Rimlig resväg till tävling?

Nu rider jag visserligen inte dressyr men hoppning och fälttävlan och när jag söker tävlingar på tdb så söker jag på 10 mil för hoppning (på regional nivå, när jag varit på högre nivå så har jag åkt längre för nationella meeting) och på 30 mil för fälttävlan.
Utgår från norra Stockholm.

Jag har 20 för hoppning 10 för dressyr men helst inte mer än 5 och obegränsat för fälttävlan.

TS
Men jo klart det beror på nivå och vad det är för slags tävling. Har ju åkt flera 100 mil bara för att ramla av :laugh::laugh: Som tur var det innan man blev utesluten för det.
 
Söker oftast ut på 15 mil för vanliga regionala och lokala, men ska vi på "tjusigare" tävlingar typ viktiga kval så åker vi betydligt längre. Om tre veckor ska vi åka 60 mil för en klass, men då övernattar vi dagen innan!

Generellt åker jag gärna på lite större tävlingar med bättre domare än till lilla grannklubben bara för att det är nära. Har ett par ställen som jag är på varje år som är långt borta men "värt det".
 
Jag har 80 km som gräns på TDB. Vi var på en klubb när min gick kvalitén som fyraåring, och då tog det kanske en och en halv timme enkel resa. När jag sen skulle börja tävla satte jag mig helt enkelt och sökte tills den klubben försvann, och det var vid 80 km. :p Tyckte det kändes rätt lagom för både häst och chaufför.

Tävlar lokala lätt C-lätt B, och åker för det mesta runt en timme för varje tävling. Bor i ena änden av länet, så det är egentligen närmare för oss att åka in i grannlänet än ner i andra änden av vårt eget. Har ungefär 20 minuter till två olika klubbar, men den ena arrangerar för det mesta svårare tävlingar än vad vi i nuläget kan rida, och den andra har jag vissa eh... mentala problem med (:o) så dit undviker vi att åka. Sista gången jag var där åkte jag därifrån i ambulans, och det spöket har fått lite för stora proportioner på tio år, så det har inte känts riktigt rättvist mot hästen att blanda in den tävlingsplatsen i nuläget. Vilket är synd, för det är en trevlig klubb och trevlig tävlingsplats.
 
Jag har 80 km som sökgräns.
Vad det är för väg spelar också stor roll.
8 mil raka spåret på E4:an går ju betydligt snabbare än 8 mil på skruttvägar åt andra hållet ner i Småland.
 
Fyra timmar, men det är bara till CDI/dem regionala finalerna som alltid är på samma ställe (fyra dagar, extremt roligt, bästa långhelgen på året. Längtar!). Annars kanske 1 1/2? Mycket beror ju på trafik och vägkvalitet i det här stora landet, så även om NJ Horse Park ligger längre bort än t.ex. Bucks County Horse Park går det mycket snabbare att köra dit. Det finns inte jättemånga tävlingsplatser som är öppna året runt eftersom alla är i Florida under vinterhalvåret... och på sommaren åker alla till dem samma tre ställena, typ. De små söta lokala tävlingarna finns liksom inte - så folk får köra eller inte tävla alls (eller gå över till hunter/jumpers. Då kan man tävla överallt, närsomhelst, när man vill, känns det som).

(Tävlar inte själv just nu men damen jag groomar för tycker inte om att köra för långt för endagstävlingar. Meeting är en annan historia. :))
 
Efter min tur till Halland som var på en timme så är det min gräns än så länge. Hästen blev rättså uttråkad av att åka så länge.

Bor mitt i Skåne och här omkring är ju oftast tävlingar varje helg. Har max en timme till alla hörn:up:
 
Jag trodde jag hade 1,5 timmar som gräns för att starta en klass, men tydligen är det två numera. Hellre lite längre resa och bra förutsättningar än kort resa och dålig tävlingsplats...
 
10-12 mil som max för "vanlig" dressyrtävling.
När jag varit med på SM för fjord har maxavstånd varit knappt 30 mil, det går med god vilja att göra på en dag även om man blir trött.
Samma när jag tävlade western, men där fanns det få tävlingar att välja på om man inte ger sig över 25-mila-strecket.
Har börjat nosa lite på körning, än så länge enbart LB (har bara deltagit i en tävling hittills och då uppenbarligen på clear round eftersom det är så reglerna ser ut).
Inser att jag antagligen behöver ha lite längre maxavstånd om jag ska kunna åka på flera tävlingar, men kommer väl att hålla mig till de som finns inom 5 mil (endast en arrangör att välja på) eftersom det i största allmänhet är stökigt att få med alla saker.
 
Jag brukar bara söka inom länet (Skåne) när det är tävling över dagen. Sedan åker jag bara på dem som är över en timme om det verkligen inte finns något närmre som passar. Fälttävlan lite längre, där har vi nog åkt 2-3 timmar när jag hade ponnyn. "Mästerskap" (Lag-SM och Ras-SM är det som varit aktuellt för oss) har vi åkt sålänge det går att köra över dagen bara, men då har man ju uppstallat.
 

Liknande trådar

Dressyr Har förstått att det förekommer lokala skillnader i pris. Vad kostar en dressyrstart hos er? Och tycker ni att priset är rimligt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 909
Senast: Wilfa
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 188
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: fio
·
Dressyr Satt och funderade på det här med priserna på tävlingar. Är det någorlunda enhetligt över landet? Eller skiljer det sig en del/rätt...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp