Risk att osäkerhet smittar?

jis

Trådstartare
Hej! Min häst är väldigt trygg att rida ut. Han reagerar inte för något.
Nu har jag börjat rida ut tillsammans med en kompis som har betydligt mer osäker häst.
Igår mötte vi en traktor varpå kompisens häst studsade runt som en tok och kompisen ramlade av.
Min häst blev rädd pga hur den andra hästen betedde sig och backade och höll på han också.

Nu blir jag orolig att han kanske lär sig av den osäkra hästen om vi fortsätter rida ihop.
Kompisen menar att det är tvärtom att hennes häst behöver lära sig att bli tryggare genom att rida med min.

Vad tror ni?
vad hade ni gjort?
Jag vill ju inte att min trygga skogsmulle ska sluta vara trafiksäker.
 
Jag hade inte oroat mig för att hästen skulle sluta vara trafiksäker. Bara du fortsätter vara lugn och inte gör någon stor grej av saker och ting.
Du som ryttare kan påverka hästen otroligt mycket bara genom att vara på ett visst sätt. Är ryttaren lugn blir det lättare för hästen att vara lugn.

Jag hade fortsatt rida med kompisen, och hela tiden varit noga med att vi som sitter på är lugna och inte stirrar som galna på varenda pinne som passerar oss.
 
Jag hade inte heller oroat mig, förmodligen var det så att även du blev lite stressad o orolig i den situation som uppstod (vilket är fullt normalt), och givetvis känner din häst av det, och beter sig annorlunda än vad du är van vid. Fortsätt ni rida ihop om du tycker att det är kul med sällskap, förmodligen kommer den andra hästen att bli något tryggare ju mer tid tillsammans ni rider.
 
Ja, jag blev stressad och nervös när jag såg att kompisen ramlade av så det påverkade nog min häst.

Jag ska försöka tänka på hur jag reagerar nästa gång och försöka fokusera på att hålla mig lugn.

Tack så mycket.
 
Håller med tidigare inlägg. Men OM det känns jobbigt, du blir nervös, får ont i magen om du vet att ni ska rida ut etc. så är risken att det blir en negativ spiral. Det ska kännas roligt och tryggt att rida ut! Din häst känner ju om du spänner dig och är otrygg och kan då börja se spöken också pga. det. Då måste du våga säga ifrån.
Du kan ju föreslå något annat tillvägagångssätt om du vill vara tillmötesgående t.ex:
Finns det någon annan ÄNNU tryggare som kan rida med er till en början, eller kanske kan någon följa med till fots några gånger tills den osäkra hästen har blivit lite mer van... Ibland känner man sig tryggare på marken, då skulle man kunna tänks sig stt ni båda promenerar med hästarna vid hand några gånger.
Om det inte känns bra och du inte vill, ska du som sagt var våga säga nej. Du och din häst är inte skyldiga att agera klippa åt kompisens häst, faktiskt. En sådan här grej kan leda till problem med otrygghet hos DIG (inte hästen) som i värsta, värsta fall kan leda till att ridglädjen försvinner.
kram!
 
Vår ponny påverkas mycket av ridsällskap, en spattig kompis gör honom spattig också. Fast bara just då, det är inget som liksom fastnar :)
 
Hej! Min häst är väldigt trygg att rida ut. Han reagerar inte för något.
Nu har jag börjat rida ut tillsammans med en kompis som har betydligt mer osäker häst.
Igår mötte vi en traktor varpå kompisens häst studsade runt som en tok och kompisen ramlade av.
Min häst blev rädd pga hur den andra hästen betedde sig och backade och höll på han också.

Nu blir jag orolig att han kanske lär sig av den osäkra hästen om vi fortsätter rida ihop.
Kompisen menar att det är tvärtom att hennes häst behöver lära sig att bli tryggare genom att rida med min.

Vad tror ni?
vad hade ni gjort?
Jag vill ju inte att min trygga skogsmulle ska sluta vara trafiksäker.
Hur gammal är din häst? Om hästen är lite äldre hade jag inte varit så orolig att det "smittar" men om hästen är ung och formbar hade jag nog undvikit den tittiga hästen. Känns det inte bra när ni rider ut ihop får du säga ifrån.
 
Då tror jag inte det är någon fara för hästen men det kan ju fortfarande vara så att din rädsla smittar av sig. Om du inte känner dig bekväm tycker inte du ska rida med den andra hästen. Öva på att bli mer bestämd så att hästen fokuserar på dig i stället för saker runt omkring den. Sätt den i arbete om den tittar på något tex genom att flytta den för skänkeln.
 
Skulle nog säga att sålänge du inte blir smittad av den nervösa hästen så kommer heller inte din häst att bry sig om den nervösa hästen och lyssna på dig.
 
Jag rider nästan bara ut ensam just för att jag inte tycker om hur hästarna reagerar på varandra om det händer nått. Jag är fullt medveten om att det är naturligt men tycker inte om det. Just nu är min häst bara 3,5 och vi håller fortfarande på att lära känna varandra men jag tar det säkra före det osäkra och går hellre ut ensam. Händer det något som hästen reagerar på väntar han oftast på min reaktion, jag hinner stoppa och sitta av om det behövs. Hinner jag inte det så hade jag nog inte hunnit oavsett.

Om du inte tycker att det känns tryggt så är det inget fel med att säga att du inte vill rida med henne mer. Jag tror inte att din häst kommer bli mindre säker men han kan lära sig vart den andra hästen blir rädd och reagera på de platserna.
 
Hej! Min häst är väldigt trygg att rida ut. Han reagerar inte för något.
Nu har jag börjat rida ut tillsammans med en kompis som har betydligt mer osäker häst.
Igår mötte vi en traktor varpå kompisens häst studsade runt som en tok och kompisen ramlade av.
Min häst blev rädd pga hur den andra hästen betedde sig och backade och höll på han också.

Nu blir jag orolig att han kanske lär sig av den osäkra hästen om vi fortsätter rida ihop.
Kompisen menar att det är tvärtom att hennes häst behöver lära sig att bli tryggare genom att rida med min.

Vad tror ni?
vad hade ni gjort?
Jag vill ju inte att min trygga skogsmulle ska sluta vara trafiksäker.

Jag tror att det är lugnt. Min blir också väldigt påverkad av andra hästar. Det är ju ett flockbeteende - om en blir rädd så uppfattar de andra det som att det är fara på gång. Men han är inte hispigare nästa gång vi rider ut ensamma för det. Han reagerar bara för stunden, för att den andra är rädd, men det sitter inte i till nästa gång.
 
Tycker du det är roligt/trevligt att rida ut med din kompis när hennes häst är så lättskrämd?

Du får nog vara lite egoistisk i detta fallet, det är inte du och din hästs uppgift att få hennes häst lugn och trafiksäker, om du måste betala ett så högt pris och vara orolig när ni är ute.

Ridturen vara kul och lärorik för både dig och din häst, gör det du tycker är roligast.
 
Jag tror ju inte egentligen att din häst blir nervös av den andra hästens beteende, utan mer att du blir nervös av händelsen (och som andra redan sagt, det är helt normalt!). Jag som själv har en häst som inte är säker med tyngre trafik och i synnerhet mopeder, förstår samtidigt den andra hästägaren också, på min häst gör det jättemycket skillnad om vi har med oss någon annan ut. Så pass stor skillnad att även om den andra hästen spelar upp och blir orolig behåller min fyraåring lugnet. Men det är inte din uppgift att ta hand om den andre, blir du nervös och stressad av hennes häst är det helt okej att säga nej. Ridning ska vara roligt.
 
Min annars så lugna häst blir också stissig av att rida ut tillsammans med en stissig kompis. Det är inget som håller i sig - hon går tillbaka till att vara lugn när vi är själva - men jag ska villigt erkänna att jag inte tycker om det, jag tycker inte om att min häst förändras och upplever det som att den andra hästens beteende plockar fram hennes sämsta sida.

I ditt ställe skulle jag erkänna för kompisen att du tycker det är lite jobbigt, gör klart att du kan ställa upp o rida ut tillsammans ibland för att hjälpa henne med hennes häst, men att du inte vill göra det jämt. Rida ut ska ju vara kul för dig också.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 989
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 115
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 893
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp