Ringrostig ryttare - medryttare eller ridskola?

Molilja

Trådstartare
Jag har länge och väl funderat på hur jag ska göra.

Jag har gått på ridskola från jag var 7-14, idag är jag 23. Därefter har jag ridit väldigt sporadiskt, försökt mig på att ha medryttarhäst, turridning, bekantas hästar m.m.

Problemet är att jag är väldigt ringrostig, jag kan "åka" häst men sits, tygelfattning etc är katastrof.
Jag har funderat på att börja på ridskola igen men det är inte riktigt den utbildningen jag är ute efter. Jag vill börja om från grunden, kunna lära mig hästhantering från marken och inte bara sadla 10 minuter innan lektionen börjar utan verkligen få möjlighet att umgås med och lära känna en häst, bygga upp en kommunikation och utvecklas tillsammans.

På så sätt vore det trevligt med en medryttarhäst men jag tror att jag är alldeles för dålig ryttare och i min hantering av hästar för att klara av det, om det nu inte är en väldigt lugn häst.

Vad gör man i mitt läge? Tips emottages tacksamt
 
Börjar på ridskola och sedan skaffar en medryttarhäst också när du har kommit igång. Det ena behöver inte utesluta den andra. :)
 
Det gjorde jag efter ett uppehåll på c 10 år. Planen var ridskola 1 termin sedan medryttarhäst. Det blev ridskola 4 år, medryttarhäst efter 7 månader. 4 år senare, när medryttarhästen såldes, egen häst. Jag tyckte det var suveränt att rida på ridskola samtidigt som jag hade medryttarhästen. Då kunde jag träna på det vi gjorde på lektionerna med medryttarhästen.
 
Tack för svaren! Var riktigt bra förslag som jag inte hade kommit på själv. Då ska jag bara hitta en bra ridskola :)
 
Jag gjorde som Kjerulfia, började på ridskola igen efter ett sjuårigt uppehåll. Skaffade medryttarhäst efter ca 7 månader och nu står jag i "medryttarhäststallet" med en alldeles egen häst. Tycker att tiden på ridskolan gav väldigt mycket ridmässigt. Jag tog även lite privatlektioner. Däremot var medryttarbiten ovärderlig gällande lärande om sårskador, hovar osv. Lycka till!
 
Jag håller med övriga i tråden. Kör både ock. Det ena förtar inte det andra.

Var bor du och vad vill du ha ut av ridskolan?
 
Jag håller med övriga i tråden. Kör både ock. Det ena förtar inte det andra.

Var bor du och vad vill du ha ut av ridskolan?

Jag bor i Stockholm.

Det jag vill få ut är;

- Bra sits (vara "ett" med hästen)
- Lära mig att kommunicera med korrekta hjälper
- Tygelfattning (jag har helt tappat känslan för vad som är för långa vs för korta)
- Förbättra balansen

Egentligen skulle jag också vilja lära mig mer om hästhantering från marken men det kan bli lite knepigt på just en ridskola.
 
Jag bor i Stockholm.

Det jag vill få ut är;

- Bra sits (vara "ett" med hästen)
- Lära mig att kommunicera med korrekta hjälper
- Tygelfattning (jag har helt tappat känslan för vad som är för långa vs för korta)
- Förbättra balansen

Egentligen skulle jag också vilja lära mig mer om hästhantering från marken men det kan bli lite knepigt på just en ridskola.

Jag skickar PM. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Ridning Hej, Min bakgrund inom ridningen är 10 år på ridskola, därefter har det varit lite från och till, haft några medryttarhästar osv, nu är...
Svar
4
· Visningar
676
Senast: warg
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 734
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp