Riskkapitalets intåg gav högre priser

Fast numer är det ju ingen större skillnad på klinikbesök eller att ta ut veterinär...
För hästägaren alltså... Så då åker man ju hellre till klinik än tar ut en gårdsveterinär...
 
"Många hästar som kommer till veterinärklinikerna har diffusa problem; de fungerar inte i ridningen eller vill inte hoppa till exempel. Detta föranleder klinikerna till att göra omfattande undersökningar.

– Ofta kör man igång med hela batteriet med diagnostiska verktyg redan från början. Det är ridprov, longering, röntgen, ultraljud och blodprov. På det kan det även bli CT och MR. Även om det kan vara så att hästen blivit bra bara den fått vila ett par dagar, säger Anna Mörée."


Konstig artikel egentligen, det är ju snarare när man har diffusa problem som man behöver klinikernas hjälp som mest och då är det väl klart att dom måste göra mera omfattande undersökningar.

Det är ju inte direkt ofta man kommer in akut samma dag med ett diffust problem i ridningen. Ofta tar det ju någon vecka eller så minst innan man får tiden och då har ju hästen vilat ett tag innan besöket. Det gäller ju även vid lättare vrickningar som man kan vila bort. Jag gör alltid så att jag bokar en tid och då får hästen samtidigt en tid på sig innan besöket att vila sig frisk och om hästen känns fin då så avbokar jag tiden.

Däremot så förstår jag att återbesök ofta är onödigt om hästen känns frisk och fräsch. Enda gångerna jag velat in på återbesök även ifall hästen känns fin är när det handlat om senor osv, dom kan ju kännas fina även ifall dom inte har hunnit läka helt. Och dom återbesöken har jag fått återbetalt för även ifall hästen det tillfället varit frisk.
 
Fast numer är det ju ingen större skillnad på klinikbesök eller att ta ut veterinär...
För hästägaren alltså... Så då åker man ju hellre till klinik än tar ut en gårdsveterinär...

Detta var det första jag tänkte på också.
Enda anledningen till att man tar ut en veterinär till stallet är ju vid akut kolik, sår och feber, sådant som man kan tänka att de är duktiga på och man slipper transportera hästen.
Men, annars upplever jag det billigare att ta sig iväg själv än att ta hem en veterinär.

Sedan håller jag med @Grazing här också. Väldigt konstig slutledning då det är just vid diffusa saker man vill ha en ordentlig utredning.

Frågan är kanske bättre ställd på ett annat sätt. Ser vi saker tidigare, och/eller har vi äntligen insett att de allra flesta fall av extrem istadighet och ändring i hästens psyke faktiskt är smärta och inte mentalitetsfel?
 
Söker man verkligen veterinär för skador som botats om hästen hade fått "vila ett par dar"...???
Låter _väldigt_ märkligt. Jag vet få hästägare som skulle punga ut med självrisken utan att ha provat att vila hästen ett par dagar först!

Drivande är, föga förvånande, Folksams företrädare. Folksam har förklarat krig mot de nybildade veterinärkedjorna. De har bestämt att priserna går upp - konstigt att vi yrkesverksamma som debiterar inte märkt detta bara. Många andra branscher blir faktiskt billigare när företagen blir större och har råd med samordnade inköp, utbildningar mm. Se exempel med optiker (Synsam mfl), klädaffärer etc.

Så, nu får man rabatt från Folksam om man väljer distriktarna, även om de kan göra mindre i fält och dessutom tar betalt för resan. Och de är statligt subventionerade, så vi betalar en del av det kalaset gemensamt på skattesedeln. Och där har vi upprinnelsen till den här artikeln.
Osnyggt.
 
@Lickety Men visst är det betydligt dyrare i Sverige jämfört med Norge? Inte kan det bara vara skatter?

Självklart förstår jag att man som investerare och egen företagare vill gå med vinst. Det är ju ingen social inrättning de håller på med.

Men......mer än det dubbla?

Däremot vet jag inte om det är dyrare när de kom in i bilden, men dyrare har det garanterat blivit de senaste 15 åren.
 
@Lickety Men visst är det betydligt dyrare i Sverige jämfört med Norge? Inte kan det bara vara skatter?

Självklart förstår jag att man som investerare och egen företagare vill gå med vinst. Det är ju ingen social inrättning de håller på med.

Men......mer än det dubbla?

Däremot vet jag inte om det är dyrare när de kom in i bilden, men dyrare har det garanterat blivit de senaste 15 åren.

Ja, dyrare har besöken blivit dels för att priserna höjs ca 3 % om året men framförallt för att vi kan, och förväntas, utreda mer och behandla mer åkommor - som inte behandlades för 15 år sedan.

Kedjorna finns nu i hela norden, inkl Norge, så jag förstår inte hur du menar. Priser på olika saker varierar mellan olika länder pga olika förutsättningar.

Jag har inte hört talas om något direktiv uppifrån gällande prishöjningar alls.
Här har du VDns uttalande ang detta http://www.atl.nu/hast/det-ar-kostsamt-att-driva-veterinarvard
Klinikerna har olika priser som de styr själva såsom tidigare, iaf inom Evidensia.
 
Ja, dyrare har besöken blivit dels för att priserna höjs ca 3 % om året men framförallt för att vi kan, och förväntas, utreda mer och behandla mer åkommor - som inte behandlades för 15 år sedan.

Jag har aldrig utrett en häst mer än vanlig hälta, inga andra saker än UL.

Sedan är det helt vanliga saker som tänder, vaccinering och vad det kostar att ta ut en veterinär för kolik och vanlig behandling av det.

Jag har ingen erfarenhet av några andra saker. I Norge var det så billigt att jag undade om de ens gick runt men fick höra att det var billigare där för att det knappt är någon som har sin häst försäkrad. Men, jag har ingen källa på det.
 
@Lickety Men visst är det betydligt dyrare i Sverige jämfört med Norge? Inte kan det bara vara skatter?

Självklart förstår jag att man som investerare och egen företagare vill gå med vinst. Det är ju ingen social inrättning de håller på med.

Men......mer än det dubbla?

Däremot vet jag inte om det är dyrare när de kom in i bilden, men dyrare har det garanterat blivit de senaste 15 åren.

Och, nästa svar på din fråga - hur mycket vinst gör veterinärklinikerna, vet du det? Oftast en blygsam sådan kan jag informera om, iaf de kliniker där jag varit insatt i ekonomin.
Vissa månader plus, andra månader minus, några procent i vinst som i regel återinvesteras i nya labmaskiner, renovering, utbildning etc. Läget var likadant på de ställen jag jobbat även innan dessa kedjor bildades. Personalen går inte och drar fötterna efter sig kan jag lova...

Så, vem rullar runt i allt detta överflöd av guld som vissa djurägare och försäkringsbolag pratar om?
 
Kollade lite siffror: Evidensia som helhet går med 5-7 % vinst. Varav alltihop återinvesteras i verksamheten. Folksam rasar!
 
Och, nästa svar på din fråga - hur mycket vinst gör veterinärklinikerna, vet du det? Oftast en blygsam sådan kan jag informera om, iaf de kliniker där jag varit insatt i ekonomin.
Vissa månader plus, andra månader minus, några procent i vinst som i regel återinvesteras i nya labmaskiner, renovering, utbildning etc. Läget var likadant på de ställen jag jobbat även innan dessa kedjor bildades. Personalen går inte och drar fötterna efter sig kan jag lova...

Så, vem rullar runt i allt detta överflöd av guld som vissa djurägare och försäkringsbolag pratar om?

Nej, det var inte svar på någon av mina frågor alls.

De är väl som de flesta andra företag, ingen skillnad. Man jobbar för vinst, återinvesterar, såklart. Vissa månader vinst, andra gånger inte. Däremot tror jag inte att de är utan utdelning, ägarna. Det ska de inte vara heller.

Min fråga var om det bara var skatter som skilde Norge från Sverige. Jag skrev också att jag hört om det beror på om många är försäkrade i Sverige och inte lika mycket i Norge.

De frågorna står fortfarande obesvarade men kan kanske också ses som retoriska.
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 764
  • Artikel
Hästnyheter Insamlingen i jakten på en fridsam häst gav resultat. Numera finns Trollja på Kalmarbygdens Fältrittklubb ute på Svensknabben i Kalmar...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Karolina Sörman älskar hästar och har ridit sedan hon var sex år. Så när hon fick en hjärntumör var det i stallet hon sökte kraft och...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Billy
·
  • Artikel
Hästnyheter Enligt försäkringsbolagen har kostnaderna för veterinärvård stigit per behandling.– Det finns väl ingen direkt samsyn mellan...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp