Rimlig stallhyra?

Whisperia86

Trådstartare
Behöver lite hjälp...
Har ett stall på gården där.jag bor, betalar själv 1000 kr i månaden till ägarna för el/hyra o så får jag göra som jag vill. Har två egna hästar.
Grannarna har köpt sig två hästar o har hyrt in sig i två boxar sen i våras. Jag har tagit 500kr/häst i månaden för dom. Men nu känner jag att allt hamnar på mig fast vi skulle dela på pass/hämta hö osv. Det är frukost, utsläpp, insläpp, kvällstidning just nu, lunch tillkommer snart - dvs 28-35 pass/vecka. Jag o sambon tar runt 20 pass av dessa, oftast släpper dom in o vi tar resten fast vi säger åt.dom. Sopa stallet gör dom, framför sina egna boxar men inget mer. Jag tömmer papperskorg, fixar hagar, sätter upp grejer, hämtar hö (ca var 3-4 vecka) o ser till att det finns halm. Täcken vägrar jag befatta mig med på deras hästar då jag många gånger får släppa ut i jobbkläder innan jobbet. Börjar känna att det är halvtidsjobb o undrar nu vad ni betalar/tar betalt o vad som ingår?
Hur lägger man fram en höjning på bästa sätt?
 
Frågan är om du vill ha kvar deras hästar i stallet eller inte och om du vill vad vill du mest dela lika på pass eller ha mer betalt.
 
Egentligen vill jag nog inte det, jag är en ensammänniska som sköter mig bäst själv. Men ska dom vara kvar så vill jag nog ha mer betalt eftersom jag även gör merparten (det skylls ofta på jobb från deras sida, jag jobbar också, har en son på 13 mån o är gravid med tvillingar), eller så får dom hjälpa till lite mer. Jag menar om soppåsen är överfull, hur svårt är det att byta när nya ligger bredvid? Jag fick sägs till om en sån sak att även ta in mina hästar när dom tog in sina. Är kanske mest trött på att det liksom inte tänks själv...
 
Höj till 1000kr/häst, det tar dom i mitt stall och då gör stallägarna ungefär det jobb du gör, även om vi här är lite flexibla, den som kan ge hästarna lunch och mellis gör det, samt under sommarmånaderna tar ägarna "sommarlov" och då får vi sköta våra hästar själva.

Angående ditt stall, så låter det lite som egoister tyvärr, jag hade inte velat dela stall med sådana människor, även om jag skulle tagit mer betalt för att ha dom i stallet, så skulle jag nog reta mig på att de inte göra enkla saker.
Passar det inte att sopa hela stallgolvet, nä men byt stall då.

Har du kontrakt på dom som hyr in sig? Om det ska höjas kanske man antingen kan säga det, men jag tror det enklaste är att ha på papper, typ som ett kontrakt de måste skriva på och skriver de inte på måste de byta stall inom en viss tid eller något kanske?
Har inte så bra koll på hur det är från den som hyr ut's perspektiv.
 
Jag står i ett litet stall med 4 boxar. Stallägarens 2 hästar och så mina två. Jag betalar 1000 kr/månad per häst för stallplats och in och utsläpp, tillgång till sadelkammare och ridbana, sen tillkommer hö, strö och kraftfodret.

Men sen hjälps vi ju åt, den som är sist i stallet tar insläpp, nu i veckan åker de bort och då tar jag stallet, precis som hon tar stallet när jag är bortrest. För mig är det en självklarhet att man hjälps åt, man betalar för sig, man sopar och håller ordning efter sig osv, men jag har förstått genom åren att det inte alltid är så.
 
Nu bor jag förvisso i en del av landet där stallhyrorna är förhållandevis låga, men förra året betalade jag en kallhyra på 900 kronor för boxen (det är det jag betalar idag, eftersom vi övergick till att sköta allt kollektivt efter sommaren), och utöver det 300 kronor för in- och utsläpp, lunchfodring samt ett täckesbyte. Med frågetecken lite på täckesbytet, för min häst har inte täcke inne så får henne blir det ju egentligen bara ta av täcket på kvällen och ta på täcket på morgonen, jag tror att de som ville ha på ett nytt täcke inför natten fick betala mer. För 1600 kronor blev det full skötsel med även mockning och att göra i ordning foder, vilket jag inte riktigt kände att jag behövde. Foder och strö bekostade alla själva, utöver det.

Med foder och strökostnaden inräknat gick det på runt 1700-1800 kronor för mig i månaden, med en lättfödd häst som inte äter så mycket och med ett billigt ströalternativ. Det hade jag utan tvekan tagit ut i ditt ställe, vill de inte jobba får de vackert betala för sig.
 
Behöver lite hjälp...
Har ett stall på gården där.jag bor, betalar själv 1000 kr i månaden till ägarna för el/hyra o så får jag göra som jag vill. Har två egna hästar.
Grannarna har köpt sig två hästar o har hyrt in sig i två boxar sen i våras. Jag har tagit 500kr/häst i månaden för dom. Men nu känner jag att allt hamnar på mig fast vi skulle dela på pass/hämta hö osv. Det är frukost, utsläpp, insläpp, kvällstidning just nu, lunch tillkommer snart - dvs 28-35 pass/vecka. Jag o sambon tar runt 20 pass av dessa, oftast släpper dom in o vi tar resten fast vi säger åt.dom. Sopa stallet gör dom, framför sina egna boxar men inget mer. Jag tömmer papperskorg, fixar hagar, sätter upp grejer, hämtar hö (ca var 3-4 vecka) o ser till att det finns halm. Täcken vägrar jag befatta mig med på deras hästar då jag många gånger får släppa ut i jobbkläder innan jobbet. Börjar känna att det är halvtidsjobb o undrar nu vad ni betalar/tar betalt o vad som ingår?
Hur lägger man fram en höjning på bästa sätt?

Sätt ett schema på och dela upp allt rakt av och det dom inte kan ta själva tar du ut typ 50:- till 100:- för per gång! Då lär dom nog sig att sköta sina åtaganden rätt fort eftersom det blir markant mycket dyrare om dom inte gör det dom ska.
 
Jag betalar 2750 ink moms. då ingår stall och hagar och utebana (som man får sköta själv) utan belysning.
Fri tillgång på grovfoder och strö till boxen. Uppvärmt vatten på vintern.
Utsläpp vardagar (ingen kraft inne), intag 7 dagar/v. Ingen vardagshantering av täcken
Bortforsling av gödsel och hemtagande av strö och grovfoder, samt inställande av ny bal i hagen när den är slut.

Sen får man teckna upp sig på schema om:
Stalldagar vardagar (mocka alla boxar, fixa kraft, hö och vatten till alla boxar. kratta stallgången, mocka grusade delen av hagen och fylla på vatten i hagen.)

Utsläpp helgdag (släppa ut hästarna på morgonen och fixa samma som ovan)

Det är ett mycket trevligt stall där alla håller ordning och reda på sakerna och man hjälps åt med sådant som jag tycker är självklart. (byter eller tar av täcke om det skulle vara blött rakt igenom, tar in hästarna och nattar om man är där den tid då detta annars görs av stallägaren, ger em foderpåse om man kommer tidigare och märker att hästarna är hungriga och oroliga osv.)

I ditt fall så skulle jag kanske snarare försöka få alla att ta ansvar. Håll ett möte, säg att du vill skriva kontrakt om ni inte har det. Bestäm vilket system ni ska ha. Tex teckna upp sig för sina pass på ett schema månad för månad. (då kan ni ju göra det ihop och samtidigt göra en liten avstämmning om vad som fungerat och inte.)
Det kanske är "lättast" nu att ta mer betalt, men sen när du får barnen, då vore det väll bättre med ett fungerande schema?
 
Jag står på en stor anläggning, kallhyra 1500kr. Tjänster som inkluderar morgonfodring, utsläpp,lunch och insläpp helgfria dagar. Kostar 450kr.

Spån,hö och kraftfoder står man för inköp osv själv.

Så 500kr kan du gott ta enligt mig i bara tjänster!
 
Tack för alla svar, har glömt att svara bara :)

Har nu tagit tag i det, inackorderingen mottog inte direkt förändringarna så bra :banghead:
Höjde hyran till 600/häst i månaden. Får in min Medryttare som inackordering snart då hon skaffat egen häst (jättebra familj som ridit mina hästar i många år så det känns toppen!). Skrev oxå ett kontrakt där jag skrev med att jag tar morgonfodring o utsläpp vardagar o så delar vi insläpp, kvällar o helger. Det blir då 2 in, 2 kväll i veckan om man har två hästar som hon har. Sen blir det 1,5 hel helg i månaden på det. Skrev med.att man kunde köpa sig fri för 50kr passet vardagar o 75kr helg. Även att täcke kostar extra 30kr. Då finns det valmöjligheter att slippa men få betala.

Nej nu är allt fel! Så sa vi ju inte från början. Grejen är att massor har ändrats sen dess. Jag har nu ett barn o väntar två till, jag o sambon jobbar båda två, innan var jag mammaledig, mina föräldrar hade två hästar i stallet o vi hade fyra medryttare som hjälpte till utöver det. Hon menar att dom jobbar minsann o har ett barn så dom kan inte fixa täcken på sina hästar o inte kvällar, dom bor 1 minut från stallet. Vi som har en liten o en av oss ofta jobbar sent/sover borta klarar det ju? O jag har pass där jag börjar 4.30 6 mil hemifrån o får då fixa täcken på deras hästar innan. Det är bara deras liv som räknas, dom ska stå i mitt stall så billigt som möjligt o slippa allt? :banghead::banghead::banghead:

Så....hur slänger man lättast ut nån? :mad:
 
Dom ville alltså inte skriva på kontraktet du kom med? Hur såg överenskommelsen ut från början, var det menat att ni skulle dela på passen när du började jobba igen?
 
Tack för alla svar, har glömt att svara bara :)

Har nu tagit tag i det, inackorderingen mottog inte direkt förändringarna så bra :banghead:
Höjde hyran till 600/häst i månaden. Får in min Medryttare som inackordering snart då hon skaffat egen häst (jättebra familj som ridit mina hästar i många år så det känns toppen!). Skrev oxå ett kontrakt där jag skrev med att jag tar morgonfodring o utsläpp vardagar o så delar vi insläpp, kvällar o helger. Det blir då 2 in, 2 kväll i veckan om man har två hästar som hon har. Sen blir det 1,5 hel helg i månaden på det. Skrev med.att man kunde köpa sig fri för 50kr passet vardagar o 75kr helg. Även att täcke kostar extra 30kr. Då finns det valmöjligheter att slippa men få betala.

Nej nu är allt fel! Så sa vi ju inte från början. Grejen är att massor har ändrats sen dess. Jag har nu ett barn o väntar två till, jag o sambon jobbar båda två, innan var jag mammaledig, mina föräldrar hade två hästar i stallet o vi hade fyra medryttare som hjälpte till utöver det. Hon menar att dom jobbar minsann o har ett barn så dom kan inte fixa täcken på sina hästar o inte kvällar, dom bor 1 minut från stallet. Vi som har en liten o en av oss ofta jobbar sent/sover borta klarar det ju? O jag har pass där jag börjar 4.30 6 mil hemifrån o får då fixa täcken på deras hästar innan. Det är bara deras liv som räknas, dom ska stå i mitt stall så billigt som möjligt o slippa allt? :banghead::banghead::banghead:

Så....hur slänger man lättast ut nån? :mad:

Å fy, släng ut dom bara. Har ni kontrakt på vad som gäller vid flytt/uppsägning? Annars får du väl hitta på ett lämpligt datum med en månads varsel och säga att dom ska vara ute då.
Hade dom gjort vad dom skulle hade hela stallbiten kunnat bli enkel för alla, men parasiter tjänar man inget på att sponsra.
 
Dom ville alltså inte skriva på kontraktet du kom med? Hur såg överenskommelsen ut från början, var det menat att ni skulle dela på passen när du började jobba igen?

När dom, eller det var hennes medryttarhäst som först flyttade hit så sa vi 500kr, man fixar passet om man ändå är här men eftersom vi då var 4 medryttare, jag o mina föräldrar så var det nästan nån i stallet jämt ändå som fixade. Sen tog vi bort två av våra o hennes medryttarhäst dog under samma vecka, dom köpte då två egna o då sa vi att vi delar på passen o allt runt omkring så som hämta hö/halm osv. När vi nu hämtade hö själva för femte gången så tröttnade jag o sa att dom får hämta till sina o jag till mina from nu för jag o sambon har dels 1-2 dagar ledigt ihop i månaden o jag har inte råd att ligga ute med så mkt pengar hela tiden. Min transport får dom låna, ingår i kontraktet för höhämtning men man står för självrisken om nåt händer, 100kr för att låna den till övrigt. Jag tycker att jag fortfarande är rätt snäll o "billig" om man kollar på vad grannstallen tar o vad som ingår...
 
Å fy, släng ut dom bara. Har ni kontrakt på vad som gäller vid flytt/uppsägning? Annars får du väl hitta på ett lämpligt datum med en månads varsel och säga att dom ska vara ute då.
Hade dom gjort vad dom skulle hade hela stallbiten kunnat bli enkel för alla, men parasiter tjänar man inget på att sponsra.

Tyvärr inte så får nog göra det. Bra för grannsämjan det här O_o
 
Tyvärr inte så får nog göra det. Bra för grannsämjan det här O_o

Jag förstår att det blir jobbigt.

Men eftersom de bor så nära också, skulle jag föreslå en ren kallhyra, kanske de där 500kronorna per häst.
Och att var och en sköter sig och sitt: man fixar fodringar, in- och utsläpp, täcken, se till att foder och strö finns hemma.
 
Jag förstår att det blir jobbigt.

Men eftersom de bor så nära också, skulle jag föreslå en ren kallhyra, kanske de där 500kronorna per häst.
Och att var och en sköter sig och sitt: man fixar fodringar, in- och utsläpp, täcken, se till att foder och strö finns hemma.

Ja, det hade varit det bästa men då dom jobbar 8-16 i grannkommun så anser dom att dom inte hinner fodra/släppa ut innan dess för deras unge ska till skolan innan...:grin:
 
Ja, det hade varit det bästa men då dom jobbar 8-16 i grannkommun så anser dom att dom inte hinner fodra/släppa ut innan dess för deras unge ska till skolan innan...:grin:

Kanske det.
Jag jobbar 3,5 mil från där jag bor, börjar jobba kl 8 och slutar kl 17.
Trots detta lyckas jag få ut mina sju installade hästar på morgonen, och mat och vatten klarar jag också se till att de får (stoooor frukost så behöver de inte lunch).

Så ingenting är omöjligt.
De har själva VALT att ha häst.
Med det följer ju som bekant en del jobb.

Men jag kan förstå om det blir tufft nu, eftersom de fått en hel del hjälp av dig hittills.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 748
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 784
Senast: Sofie.S
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp