiden inte kan erbjudas till någon annan är slöseri med våra knappa resurser.
 
Samma sak som i TS hände mig också igår. Fick alltså ett brev med en kallelse igår (tisdag 17/4) till en tid imorgon (torsdag 19/4). Det är ju helt galet tycker jag, alla kan ju inte nästan bokstavligt talat släppa allt man har och kuta dit.
 
Vi skickar inte ut kallelser per brev mindre än två veckor innan. Helst ska de ju iväg tidigare än så och rullar allt på så skickar vi också ut dem i god tid (4-6 veckor innan). Det är dock lättare sagt än gjort i många fall. Det avbokas och ombokas, vi har en prioritetsordning att ta hänsyn till och inflödet av remisser varierar. Samtidigt vill man fylla scheman och inte ha dyr personal ståendes utan patienter.

Med det sagt så håller jag med om att mindre än en vecka är för tajt. Vi försöker ringa in människor i de lägena. Men att jaga folk på telefon slukar väldiga mängder tid och ofta når vi inte fram (pro tips: se till att ni uppdaterar era kontaktuppgifter hos ev. vårdgivare med jämna mellanrum! Och lämna telefonnummer där man når er under kontorstid). Så ibland blir det en ohållbar balansgång och då kan saker kallelser komma sent, tyvärr.
exakt, det kan vara svårt. Men jag tänker att det också handlar om att vården är så knepigt organiserad, vilken vuxen människa i arbetsför ålder kan komma ifrån 10.45 en tisdag? Det vore så mycket bättre med kvällsöppna vårdcentraler kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 296
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 757
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 303
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp