Roliga och ovanliga kultursorter att odla?

Råkade på vild skogslök nyligen. Vet inget hur den är att äta, men påminner något om gul lök i bladet och en väldigt liten lök. Så tänker att blasten kanske vore nåt. Verkar ha lätt för att sprida sig enligt andra forum men den känns ändå lite rolig tycker jag.
 
Nu såg jag en gotländsk rot som jag blev jättesugen på inför nästa år, Haverrot. Medeltida.
Och blomsterbönor föreslog en kollega, vet inte om de är ovanliga eller sällsynta men de ska vara stora, snygga, maffiga och goda. Funderar på om en kan klättra i ett japanskt körsbär utan att trädet skadas.
 
Nu såg jag en gotländsk rot som jag blev jättesugen på inför nästa år, Haverrot. Medeltida.
Och blomsterbönor föreslog en kollega, vet inte om de är ovanliga eller sällsynta men de ska vara stora, snygga, maffiga och goda. Funderar på om en kan klättra i ett japanskt körsbär utan att trädet skadas.
Haverrot är också vanlig och lite ogräsaktig. Växer gärna i dikeskanter/vägkanter och ängar. Men den är lite rolig, blommorna sluter sig om det blir molnigt och på kvällen. Väldigt fin tycker jag men har aldrig ätit. :)
 
Nu såg jag en gotländsk rot som jag blev jättesugen på inför nästa år, Haverrot. Medeltida.
Och blomsterbönor föreslog en kollega, vet inte om de är ovanliga eller sällsynta men de ska vara stora, snygga, maffiga och goda. Funderar på om en kan klättra i ett japanskt körsbär utan att trädet skadas.
Havrerot växer överallt :p Fast tror inte den blir ätbar förrän andra året eller snarare att det inte blir så mycket till rot förrän andra året (kan ha fel dock). Men skivad tunnt och stekt i smör med lite salt på så smakar det bacon!
 
Vild skogslök är samma sak som ramslök, alltså?

Den trivs inte i min blålera. :p
Nej
Kajp är samma sak som vild skogslök.

Häromkring finns flera som odlar ramslök. Även om det är zon 4 så funkar den utmärkt i dungar och skuggiga fuktiga lägen om den får generöst med kalk i jorden.
Har en begynnande odling nere vid bäcken, som jag ännu inte vågat skatta mer än med några få blad. Köper fler plantor på kosläppet varje vår :)
 
Nej
Kajp är samma sak som vild skogslök.

Häromkring finns flera som odlar ramslök. Även om det är zon 4 så funkar den utmärkt i dungar och skuggiga fuktiga lägen om den får generöst med kalk i jorden.
Har en begynnande odling nere vid bäcken, som jag ännu inte vågat skatta mer än med några få blad. Köper fler plantor på kosläppet varje vår :)

Jag hoppas mina ramslökar trivs där jag satt ner dem. Det är absolut den typ av miljö den vill ha plus att jag vet att det finns kalk där (kopiösa mängder blåsippor). Jag har dessutom kalkat lite extra så jag hoppas de tar sig trots zon 5.
 
Nej
Kajp är samma sak som vild skogslök.

Häromkring finns flera som odlar ramslök. Även om det är zon 4 så funkar den utmärkt i dungar och skuggiga fuktiga lägen om den får generöst med kalk i jorden.
Har en begynnande odling nere vid bäcken, som jag ännu inte vågat skatta mer än med några få blad. Köper fler plantor på kosläppet varje vår :)
Det vanligaste för perenner som inte trivs hos mig är att de drunknar på vintern pga lera och zon 1. Så jag bara antar att det gäller för ramslöken också. Kallare innebär ju torrare vintertid även om det är lera. Särskilt kalkrikt är det inte av naturen, men jag kalkar landet och rabatterna hyfsat regelbundet ändå.
 
Och? Var är problemet? :confused: Jag menar, hellre den än kirskål :D
Jag har adopterat en planta ramslök (hoppas jag) från bakom vedboden på Gotland, får se hur den beter sig.
Jag har redan allvarliga myntaproblem i min mangoldodling, (inte för att det egentligen gör så mycket sedan ett rådjur kapade två rader mangold i förrgår, hoppas de kommer igen, snyft).
 
Haverrot är också vanlig och lite ogräsaktig. Växer gärna i dikeskanter/vägkanter och ängar. Men den är lite rolig, blommorna sluter sig om det blir molnigt och på kvällen. Väldigt fin tycker jag men har aldrig ätit. :)
Hur vanliga då? Fick plötsligt en otäck känsla av att jag ryckt ett flertal ur gräsmattan i våras. Växer de i Uppland?
 
Hur vanliga då? Fick plötsligt en otäck känsla av att jag ryckt ett flertal ur gräsmattan i våras. Växer de i Uppland?
Vanlig i södra och mellersta Sverige, saknas helt i Norrland. Jag tycker de "är överallt". :) Det finns ju dock några sorter till som är mer ovanliga än ängshaverrot, men de växer väl bara på Gotland tror jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp