Bukefalos 28 år!

RLS/Willis-Ekboms sjukdom?

TinkerBell

Trådstartare
Jag tror att jag ev har drabbats av RLS eller som den numer benämns Willis-Ekboms sjukdom. Många symptom stämmer, dvs obehaglig pirrande känsla i benen, både lår, underben och fötter samt även armar och händer, de senare oftast på morgonen när jag vaknar. Inte alla men många kvällar har jag som "dragningar" i låren/benen och övrig tid känns det som om jag har en elektrisk ström påkopplad i benen (främst låren).

Det som inte stämmer är att symptom som är obligatoriska(?) för att ställa diagnos (enlig vad jag googlat mig till) är att de lindras helt eller delvis av rörelse. Det stämmer dock inte på mig. När jag promenerar känner jag hela tiden av den där elektriska känslan men förstärkt som en slags motstöt, eller hur jag nu kan förklara :crazy: i varje steg jag tar... Mycket jobbigt. Jag har inte heller kramper eller ett starkt behov av att röra på benen om inte de där dragningarna räknas som kramper, då måste jag absolut sträcka ut och röra benen flera ggr under kvällen och natten. Jag försöker snarare röra så lite som möjligt annars för att slippa den där pirrande elektriska känslan.

Trötthet och depression är också ett jobbigt symptom, jag klarar knappt att få upp ögonen på morgonen, och har f ö ingen energi alls!

Blodvärden checkade och visade inga särskilda avvikelser förutom lågt D-vitamin som jag nu får på recept. Dock togs inte TSH-status, vilket förvånade mig, lite. Tidigare har jag ofta haft blodbrist, men det tar jag multivitamin o järn för, nu för tiden.

Tar gärna emot input vad det kan tänkas vara om det inte är RLS, eller era egna erfarenheter av RLS.
 
Jag har också RLS, antar att jag har en lindrig variant då det bara är ibland jag märker av det när jag är vaken utan blir mest att jag rör på fötterna i sömnen. Blir betydligt värre om jag är mycket stillasittande på dagarna, då kan det vara direkt obehagligt på kvällen. Men för mig känns det bättre om jag rör på fötterna, men det har nog egentligen att göra med att man får annat att tänka på. Personligen så har jag märkt att det blir bättre om jag äter järn och magnesiumtillskott. Har också haft problem med trötthet men gjorde en sömnutredning (pga annan anledning) och då hittade dom inget så har inte orkat försöka gå vidare med det.

Andra nervproblem kan säkert ge liknande symptom också.
 
Jag tror att jag ev har drabbats av RLS eller som den numer benämns Willis-Ekboms sjukdom. Många symptom stämmer, dvs obehaglig pirrande känsla i benen, både lår, underben och fötter samt även armar och händer, de senare oftast på morgonen när jag vaknar. Inte alla men många kvällar har jag som "dragningar" i låren/benen och övrig tid känns det som om jag har en elektrisk ström påkopplad i benen (främst låren).

Det som inte stämmer är att symptom som är obligatoriska(?) för att ställa diagnos (enlig vad jag googlat mig till) är att de lindras helt eller delvis av rörelse. Det stämmer dock inte på mig. När jag promenerar känner jag hela tiden av den där elektriska känslan men förstärkt som en slags motstöt, eller hur jag nu kan förklara :crazy: i varje steg jag tar... Mycket jobbigt. Jag har inte heller kramper eller ett starkt behov av att röra på benen om inte de där dragningarna räknas som kramper, då måste jag absolut sträcka ut och röra benen flera ggr under kvällen och natten. Jag försöker snarare röra så lite som möjligt annars för att slippa den där pirrande elektriska känslan.

Trötthet och depression är också ett jobbigt symptom, jag klarar knappt att få upp ögonen på morgonen, och har f ö ingen energi alls!

Blodvärden checkade och visade inga särskilda avvikelser förutom lågt D-vitamin som jag nu får på recept. Dock togs inte TSH-status, vilket förvånade mig, lite. Tidigare har jag ofta haft blodbrist, men det tar jag multivitamin o järn för, nu för tiden.

Tar gärna emot input vad det kan tänkas vara om det inte är RLS, eller era egna erfarenheter av RLS.


Jag har ingen erfarenhet av RLS, men däremot av magnesiumbrist som tydligen är väldigt vanligt bland kvinnor.
Jag får dragningar i benen på kvällarna, pirrande elstötar vid rörelse, känns lite som när benen sover.

Jag tar tillskott lite då och då vid behov. Funkar bra för mig. Har dessutom dämpat mensvärken massor. :) Magnesiumbrist ger ju muskelkramp/spänningar överlag.
 
Jag tycker RLS har olika diffusa problem beroende på person, så bara det kan nog vara svårt att diagnostisera. Jag har oftast lite "myrkryp" på kvällarna numera (och då hjälper det att röra på benen), men jag kan även få anfall av värk i armar och ben (oftast på samma sida) som kan hålla i sig en hel dag eller ett par timmar; då hjälper inte promenad för min del utan att ligga ner och vila är det som gäller. Känns som en extrem växtvärk man hade när man var liten (och jag kom ihåg jag hade jätteont av min växtvärk med, så bara det kanske var ett symptom i början?) (Kom även ihåg att det började i sena tonår, först i fötterna, för att sen "vandra uppåt" så hela benet är involverat - samma med min armar, började först vid handledarna för att "röra sig uppåt")

Sen kan mina fötter få ett anfall av att bli hypervarma om nätterna, enda som hjälper då är isklamp på fötterna, typ. (det händer väldigt sällan dock) Min syster och pappa har likadana symptom, och min pappa har fått det diagnostiserat, och får då medicin. Jag har inte brytt mig om att få det utrett, än så länge är det rätt hanterbart för mig.

Men jag har märkt att jag får myrkryp i benen om jag rör på mig för lite under dagen, även om jag rör på mig "för mycket"/vandrat på hårt golv en hel dag.
 
Ok! Jag kollade på min multivitamin- (och mineral)tillskottsburk, och den ger 20% av dagsbehov av magnesium per tablett så jag får nog försöka köpa till enbart magnesium för att kolla om det kan ge nån effekt.
 
Ok! Jag kollade på min multivitamin- (och mineral)tillskottsburk, och den ger 20% av dagsbehov av magnesium per tablett så jag får nog försöka köpa till enbart magnesium för att kolla om det kan ge nån effekt.

Magnesium i tablettform har ganska dåligt upptag så är värt att läsa på lite så att du köper ett tillskott med någon av de (relativt andra) mer lättupptagliga varianterna.
 
Magnesium i tablettform har ganska dåligt upptag så är värt att läsa på lite så att du köper ett tillskott med någon av de (relativt andra) mer lättupptagliga varianterna.
Ok tack! Jag hann dock in på apoteket idag innan jag läste svaret, så det blev en med MgOH - så mindre bra upptag och ev lösare mage, men till nästa gång får jag läsa på bättre och köpa variant med bättre upptag :p
 
Finns olika sorters magnesium också, jag köpte först dolomitkalk vilket jag senare förstod inte är så bra. Tydligen ska det vara -citrat, -malat och en till jag inte minns, som är bättre.
 
Naturligtvis är det individuellt hur lång tid man eventuellt känner någon bättring, men kan det ta en vecka eller två?
 
Inatt har jag haft så satans ont och inte kunnat sova mer än några timmar, och inte har jag märkt någon bättring f ö av att jag petar i mig en hel massa magnesium (inte hittills i af). Så nu har jag ringt till vc för att förhoppningsvis få medicinsk hjälp. Sist jag nämnde det för min doktor (vid ett telefonsamtal i ett annat ärende) så avfärdade hon mig i princip, med att det kanske berodde på "dålig kondition"...? Jag tar även vanligen minst 3 receptfria paracetamol (500 mg) komb med 2-3 ibuprofen (400 mg) varje dag, utan att jag känner någon lindring.

:cry:
 
Inatt har jag haft så satans ont och inte kunnat sova mer än några timmar, och inte har jag märkt någon bättring f ö av att jag petar i mig en hel massa magnesium (inte hittills i af). Så nu har jag ringt till vc för att förhoppningsvis få medicinsk hjälp. Sist jag nämnde det för min doktor (vid ett telefonsamtal i ett annat ärende) så avfärdade hon mig i princip, med att det kanske berodde på "dålig kondition"...? Jag tar även vanligen minst 3 receptfria paracetamol (500 mg) komb med 2-3 ibuprofen (400 mg) varje dag, utan att jag känner någon lindring.

:cry:
Hur mycket magnesium tar du då?

När jag fick krypningar i benen dubblade jag min magnesiumdos en kortare period, för att vara säker på att täcka både eventuellt tidigare underskott och dessutom dagsbehovet.
Men jag tar också läkemedel som kan orsaka brist på magnesium. (och som kan orsaka RLS - möjligen är det då bristen som är orsaken)
 
Jag dubblar eller tripplar mer eller mindre varje dag (med inte helt positiva effekter för lilla maggen O_o). Bl a eftersom jag lyckades köpa magnesiumhydroxid, som ju har ett sämre upptag, men också som du skriver för att kompensera för ev brist. Nästa gång ska jag köpa magnesium som har lättare att upptas.

Jag har fått tid hos läkare nu, men först om 14 dagar. Hoppas att jag slipper nätter som förra natten. Denna natten var bättre även om jag vaknade efter två, tre timmar och sedan inte kunde somna om på några timmar igen, har väl sovit kanske 5 timmar totalt inatt, men obehaget var iaf nästan uthärdligt om än påfrestande. Det är lite "lustigt" att de här riktigt jävliga nätterna, som härom natten inte kommer varje natt, utan kanske en gång i veckan eller så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite konstiga symptom som jag undrar om ngn har samma eller har en ide om vad det kan vara. Jag ska lämna blodprov pa torsdag...
Svar
5
· Visningar
904
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Jag provar allt snart. Jag får väldigt lätt kramper. Speciellt vader/fötter vilket gör ruggigt jäkla ont. Häromdagen började händerna...
2
Svar
24
· Visningar
1 977
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 981
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 001
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp