Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Texaz

Trådstartare
Har en fundering, gick igenom fakturor och funderar en från en elfirma...

Bytt ut ett gammalt elskåp i ett av husen (gamla fullkomligt LIVSFARLIGT!), och fick nu en saftig faktura från firman. Grejen är att de inte dragit av något för ROT????

Har alltid gjorts tidigare när jag fått jobb utförda. Är det firman som ska göra det, eller ska jag göra det själv vid nästa års deklaration, eller kan jag inte alls göra det på jordbruksfastighet???
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Räknas det som en ekonomibyggnad? Om det gör det får du inte utnyttja rot, i så fall får du dra momsen istället:) (om du är momsregistrerad) Är det el till boningshuset så borde du få rotavdrag. Hade varit skitbra att få rotavdrag på ekonomibyggnader:D (har 40 meter lång ladugård att renovera..)

På skatteverkets hemsida finns det massor med läsvärt om rot!
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

nej det är ett av bostadshusen.

Kan det vara så att jag själv ska dra av ROT? Tänkte ha lite i bagaget när jag ringer elfirman i morgon:D
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Räknas det som en ekonomibyggnad? Om det gör det får du inte utnyttja rot, i så fall får du dra momsen istället:) (om du är momsregistrerad) Är det el till boningshuset så borde du få rotavdrag. Hade varit skitbra att få rotavdrag på ekonomibyggnader:D (har 40 meter lång ladugård att renovera..)
u drar momsen + att du drar resterande faktura som underhåll.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Vi har aldrig fått rot-avdraget per automatik. Det har dessutom varit svårt att få det i efterhand för firmorna har blivit jättesura. Oschysst av dem att inte påtala det innan.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det är inte alla som lämnar ROT-avdrag. Det måste kommas överens INNAN jobbet påbörjas.

Du får inte dra av det själv, utan detta måste göras och anmälas av hantverkaren. Kan alltså inte korrigeras i efterhand.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det är inte alla som lämnar ROT-avdrag. Det måste kommas överens INNAN jobbet påbörjas.

Du får inte dra av det själv, utan detta måste göras och anmälas av hantverkaren. Kan alltså inte korrigeras i efterhand.

Men om det deklareras på en jordbruksfastighet så spelar det väl ingen roll, det är väl bara att ta upp momsen och resten som underhåll?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

nej det är ett av bostadshusen.

Du måste bo i huset själv.

För att få dra av rot så måste man äga bostaden och bo i den själv och så måste den vara gammal nog.
Övernattningslägenhet och fritidshus som man nyttjar själv räknas som bo.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

OK, så fastigheter som hyrs ut får man alltså inte dra av för?

Tyckte mig läsa förut i en tråd att ägare av hyresfastigheter fick göra rotavdrag. Nåja, då är det bara att bita i det sura äpplet och betela...:p
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

OK, så fastigheter som hyrs ut får man alltså inte dra av för?

Tyckte mig läsa förut i en tråd att ägare av hyresfastigheter fick göra rotavdrag. Nåja, då är det bara att bita i det sura äpplet och betela...:p

fastigheter du hyr ut, där får du dra alla kostnader för driften, el, sophämtning och underhåll.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Du måste bo i huset själv.

För att få dra av rot så måste man äga bostaden och bo i den själv och så måste den vara gammal nog.
Övernattningslägenhet och fritidshus som man nyttjar själv räknas som bo.

Nja, det finns undantag där med. Jag får dra av ROT för mitt hus som pappa hyr, finns ett undantag just om barnet äger huset och föräldrarna bor där.

Till TS: Fick ROT-avdrag i februari för byte av cirkulationspump och shunt i bostadshuset på en lantbruksfastighet. Inga problem, och det var VVS-firman som tog upp om det inte skulle göras ROT-avdrag. (De ringde inför faktureringen och undrade om det inte skulle vara ROT)
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Tyvärr så går det inte åt andra hållet.
Sambons pappa äger huset vi bor i.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det handlar nog om generationsskifte.
Om barn skall kunna köpa ut gårdar medan föräldrarna bor kvar så måste det nog fungera så.
Ofta så finns det ju flera hus på en gård.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jo, delvis så absolut. Men känns ändå inte som en helt hållbar förklaring om det är hela anledningen. Däremot så har det kanske även med att göra att man maximalt har två föräldrar i livet - men kan ha hur många barn som helst?

Teoretiskt kan jag äga tre fastigheter och få ROT-avdrag för arbeten på alla tre. Jag bor i en, mamma i en och pappa i en. (Eller okej, jag kan slänga in ett fritidshus och få för 4 kom jag på)
Men vänder man på det kan ju teoretiskt en förälder ha åtta barn, och om reglerna var omvända få ROT-avdrag för nio fastigheter (tio med fritidshus). Även om 8 barn inte är så särdeles vanligt nuförtiden..
Å tredje sidan är det ju ett tak på ROT-avdraget, så det borde inte få så extrem genomslagskraft ändå.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Men varför lämnar de inte rotavdrag? Det är ju inget som firman själv behöver stå för:confused:

Nu blir det ju inte aktuellt i det här fallet, men kan vara bra att veta inför framtiden ;)
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Merarbetet för att hantera ROT kostar en hel del för firman. Vet ingen som sysslar med ROT som inte har annan prislista för ROT-arbeten. Offerten blir kort sagt högre om det ska på ROT.

Vi tar inte ö h t in ROT-arbeten.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Fast det verkar skilja sig en del hur firmorna ser på ROT-avdraget? Nu när det byttes cirk. pump och shunt, så ringde de ju inför faktureringen och frågade om det inte skulle vara ROT på det. Ingen dyrare prislista användes heller (jag vet ju vad för pris som var ök innan när det inte var minsta prat om ROT).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 884
Senast: Görel
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 753
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 475
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp