Röda dagar, ersättning

Kirre

Trådstartare
Har hamnat i diskussion med jobbet där vi helt enkelt inte är överens. Blir långt men ska försöka korta ihop.

Bakgrunden är att jag har ett skiftarbete där veckoarbetstiden är förlängd med en timme för att vi ska kunna vara lediga på röda dagar som infaller på vardagar. Har ett rullande grundschema som detaljplaneras ca fyra veckor i förväg. Då arbete ändå krävs på röda dagar så fördelar vi dessa ett år framöver, det blir fyra dgr per person. När vi då jobbar dessa får vi timersättning + OB när de infaller på vardagar.

Nu till problemet. Jag skulle enligt grundschemat jobba helgen före midsommar med lediga dgr för helg på tors före och mån + fre efter. (Vi har alltid tre lediga dgr vid helg.) Mina tilldelade röda dagar var dock midsommar så då flyttades min helg och även lediga dagar så jag har mina tre som vanligt.
Nu hävdar arbetsgivaren att jag fått en extra ledig dag som kompensation för midsommarafton istället för timersättningen vi normalt får. Jag menar att jag har mina tre lediga dagar som brukligt runt helg och att midsommarafton ska ersättas separat då vi jobbat in ledigt på röda dgr på vardagar.

Vem har rätt?

Jag har kastat ut frågan hos familj som jobbat med personal och andra vänner, svaren är enhälliga så vad säger ni här?
 
Jag blev tvungen att kolla i min kalender och i den är inte midsommarafton "röd dag", däremot midsommardagen, dvs lördagen.
 
Ok, helgdag då, dvs de dagar "normalt" folk har ledigt.
De dagar som fördelas och som vi jobbat in iom ökad veckoarbetstid är juldagarna, tre st, nyår, två dgr, 6 jan, påsk, fyra dgr, 1 maj, 6 juni, kristi himmel och midsommar, två dgr. När någon av dessa infaller på en vardag så är den injobbad redan och vi får då timersättning när vi jobbar. Men inte nu i mitt fall, menar de, och jag förstår inte varför.
 
Har hamnat i diskussion med jobbet där vi helt enkelt inte är överens. Blir långt men ska försöka korta ihop.

Bakgrunden är att jag har ett skiftarbete där veckoarbetstiden är förlängd med en timme för att vi ska kunna vara lediga på röda dagar som infaller på vardagar. Har ett rullande grundschema som detaljplaneras ca fyra veckor i förväg. Då arbete ändå krävs på röda dagar så fördelar vi dessa ett år framöver, det blir fyra dgr per person. När vi då jobbar dessa får vi timersättning + OB när de infaller på vardagar.

Nu till problemet. Jag skulle enligt grundschemat jobba helgen före midsommar med lediga dgr för helg på tors före och mån + fre efter. (Vi har alltid tre lediga dgr vid helg.) Mina tilldelade röda dagar var dock midsommar så då flyttades min helg och även lediga dagar så jag har mina tre som vanligt.
Nu hävdar arbetsgivaren att jag fått en extra ledig dag som kompensation för midsommarafton istället för timersättningen vi normalt får. Jag menar att jag har mina tre lediga dagar som brukligt runt helg och att midsommarafton ska ersättas separat då vi jobbat in ledigt på röda dgr på vardagar.

Vem har rätt?

Jag har kastat ut frågan hos familj som jobbat med personal och andra vänner, svaren är enhälliga så vad säger ni här?
Har ni kollektivavtal? Vad säger det i så fall?
 
Står inget om den här uppkomna situationen där.

Det som strular till det tror jag är att midsommarafton skulle varit min ordinarie lediga dag efter jobbhelg, även om det inte varit midsommar. Så jag skulle varit "dubbelledig" och nu när jag då jobbar så kvittar de den ena av de ledigheterna mot jobbet och den andra ledigheten är ordinarie som är flyttad. Så har jag dock svårt att se det.

Om det ska vara som ag menar så skulle de ju kunna detaljplanera vårt grundschema så våra ordinarie lediga dagar "råkar" flyttas till de röda/helgdagar vi ska jobba (då det är bestämt ett år i förväg) så slipper ag betala timersättning alt ge oss de lediga dgr vi har rätt till.

Någon som hänger med? :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Åsa A
·
Juridik & Ekonomi Den 1 juli försenades mitt flygbagage. Lite drygt en vecka senare anlände det med bud till min hemadress, men endast en av två väskor...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Är det någon här som firar Ramadan? Jag tycker så synd om människorna här i Bollnäs - måste vara ännu mycket värre för de som bor längre...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 640
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp