RS-virus, kan man testa om man har det?

TinyWiny

Trådstartare
Har läst allt jag kunde googla fram men hittade inget svar, kan man testa om man har rs-virus?

Jag och sonen och nu också dottern har åkt på en riktig dunderförkylning, några dagar innan var jag hos min kompis vars dotter är fem veckor, läste att inkubationstiden är 3-5 dagar, kan man smitta innan det bryter ut?

Jag är ju jätterädd att jag har smittat den lilla:crazy:

Måste med sonen och hans öron till läkaren imorgon, egentligen med mig själv med:crazy: börjar bli lite väl jobbigt att andas:crazy: men tänkte fråga er först.
 
Sv: RS-virus, kan man testa om man har det?

Om jag inte minns helt fel så kan man testa för RS-virus. Men det tar ett tag. För jag tror att det görs med hjälp av DNA/RNA-påvisning.

Bär man på ett virus så kan man smitta även innan det bryter ut, men olika virus är olika smittsamma. Just RS- virus har jag inte jättekoll på, var ett tag sen man läste medicinsk mikrobiologi... :angel:

Edit: Fel av mig. På sjukhuset där jag jobbar så är proverna klara samma dag om de anländer labbet före 13. Dock är det olika från lab till lab.
 
Senast ändrad:
Sv: RS-virus, kan man testa om man har det?

Tack:bow: för dina svar, jag hoppas verkligen att det är en vanlig förkylning vi har så att jag inte har smittat den lilla:crazy:
 
Sv: RS-virus, kan man testa om man har det?

Vad sur jag blir:mad: min vårdcentral tycker att det är helt onödigt att vi ens kommer, att ha llite svårt att andas är ju inte farligt eller:confused:

Att testa om det är rs-virus var inte aktuellt, hon resonerade som så att får bebisen det så är det ju ändå inte mitt fel:confused: nähä men kanske kan vara bra att veta om de ska åka in direkt om lilltjejen blir sjuk eller:confused: vet tyvärr fall där föräldrarna har trott att det bara var en vanlig förkylning och där de kommit in i sista sekunden med ett barn som inte kan andas:eek:
 
Sv: RS-virus, kan man testa om man har det?

Min dotter hade det när hon var liten. Bra att påpeka är att det slår inte till på ett par sekunder utan det tar oftast ett dygn eller två innan barnet får svårt att andas. Och långt från alla som får RS behöver åka in på lasarettet. Min dotter var inskriven på lasarettet i sex dagar och har förkylningsastma till följd av det. Jag tror inte att du behöver oroa dig, man märker väldigt tydligt om ett barn är så dåligt att man behöver åka in.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 505
Senast: tott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 909
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 828
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp