Riskabelt att köpa en "gammal" häst? Vilka fällor ska man undvika?

Fibusen

Trådstartare
Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor senare med abstinens upp till öronen! "Kruxet" är att vissa veckor blir det bara 2-3 dagars ridning,mest inträffar detta under vinterhalvåret (på sommaren kan man ju rida när som på dygnet och är inte lika beroende av klockan...) så jag har nu planer på att skaffa en äldre häst kanske? (18+) Dock så blir jag ju lite osäker,dels på vad man ska acceptera hos en äldre häst ang skador/krämpor, eller är det bara rena plåtar som gäller? (Känns nästan omöjligt) Att hästarna påverkas med ny ryttare/nytt underlag hör ju till vanligheten,men en äldre häst kanske får det ännu svårare? Hur ska man rida in en gammal häst på ny plats? Och vid en ev besiktning, böjer man äldre hästar?

Det är absolut inte ristat i sten att det blir en äldre häst heller,men vi har fått en vattenskada i huset (:mad::crazy::cry::down::rage:) så det är ju det som faller in i kategorin både tids och pengamässigt,nån äldre skogsmulle som vill njuta i skogen några dagar i veckan,som har tävlat klart,och jag behöver få upp självförtroendet igen,och få njuta av hästlivet,så tanken är att det ska bli en Win-Win situation både för mig och blivande pålle.

Vet iallafall att jag söker en helt okoplicerad sak. :angel::up:

Jag rider som sagt mellan 3 och 5 dagar i veckan,oftast i skogen,men vist kan jag ta några varv på ridbanan då och då. Törs man chansa och köpa en promenadhäst,beroende på vad för skada hästen haft? Spatt som inte märkts av på 3-4 år tex? En senskada för länge sen? Någon liten pålagring? Vad är absolut NO NO?


Jag kommer ha hästen på lösdrift,naturligtvis täckad om det behövs,så även om det inte blir ridning så jättemycket i perioder så kommer den ha möjlighet att röra sig dygnet runt.
 
Ju äldre en häst blir desto mer regelbundet behöver den röra sig för att inte stelna till och för att bibehålla sin muskelmassa. Jag hade istället satsat på en häst i valfri ålder som trivs med att gå så mycket som du har att erbjuda. Inte alla hästar blir tokiga av att stå.
Vad gäller skador är det självklart upp till dig men jag vill ha en frisk häst att börja med. Skador och sjukdomar kommer ändå förr eller senare.
 
Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor senare med abstinens upp till öronen! "Kruxet" är att vissa veckor blir det bara 2-3 dagars ridning,mest inträffar detta under vinterhalvåret (på sommaren kan man ju rida när som på dygnet och är inte lika beroende av klockan...) så jag har nu planer på att skaffa en äldre häst kanske? (18+) Dock så blir jag ju lite osäker,dels på vad man ska acceptera hos en äldre häst ang skador/krämpor, eller är det bara rena plåtar som gäller? (Känns nästan omöjligt) Att hästarna påverkas med ny ryttare/nytt underlag hör ju till vanligheten,men en äldre häst kanske får det ännu svårare? Hur ska man rida in en gammal häst på ny plats? Och vid en ev besiktning, böjer man äldre hästar?

Det är absolut inte ristat i sten att det blir en äldre häst heller,men vi har fått en vattenskada i huset (:mad::crazy::cry::down::rage:) så det är ju det som faller in i kategorin både tids och pengamässigt,nån äldre skogsmulle som vill njuta i skogen några dagar i veckan,som har tävlat klart,och jag behöver få upp självförtroendet igen,och få njuta av hästlivet,så tanken är att det ska bli en Win-Win situation både för mig och blivande pålle.

Vet iallafall att jag söker en helt okoplicerad sak. :angel::up:

Jag rider som sagt mellan 3 och 5 dagar i veckan,oftast i skogen,men vist kan jag ta några varv på ridbanan då och då. Törs man chansa och köpa en promenadhäst,beroende på vad för skada hästen haft? Spatt som inte märkts av på 3-4 år tex? En senskada för länge sen? Någon liten pålagring? Vad är absolut NO NO?


Jag kommer ha hästen på lösdrift,naturligtvis täckad om det behövs,så även om det inte blir ridning så jättemycket i perioder så kommer den ha möjlighet att röra sig dygnet runt.


Tänkte samma som Tiny... En äldre häst behöver röra på sig ofta för att inte bli stel. Samma med en spatthäst som inte ska stå många dagar i rad - det är inte bra för spatten.

De flesta gamla skador är ju bäst att sköta genom att hålla hästen mjuk och välbalanserad. Om den rids sporadiskt så är det inte nödvändigtvis det bästa för rehabilitera en gammal skada.

Men en vanlig hobbyhäst borde väl fixa att ridas 3-5 dar i veckan utan problem? Om den är frisk och fräsch, går på lösdriften, och är stabil i sig själv. Tror massor av hästar skulle tycka det var ett utmärkt liv! :)
 
Ett annat alternativ är att ta hjälp av en medryttare. :) Så får hästen ompyssling och motion när du inte hinner.
 
Så lång tid tog det innan det sög i tarmen igen @Fibusen :p :)
Jag säger som övriga, en äldre häst (speciellt med skador) behöver regelbundet få röra sig och mjuka upp muskler och leder.
Men hästvärlden består ju av mer än unga tokar och gamla stela. En hobbyhäst i sina bästa år är inte så fasligt dyra och klarar av att stå nån dag eller tre. Och är det en trygg skogsmulle du söker så vurmar ju jag för kallbloden :) beroende på din budget så finns det en del guldkorn för överkomliga priser :)
 
Skulle absolut inte köpa spatthäst iaf (efter att ha ägt en i många år), det är inget som säger att du är utan skov i 3-4 år, har du tur har hästen bara ett skov under hela livet, har du otur flera på samma år.
Sista åren kunde min bara gå ute dygnet runt under typ 2v, sen vart han väldigt trött och sliten i kroppen (var iofs sån som vallar de andra) tidigare gick han ute juni-sept varje år.
 
Lösdrift är jättebra för gamla hästar som behöver röra på sig. Jag har en 25-åring som jag släppte på lösdrift för några år sedan. Klämde igenom henne tidigare idag och konstaterade att hon är helt torr i frambenen.
 
Lösdrift är jättebra för gamla hästar som behöver röra på sig. Jag har en 25-åring som jag släppte på lösdrift för några år sedan. Klämde igenom henne tidigare idag och konstaterade att hon är helt torr i frambenen.

Mina seniorer är också fina i benen och rör mycket på sig i hagen, lösdrift här med.
 
Håller med alla svar ovan.. 18 plus låter inte som det bästa alternativet, jag tänker främst att du bör vara uppmärksam på alla sorters problem så som att leder och ben är känsliga (artros är vanligt och gör tyvärr väldigt ont när det blommar upp. Kan kosta pengar att underhålla och vissa veckor kan du eventuellt inte rida beroende på hur hästen mår). Själv skulle jag antingen bli medryttare själv eller köpa en lugn och trevlig häst som är lite yngre än senior och klarar några dagar i hagen utan att bli stressad, och sen utvärdera om du behöver medryttare 1-2 dagar i veckan.
 
I din situation hade jag köpt en ngt yngre häst än 18 +. Snarare i ålderkategorin ca 10- 15. Då har den kommit förbi unghäståren men förhoppningsvis får ni flera bra år ihop.
Jag hade tittat på hästar som inte behöver för mkt motion och ett lugnare temperament.
Jag hade valt en ras som inte kostar så mkt tex finns flera kallblodsraser där man får mkt för pengarna.

Dock är det förstås en godhjärtad handling att vilja ta en pensionär. Jag ser ofta såna annonser folk som vill sälja sina 20 + hästar.
Det kan ju funka bra men om du vill undvika problem och kostnader skulle jag ta ngt yngre.
 
En äldre häst är mer beroende av att alltid få röra på sig. Även om man rider/tränar lugnt så behöver den ändå få någon typ av träning varje dag. Yngre hästar är inte lika beroende av det, så har du svårt att få tid varje dag så är nog en äldre häst inget bra alternativ. Ja, om du kan få tag på en bra medryttare förstås, som kan ta de dagar du inte kan. :)
 
Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor senare med abstinens upp till öronen! "Kruxet" är att vissa veckor blir det bara 2-3 dagars ridning,mest inträffar detta under vinterhalvåret (på sommaren kan man ju rida när som på dygnet och är inte lika beroende av klockan...) så jag har nu planer på att skaffa en äldre häst kanske? (18+) Dock så blir jag ju lite osäker,dels på vad man ska acceptera hos en äldre häst ang skador/krämpor, eller är det bara rena plåtar som gäller? (Känns nästan omöjligt) Att hästarna påverkas med ny ryttare/nytt underlag hör ju till vanligheten,men en äldre häst kanske får det ännu svårare? Hur ska man rida in en gammal häst på ny plats? Och vid en ev besiktning, böjer man äldre hästar?

Det är absolut inte ristat i sten att det blir en äldre häst heller,men vi har fått en vattenskada i huset (:mad::crazy::cry::down::rage:) så det är ju det som faller in i kategorin både tids och pengamässigt,nån äldre skogsmulle som vill njuta i skogen några dagar i veckan,som har tävlat klart,och jag behöver få upp självförtroendet igen,och få njuta av hästlivet,så tanken är att det ska bli en Win-Win situation både för mig och blivande pålle.

Vet iallafall att jag söker en helt okoplicerad sak. :angel::up:

Jag rider som sagt mellan 3 och 5 dagar i veckan,oftast i skogen,men vist kan jag ta några varv på ridbanan då och då. Törs man chansa och köpa en promenadhäst,beroende på vad för skada hästen haft? Spatt som inte märkts av på 3-4 år tex? En senskada för länge sen? Någon liten pålagring? Vad är absolut NO NO?


Jag kommer ha hästen på lösdrift,naturligtvis täckad om det behövs,så även om det inte blir ridning så jättemycket i perioder så kommer den ha möjlighet att röra sig dygnet runt.
Efter att ha sålt min unghäst då jag inte hade tiden han behövde (han ville gå 6-7 dagar i veckan...),så sitter jag nu här några veckor senare med abstinens upp till öronen! "Kruxet" är att vissa veckor blir det bara 2-3 dagars ridning,mest inträffar detta under vinterhalvåret (på sommaren kan man ju rida när som på dygnet och är inte lika beroende av klockan...) så jag har nu planer på att skaffa en äldre häst kanske? (18+) Dock så blir jag ju lite osäker,dels på vad man ska acceptera hos en äldre häst ang skador/krämpor, eller är det bara rena plåtar som gäller? (Känns nästan omöjligt) Att hästarna påverkas med ny ryttare/nytt underlag hör ju till vanligheten,men en äldre häst kanske får det ännu svårare? Hur ska man rida in en gammal häst på ny plats? Och vid en ev besiktning, böjer man äldre hästar?

Det är absolut inte ristat i sten att det blir en äldre häst heller,men vi har fått en vattenskada i huset (:mad::crazy::cry::down::rage:) så det är ju det som faller in i kategorin både tids och pengamässigt,nån äldre skogsmulle som vill njuta i skogen några dagar i veckan,som har tävlat klart,och jag behöver få upp självförtroendet igen,och få njuta av hästlivet,så tanken är att det ska bli en Win-Win situation både för mig och blivande pålle.

Vet iallafall att jag söker en helt okoplicerad sak. :angel::up:

Jag rider som sagt mellan 3 och 5 dagar i veckan,oftast i skogen,men vist kan jag ta några varv på ridbanan då och då. Törs man chansa och köpa en promenadhäst,beroende på vad för skada hästen haft? Spatt som inte märkts av på 3-4 år tex? En senskada för länge sen? Någon liten pålagring? Vad är absolut NO NO?


Jag kommer ha hästen på lösdrift,naturligtvis täckad om det behövs,så även om det inte blir ridning så jättemycket i perioder så kommer den ha möjlighet att röra sig dygnet runt.

Som vanligt är det jättesvårt att ge råd för det finns så många aspekter att ta hänsyn till oavsett vilken häst man letar efter. Men jag brukar säga att man ska tänka efter; vad VILL jag med mitt hästägande? Vad KAN jag? Vad man kan är inte bara rena kunskaper utan vilka ridmöjligheter finns? Tränare? Socialt umgänge? osv osv. Som många andra säger så är nog INDIVIDEN viktigare än både ras och ålder. Jag köpte en 18-åring för två år sedan med tanke på att det är en häst som är "lugn" och stabil. Ha, skenet bedrar, det finns mycket energi i den gamla damen och man sätter inte henne i galopp på ett fält om man inte kan ta ett bocksprång :D Däremot har vi vår 6-åring som aldrig ids sparka bak ut ens.

Det jag har märkt på min äldre häst är tänderna. Ungefär var sjätte månad får jag raspa dem. Vissa dagar är hon också liksom lite vinglig bak.
Att röntga eller ens göra böjprov finns inte på kartan med en 18+are. Varför skulle man göra det? Man köper inte en 18+are med tanken att börja hårdträna/tävla och fungerar den den dagen man köper den till det man tänkt så får man nöja sig med det, tycker jag alltså
 
Jag ser inga större problem med att köpa en lite äldre häst. Köpte för 5 år sedan en 21 årig gammal travare med en liten senskada som hon inte kände av längre. Jag har än kvar henne och det har aldrig varit några problem med henne. Idag går hon på lösdrift och jag brukar vara ute och gå med henne 1-2 ggr i veckan. Det måste inte vara problem med alla äldre hästar, som vissa i denna tråd verkar tro. Mitt sto är det bästa jag någonsin köpt. Idag är hon 26 och ett halvt år och hon mår toppen bra.
 
Det måste inte vara problem med alla äldre hästar, som vissa i denna tråd verkar tro.

Nej, det måste det inte. Men om man vill köpa en äldre häst är det ju bra om man vet vilka ökade risker som finns.
T.ex. är det förstås vanligare att äldre hästar blir stela, får diverse sjukdomar, dåliga tänder etc. Många gamlingar behöver få röra på sig varje dag.

Sedan huruvida 18+ är gammalt eller inte, tycker jag man kan diskutera. Är det en islandshäst, shettis, connemara, new forest, fjording etc.? Isåfall, nja, då tycker jag nog inte 18 är direkt gammalt, mer övre medelålder. Är det t.ex. en travare eller galoppör som gått på banan ganska länge i sitt liv? Ja, då är det ganska gammalt.

Vi har i stallet en 30-åring, mycket fräsch och glad häst! Den går inte på lösdrift då den inte mår bra av det, men får alltid beröm av veterinärer m.fl. för sina fina ben och resten av kroppen :)
 
Jag tror att det mer handlar om individ än ålder.
Jag har nyligen skaffat ett SWB, en fyraåring. Han beskrevs som lite överdrivet energisk och att han behöver "ridas av" för att vara samarbetsvillig på ridbanan.
Han står nu i en flock med andra killar, och är lagom avrastad efter en dag i hagen. Ingen rastlöshet där, inte. Hästen rids ca tre dagar per vecka (är något slags projekt för dressyrridning) och verkar inte understimulerad för det.
Ingen av hästarna hemma verkar direkt understimulerade men jag tror att jag har haft tur i mina flockar/hästkonstellationer: de rastar sig själva genom att interagera i hagarna. Motionsmässigt är det ju inga problem när man har hästar på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 782
Senast: Lingon
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp