Rottis häslostatus. Vilka punkter ska man granska?

Bibbi85

Trådstartare
Vilka sjukdomar/ defekter kan man själv minska risken för när det gäller val av individ? Vad för krav ska man ha på föräldrarna rent hälsomässigt? Hur många led bakåt är rimligt att kolla upp?
 
Knävinkel kollar jag, eftersom samtliga våra rottisar har fått problem med korsbanden. Höfter och armbågar är också av vikt för mig, om jag varit i marknaden för en valp.
 
Knävinkel kollar jag, eftersom samtliga våra rottisar har fått problem med korsbanden. Höfter och armbågar är också av vikt för mig, om jag varit i marknaden för en valp.

Har du någon bild på hur en ultimat knävinkel ser ut för dig? Kollar du på föräldrarna och valpen hurdan knävinkeln är? Armåbgar är det samma som när det brukar stå ED? Det ska vara 0 där om man vill ha fria armbågar? Är det viktigt att höfterna har A eller är det ok även med B? Ska man ha högre krav på armbågar än höfter?
 
Eftersom vi aldrig tar valpar är det den vuxna hunden jag tittar på. Du kan få fram knävinklar genom google.

Det man senast haft problem med är självklart det som känns mest aktuellt till nästa hund, vilken toleransnivå man har och var man sätter kraven har ju också mycket med att göra hur hunden ska fungera och till vad. Jag kan inte råda i det fallet eftersom jag mycket sällan säger nej till en vuxen hund som inte har uttalade stora problem.

Jag tror det är viktigt att läsa på och bilda sig en egen uppfattning och även prata med sin veterinär om vad som kan vara godtagbart.
 
- Reggade i SKK
- ED/HD UA / 0
- Föräldradjuren o bakåt har bruksmeriter, samma för kullsyskon, bakåt o framåt i stamtavlan.
- Tidigare avkommas meriter/hälsostatus.
- Vara extremt ifrågasättande till avelsdjur som är nedlusade med utställningsmeriter.
 
- Reggade i SKK
- ED/HD UA / 0
- Föräldradjuren o bakåt har bruksmeriter, samma för kullsyskon, bakåt o framåt i stamtavlan.
- Tidigare avkommas meriter/hälsostatus.
- Vara extremt ifrågasättande till avelsdjur som är nedlusade med

Så du tycker inte att A är tillräckligt bra höfter? Är UA det enda seriösa även när det armbågar? Dessa bruksmeriter vart hittar man det någonstans? Likadant meriter och liknande finns det någon databas för det? Varför är det ett problem om en hund har bra utställningsresultat? Vi är både intresserade av bruks samt utställning så därför hoppas vi inte att det ena ska utesluta det andra? Vart hittar man utställningsresultat?
Har en rottis som är 14 år som dock inte har någon stamtavla. Denna gång är jag intresserad av en renrasig rottis.
 
Du får nog läsa på lite bättre. HD UA betyder HD A o/e B, ED 0 betyder att det inte finns armbågsproblem.
Om en hund är nedlusad med utställningsmeriter o med nöd o näppe kan få avkomma som reggas i SKK så är det knappast en seriös uppfödare, kan väl inte vara så svårt att förstå?

Alla officiella utställnings, bruks o lydnadsmeriter hittar du på SKKs Hunddata samt avelsdata.
Det är stor skillnad på bruks o utställningsrottisar (så kallade fläskweilers), både vad gäller utseende o mentalitet (oftast).
 
Glöm för allt i världen inte att kolla MH på föräldrar och syskon när det gäller en bruksras. Om få hundar i leden har gjort ett MH ringer en varningsklocka. Att det finns ett MH betyder inte att det är bra så studera dom!
MH hittas också på avelsdata.
Där finns även meriter, MT eventuella tjänstetitlar och korade hundar.

AD står som UA om det är bra.
HD ska vara A eller B för att vara bra.
 
Vill varna lite... rottis är en väldigt sjuk ras. Bortsett från HD/AD är det extremt vanligt med problem med korsband samt osteochondros. Tyvärr dokumenteras inte t.ex. OCD, vilket gör att risken för sjuk hund är stor då extremt många uppfödare avlar utan eftertanke.
 
Toppen att du kollar upp detta innan du börjar leta valp!

Här är länken till avelsdata: https://hundar.skk.se/avelsdata/

Där kan du söka på föräldrarna till en kull du är intresserad av och få veta allt som finns registrerat. Jag gillar fliken "kullsyskon" då den ger en bra överblick och samma med avkommor om det redan finns. Man kommer till eventuellt tidigare kullar genom att välja kullar och sen klicka på siffran som visar det sammanlagda antalet. Sen kan man klicka sig vidare så långt det finns hundar genom länkarna.

Jag har en bekant som precis tagit bort sin superfina Rottis (mycket atletisk tik) som aldrig blev bra efter OCD (lösa benbitar) och många får som sagt problem med korsbanden vilket säkert beror på tunga hundar med för dåliga vinklar vilket är lättare att se än OCD.
 
Toppen att du kollar upp detta innan du börjar leta valp!

Här är länken till avelsdata: https://hundar.skk.se/avelsdata/

Där kan du söka på föräldrarna till en kull du är intresserad av och få veta allt som finns registrerat. Jag gillar fliken "kullsyskon" då den ger en bra överblick och samma med avkommor om det redan finns. Man kommer till eventuellt tidigare kullar genom att välja kullar och sen klicka på siffran som visar det sammanlagda antalet. Sen kan man klicka sig vidare så långt det finns hundar genom länkarna.

Jag har en bekant som precis tagit bort sin superfina Rottis (mycket atletisk tik) som aldrig blev bra efter OCD (lösa benbitar) och många får som sagt problem med korsbanden vilket säkert beror på tunga hundar med för dåliga vinklar vilket är lättare att se än OCD.

Tack för bred och bra info! Ska börja göra lite efterforskningar =)
 
Du har fått mycket tips om vad gäller rottisens hälsostatus gällande leder. Det är viktigt att kolla upp sånt. Men utöver hd/ed, ocd, korsband och andra ledrelaterade åkommor, finns det även mycket epilepsi, cancer och allergier i rasen..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 069
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 142
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 170
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp