Rockard för inkörning, drive out, oxer eller annan?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska försöka få tummen ur med inkörningen av ponnyskrutt. Men kommer ju då behöva en rockard. Har googlat lite och dels finns Drive outs för 10 500 kr, och betydligt billigare Oxer (hos tex Ädelssons) för 7200 kr. Hur stor skillnad är det egentligen på dessa? Annat förslag?
 
Det är jättestor skillnad på dem och jag hade alla gånger valt drive outs. Oxern är klen i sin konstruktion och vid inkörning vill man ju gärna att den ska klara lite och annars också förstås.
Drive outs är stadigare och mer robust. Jag hade valt drive out eller Tidaholmsvagnar, men de senare har ju än högre prislapp. Man får mycket för pengarna på driveout.

Du kan också kolla in kutzmann. Men jag skulle verkligen avråda från Oxer.
 
Jag har en Oxer och är mycket nöjd. Har visserligen ingen dyrare modell att jämföra med, men tycker att Oxer duger gott till lite vardagskörning.
 
Jag vet att många är nöjda med sina oxer, och de är kanske bra så länge allt går som det ska. Men de är som jag sade tidigare(i mina ögon iaf) klenare i sin konstruktion, tål inte lika mycket som drive outs. Jag vill iaf att min vagn ska klara en spark utan att bli sned(även om det optimala förstås är att det inte kommer en spark). Men kanske oxer klarar det förstås. Jag tycker de är för lika vår shettis gamla i konstruktion och den höll inte för något. Tror dock inte det var just oxer men liknande. Drive out o liknande är liksom mer gedigna. Därmed är ju även andrahandsvärdet högre och skulle du vilja tävla någongång så funkar de utmärkt. :)

Vid inkörning är det dessutom skönt om de är höga i fram så om de sparkar kan de inte komma över fronten på vagnen.
 
Jag har en Oxer SE som jag tänkte sälja och köpa en DO Träning. Min Oxer SE är förstärkt och jag har breddat hjulaxeln så den håller tävlingsmått och är stabilare att köra. Visst är det en budgetvagn, men jag tycker ändå att de är helt OK för hobbykörning och inkörning av mindre ponny. De går inte att jämföra med de riktigt billiga typ Globus. Att jag vill byta till en DO är för att jag behöver en vagn som jag lättare kan ändra höjden på svängeln på (min ponny har en rätt lattjo hals) och att jag kör så pass mycket att jag vill ha en kvalitetsvagn.

Om du ska köpa en ny vagn så rekommenderar jag att du lägger till de få tusenlapparna och får en kvalitetsvagn direkt, det lönar sig både i andrahandsvärde och kvalité.
 
Saken är ju att jag dels inte ens vet om ponnyn kommer gå att köra in. Dels vet jag att jag knappast kommer vilja tävla och dona. Så det är mycket pengar för kanske inte så mycket. Och jag gissar jag förlorar ungefär lika mycket på en oxer jmf med en DO om jag säljer. Högre andrahandsvärde på en do ja, men högre inköpspris. Har svårt att se att den procentuellt sett har ett högre andrahandsvärde?

Kommer bara motionsköra, på grusväg.

Ponnyn kan vara lätt i baken, slår inte dör han blir rädd (tvärtom) men kan slå om han blir sur eller är överpigg så han kommer ha slagrem oavsett.

Han är nånstans mellan 120-125 cm i mankhöjd, en liten Welsh med 50% sec A och 50% sec B-blod.

Helst skulle jag köpa begagnat men det verkar ju helt kört. Så folk verkar nöjda med sina vagnar och de få beg som finns gå åt som smör i solsken... :/ (vill INTE ha nåt hemmabygge)
 
Fast till inkörning, alltså de första gångerna med vagn räcker väl ett hemmabygge från Blocket tycker jag?
I synnerhet om det är okänt om hästen är ett körämne alls?
Använda den 5-6 gånger, och köpa en bra rockard som Drive-Out eller Tidaholm när hästen (ponnyn) visat sig vara körbar, och sälja rockarden igen?

Jag har en stabil och gedigen, kanske lite tung, lågbyggd rockard på saab-axel enkom för det ändamålet, alltså ett slags hemmabygge som kan hittas på Blocket. Den används bara de få gånger per år eller vartannat år, som en häst ska köras in.

Den är visserligen korrekt balanserad för en medelstor häst i min ras (Nsv Bruks), den saknar svängel, men jag vill inte använda draglinor/svängel vid anspänning de allra första gångerna.
En viktig egenskap hos den vagnen är att den är lätt att komma i och ur, den är lätt att spänna för, det går att använda rep som medhjälparna håller i istället för att fästa seltungorna (loksele). Och man kan dra vagnen bakom hästen vid behov för att testa hur den reagerar.

Nu kör jag ju in med loksele, och innan vagn så drar vi dels ett tungt däck med linor, sedan timmerkälke med rekade skaklar och ett lagom lass och ett antal vändor med lunningsbåge. Efter gedigen "brukstömkörning" såklart.

Annars har jag både Tidaholmsrockard, och maratonträningsvagn av polskt ursprung (förutom en massa skog- och jordbruksredskap/vagnar). Men dessa får komma senare utbildningen av hästen.

Skolvagnarna körs med loksele med höga skakelfästen, draglinor och baksele.
 
@skogaliten den dag du visar mig ett justerbart alt för ponnyn väl balanserat hembygge som har broms så ska jag omvärdera ;)
Nja, jag har ingen broms på vare sig inkörningsvagnen eller Tidaholmsrockarden. Inte på de gamla mjölkvagnarna eller trillorna heller. Bara maratonvagnen har broms.

Hästens baksele och bukgjorden är bromsen. Hästen behöver lära sig att bromsa, det är en del av körningen för mina hästar.

Men vagnarna är väl balanserade. Tidaholmsrockarden har en vev för justering, förutom att skaklarna kan justeras.

Broms på vagnen är inget måste. Bra sele med bra däckel som sitter rätt, korrekt inpassad sele, rätt draglinje, för övrigt korrekt anspänning är viktigare.

Men nu kör jag ju en massa redskap/vagnar där broms inte existerar som en möjlighet ens. Lunningsbåge, timmerkälke, timmersax, harv...Det finns liksom inget sätt att sätta en broms på timmerkälken t.ex. Så kan inte hästen bromsa när det behövs, så fungerar inte körningen.
Att harva är så tungt, så att hästen nog tycker att matte är elak som aldrig släpper bromsen...
 
Nja, jag har ingen broms på vare sig inkörningsvagnen eller Tidaholmsrockarden. Inte på de gamla mjölkvagnarna eller trillorna heller. Bara maratonvagnen har broms.

Hästens baksele och bukgjorden är bromsen. Hästen behöver lära sig att bromsa, det är en del av körningen för mina hästar.

Men vagnarna är väl balanserade. Tidaholmsrockarden har en vev för justering, förutom att skaklarna kan justeras.

Broms på vagnen är inget måste. Bra sele med bra däckel som sitter rätt, korrekt inpassad sele, rätt draglinje, för övrigt korrekt anspänning är viktigare.

Men nu kör jag ju en massa redskap/vagnar där broms inte existerar som en möjlighet ens. Lunningsbåge, timmerkälke, timmersax, harv...Det finns liksom inget sätt att sätta en broms på timmerkälken t.ex. Så kan inte hästen bromsa när det behövs, så fungerar inte körningen.
Att harva är så tungt, så att hästen nog tycker att matte är elak som aldrig släpper bromsen...

Jag tror du missade poängen - det finns inga ställbara/välbalanserade hembyggen som passar ponnyn.

Jag bor på en kulle och det är backigt. Det är rätt osjysst att inte låta hästen just lära sig bromsa vagnen genom att hålla emot med bakselen utan direkt kräva att han ska bromsa den helt själv.

Arbetsredskap och lättrullande rockard på grusväg är som natt och dag så förstår inte relevansen riktigt.

Men jag vill ha en vettig välbalanserad (till min ponny) eller justerbar rockard med svängel, broms och vettig vikt samt hjul. Punkt. Vad andra vill ha eller om de plöjer med sina hästar är inte relevant för mitt sökande.

En tidaholmare vill jag inte ha, min rygg skulle döden dö. De är fina men inte lämpliga.
 
Jag tror du missade poängen - det finns inga ställbara/välbalanserade hembyggen som passar ponnyn.

Jag bor på en kulle och det är backigt. Det är rätt osjysst att inte låta hästen just lära sig bromsa vagnen genom att hålla emot med bakselen utan direkt kräva att han ska bromsa den helt själv.

Arbetsredskap och lättrullande rockard på grusväg är som natt och dag så förstår inte relevansen riktigt.

Men jag vill ha en vettig välbalanserad (till min ponny) eller justerbar rockard med svängel, broms och vettig vikt samt hjul. Punkt. Vad andra vill ha eller om de plöjer med sina hästar är inte relevant för mitt sökande.

En tidaholmare vill jag inte ha, min rygg skulle döden dö. De är fina men inte lämpliga.

Eftersom mitt sätt att utbilda hästar, innebär att man drar redskap först, så har man redan lärt hästen bromsa, när man tar fram vagnen.

Jag jobbar dessutom väldigt mycket med unga hästar, och därför med korta pass, alltså 5-10-15-20 minuter, och väljer att göra enkla saker många gånger, för att få en säker och trygg häst. Jag brukar inte köra på vägen i början, utan det är mera så att de första körturerna blir ett par varv i en nerbetat hage, eller efter skörd på en vall eller åker.
Det tar oftast mer tid att göra i ordning hästen, än att utföra övningen. Jag vill alltid avbryta innan hästen börja tappa koncentrationen.

De få gånger jag varit involverad med Russ, så har vi gjort likadant.

Intressant att du säger att ryggen skulle dö av Tidaholmsrockarden, jag har rockard 201, och upplever den som mycket komfortabel, gummifjädringen är excellent.
På vilket sätt skiljer den sig åt från andra liknande vagnar, så att den blir en ryggdödare?
 
Broms på en rockard ger väl tyngd i däckeln? Det blir ju också en lurig signal tycker jag.

Om en tidaholmsrockard är utesluten får du nog glömma DO också, jag har visserligen en DO träning till storhäst, men fjädringen är HÅRD (har fått stötdämparna modifierade på verkstad), och fjädrar bara sätet, inte axeln. Jag var rätt säker på att tidaholm hade av de bättre fjädrade vagnarna?
 
Broms på en rockard ger väl tyngd i däckeln? Det blir ju också en lurig signal tycker jag.

Om en tidaholmsrockard är utesluten får du nog glömma DO också, jag har visserligen en DO träning till storhäst, men fjädringen är HÅRD (har fått stötdämparna modifierade på verkstad), och fjädrar bara sätet, inte axeln. Jag var rätt säker på att tidaholm hade av de bättre fjädrade vagnarna?

Jag har inte åkt i någon DO, men då ryker de om de är som du säger :( Kan ju varit så att den tidaholmsrockard jag åkt var osedvanligt stötig? De ligger dock över budget ny men ser jag mot förmodan någon begagnad ska jag provåka den i så fall!
 
@skogaliten ang Tidaholm har jag svarat ovan :)

I övrigt så jag bad om åsikter om rockard utefter vissa specifikationer. Inte om hur du kör in hästar. Med all respekt så är det inte relevant för mig, särskilt inte i tråden. Och du har dessutom ingen aning om vad ponnyn dragit eller inte dragit innan han sätts i vagn. Inte heller att det här är sådana backar att även väl inkörda rutinerade ponnyer uppskattat lite bromshjälp nedför.

Så kan vi låta det som inte hör till tråden bero tror du?
 
Broms på en rockard ger väl tyngd i däckeln? Det blir ju också en lurig signal tycker jag.

Om en tidaholmsrockard är utesluten får du nog glömma DO också, jag har visserligen en DO träning till storhäst, men fjädringen är HÅRD (har fått stötdämparna modifierade på verkstad), och fjädrar bara sätet, inte axeln. Jag var rätt säker på att tidaholm hade av de bättre fjädrade vagnarna?
Det var fjädringen som blev avgörande när jag köpte min Tidaholmsrockard (ny) för ett antal år sedan.

Fantastisk kvalitet, den är nästan helt som ny, fast den används mycket under vår-sommar-höst.
 
Jag har inte åkt i någon DO, men då ryker de om de är som du säger :( Kan ju varit så att den tidaholmsrockard jag åkt var osedvanligt stötig? De ligger dock över budget ny men ser jag mot förmodan någon begagnad ska jag provåka den i så fall!

Vi har en tidaholmsrockard till shettisen och den är inte alls stötig. Den fjädrar hjulen separat så hela vagnen påverkas inte av grop på ena sidan som det gör om fjädringen sitter i sätet. Hade en inkörningsrockard till storhästen som bara var fjädrad i sätet, inte alls lika skönt och mycket skumpigare.

Vi älskade vår Tidaholmsrockard så mycket att när vi uppgraderade oss köpte vi även maratonvagnen därifrån, trots att DO har motsvarande för 20' kr billigare. Tidaholms är dock mer robust och väldigt lätt för sitt utförande. Dessutom är företaget otroligt serviceinriktat och hjälper till med minsta lilla. När vi tyckte ett lager var lite dåligt på rockarden så tyckte de att det var lite tidigt och gav oss ett på garanti trots att garantin egentligen gått ut. De har hjälpt oss med allt från balansering och man kan alltid ringa dem om man funderar över något. De servade maratonvagnen gratis "för de gjorde ju inget". Hjälpte mig med balanseringen av rockarden i en halvtimme och menade att sånt ingår. Då hade vi "bara" köpt deras billigaste rockard .

Vi kommer lätt vända oss till dem när det är dags för uppgradering av ponnyparvagn och då gör de en som vi kan kombinera och ha till storhästen enbet. Men måste spara lite först. :P

Tidaholmsvagnar sätter inte bromsar på sina enaxlade eftersom allt tryck då hamnar i däckeln på hästen, då den ju balanserar med hjälp av hästen.
 
Måste varit en med helt slut fjädring jag åkt då!

Men de ligger ju ändå över budget nya tyvärr, så det hjälper ju inte riktigt även om de har fantastisk fjädring ;(
 
Måste varit en med helt slut fjädring jag åkt då!

Men de ligger ju ändå över budget nya tyvärr, så det hjälper ju inte riktigt även om de har fantastisk fjädring ;(

Jag förstår det, de är ganska kostsamma. Svårt att hitta begagnade också. Ibland kan man ha tur att hitta bra vagnar begagnat, men det är klurigt. En kompis till mig lade ut förfrågan i fb-grupp när hon ville köpa rockard och fick flera bra erbjudanden - ett tips bara. :) Hon kom över en Tidaholmsrockard för 6500 då. Tror det var i Körfolk hon fick napp. :)
 
Jag förstår det, de är ganska kostsamma. Svårt att hitta begagnade också. Ibland kan man ha tur att hitta bra vagnar begagnat, men det är klurigt. En kompis till mig lade ut förfrågan i fb-grupp när hon ville köpa rockard och fick flera bra erbjudanden - ett tips bara. :) Hon kom över en Tidaholmsrockard för 6500 då. Tror det var i Körfolk hon fick napp. :)

Har lagt ut i en köp och sälj för körsaker. Noll svar på 2 v. Tycks hopplöst till B-ponnyerna??
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 320
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 346
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 460
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp