Roliga ord från dom lite "okunniga".

Inga ord i den bemärkelsen men...
Finns inte en enda av mina "icke-hästkunniga" bekanta som tror att jag och Herr Häst är lika stora (han 162 cm i mkh, jag 162 cm lång), ens när jag på bild står vid manken på honom. "Men han är ju enorm, måste ju vara minst 250 cm! :eek:" Jo, men visst..... :grin:
 
Man får lite konstiga blickar när man säger att man ska åka med sin häst på ridläger som vuxen. Icke hästkunniga har t.ex. sagt att det trodde jag bara var barn som gjorde, går du på ridläger fast du är vuxen, är det inte på tiden att växa upp och släppa barnintresset, är det inte bara med ponnies man gör det o.s.v.Blir lite tröttsamt i längden. Så för att slippa kommentarer av dylikt slag så säger jag numera att jag ska på kurs med övernattning så vill gärna ha ledigt mellan vissa datum på jobbet. Kurs är tydligen väldigt vuxet och ses som helt naturligt. Dem vet väl inte att ridläger är det roligaste som finns. :)
 
Appropå det omvända, som togs upp i inlägg #443:

*I vintras*
Var på väg hem från stallet och väntade på en buss. Bredvid mig stod några löst bekanta killar, i 18 års åldern.
Pratade i telefon samtidigt som jag väntade, och sa något i stil med följande:
"Nää, det gick inte så bra att rida honom idag. Han betedde sig jättedrygt, pullade som fan och hade sig. Mina stackars fingrar alltså! Inte nog med att de fryser sönder, nu har jag sår på dem också. Men vad ska man förvänta sig i denna kyla egentligen? Får väl glädja mig åt att han åtminstone inte har några balltramp, hörde att det var några andra vars hästar snubblat på sig själva och fått riktigt dryga balltramp av broddarna."
Killarna brevid: :eek: O_o :wtf: :confused: :cautious:

Dog av skratt inombords när jag såg deras miner...
 
På tal om detta så blev mina bröder väldigt konfunderade när jag sa att jag skulle börja på ridskola igen (som vuxen alltså). Den ena reaktionen var "...men tänk om barnen mobbar dig då?" och den andra "Vadå, ska du vara lärare eller?".
:meh:

Ja det är många icke hästkunniga som har frågat mig om verkligen vuxna går på ridskola. Det finns inte i deras värld tydligen. Konstigt vilka uppfattningar det finns varför skulle man sluta med en sport bara för att man blir vuxen? Det finns ju t.ex. herr- och damlag som är allt från korplag, till kompisgänget som träffas till de som satsar lite mer seriöst och spelar i lite högre divisioner för många lagsporter. Det finns träningar för vuxna i allt möjligt men ridning det är tydligen nåt man slutar med när man når vuxen ålder. Då ska det vara färdiglekt och ridsporten verkar ses som en sport för småtjejer bland många såvida man inte blir proffs för ligger man i eliten för Sverige då är det tydligen helt naturligt att man rider som vuxen. Men det verkar vara ett av de få tillfällena det är helt ok för vissa.

Förlåt för OT i tråden jag tyckte det bara är en intressant reflektion att göra.
 
Syrran hade sin kille med i stallet och de två stod och ryktade lilla shettisen. Killen ser helt förskräckt ut när en ryktskrapa i metall åker fram. Tortyrredskap enligt honom, bästa grejen vid pälsfällning enligt mig.

Sen, inte ett kul ord, utan en förvirrad förälder. Höll till i två stall, ett travstall och en ridskola. Var en dag i travstallet och skulle få skjuts hem av pappa. Får ett sms: "Jag är här nu."
Jag kollar ut mot parkeringen, ingen där. Då hade pappa kört till ridskolan och stod snällt där och väntade, dessutom var det söndag och helt tomt på ridskolan. Tur att han stannar i bilen när han väntar på mig :angel:. Inte första gången han förvirrar stall, dock första gången han faktiskt kör till fel :rofl:
 
Inga ord i den bemärkelsen men...
Finns inte en enda av mina "icke-hästkunniga" bekanta som tror att jag och Herr Häst är lika stora (han 162 cm i mkh, jag 162 cm lång), ens när jag på bild står vid manken på honom. "Men han är ju enorm, måste ju vara minst 250 cm! :eek:" Jo, men visst..... :grin:
Nej fast "lika stora" är ni ju inte.
I verkligheten, alltså.
Tycker inte jag heller, som håller på med hästar sedan många år.

Väger du också 500-600kg???
 
Nej fast "lika stora" är ni ju inte.
I verkligheten, alltså.
Tycker inte jag heller, som håller på med hästar sedan många år.

Väger du också 500-600kg???

Haha nää, jag väger 1/11 som Herr Häst ;)
Nej, men det roliga var mest att det var en bild när jag stod precis vid manken på honom, och skulle förklara det här med mankhöjder, och tog då exemplet att jag är lika lång som han är hög i mkh. Inte ens de köpte folket... :angel:
 
"WHAT?! Varför ska man klä ut hästen till en FLUGA?!!!"

Utbrast precis min kille när jag visade honom en bild på en flughuva jag tänker köpa (sådan med lite hårdare nät som står ut) på datorn. Han frågade vad det var för något och när jag sa att det var en flughuva trodde han på riktigt att den skulle användas för att klä ut hästen. :crazy:
 
min kompis (J) som har häst berättade att hon hade en vän på besök. De kom överens om att vännen skulle få provrida lite medan min J ledde henne. J frågade om de skulle göra en volt, varpå väninnan blundar. J leder hästen så att de gör en liten volt och säger sedan att de är färdiga, vännen öppnar ögonen och suckar lättat att de inte var farligare än så, hon trodde hästen skulle "hopp upp i lufter och snurra ett varv" :rofl:
Hahahaha stackars kompis!!
 
Har hjälpt en kollega med lite input i att laga en "pånnicentrifug".
När övriga kollegor gör stora ögon förklarar han nöjt att där lägger man blöta pånnis att centrifugeras tills de är torra. O_o

Där gör övriga kollegor ännu större ögon och kollar på mig som hästtjej. Men att förklara skrittmaskin och varför man behöver en sådan och varför hästen inte bara står still, blev så tidsödande att jag gav upp och förklarar det som ett hamsterhjul med motor, för pånnis! ;)
 
appropå att jag har skadad häst som promeneras vid han så har jag fått höra många gånger att " det ser så roligt ut när de bara hår ut och går med en häst!" och " för varför skulle man vilja ut och GÅ med en häst??"
Personen i fråga har hund, men jag börjar tvivla på ett den någonsin får en promenad....:grin:
 
Min karl är en hyfsat duktig ryttare, men lärde sig rida som vuxen och har inte riktigt tagit sig an alla termer..
Efter att han varit iväg på dressyrträning med sin häst frågade jag vad de hade gjort (jag är dressyrmänniska, han är hopp/galoppera över fält-människa..).
Han började förklara och avslutade med "och så [hästen] gick som en krabba."
Jag: Va?
Han: Ja, sådär på snedden.

Jag har dragit slutsatsen att det var skänkelvikningar han pratade om. För öppnor och slutor på diagonalen borde han inte kommit till än :D
 
Sambon bidrar med en del tokerier. Man leder hästen med ett hästkoppel. Krafsar hovarna med en hovkrafs. Att sladda med hästen = sidvärtsrörelser. Stöv heter hästdamm och hästdammet försvinner ju när man sopar hästen. Och så när han fick syn på en skrittmaskin på tv och glatt utbrast "kolla! En hästkarusell!" Nåja. Inte helt fullärd ännu. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 059
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp