Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

100% mot vad då?
Du begriper ju verkligen inte alls.

AlexandraW förstår i alla fall matematiken, vilket inte du gör.
Däremot så håller hon inte med.
Men det är en annan sak.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

100% mot vad då?
Du begriper ju verkligen inte alls.

AlexandraW förstår i alla fall matematiken, vilket inte du gör.
Däremot så håller hon inte med.
Men det är en annan sak.

Enligt tabellen så hade man 24000 i räntekostnader för hyresfastigheten. Som näringsfastighet så torde väl räntor i rörelsen vara avdragsgilla med 100 % dvs betalas med oskattade pengar;)
räntor
underhåll
nedskrivningar
driftskostnader
påverkar alla resultatet negativt och sänker därmed skatten eftersom ett lägre resultat= lägre skatt är det så svårt att ta in?

För det är väl ändå inte så att man skattar på bruttoinkomsten och betalar dessa kostnader med skattade pengar?
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jo men den som bor betalar hela räntan med skattade pengar.

Bo i egen bostad och betala 24 000:- i ränta = få tillbaka 7 200:- på skatten.
Bo i hyresrätt och betala hyra där 24 000:- går till räntor = 0:- tillbaka på skatten.

Hyresvärden få in dessa 24 000:- och betalar ränta med dem.
Men slipper att först skatta för dem.
Om hyresvärden inte fick dra av dessa räntor så skulle hyresgästen behöva betala 31 200:- för att täcka räntorna.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jo men den som bor betalar hela räntan med skattade pengar.

Bo i egen bostad och betala 24 000:- i ränta = få tillbaka 7 200:- på skatten.
Bo i hyresrätt och betala hyra där 24 000:- går till räntor = 0:- tillbaka på skatten.

Hyresvärden få in dessa 24 000:- och betalar ränta med dem.
Men slipper att först skatta för dem.
Om hyresvärden inte fick dra av dessa räntor så skulle hyresgästen behöva betala 31 200:- för att täcka räntorna.

Och du skrev ju nyss att det pga nuvarande skatteregler inte är lönsamt att köpa/bygga för att hyra ut. Det ovan bevisar ju motsatsen?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jo men den som bor betalar hela räntan med skattade pengar.

Bo i egen bostad och betala 24 000:- i ränta = få tillbaka 7 200:- på skatten.
Bo i hyresrätt och betala hyra där 24 000:- går till räntor = 0:- tillbaka på skatten.

Hyresvärden få in dessa 24 000:- och betalar ränta med dem.
Men slipper att först skatta för dem.
Om hyresvärden inte fick dra av dessa räntor så skulle hyresgästen behöva betala 31 200:- för att täcka räntorna.
Vilket innebär att du själv säger att skatteläget är detsamma vad beträffar räntan!
Hyresgästen betalar vad som blir över när värden dragit av för räntan.
PL
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Eller i en ännu rymligare villa för totalt 6000:-/månad.
Dock är skatteeffekten bara 800:- på den.

Om vi nu skall jämföra på samma ställe.
Problemet är att människor behöver bo där det finns arbeten.

Mja, människor behöver bli lite mindre bekväma med ;) Sen finns det alltid en brytpunkt rent ekonomiskt när resekostnaden tar ut den minskade boendekostnaden.

Men nu är det lite off topic, men jag tycker generellt att människor överlag är lite för mycket "jag ska ha allt". Dvs de vill bo si och så, det ska finnas jobb nära (tids- och avståndmässigt), det ska finnas nöjesutbud, det ska helst vara vägar som underhålls och snöröjs enligt motorvägsstandard ända fram till ytterdörren osv.

Jag har 7 mil till jobbet och 8 mil till univ. Jag åker bil hela vägen till jobbet (1 tim sommartid, vintertid mer), till univ åker jag först bil 2 mil (30 min) och sen tåg 30 min (och sen promenerar jag 10 min).

SJÄLVKLART skulle jag vilja bo 10 minuters gångväg från jobb/univ. SJÄLVKLART skulle jag helst bo lantligt då med. Det går utmärkt sett till jobbet, till uni kan det kanske bli knepigare. Men jag köper lätt "kompromissen" att bo lantligt, 10 min gång till jobbet och under 30 min med bil eller buss till univ. Och stan för den delen, nöjesutbudet osv osv.

Det ÄR möjligt att hitta en liten hästgård alternativt bo i villa lantligt nära inackstall ett stenkast från Uppsala. Jag har inte råd med det dock - och där kommer liksom den brutala verkligheten - man måste VÄLJA.

Vill jag bo på landet? Vill jag ha hästar? Vill jag bo i stan? Vill jag slippa pendla? Vill jag slippa pendla med bil? Etc etc.

DÄR har jag under åren hört alltför många som inte vill välja. De bor någonstans de trivs med och gnäller över att de är arbetslösa. Men de vill inte flytta och de vill inte pendla. VILL alltså, handlar inte om de som av en eller annan anledning inte kan.
Erbjuds ett alternativ där de varken behöver flytta eller pendla - ja då är det fel arbetstider eller arbetsuppgifter eller fel lön. Om de erbjuds noll pendling, flytta till likvärdigt eller bättre boende och ett arbete med tider, uppgifter och lön som passar dem - ja då vill de ju inte flytta för de har ju sina kompisar där de bor, dessutom skulle de då behöva byta frisör och aldrig i livet. Men att varannan månad åka till frisören från nya boendet - nej det är för jobbigt. Osv.

Nu är det där exempel dragna till sin spets - men grundåsikten att "jag ska ha allt och som jag vill ha det där jag vill ha det" är rätt utbredd.

De allra flesta människor KAN pendla. Vill man inte det får man endera göra avkall på vilket arbete man har (eller att övht ha ett arbete), eller på var/hur man bor. Det ÄR ju inte svårare än så.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Hur bevisar det det?
Jag kan inte se det beviset.

Att hyresvärden slipper att först skatta på pengarna hen betalar räntan med!

Medan jag som villaägare betalar min ränta med skattade pengar, sedan får jag i samband med deklarationen viss skattelättnad. Jag har betalat inkomstskatt på 70% av de pengar jag betalt räntan med.

Jag har antagligen blivit akut dum i huvudet av för mycket tentaplugg - men jag förstår inte hur du kan se att villaägaren gynnas så hemskt i det där exemplet?

Den "enda" jag kan se där någon skattemässigt blir väldigt gynnad är om villaägaren hyr ut sin villa till en annan privatperson.

Men det är ju inte det du far efter - men det är enda jag ser där det är ett väldigt orättvist skattesystem kopplat till om man äger eller hyr sin bostad?
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Vilket innebär att du själv säger att skatteläget är detsamma vad beträffar räntan!
Hyresgästen betalar vad som blir över när värden dragit av för räntan.
PL

Hur får du det till att vara så?

Den högre summan skulle vara om fastighetsägaren inte fick dra av för räntan mot hyran.
Då så skulle en hyresgäst betala

Ser att jag nog har räknat litet fel.
Det skall vara 34 286:- som hyresgästen skulle vara tvungen att betala för räntan på 24 000:- om inte hyresvärden fick dra av för den.

I stället för de 16 800:- som villaägaren behöver betala för samma 24 000:- ränta.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om hyresvärden har möjlighet att dra av räntan i verksamheten o har hög marginalskatt blir avdragseffekten högre än villaägarens 30% skattereduktion.
PL
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om hyresvärden har möjlighet att dra av räntan i verksamheten o har hög marginalskatt blir avdragseffekten högre än villaägarens 30% skattereduktion.
PL
det tro fan det han får ju dra 100% från början om det är näringsfastighet...
om han sedan varit lite schlundig så har han lånat till hög ränta av ett av honom kontrollerat bolag i ett skatteparadis....
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om hyresvärden har möjlighet att dra av räntan i verksamheten o har hög marginalskatt blir avdragseffekten högre än villaägarens 30% skattereduktion.
PL

Snart framstår konstitutionell EU-rätt som lätt i jämförelse, kanske ska återvända till tentaplugget ;)

Men det du skriver ovan - det innebär väl att hyresvärden GYNNAS jämfört med villaägaren, dvs tvärtemot vad Inte-Ung för fram??
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jag har antagligen blivit akut dum i huvudet av för mycket tentaplugg - men jag förstår inte hur du kan se att villaägaren gynnas så hemskt i det där exemplet?

Antagligen.
För hur du skattar för din uthyrning är inte rätt sätt att räkna på för kommersiell verksamhet.
Reglerna för dig fungerar annorlunda.
I alla fall i 2 år.
Om du hyr ut längre tid så måste du deklarera bostaden som näringsfastighet.

Jag undrar dessutom om du har gjort dina avdrag rätt?
Du får dra av procent också på en del av det som överstiger grundavdraget.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Hur får du det till att vara så?

Den högre summan skulle vara om fastighetsägaren inte fick dra av för räntan mot hyran.
Då så skulle en hyresgäst betala

Ser att jag nog har räknat litet fel.
Det skall vara 34 286:- som hyresgästen skulle vara tvungen att betala för räntan på 24 000:- om inte hyresvärden fick dra av för den.

I stället för de 16 800:- som villaägaren behöver betala för samma 24 000:- ränta.

det hyresgästen betalt in är är en intäkt ej öronmärkt till räntan...den går liksom in i den stora kk.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Tänk om tänk rätt! Du jämför en ränta på 34000 med en på 24000!
PL

Nej nej.
Jag har lagt på bolagsskatten som hyresvärden skulle vara tvungen att betala på hyrespengarna om hyresvärden inte fick dra av för räntan.
För att ha 24 000:- till räntan så måste då hyresgästen betala 34 286:- för att hyresvärden skall ha 24 000:- kvar när bolagsskatten är betald.
Så det är tur att det inte är så.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

det hyresgästen betalt in är är en intäkt ej öronmärkt till räntan...den går liksom in i den stora kk.

När man är hyresvärd så måste man ha en budget.
Så där har du fel.

Jag är hyresvärd som deklarerar för hyresrätter.
Så tro mig jag vet hur det fungerar.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om hyresvärden har möjlighet att dra av räntan i verksamheten o har hög marginalskatt blir avdragseffekten högre än villaägarens 30% skattereduktion.
PL

Men hur tänker du nu?

Bolagsskatt är 30%.
Det räknas som inkomst av kapital.

Jag tror ingen är så dum att de kör en verksamhet med så mycket vinst som enskild firma.
Utan man aktiebolagiserar.

De allra flesta bostäder som hyrs ut ägs av aktiebolag.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Antagligen.
För hur du skattar för din uthyrning är inte rätt sätt att räkna på för kommersiell verksamhet.
Reglerna för dig fungerar annorlunda.
I alla fall i 2 år.
Om du hyr ut längre tid så måste du deklarera bostaden som näringsfastighet.

Jag undrar dessutom om du har gjort dina avdrag rätt?
Du får dra av procent också på en del av det som överstiger grundavdraget.

Jag utgår från en villaägare som INTE hyr ut sin villa, för det var väl det som det handlade om? Att hyresgäster missgynnas mot de som äger sin bostad?

Du tog upp det några inlägg ner med, att hyresgästen som via sin hyra betalat 24 000 kr i ränta (åt hyresvärden) inte får dra av något, medan villaägaren som betalat 24 000 kr i ränta (åt sig själv) får dra av 30%.

Men varför i hela friden skulle hyresgästen få dra av ett enda öre för någon annans ränta?

Sen skrev du att avdragen för hyresvärden var orättvisa jämfört med avdragen för villaägaren (som själv bor i sin villa) - och där började det bli snurrigt på riktigt och det är det jag inte alls får ihop?

Jag får hyra ut mitt hus mer än två år utan att deklarera den som näringsfastighet - vad har du fått den regeln ifrån??

Du har lite fel ang avdragen, men kanske var skrivtekniskt? Det är dels schablonavdrag då, from i år 40 000 kr. Sen får du dra av 20% av hyresintäkten - men det är inte på delen som överstiger schablonavdraget utan utöver schablonavdraget. Dvs får du in 100 000 kr i hyra/år, så får du dra av 40 000 kr i schablonavdrag och sedan 20 000 kr (20% av hyresintäkten), dvs totalt avdrag 60 000 kr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 838
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 490
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp