Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

För dig kan jag anstränga mig.
Du brukar ju förstå.


Nej det är just det som inte blir lika.

Vi tar samma hus:
En fiktiv villa för 2,5 mille.
Den kostar lika att värma upp och vi anlitar hantverkare till alla service.
? så du menar på allvar att villaägaren hyr in gräsklippning, snöskottning
Räntor på hela beloppet 100 000:-/år.
Hyresgästen betalar hela räntan med sin hyra medan villaägaren får en skattereduktion och bara betalar 70 000:-/år.Nej min vän, eftersom räntan till 100% är avdragsgill för en näringsfastighet belastas hyresgästen bara med en del av räntan, förmodligen mindre än den som villaägaren betal
För hantverkare så betalar hyresgästen hela beloppet med sin hyra medan villaägaren får ett rotavdrag på 50%.Åter fel, villaägaren kan max dra 100 000 men hyresfastigheten har ingen begränsning, vilket kommer hyresgästen till del genom lägre hyra.

Om vi ger villan samma service av hantverkare med 20 000:-/år så betalar hyresgästen 10 000:- mera per år för samma arbete.
Det första felet, kostnad för underhåll är till 100 % avdragsgillt när det gäller näringsfastighet,,,och det är ju i ett sådant hyresgästen bor.
Hos hyresvärden så blir det samma pengar in som det blir pengar ut, hyra är inte momsbelagd så det blir inga momsavdrag heller.
det är väl avhängigt om värden deklarerar moms eller ej. Jag deklarerar moms och gör därför momsavdrag.

Då så summerar vi:
Hyresgästen betalar 40 000:-/år mera än villaägaren för samma bostad.
Och skattesystemet får dessa 40 000:-.
Att det är dyrare att lease en vara än att köpa den är naturligt, det existerar ju ytterligare en mellanhand som tillhandahåller resurser och tar på sig risker..

Men nu förstår jag varför du inte förstår:D

En näringsfastighet , där kan du dra 100% av underhållskostnaderna, 100% av uppvärningskostnader, 100% av löpande utgifter såsom renhållning, sophämtning, snöröjning + att du kan göra avskrivningar, allt detta gör att skattetrycket på en villa är betydligt högre än på en näringsfastighet.

Jämför gärna skattesituationen mellan hyresgäst o villaägare men gör det då på rätt saker.
Den enda ekonomiska fördelen med att äga bostaden är ju att det brukar vara en bra sparform och att du kan använda den som säkerhet vid lån
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Rotavdragen är ju låsta till fast egendom. För dem som inte har kostnader i samband med reparation av fast egendom , så står ju rutavdragen till förfogande eller hur?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det var alla fel på en gång det där.
För dig.

En näringsfastighet , där kan du dra 100% av underhållskostnaderna, 100% av uppvärningskostnader, 100% av löpande utgifter såsom renhållning, sophämtning, snöröjning +

Mot vilka inkomster?

Man kan som hyresvärd till bostäder inte välja om man vill deklarera moms eller inte.
Hyra av bostäder är inte momspliktig så det finns ingen moms i det hela.
Det kommer inte in någon och man får inte heller dra av någon.
Sådana är reglerna.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det var alla fel på en gång det där.
För dig.



Mot vilka inkomster?

Man kan som hyresvärd till bostäder inte välja om man vill deklarera moms eller inte.
Hyra av bostäder är inte momspliktig så det finns ingen moms i det hela.
Det kommer inte in någon och man får inte heller dra av någon.
Sådana är reglerna.

Ja eftersom det är en näringsfastighet så, naturligtvis mot hyresinkomsterna + ev. om du kan använda de underskottsavdrag fastigheten generar mot annan inkomst

Ps:"Uthyrning av lokaler och lägenheter i fastigheter utgör inte en momspliktig verksamhet vilket innebär att hyresinkomsterna är momsfria och att momsen på utgifter som avser fastigheterna inte är avdragsgill som ingående moms. En redovisningsenhet som hyr ut fastighetsyta i första, andra eller tredje hand kan ansöka om frivillig skattskyldighet för moms hos skatteverket.

Frivillig skattskyldighet för moms vid uthyrning av fastighetsyta innebär att utgående moms skall redovisas på hyresersättningen vid uthyrning och att momsen på utgifter avseende en fastighet är avdragsgill som ingående moms.":o:p:D
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Mot hyresintäkterna eller andra intäkter i rörelsen!
Jämförelsen är nästan hopplös eftersom utfallet beror på i vilken skala uthyrning sker, vilken avkastning hyresvärden har eller vill ha på sitt insatta kapital, bolagsform, samt hyresvärdens inkomster/marginalskatt.
PL
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Mot hyresintäkterna eller andra intäkter i rörelsen!
Jämförelsen är nästan hopplös eftersom utfallet beror på i vilken skala uthyrning sker, vilken avkastning hyresvärden har eller vill ha på sitt insatta kapital, bolagsform, samt hyresvärdens inkomster/marginalskatt.
PL
+ att den som har bra inkomst annorstädes ev. kan nyttja underskottet som avdrag.
det är ju bra att fler inser att man inte kan jämföra äpplen med päron.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Dra av förluster mot inkomster av annan verksamhet får man bara göra de första 5 åren.
PL
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Frivillig skattskyldighet för moms vid uthyrning av fastighetsyta innebär att utgående moms skall redovisas på hyresersättningen vid uthyrning och att momsen på utgifter avseende en fastighet är avdragsgill som ingående moms.":o:p:D
Det gäller inte för bostäder.
Utan gäller för annan yta t.ex. garage eller förråd som hyrs ut tillsammans med bostaden.

Ja eftersom det är en näringsfastighet så, naturligtvis mot hyresinkomsterna
Vilket är pengar som hyresgästerna har skattat fram.
Inga skattavdrag där inte.
Vilket gör att hela räntan och hela arbetskostnaden betalas med skattade pengar.

ev. om du kan använda de underskottsavdrag fastigheten generar mot annan inkomst

Vilka andra inkomster skulle man få dra av det mot anser du?
Vad jag vet så finns det inga sådana möjligheter.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jämförelsen är nästan hopplös eftersom utfallet beror på i vilken skala uthyrning sker, vilken avkastning hyresvärden har eller vill ha på sitt insatta kapital, bolagsform, samt hyresvärdens inkomster/marginalskatt.

Hyresvärdens marginalskatt spelar väl ingen roll?
Det är rörelsens ekonomi som det handlar om.

Men visst, det blir ju ännu värre om uthyrningen går med vinst, då så blir det ju skatt på vinsten också.

Jämförelsen går att göra för likvärdiga bostäder.
Som t.ex. ett radhus eller villor med hyresrätt.
Bara att friköpa ett bostadsrättsradhus innebär en minskning av boendekostnaderna då föreningens räntor blir privata räntor som går att dra av mot inkomst av tjänst.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Hyresvärdens marginalskatt spelar väl ingen roll?
Det är rörelsens ekonomi som det handlar om.

Men visst, det blir ju ännu värre om uthyrningen går med vinst, då så blir det ju skatt på vinsten också.

Jämförelsen går att göra för likvärdiga bostäder.
Som t.ex. ett radhus eller villor med hyresrätt.
Bara att friköpa ett bostadsrättsradhus innebär en minskning av boendekostnaderna då föreningens räntor blir privata räntor som går att dra av mot inkomst av tjänst.

Att friköpa hyresrätten innebär många ggr en bra affär pga att inte bostaden säljs till högstbjudande och därmed inte till marknadspris.
O du glömmer att föreningen drog av räntorna tidigare, vilket innebar att avgiften kunde hållas lägre.

Men jämför gärna två radhus i samma länga
a är privatägt o b ägs av ett företag.

Båda är belånade varför ränteavdrag görs för båda
B gör avdrag för värdeminskning, sophämtning, vatten o avlopp.
Det kan inte a göra
Snöröjning o städning gör båda avdrag för A via Rut.
Underhållet, Man installerade jordvärme, ja den kostnaden gör ju b naturligtvis avdrag för, det kan inte a göra för han hade redan bytt badrum o rotavdraget slog i taket...

Lättare att förstå nu då?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om man lånar pengar för att köpa en fastighet som man helt eller delvis hyr ut får man naturligtvis skattereduktion för räntorna!
PL
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det är ju sådant kunden får presentera innan arbetet. Min sambo väljer dock i stort sett bara kända kunder.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

1.png


När man ser detta förstår hur vissa kan gå på och framföra felaktigheter.

Vem tror på allvar att hyresfastighetens ägare inte utnyttjar avdragsrätt för räntor, underhåll, renhållning, vatten energi etc etc..och hyresgästföreningen har tagit upp 0 i tabellen haha...
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om man lånar pengar för att köpa en fastighet som man helt eller delvis hyr ut får man naturligtvis skattereduktion för räntorna!
PL

Inte mot inkomst av tjänst.

Den möjligheten gäller bara för privata lån.

Att dra av mot hyran innebär ju bara att hyresgästernas skattade pengar får gå direkt till hyra.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

*kl*

Inser att jag har många avdrag att göra för huset jag hyr ut!

Drar varken av för el, avlopp, sophämtning eller räntor och försäkring.....:crazy:
Svårt att beräkna tycker jag, när huset är en del av egendomen, och inte kan ha separat elmätare t ex (elen går in i det huset och är sen kopplat ut till övriga fastigheter..)
Och hur räkna ut andelen ränta och försäkring???
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det är du som har missat hur det fungerar.
Inte jag eller hyresgästföreningen.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Och hur räkna ut andelen ränta och försäkring???


Du kan ta schablon för elen.
Husen måste sedan vara specificerade vart och ett hos försäkringsbolaget så de kan hjälpa dig med den uppdelningen.
Räntan fördelas enligt samma procentuella uppdelning som på taxeringsvärdet.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Inte mot inkomst av tjänst.

Den möjligheten gäller bara för privata lån.

Att dra av mot hyran innebär ju bara att hyresgästernas skattade pengar får gå direkt till hyra.
så du menar på allvar att jag inte får kvitta underskottsavdraget mot inkomst av tjänst...var får du det ifrån
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det är du som har missat hur det fungerar.
Inte jag eller hyresgästföreningen.

så varför skriver då hf." så mycket fick de olika boendeformerna...och tar man med ränteavdraget för den ena boendeformen men inte den andra?
för att lura de som är naiva dumbommar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 095
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 338
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp