Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Nej det får man inte.
Det är ett av problemen för hyresrätten.
Den blir dyrare som bostad då den missgynnas skattemässigt.

Här så beskriver Hyresgästföreningen problemet.
http://hyrskatten.se/

1. Du får dra av kostnaderna för kapital, drift och underhåll.

Att hyra ut lägenheter är väl som all annan företagsverksamhet. Det finns de som inte behöver redovisa momsen och då får de naturligtvis inte dra någon moms. Men alla kostnader för hyresfastigheten sänker den beskattningsbara inkomsten, dvs betalas med oskattade pengar.

Att det är dyrare att bo med fullservice och leasa sitt boende än att äga och reparera själv förstår nog de flesta.

Men avdragsrätten för en hyreslägenhet är förmånligare än för en villa
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Att det är dyrare att bo med fullservice och leasa sitt boende än att äga och reparera själv förstår nog de flesta.
Det beskattas högre.

Men avdragsrätten för en hyreslägenhet är förmånligare än för en villa

Nej det är precis tvärt om.

Tag och läs länken som jag lade in.
Om du inte förstår matematiken i den så är det dags för dig att sätta dig i skolbänken igen.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det beskattas högre.

Naturligtvis, eftersom arbete beskattas och i en hyreslägenhet så utför någon reparationer åt hyresgästen, arbete som beskattas. I en villa så gör ofta ägaren ett obetalt och därför obeskattat arbete..;o)

Nej det är precis tvärt om.

Tag och läs länken som jag lade in.
Om du inte förstår matematiken i den så är det dags för dig att sätta dig i skolbänken igen.

Sorry där har du fel! Om jag reparerar en villa så kan jag max få ut 100 000 i rotavdrag, om vi är två på den och vi betalar in tillräckligt i skatt.

Om jag renoverar en hyreslägenhet för 200 000 så får jag dra dessa pengar utan begränsning...eller hur?

En fastighet är antingen privatbostadsfastighet eller näringsfastighet. Fastighet som inte är privatbostadsfastighet är därför näringsfastighet. Läs om gränsdragningen under privatbostadsfastighet.

Till näringsfastighet räknas exempelvis jordbruk, hyreshus, industrifastigheter samt också småhus som hyrs ut eller används för näringsverksamhet. En bostad som används i enskild näringsverksamhet kan räknas som näringsbostadsrätt.

Inkomstbeskattning Näringsfastighet beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet. Hyran tas då upp som inkomst och samtliga kostnader för fastigheten dras av, även värdeminskning.

Överskott beskattas enligt den vanliga skatteskalan. Se skatteuträkning. Dessutom blir det löneskatt (passiv näringsverksamhet) eller egenavgifter (aktiv näringsverksamhet).

Om ägaren även har annan näringsverksamhet kommer fastigheten därigenom att ingå i en gemensam näringsverksamhet. Underskott på fastigheten kvittas då mot den övriga verksamheten och nettot redovisas som näringsverksamhet. Underskott kan dock sparas och kvittas mot överskott av fastigheten ett senare år. Se även underskottsavdrag.


för jag jämför naturligtvis villaägarens avdragsmöjligheter med hyreshusfastighetens ägares. att jämföra en hyresgästs avdrag med en villaägaren är ju totalt upp åt väggen. hyreslägenhetens ägare har bättre avdragvilkor än villaägarens!
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

ps, du får väl dra 40 000 direkt om du hyr ut en lägenhet , dvs upp till 40 000 är det skattefritt. är inte det xtra gynnsamt så säg...

Dessutom är fastighetsavgiften i de fall den existerar avdragsgill till skillnad för villaägaren som måste betala den med skattade pengar,
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Du begriper verkligen ingenting och resten har du missuppfattat.
Kan du då förklara hur en hyresfastighet beskattas högre än en villa?

Eller ligger dina antaganden på så hög nivå att du vill att BÅDE hyresgäst och hyresvärd ska få göra avdrag?

Men visa svart på vitt , med källhänvisning hur skattetrycket totalt är lägre på en villa:D

Grundavdraget på 40 000 existerar ju till årets deklaration.
Nedskrivning på fastighetsvärde, ränteavdrag och drifts o underhållskostnader är avdragsgilla för en näringsfastighet.

Det smäller faan så mycket högre än ett ev. rotavdrag o ev ränteavdrag....
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Vilka avdrag får hyresgästen göra?
Han får göra ränteavdrag , avdrag för resor till o från jobbet. Men avdragen för fastigheten gör ju hyresvärden. Du menar väl inte på allvar att en hyresfastighet ska berättiga till samma avdrag 2 ggr?
Och skulle inte hyresvärden få göra dessa avdrag så skulle ju hyran bli motsvarande dyrare.

Att påstå att hyresgästen ska få göra avdrag knutna till en fastighet han inte äger är ju som att tillåta avdrag för arbetsresor utan att ha gjort några.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jag har väl aldrig påstått att hyresgästen ska få göra avdrag knutna till fastigheten???

Ränteavdrag på fastigheten lär väl denne knappast ha?

Undrade vilka avdrag en hyresgäst kan göra som är knutna till sin bostad, huruvida denne drar av för t ex resor till jobbet hör väl inte hit?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Merarbete? Fylla i en blankett på skatteverkets hemsida?

Min sambo lägger säkert 5min på det per kund. Offerten ser likadan ut med eller utan rot, rot får bara en egen post om det är aktuellt.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jag har väl aldrig påstått att hyresgästen ska få göra avdrag knutna till fastigheten???

Ränteavdrag på fastigheten lär väl denne knappast ha?

Undrade vilka avdrag en hyresgäst kan göra som är knutna till sin bostad, huruvida denne drar av för t ex resor till jobbet hör väl inte hit?
han får göra samma avdrag som alla andra som äger sin bostad, nu hyr han den och de fastighetsanknutna avdragen stannar hos ägaren. det innebär knappast att en hyresbostad är högre beskattad än en villa.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Du är ju i alla fall lätt att lura.

Jag har alltid undrat hur människorna i Fuskbyggarna och Lyxfällan har kunnat bli så lurade.
Nu vet jag.
De begriper inte bättre.
Och vad värre är.
De kan inte ens inse att de inte har begripit.

Precis som du.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Du är ju i alla fall lätt att lura.

Jag har alltid undrat hur människorna i Fuskbyggarna och Lyxfällan har kunnat bli så lurade.
Nu vet jag.
De begriper inte bättre.
Och vad värre är.
De kan inte ens inse att de inte har begripit.

Precis som du.
7 rader om att jag inte begriper..
Inte en rad om hur en hyresfastighet beskattas högre än en villa...
Det begriper jag, för det gör den inte:D
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det är inte bara blanketten som ska fyllas i.
Man ska jaga kunder som inte har den blekaste aning om deras fastighetsbeteckning. Det blir avslag från Skatteverket för att rotavdraget är utnyttjat till max/de inte äger fastigheten/de har angett fel fastighetsbeteckning/skatteverket behöver ha in överlåtelsepapper vid tex arv/kunder ska inte ha rotavdrag för att sen ändra sig när det fått fakturan och fakturan ska då krediteras och göras om osv. Skatteverket är inte direkt kvicka om något går fel vilket gör att man kan få ligga ute med pengar i flera månader.

Som tur är så är det valfritt vilka kunder och arbeten man vill göra. Vi undviker i möjligaste mån alla arbeten med ROT-avdrag.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

7 rader om att jag inte begriper..
Inte en rad om hur en hyresfastighet beskattas högre än en villa...
Det begriper jag, för det gör den inte:D

Att du inte begriper står ju helt klart.

I länken som jag lade in förut så har Hyresgästföreningen mycket pedagogiskt förklarat hur det fungerar.
Här är den igen.

http://hyrskatten.se/

Läs den.
Svaret finns där.
Du har fel nämligen.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jag förstår inte heller, på sidan du länkade till står t ex:

Vi exemplifierar:
en hyresgäst betalar med sin hyra varje år 24 000 kronor av bostadsföretagets ränta på lånat kapital.
Företaget tar i skattedeklarationen upp 24 000 kronor som hyresintäkt och 24 000 kronor som räntekostnad.
Resultat: Noll kronor.
Hyresgästen/bostadsföretaget har i slutänden betalat 24 000 kronor i ränta med medel som redan har beskattats en gång hos hyresgästen.

en privatperson som bor i ett eget ägt småhus betalar 24 000 kronor i ränta till banken.
I inkomstdeklarationen får denne dra av (kvitta) 30 procent av ränteutgiften mot andra skatter på tjänsteinkomster, kapitalinkomster och kommunal fastighetsavgift. I slutänden har privatpersonen med beskattade medel bara betalat 16 800 kronor.
Hyresgästen/företaget har därmed betalat 7 200 kronor mer än småhusägaren.

---

Men HYRESGÄSTEN ringer hyresvärden när kylskåpet/spisen/toalettstolen/värmen/etc gått sönder. Det åtgärdas utan kostnad för hyresgästen. Hyresgästen betalar ingen extraavgift för sophämtning etc. Med jämna mellanrum rustas hyresgästens lägenhet upp. Hyresgästen betalar ingen skatt för sitt boende.

Den som själv äger sitt boende får betala kylskåp/spis/toalett/värmehaveri/etc själv. Samt betalar för sophämtning mm. Ev rustning av boendet får personen själv bekosta. Där kan i vissa fall ROT användas, vilket ger skattereduktion upp till 50 000 kr. Vid en skattereduktion på 50 000 kr har villaägaren lagt 50 000 kr ur egen ficka med plus materialkostnaden. Villaägaren betalar fastighetsskatt.

De 7800 kr som villaägaren "vinner" på reglerna om ränteavdrag lär GARANTERAT ätas upp av övriga kringkostnader av att äga sitt boende. Man kommer inte speciellt långt med 650 kr/månad..

Och de pengar villaägaren betalar med är skattade minst en gång precis som för hyresgästen?

Så jag fattar inte heller - men förklara gärna?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jag förstår inte heller, på sidan du länkade till står t ex:

Vi exemplifierar:
en hyresgäst betalar med sin hyra varje år 24 000 kronor av bostadsföretagets ränta på lånat kapital.
Företaget tar i skattedeklarationen upp 24 000 kronor som hyresintäkt och 24 000 kronor som räntekostnad.
Resultat: Noll kronor.
Hyresgästen/bostadsföretaget har i slutänden betalat 24 000 kronor i ränta med medel som redan har beskattats en gång hos hyresgästen.

en privatperson som bor i ett eget ägt småhus betalar 24 000 kronor i ränta till banken.
I inkomstdeklarationen får denne dra av (kvitta) 30 procent av ränteutgiften mot andra skatter på tjänsteinkomster, kapitalinkomster och kommunal fastighetsavgift. I slutänden har privatpersonen med beskattade medel bara betalat 16 800 kronor.
Hyresgästen/företaget har därmed betalat 7 200 kronor mer än småhusägaren.

---

Men HYRESGÄSTEN ringer hyresvärden när kylskåpet/spisen/toalettstolen/värmen/etc gått sönder. Det åtgärdas utan kostnad för hyresgästen. Hyresgästen betalar ingen extraavgift för sophämtning etc. Med jämna mellanrum rustas hyresgästens lägenhet upp. Hyresgästen betalar ingen skatt för sitt boende.

Den som själv äger sitt boende får betala kylskåp/spis/toalett/värmehaveri/etc själv. Samt betalar för sophämtning mm. Ev rustning av boendet får personen själv bekosta. Där kan i vissa fall ROT användas, vilket ger skattereduktion upp till 50 000 kr. Vid en skattereduktion på 50 000 kr har villaägaren lagt 50 000 kr ur egen ficka med plus materialkostnaden. Villaägaren betalar fastighetsskatt.

De 7800 kr som villaägaren "vinner" på reglerna om ränteavdrag lär GARANTERAT ätas upp av övriga kringkostnader av att äga sitt boende. Man kommer inte speciellt långt med 650 kr/månad..

Och de pengar villaägaren betalar med är skattade minst en gång precis som för hyresgästen?

Så jag fattar inte heller - men förklara gärna?

Det klarar inte ung av :D
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Så jag fattar inte heller - men förklara gärna?
För dig kan jag anstränga mig.
Du brukar ju förstå.

Och de pengar villaägaren betalar med är skattade minst en gång precis som för hyresgästen?
Nej det är just det som inte blir lika.

Vi tar samma hus:
En fiktiv villa för 2,5 mille.
Den kostar lika att värma upp och vi anlitar hantverkare till alla service.

Räntor på hela beloppet 100 000:-/år.
Hyresgästen betalar hela räntan med sin hyra medan villaägaren får en skattereduktion och bara betalar 70 000:-/år.
För hantverkare så betalar hyresgästen hela beloppet med sin hyra medan villaägaren får ett rotavdrag på 50%.

Om vi ger villan samma service av hantverkare med 20 000:-/år så betalar hyresgästen 10 000:- mera per år för samma arbete.

Hos hyresvärden så blir det samma pengar in som det blir pengar ut, hyra är inte momsbelagd så det blir inga momsavdrag heller.

Då så summerar vi:
Hyresgästen betalar 40 000:-/år mera än villaägaren för samma bostad.
Och skattesystemet får dessa 40 000:-.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 884
Senast: Görel
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 748
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 475
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp