Rimlig framförhållning?

En fråga till er som jobbar med sånt här:

Nästa gång det är dags för min cellprovtagning: kommer jag återigen få en kallelse med en tid jag inte vill utnyttja som jag måste lägga tid i telefonkö för att avboka? Jag bokar ju numera tid hos en som kan erbjuda riktig tidsbokning. Kan man på nåt sätt få bara en information om att nu är det dags att boka tid istället för en tid som jag måste boka av?

På vilket sätt går det fortare för dig att själv ringa och boka en tid, jämfört med att ringa och säga "den tiden passar inte, kan jag få en annan?"?
 
Jag tycker att du beter dig bortskämt.

Screeningen är en gratis förmån för att undvika sjukdom.
Du klagar över omaket det innebär för dig, att få den gratis förmånen, att eventuellt ändra tiden.

Jag kan ju få samma prov taget på ett annat ställe med mindre besvär för mig själv. Väldigt enkelt var det. Snabbt in och snabbt ut. Mindre än 5 min tog det.

För mig som aldrig skulle strunta i att avboka en oönskad tid är det ett omak att behöva anpassa mig till folk som inte avbokar om de inte är intresserade av tiden de fått.
 
På vilket sätt går det fortare för dig att själv ringa och boka en tid, jämfört med att ringa och säga "den tiden passar inte, kan jag få en annan?"?

För att den mottagningen som skickar tiden (där det kan bli låång väntetid) inte har alternativet att få en riktig bokad tid. Så när kallelsen från dropinstället kommer måste jag först ringa dem och avboka (om man nu behöver göra det, jag vill minnas att jag gjort det då jag aldrig bara skulle strunta i att dyka upp på en bokad tid men kan minnas fel) och sen ringa ett annat ställe där de kan erbjuda en riktig bokad tid.
 
Jag kan ju få samma prov taget på ett annat ställe med mindre besvär för mig själv. Väldigt enkelt var det. Snabbt in och snabbt ut. Mindre än 5 min tog det.

För mig som aldrig skulle strunta i att avboka en oönskad tid är det ett omak att behöva anpassa mig till folk som inte avbokar om de inte är intresserade av tiden de fått.

Det är ju så livet ser ut: vi måste alla anpassa oss till andras beteenden.
Hela tiden.
Om det så handlar om att bussen är försenad.

Och skäll då efter rätt instans.
Du klagar på vården.
Skälet till vårdens organisation är hur människor nyttjar den eller inte.

Om jag inte svarar i telefon på min telefontid kan det bero på att någon människa väljer att inte boka tid på rätt sätt, utan bara dyker upp på mottagningen med ett icke brådskande ärende.
Personen står där och påkallar uppmärksamhet.
Någon måste bedöma om ärendet är brådskande eller inte.
Den personen måste släppa de uppgifter den annars skulle ha gjort.
Resultatet är att någon annan, kanske du, måste vänta i telefonkö.

skäll i stället på de människor som inte vill följa "regleverket" för det är de som är stora tidstjuvar.
 
Ja och för någon annan hade det varit ett jädra omak att inte få en tid på en gång utan tvingats boka en tid själv.

Och jag tycker att det hade varit enkelt att uttrycka sig tydligt på "kallelsen" att man inte är garanterad att få komma in inom rimlig tid. Om jag blir kallad till något kl. 10 som tar 5 min så räknar jag med att med eventuell försening vara klar iaf 10.20. Jag räknar inte med en 45 min försening som normalfall (vilket hon i receptionen sa att det var).
 
Ett alternativ är ju att ha kvällsöppet en dag i veckan? Här i Tyskland brukar vården ha längre öppet på torsdagar. Och istället stänger de vid lunch på onsdagar.
 
Och jag tycker att det hade varit enkelt att uttrycka sig tydligt på "kallelsen" att man inte är garanterad att få komma in inom rimlig tid. Om jag blir kallad till något kl. 10 som tar 5 min så räknar jag med att med eventuell försening vara klar iaf 10.20. Jag räknar inte med en 45 min försening som normalfall (vilket hon i receptionen sa att det var).

Ja, det skulle kunna stå "observera att tiden är ungefärlig".
 
Ett alternativ är ju att ha kvällsöppet en dag i veckan? Hät i Tyskland brukar vården ha längre öppet på torsdagar. Och istället stänger de vid lunch på onsdagar.

Testades på en vårdcentral där jag jobbade tidigare.
Intresset från patienterna var så lågt att kvällsmottagningen avskaffades.

Där och då, ska jag tillägga. Kan tänkas vara annorlunda på andra orter och nu för tiden.

Samtidigt får man väl fundera på vems vård som ska prioriteras.
I min värld är det den som är sjukast som ska prioriteras högst, inte den som är mest röststark.
De sjukaste har oftast möjligheter att komma även kontorstid, oavsett ålder.
Och då är det OK för mig att de som egentligen är rätt friska men som tycker att det är obekvämt att komma en viss tid, får stå tillbaka.

De sjukaste är ofta gamla med flera kroniska sjukdomar.
Eller så är de människor i alla åldrar med akuta sjukdomar.
De grupperna kan komma kontorstid. Om de inte är så akut allvarligt sjuka att de behöver sjukhusakuten. Och sjukhusakuterna är öppna dygnet runt.
 
Och jag tycker att det hade varit enkelt att uttrycka sig tydligt på "kallelsen" att man inte är garanterad att få komma in inom rimlig tid. Om jag blir kallad till något kl. 10 som tar 5 min så räknar jag med att med eventuell försening vara klar iaf 10.20. Jag räknar inte med en 45 min försening som normalfall (vilket hon i receptionen sa att det var).

Ja det kan jag förstå är irriterande. Skrev det till dig tidigare i tråden: det som saknades var ju egentligen information på kallelsen. Men du kan ju inte på riktigt tycka att hela systemet ska göras om för att passa dig personligen bara för att du fick vänta 45 minuter en gång?
 
Vi börjar klockan 07:00

Möjligheten att få infusioner vid den tiden, innan jobbet, är oftast större än folk vill ha det sent på eftermiddagen.
 
Ja det kan jag förstå är irriterande. Skrev det till dig tidigare i tråden: det som saknades var ju egentligen information på kallelsen. Men du kan ju inte på riktigt tycka att hela systemet ska göras om för att passa dig personligen bara för att du fick vänta 45 minuter en gång?

Det kan ju inte bara vara jag som tycker att en bokad tid ska vara en bokad tid eller som tycker att drop in är något man helst undviker? Jag betalar hellre en liten summa för en riktig bokad tid än går gratis på en drop in som jag inte vet hur lång tid det kommer ta.
 
Gäller det kollektivtrafik, taxi och andra yrken också? Eller är det bara vården som inte ska behöva anpassa sig?
Det beror såklart på yrke. Jag arbetar som personlig assistent, självklart behöver jag ha obekväma arbetstider, likaväl som busschaufförer behöver det. Däremot inom handels så ser jag inte varför affärer ska behöva ha öppet till kl 23 eller varför klädaffärer ska ha öppet till kl 20.. Folk får anpassa sig lite känner jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 297
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 759
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 306
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp