Rockard på bilaxel

carmarnic

Trådstartare
Jag har en hemmabyggd rockard på bilaxel som jag köpte för några år sen för att fixa i ordning till min storhäst jag hade då.
Nu har jag inte storhästen kvar utan en Welsh på 125 cm som snart är redo för att börja dra vagn.
Jag funderar på om det är lönt att bygga om rockarden jag har till ponnyn eller om vagnen kommer bli för tung?
 
Det verkar vara så många som är jätterädda för tyngden av bildäcksrockarder, jag förstår inte varför? Är rockarden balanserad och inte hjulen går tungt - KÖR! I stallet fanns en tidigare en bildäcksrockard som rullade lätt som en skottkärra, den var mycket lättare att rulla omkring än min DO träning (båda dock för stor häst).

Som kuriosa kan jag nämna två barn i stallet. Femåringen har dragit runt sin treåriga kusin i en travrockard över grus och gräs, visserligen med lite möda, men här snackar vi ett barn på typ 18 kg =) .
 
Jag har kört shetlandsponny med sån rockard, utan problem.
(att det var innan jag lärde mig mer om hur utrustningen bör se ut och vara tillpassad visar väl egentligen mest att det inte är nåt större problem...)
 
Det verkar vara så många som är jätterädda för tyngden av bildäcksrockarder, jag förstår inte varför? Är rockarden balanserad och inte hjulen går tungt - KÖR! I stallet fanns en tidigare en bildäcksrockard som rullade lätt som en skottkärra, den var mycket lättare att rulla omkring än min DO träning (båda dock för stor häst).

Som kuriosa kan jag nämna två barn i stallet. Femåringen har dragit runt sin treåriga kusin i en travrockard över grus och gräs, visserligen med lite möda, men här snackar vi ett barn på typ 18 kg =) .

Jag har väl mest funderat på om det blir tungt pga breda däck men då är det nog inte så farligt i alla fall. Kan ju vara bra att börja med innan en vet hur mycket en kommer att köra då :)
 
Jag har kört shetlandsponny med sån rockard, utan problem.
(att det var innan jag lärde mig mer om hur utrustningen bör se ut och vara tillpassad visar väl egentligen mest att det inte är nåt större problem...)

Ja då borde det funka :)
 
Jag har kört shetlandsponny med sån rockard, utan problem.
(att det var innan jag lärde mig mer om hur utrustningen bör se ut och vara tillpassad visar väl egentligen mest att det inte är nåt större problem...)
Jag tar fram skämskudden och publicerar årets skämsfoto! :o
Finn 25 fel, eller nåt! :cautious:
Det enda positiva med den här bilden är att jag inser hur mycket mer jag lärt mig på de drygt 20 år som passerat sen dess...
.
bandidoblur.jpg
 
Jag tar fram skämskudden och publicerar årets skämsfoto! :o
Finn 25 fel, eller nåt! :cautious:
Det enda positiva med den här bilden är att jag inser hur mycket mer jag lärt mig på de drygt 20 år som passerat sen dess...
.Visa bifogad fil 14023

Jo men samtidigt är det ju inget farligt egentligen.
Att ha för långa skaklar är inte hela världen, för korta är inte bra. Sele utan baksele hade man ju alltid förr som amatör. Jag kan också meddela att även om jag har en extremt inpassad baksele i brukskörningen så får mina hästar alltid bromsa med armbågarna ändå.......de blir så korta i "halt i nedförsbacke" att den välinpassade baselen knappt gör någon nytta.

Vi hade en sådan här sele med draglinorna kopplade som på en loksele, i skakelringen. Visst fungerade det inte alls lika bra som det gör nu men vi fick aldrig skav eller svängande vagn.

En nostalgibild som det var "förr".
 
Jag tar fram skämskudden och publicerar årets skämsfoto! :o
Finn 25 fel, eller nåt! :cautious:
Det enda positiva med den här bilden är att jag inser hur mycket mer jag lärt mig på de drygt 20 år som passerat sen dess...
.Visa bifogad fil 14023

Man hade ju ingen aning. Det var ju de selar som fanns då när jag körde shettis för ca 20 år sen. Hade lika långa skaklar jag med 😂

Tycker dock det är illa att de fortfarande kör med skitselar på ridskolorna runt om där jag bor 😬
 
Man hade ju ingen aning. Det var ju de selar som fanns då när jag körde shettis för ca 20 år sen. Hade lika långa skaklar jag med 😂

Tycker dock det är illa att de fortfarande kör med skitselar på ridskolorna runt om där jag bor 😬

fast.
och jag är uppenbarligen inte proffs.

det är väl inte så farligt att använda en enkel bröstsele utan draglinor eller baksele om man kör på ganska platt underlag och ganska sällan och i skritt och lite långsam trav.
faktiskt.
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 199
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 954
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: niardasp
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 433
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp