Rimlig kostnad för träning

Är väl det där med efterfrågan- har man fulla grupper kan man passa på att ta betalt.
Jag har betalt det en gång och hade lätt gjort det igen om jag var en rik person!
Även om filosofin är samma har vissa det där extra ögat som gör att de justerar övningen så att du plötsligt flyger över den där 150 oxern utan problem :p

150 banor har jag hoppat flera ggr på min gamle men då har det ju inte varit så himla parallellt alltid och verkligen inte två galoppsprång från hörnet. Men nu är få hästar som han som kunde hoppa och hoppade av fler meter för tidigt eller väldigt nära utan problem och som klarade mentalt att bli lagd så kass på hinder gång på gång utan att stanna :angel: . En sådan häst hade kostat multum idag!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nu har jag efter 2 års uppehåll bokat in mig på en dressyrträning.
400pix för 30 minuter kostar det och då åker jag hem till tränaren.
Jag känner nog att det är väldigt nära smärtgränsen prismässigt.
Jag behöver träna 1 gång i veckan med varje häst och det blir ändå 3200kr/månad på bara dressyrträning..
Sen kostar det ju att åka dit med och utöver dressyren behöver vi träna både hoppning och terräng och då drar kostnaderna iväg lite väl mycket för min plånbok.
 
I morgon är det dags för provträning nr 2 hos en av de två jag testar. Ska bli intressant, tänker att man måste ge det två gånger för att veta om det kan bli bra eller inte. Just den tränaren har jag tränat för förr, men hon hade aldrig sett min nya häst innan jag var där förra gången. 250 kr för privat träning 30 minuter.
 
Jag rider inte för instruktör så ofta...
Men en av mina instruktörer tar 500kr för en halvtimme, en av dem kostar 340kr för en halvtimme.
Den tredje vet jag inte, eftersom jag får hjälpen gratis. Det är en person som dömer en bra bit upp i klasserna (åtminstone Intermediaire).
 
Jag betalar 500 kr för en privatlektion, i tränarens ridhus (som ligger bredvid mitt stall). Vi håller på tills vi får resultat, alltså ingen stämpelklocka och "nu har 45 min gått och det är dags att sluta". Dyrt för mig, men värt varenda krona och jag önskar att jag hade hittat hit tidigare. Tränaren är utbildad och har många internationella meriter och är dessutom en fantastisk pedagog både för mig och min häst. Rider varannan/var tredje vecka, beroende på hur mycket annat jag har på schemat.
 
Men som allt annat så styrs ju det av tillgång och efterfrågan, inte så många som kan träna på dagtid heller. Jag har ibland ridit hoppträningar på dagtid och betalar då en 100 lapp mer för då rider jag själv. Men många eller dom flesta rider ju sina egna hästar och hästar i träning på dagtid och då vill dom inte ha lektioner. 300 kronor betalar jag för A- tränare i hoppning i grupp plus 50 kronor i ridhusavgift. Tror det är svårt att klämma ut mer faktiskt.
Mina vänner häromkring betalar 600 spänn för att hoppa för Arnold (i grupp!!). Iofs inkl ridhusavgift och på en fin anläggning men ändå helt orimligt O_o

(Jag betalar 700 spänn för dressyr 40 min. Också orimligt)
 
Mina vänner häromkring betalar 600 spänn för att hoppa för Arnold (i grupp!!). Iofs inkl ridhusavgift och på en fin anläggning men ändå helt orimligt O_o

(Jag betalar 700 spänn för dressyr 40 min. Också orimligt)
Och där kom högsta noteringen... Hur många i gruppen och hur länge rider man då?
 
Jag tycker för övrigt att det är lite intressant att många tycker att 3-400 kr/timme är "bra betalt" för tränare, men ingen tycker att det är "bra betalt" för en hovslagare?

Min hovslagare har betydligt mer utbildning än vad mina tränare som tar 3-400:-/träning haft. De tränare med mer meriter/utbildning ligger nog i paritet med vad min hovslagare tar betalt (minus material). (ca 1.300 för helskoning, och lite till när vi lägger på lite specialbeslag).
 
Jag tycker för övrigt att det är lite intressant att många tycker att 3-400 kr/timme är "bra betalt" för tränare, men ingen tycker att det är "bra betalt" för en hovslagare?

För en hopptränare med 5 ekipage per timme a det priset är ju bra betalt. För en dressyrtränare är det ju inte det, dom har ju oftast en person per timme.
 
De var minst 4, och de red 1,5 timme ungefär två dagar i rad. Har två kompisar som tränade på den förmodat angivna träningen i helgen..

Ja men var det en kurs eller är detta en stående träning veckovis eller varannan vecka? Det är ju stor skillnad.. Jag har betalt 2000 spänn för en utländsk topptränare en helg och det var det ju värt.
 
Ja men var det en kurs eller är detta en stående träning veckovis eller varannan vecka? Det är ju stor skillnad.. Jag har betalt 2000 spänn för en utländsk topptränare en helg och det var det ju värt.
Det var en kick off inför säsongen, så då är det ju hotellkostnader och sånt som ska betalas..
 
För en hopptränare med 5 ekipage per timme a det priset är ju bra betalt. För en dressyrtränare är det ju inte det, dom har ju oftast en person per timme.
Ja, det är stor skillnad. Det var dressyrtränarna med ett ekipage i taget jag syftade på :-)
 
Arnold tar samma priser för regelbundna träningar i uppsalatrakten också, han bor ju inte till så att han behöver ta in på hotell väl?
 
(Jag betalar 700 spänn för dressyr 40 min. Också orimligt)

Är det alltså en tränare du rider för regelbundet varje månad ?
Jag hade aldrig ever, tyckt det varit varesig värt det eller möjligt .
Om det är en tränare man rider för någon enstaka gång då och då - ok .. Fast knappt ens då faktiskt :cool: Jag kan tänka mig att betala det typ 2 ggr/år för att rida för en elit topp tränare . Möjligen, men isåfall utifrån ett klart uttalat syfte /tanke för min del varför - avstämning/kul lyx /xxx (välj själv anledning) :)

Som vanlig hobbyryttare även om man tävlar osv känns det helt absurt att betala så mycket på regelbunden basis för 40 minuter. Som en sådan ryttare finns det mer värde i att kunna träna mer regelbundet för en duktig tränare vilket det faktiskt finns många av tycker jag utan att de tar 700 kr för 40 minuter :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp