Rutinerad ridtränare straffas

En ridtränare i sydvästra Sverige blir av med sin diplomering som tränare. Beslutet som meddelades på tisdagen är unikt.
– Det är extremt ovanligt och har aldrig hänt förr, säger Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rutinerad-ridtranare-straffas
 
Markering och markering. En väldigt svag sådan i mitt tycke.
Jag vet det men det jsg menar är att deras "markering" betyder inget.

Betyder inget? Det är det enda de kan göra, och det är i princip unikt att de tar ifrån en tränare licensen med omedelbar verkan.

Vad anser du de skulle gjort för att nu markera bättre?

Att de skulle gjort en jävla massa för länge sen är ju inget man kan göra åt nu.
 
Markering och markering. En väldigt svag sådan i mitt tycke.
Jag vet det men det jsg menar är att deras "markering" betyder inget.
Fast han är väl fortfarande inte dömd för nånting?
Att ha sexuella relationer med sin yngre elever är väl inte olagligt så länge dom är över 15 år och "frivilligt med" även om det minst sagt är olämpligt.. Sen satte jag frivilligt inom citationstecken, för jag vetefan om dom egentligen var så himla frivilliga.. Att göra det för att inte tränaren ska bli sur kanske inte är en regelrätt våldtäkt men det är ju inte så himla långt därifrån. En normal man med lite fingertoppskänsla hade gett fan i tjejer som sitter i en beroendeställning...

Jag tror tyvärr inte ridsportsförbundet kunde göra så himla mkt mer, och mig veterligen har detta aldrig hänt innan så det är ju ett steg i rätt riktning mot snuskgubbarna i sporten.
 
Det kan de inte men jag tycker att indragen licens först nu hjälper inte mycket.
Jag förstår nog ändå inte. Hur ska de kunna ändra på det som varit? Vad ska de göra mer? Bara för man gjort fel tidigare kan det väl inte vara fel att rätta i ett senare skede?
Jag tycker det här är ett stort steg framåt. Problemet verkar ju vara utbrett och förvundet har tidigare valt att blunda. Även om det är sent så skickar de nu ut en signal om att sånt här inte är acceptabelt.
 
Fast han är väl fortfarande inte dömd för nånting?
Att ha sexuella relationer med sin yngre elever är väl inte olagligt så länge dom är över 15 år och "frivilligt med" även om det minst sagt är olämpligt.. Sen satte jag frivilligt inom citationstecken, för jag vetefan om dom egentligen var så himla frivilliga.. Att göra det för att inte tränaren ska bli sur kanske inte är en regelrätt våldtäkt men det är ju inte så himla långt därifrån. En normal man med lite fingertoppskänsla hade gett fan i tjejer som sitter i en beroendeställning...

Jag tror tyvärr inte ridsportsförbundet kunde göra så himla mkt mer, och mig veterligen har detta aldrig hänt innan så det är ju ett steg i rätt riktning mot snuskgubbarna i sporten.


Hur vet ni vem det handlar om och vad han är misstänkt för? Ser inte det någonstans i texten...
 
Sen har ridklubben där han var verksamhetsledare också uttalat sig offentligt och där nämns namnet. Så även om SvRF inte uttalat sig är det varken nu eller när debatten började svårt att ta reda på vem det är.

Och nej han är inte dömd. Förundersökningen avseende de två polisanmälda fallen las ner. Men det är tydligen toppen av ett isberg och förbundet har fått upprepade indikationer tidigare. Och mycket av kritiken har handlat just om att de inte agerat utan att det tystats ner. Och om man då ska tro flera unga flickor så har det lett till att det har fortsatt ske saker som minst kan betraktas som högst olämpliga.

Ridsporten har ett jätteproblem att sånt här sopas under mattan utan att något sker. Att många många många vuxna ser och vet men inget händer.
 
Jag tycker det känns fantastiskt att man äntligen börjar göra något åt alla snuskgubbar inom vår sport. Nu har SvRF äntligen börjat göra någonting. Hoppas de kan ta tag i fler av de kända fallen.

Finns ju en dömd snuskhummer som förvisso lyckades få åtal om misshandel etc han utsatt sin egen familj för att bli nedlagt. Han driver fortfarande ridskola. Trots att den egentligen ägs av fd frun som strider för att få tillbaks sitt företag, sina hästar och sin bostad. Hur kan en dömd pedofil få driva ridskola?
 
Det har SvRF aldrig släppt men det framgick på ett antal ställen när debatten startade. Så många vet på grund av det. Än fler visste direkt när debatten startade, som "vanligt" i sådana här fall verkar många sett och förstått kontinuerligt.

Jovisst gjorde SvRF det, i den första pressreleasen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den ridtränare i sydvästra Sverige som blivit fråntagen sin tränarlicens avbryter samarbetet med den ridklubb där hen senast arbetat...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridtränaren i södra Sverige har under våren polisanmälts för sexuella trakasserier, förlorat sin licens och lämnat ridklubben. Men han...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I april fråntogs en ridtränare i sydvästra Sverige sin diplomering eftersom hen inte varit ”ett föredöme vad det gäller etik och moral”...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre polisanmälningar om sexuella trakasserier kom in mot en ridtränare i södra Sverige. SVT har pratat med tio unga tjejer som vittnar...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp