Roliga och ovanliga kultursorter att odla?

Jag har redan allvarliga myntaproblem i min mangoldodling, (inte för att det egentligen gör så mycket sedan ett rådjur kapade två rader mangold i förrgår, hoppas de kommer igen, snyft).
Du är modig du :DMynta har jag aldrig vågat testa annat än i nedgrävda hinkar utan botten, eller stora nedgrävda krukor.

Jag har ett nät som jag använder när jag odlar kål, mot skadeinsekter. Det funkar även mot rådjur. Tror det till och med heter kålnät?
 
Du är modig du :DMynta har jag aldrig vågat testa annat än i nedgrävda hinkar utan botten, eller stora nedgrävda krukor.

Jag har ett nät som jag använder när jag odlar kål, mot skadeinsekter. Det funkar även mot rådjur. Tror det till och med heter kålnät?
Skadeinsekter med små klövar :D Jag ska kolla in det där med kålnät. Försöker jaga bort den med solcellsbelysning sedan igår. (Man ser hur den först smakade på jordgubbsbladen, spanade in en ros, tog knopparna men inte alla, och sedan direkt skuttade till mangolden för övriga jordgubbar och rosor var kvar helskinnade).

Nejdå jag är inte alls modig, det var de som hade huset tidigare som planterat eländet, det har nog dessutom muterat lite för de är ganska träiga och smakar tristmint. Jag försöker putta in den i ett hörn av kryddpallkanten med hjälp av rabarber och utrota den helt i grannpallkanten, trooligt. Snart tar den över gräsmattan om inte hallonen hinner före.
 
Jag står inte ut med nät och staket runt odlingarna pga oromantiskt. Ej heller står jag ut med harar och rådjur pga lämnar en öken efter sig. Jag ska prova att sätta lavendel och timjan runt landet och se om det håller de fyrfota vännerna undan. Benlösa vänner har jag inget hopp om att lyckas bekämpa.
 
Jag står inte ut med nät och staket runt odlingarna pga oromantiskt. Ej heller står jag ut med harar och rådjur pga lämnar en öken efter sig. Jag ska prova att sätta lavendel och timjan runt landet och se om det håller de fyrfota vännerna undan. Benlösa vänner har jag inget hopp om att lyckas bekämpa.
Om du inte gillar nät så är kål inget för dig. :D

Jag har genom alla år aldrig lyckats få något kålbesläktat att överleva utan nät.
 
Apropå sorter. Jag var i Rom för 3-4 veckor sedan och åt då cikoriasallad vid flera tillfällen. Galet gott! Efter lite funderingar, har jag nu sått två sorters ettårig cikoria och en perenn sort. När jag ändå var i farten blev det även frön till gula smultron samt ännu en ätlig perenn som heter Sallatsmartorn. Den senare testar jag till att börja med som krukväxt inne.

Just ja, jag sådde även knölvial!

Lagom knäppa sorter, sådda vid knäpp tid, men jag ser det som ett litet test. (Om jag odlade i första hand för att få något att äta, skulle upplägget vara helt annorlunda, men den typen av odling sköter andra bättre än jag. Eller i alla fall effektivare än jag.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp