Rimlig resväg till tävling?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Väldigt vad jag spottar ur mig trådar då. Men aja.
Hur långt åker du max för en tävling? Och skiljer det sig beroende av nivån och hästen?
(Alltså, åker du längre för en nationell än en lokal t.ex.)

Själv har jag, eller ja - snarare min privata chaufför :angel:, har bestämt att vi inte åker mer än 1h 30 min bort.
Detta alltså för lokala - regionala LB klasser.
Jag tycker väl att det är rätt så rimligt. Egentligen hade man väl önskat max 50 min - 1h, men då blir utbudet av tävlingar ganska mycket mindre....
Så ja, utefter situationen känns det rätt och rimligt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det beror väl på.
Träffat de som åkte från Pajala till Luleå för klubbtävlingar samt i andra änden av landet så tyckte de det var för långt mellan Hälsingborg och Landskrona för en regionaltävling.

Så detta blir liksom inget som någon annan än ni själva kan känna efter om åt er.
Dessutom kanske man vill åka långt för att träffa kamrater som är med. Så där är alla varianter!
 
Rider lägre klasser på lokal och ibland regional nivå och jag har ca 1h som gräns, enkel väg. Bor i Skåne så har ganska många tävlingar att välja på inom den radien.
En timme - i Skåne. Då är det hela Skåne och när på en bit in i länen ovanför då, beroende på var i Skåne du bor. Där är gott om ett att välja på där.
 
En timme - i Skåne. Då är det hela Skåne och när på en bit in i länen ovanför då, beroende på var i Skåne du bor. Där är gott om ett att välja på där.
Nej, det är inte sant. Jag har minst två timmar att köra innan jag lämnar Skåne ;-) (om jag inte lämnar Skåne mot Danmark förstås) Men visst är det ett bra utbud på lokala och regionala tävlingar inom en timme eller så ändå.
 
Jag siktade på en timme eller en timme drygt enkel resa.
Då fanns det att välja så en blev nöjd .
Ibland åkte jag längre om det var en bra anläggning eller större arrangörer. För att det var roligt att rida där :D
 
@warg Folk blir ofta förvånade att Skåne är större än Malmö... Jag kör oftast betydligt kortare sträckor till tävling nu uppe i Sundsvall än vad jag gjorde boendes på Österlen/Ystad.

Här är jag bortskämd! I år har jag startat sju tävlingar, har då kört 45 min, 30 minx3, 1,5 timme (ville verkligen rida just den klassen), 30 min och 40 min. Ridit från LB-MsvC. Eftersom jag bor i ett bra område har jag blivit rätt bekväm men kör upp till 1.5 timme om det är en speciell tävling/klass/extra bra priser (finns en tävlingsplats en bra bit bort där en ofta vinner en massa spånbalar tex sånt gillar jag :p).
 
Väldigt vad jag spottar ur mig trådar då. Men aja.
Hur långt åker du max för en tävling? Och skiljer det sig beroende av nivån och hästen?
(Alltså, åker du längre för en nationell än en lokal t.ex.)

Själv har jag, eller ja - snarare min privata chaufför :angel:, har bestämt att vi inte åker mer än 1h 30 min bort.
Detta alltså för lokala - regionala LB klasser.
Jag tycker väl att det är rätt så rimligt. Egentligen hade man väl önskat max 50 min - 1h, men då blir utbudet av tävlingar ganska mycket mindre....
Så ja, utefter situationen känns det rätt och rimligt.
Nu rider jag visserligen inte dressyr men hoppning och fälttävlan och när jag söker tävlingar på tdb så söker jag på 10 mil för hoppning (på regional nivå, när jag varit på högre nivå så har jag åkt längre för nationella meeting) och på 30 mil för fälttävlan.
Utgår från norra Stockholm.
 
@warg Folk blir ofta förvånade att Skåne är större än Malmö... Jag kör oftast betydligt kortare sträckor till tävling nu uppe i Sundsvall än vad jag gjorde boendes på Österlen/Ystad.

Här är jag bortskämd! I år har jag startat sju tävlingar, har då kört 45 min, 30 minx3, 1,5 timme (ville verkligen rida just den klassen), 30 min och 40 min. Ridit från LB-MsvC. Eftersom jag bor i ett bra område har jag blivit rätt bekväm men kör upp till 1.5 timme om det är en speciell tävling/klass/extra bra priser (finns en tävlingsplats en bra bit bort där en ofta vinner en massa spånbalar tex sånt gillar jag :p).

What?! :eek:
Jag trodde, om något, att Skåne verkligen var "var 5e invånare är en häst" och med tillhörande utbud av tävlingar. :eek:
Nu vill ju jag också flytta upp till Sundsvall. :p Men vintrarna verkar långa och kalla... (Säger jag, som kommer ifrån "blåsigast/blötast/kallaste" hålan i Sthlms län....).
Nej, men seriöst, det låter ju som rena drömmen! :eek:


OnT: Nu har jag visserligen flyttat stall sedan dess (det stallet låg i ett än värre "geografiskt vakuum" egentligen!), men om man ser till förra årets statistik ser det ut som följande för mig:
P&R: 40 min.
Lokal: 25 min. (Närmaste klubben!)
Lokal: 2 h. (Dock lite utöver det vanliga).
Regional: 1 h.

Som planeringen ser ut i höst ligger det på mellan 50 min - 1 h 40 min.....
 
Jag försöker att hålla mig inom en radie på ca 20 mil, men finns det inget annat åker vi gladeligen 50 mil också. Fälttävlan är kul :laugh:
(Det längsta vi har åkt var typ 220 mil enkel resa, men då börjar det bli i längsta laget :angel: )

För hoppning och dressyr (eller tja, hoppning då för vem orkar tävla dressyr egentligen) brukar jag söka på max 80 km i tdb.
 
Jag är kinkig :p åker aldrig längre än en timme typ.
Åker bara norr om Stockholm också. Perfekt när man bara behöver åka typ 30-50 min.
Tävlar regionalt.
 
Söker på 10 mil i tdb. Bor skit till och har 30 min till närmaste klubbar som i sin tur har 20 min till nästa klubb. Så en timme får jag nästan räkna med. Sist åkte jag 1h 45 min och det kändes i längsta laget för att man både ska orka köra och prestera.
 
Innan jag flyttade räknade jag med 11 mil/2 h för att rida lokala LB. Hade en enda klubb som tog en timme att köra till, de flesta närmare två.

Nu efter flytten är jag lat... ;) Har i teorin samma gräns, men jag lär inte behöva åka så långt. Närmaste tävling tar 15 min att köra till, näst närmaste 23 min. :love:
 
Jag söker på 15 mil i tdb och räknar med 1-2 h resväg till varje tävling. Nästa helg är det dock lyx, närmsta klubben anordnar och jag har 5 min dit. :up:
 
Jag tävlar iofs inte så mycket men har väldigt mycket tävlingar inom en halvtimmes körning året runt, lägger man till en timme till så kommer man till de flesta tävlingsplatserna i Skåne.
Jag föredrar dock att hålla mig inom en timmes körning, gärna en halvtimmes ;) blir så långa dagar annars :p.
Har 5 tävlingsplatser innom 30min (kan hända att det finns fler, Har dålig koll.)
 

Liknande trådar

Dressyr Har förstått att det förekommer lokala skillnader i pris. Vad kostar en dressyrstart hos er? Och tycker ni att priset är rimligt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 901
Senast: Wilfa
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 186
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 395
Senast: fio
·
Dressyr Satt och funderade på det här med priserna på tävlingar. Är det någorlunda enhetligt över landet? Eller skiljer det sig en del/rätt...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp