Rödhåriga vill också ha en egen emoji!

Ska varje kotte verkligen få en egen emoji i telefonen?

  • Ja för fan! Alla är olika!

    Röster: 5 11,6%
  • Nej, någonstans kanske man trots allt måste dra en gräns?

    Röster: 21 48,8%
  • Vadå? Varför inte ge alla människor en egen? 7 miljarder emojis i telefonen är väl inga problem?

    Röster: 17 39,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    43

MacVetaren

Trådstartare
Nytt rekord i att vara kränkt?
Först fick Apple kritik för att deras emojis var gula. Då kände sig asiater kränkta. Sedan ville "färgade" personer också ha egna gubbar.
Nu "rasar" Emma Kelly och påpekar att det minsann inte finns några rödhåriga gubbar/käringar i telefonen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20404289.ab

Vad är nästa steg? Ska alla med en synbar funktionsnedsättning få en egen emoji?
Tänk en emoji i rullstol för de förlamade. En emoji med en amputerad arm, en annan med en konstig skallform för alla som har råkat illa ut i olyckor osv?
Kommer det sluta med att varje kotte på jorden (hur många är vi, drygt 7 miljarder?) ska få kanske 10 emojis var för att beskriva sina känslor?

Var går gränsen?
 
Vad emoji är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Emoji
Det som folk "bråkar" om är iphones emoji då dom finns i begränsad mängd. Och jag har svårt att se när man ska använda dessa ansikten som tex
NyMxRpeRCZWAkJl-556x313-noPad.jpg

och
Screen+shot+2013-08-27+at+2.38.32+PM.png


Jag tycker att det kan tas bort och så finns det bara kvar de vanliga gula smilysarna
emoji.jpg
 
Nytt rekord i att vara kränkt?
Först fick Apple kritik för att deras emojis var gula. Då kände sig asiater kränkta. Sedan ville "färgade" personer också ha egna gubbar.

Kritiken mot Apples gula emojis inte riktad mot klassiska gula smileys, utan mot den allt för gula tonen på de emoji som skulle representera asiater i uppdateringen med fler hudfärger.

Nu "rasar" Emma Kelly och påpekar att det minsann inte finns några rödhåriga gubbar/käringar i telefonen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20404289.ab
Var ser du att hon "rasar", och varför bryr du dig så mycket om nån ploj-petition från nån kommersiell sajt?

Vad är nästa steg? Ska alla med en synbar funktionsnedsättning få en egen emoji?
Tänk en emoji i rullstol för de förlamade. En emoji med en amputerad arm, en annan med en konstig skallform för alla som har råkat illa ut i olyckor osv?
Nej jag tror inte att andra funktionshinder än fel hudfärg eller hårfärg kommer representeras med särskilt många emoji.

Kommer det sluta med att varje kotte på jorden (hur många är vi, drygt 7 miljarder?) ska få kanske 10 emojis var för att beskriva sina känslor?

Var går gränsen?
Det vore väl fint! En annan smartare lösning vore konfigurerbara emoji-paletter, men konfigurerbarhet är tyvärr inte riktigt Apples grej.


Åh, och en sak till: som vanligt förefaller de som klagar på kränkthet vara de mest kränkta. :)
 
Jag trodde att de hette smileys... eventuellt "emoticons"?

Det finns dessutom alldeles säkert rödhåriga sådana någonstans! Finns det dansande bananer känns det som om utbudet är ganska gränslöst. :D


Ungefär så... - det vore väl trevligt med lite nya smileysar?

Jag använder katterna när jag tramsar med phånen. Kom det en funktionshinder-smiley i någon form så skulle jag säkert kunna använda den vid något tillfälle.

Lite mindre användbarhet är väl pistolen, bomben, och alla de där... eller kanske alla byggander som min phåne har. En hel kategori bara med hus.
 
Ungefär så... - det vore väl trevligt med lite nya smileysar?

Jag använder katterna när jag tramsar med phånen. Kom det en funktionshinder-smiley i någon form så skulle jag säkert kunna använda den vid något tillfälle.

Lite mindre användbarhet är väl pistolen, bomben, och alla de där... eller kanske alla byggander som min phåne har. En hel kategori bara med hus.

Pistolen? Typ min mest användbara ;)
Det är ofta som jag har lust att skjuta mig i huvudet (smiley som spelar död+pistol) pga alla knäppa människor man träffar/ser/hör/läser om :p
 
Pistolen? Typ min mest användbara ;)
Det är ofta som jag har lust att skjuta mig i huvudet (smiley som spelar död+pistol) pga alla knäppa människor man träffar/ser/hör/läser om :p

Hehe... ja se där! Tydligen ett användningsområde ändå.

Men alla hus och byggnader då? Varför finns det så många sådana? Löven och träden kan ju användas för utsmyckning i alla fall.
 
Hehe... ja se där! Tydligen ett användningsområde ändå.

Men alla hus och byggnader då? Varför finns det så många sådana? Löven och träden kan ju användas för utsmyckning i alla fall.
De är för folk som använder tecken istället för att skriva ord. Många mobiler har ju som alternativ att byta ut orden mot en bild. Sen kan man kanske tycka det är konstigt att man måste ha flera olika hus.
 
De är för folk som använder tecken istället för att skriva ord. Många mobiler har ju som alternativ att byta ut orden mot en bild. Sen kan man kanske tycka det är konstigt att man måste ha flera olika hus.


Ahaaa! Jag har sett dem mer som leksaker - men såklart går det ju att använda dem så. Tack för klargörandet!
 
Hehe... ja se där! Tydligen ett användningsområde ändå.

Men alla hus och byggnader då? Varför finns det så många sådana? Löven och träden kan ju användas för utsmyckning i alla fall.

Tror jag använt typ kyrkan någon gång när jag skrev om någon/något som dött. Överlag använder jag en del emojis, men just byggnaderna är rätt onödiga. För att inte tala om alla konstiga prickar, figurer och symboler på sista sidan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp