Rutinerad ridtränare straffas

En ridtränare i sydvästra Sverige blir av med sin diplomering som tränare. Beslutet som meddelades på tisdagen är unikt.
– Det är extremt ovanligt och har aldrig hänt förr, säger Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rutinerad-ridtranare-straffas
 
Senast ändrad:
Jag blir så fruktansvärt förbannad över att såna karlar får härja fritt i en klubb med garanterat mest aktiva flickor/kvinnor som den ordföranden. Vad är det för FEL på oss kvinnor som inte sätter stopp för såna "karla-karlar"??? De ska ALDRIG få möjlighet att bli ordförande i en ryttarklubb. De ska aldrig får möjlighet att göra såna uttalanden alls. Det är ju upp till oss att utrota dom från klubbarna, ju mer vi gör åt dessa dinosaurier desto bättre klubbförhållanden, pedofilerna kan vi aldrig skydda oss mot men såna här karlar som denne ordförande de VÄLJS ju ändå på årsmöten!
 
När ska vi börja ha teorilektioner på ridskolorna som fångar upp tjejer som kanske inte normalt fångas upp? När ska vi informera om sådan som är viktigt i livet - där vi har uppmärksamheten?

Det här är ett välkänt och -bekant fenomen i stallar runt om. Varför inte börja informera och diskutera i just stallarna? Där tjejerna är, där övergreppen sker. Prata, diskutera, sluta skambelägga. Gör det öppet. "Om SnyggSune gör så här, är det OK?" "När är det OK att säga nej?". "Vem ska jag gå till om jag känner att något är fel?"

Varför finns det inte ambassadörer ute på ridskolorna som kan fånga upp?
 
När ska vi börja ha teorilektioner på ridskolorna som fångar upp tjejer som kanske inte normalt fångas upp? När ska vi informera om sådan som är viktigt i livet - där vi har uppmärksamheten?

Det här är ett välkänt och -bekant fenomen i stallar runt om. Varför inte börja informera och diskutera i just stallarna? Där tjejerna är, där övergreppen sker. Prata, diskutera, sluta skambelägga. Gör det öppet. "Om SnyggSune gör så här, är det OK?" "När är det OK att säga nej?". "Vem ska jag gå till om jag känner att något är fel?"

Varför finns det inte ambassadörer ute på ridskolorna som kan fånga upp?
Ja jag tror hela idrottsrörelsen har ett jättestort problem. Jag tror Patrik Sjöberg gjorde något stort med sin bok och att börja prata.
 
Den här tränaren har ju redan när han jobbade/bodde på Flyinge utnyttjat sin position (detta är mer än 10 år sedan).. Han hyrde en väninnas hus I byn, och det var alltid studenter där.. och ryktena gick redan då.

Dessvärre har det ju hänt på Flyinge under en längre tid även med en annan person. Det tog en kvinnlig ledare att kasta ut den personen.
 
Nu har jag också kollat på programmet.
Jag hatar kommentarer om att "16-åriga tjejer kan vara jäkligt utmanande" och "varför faller allt på oss män" eller att "det är många ryttare som har yngre flickvänner".
:wtf: :yuck:

Ja, det bokstavligen knöt sig i magen när han mansgrisigt börjar försvara stackars män som har problem att motstå alla de utmananande, underåriga tjejerna. Stackars dem.

Och den mannen har döttrar. Fy fan.
 
Senast ändrad:
När ska vi börja ha teorilektioner på ridskolorna som fångar upp tjejer som kanske inte normalt fångas upp? När ska vi informera om sådan som är viktigt i livet - där vi har uppmärksamheten?

Det här är ett välkänt och -bekant fenomen i stallar runt om. Varför inte börja informera och diskutera i just stallarna? Där tjejerna är, där övergreppen sker. Prata, diskutera, sluta skambelägga. Gör det öppet. "Om SnyggSune gör så här, är det OK?" "När är det OK att säga nej?". "Vem ska jag gå till om jag känner att något är fel?"

Varför finns det inte ambassadörer ute på ridskolorna som kan fånga upp?

Patrik Sjöberg tog upp det i nyhetsmorgon, om idrottsbrevet där den infon ska finnas.

http://www.idrottsbrevet.se/
 
Det är väl inte riktigt rätt ord? Han framstod i programmet snarast som den direkta motsatsen skulle jag säga. Enligt ordboken är en karlakarl en: "riktig" karl; karl som är stark, händig, tuff och/eller dylikt.
Det beror helt på hur ordet används. Ibland brukar man använda ordet karlakarl på ett nedsättande sätt. Dvs någon som själv tror att han är så tuff och hård och upprätthåller en machoattityd,
 
Jag tycker det är helt otroligt att man inom idrotten har pratat så lite om detta. Detta är något som förbunden borde prata och utbilda om. Förbunden måste ha riktlinjer och handlingsplaner och vara ute och hjälpa föreningarna och prata om dessa frågor. De stora förbunden borde ha någon anställd som kan dessa frågor och som har det som huvuduppgift,
 
En jättestor bit är att PRATA om det, i strukturerad form. T ex som en obligatorisk del i en ungdomsutbildning, på ridskolan. Man har det i början av varje termin. Varje termin. Alla ska fångas upp. Alla ska ha hört om nolltoleransen, vem man kan prata med, att det viktiga är att man säger något, inte hur man säger det. Känns det fel, är det fel etc.

Och i vuxengrupperna har man samma obligatoriska teorilektion, i början på terminen. Där man informerar om nolltolerans, vilka åtgärder, hur statistik ser ut etc.
 
En jättestor bit är att PRATA om det, i strukturerad form. T ex som en obligatorisk del i en ungdomsutbildning, på ridskolan. Man har det i början av varje termin. Varje termin. Alla ska fångas upp. Alla ska ha hört om nolltoleransen, vem man kan prata med, att det viktiga är att man säger något, inte hur man säger det. Känns det fel, är det fel etc.

Och i vuxengrupperna har man samma obligatoriska teorilektion, i början på terminen. Där man informerar om nolltolerans, vilka åtgärder, hur statistik ser ut etc.
Håller med.
Sen tänker jag på det ordföranden sa: " det är inte ovanligt att ryttare har yngre flickvänner"
Där tror jag man också måste börja prata.
Jag har från vänner hört historier om män- ofta lite småkända män inom ridsporten som ständigt har unga flickvänner i tonåren, ibland 15- 16 år gamla samtidigt som männen är vuxna i 30- 60 årsåldern.
Och där verkar det vara lite locket på.
 
Håller med.
Sen tänker jag på det ordföranden sa: " det är inte ovanligt att ryttare har yngre flickvänner"
Där tror jag man också måste börja prata.
Jag har från vänner hört historier om män- ofta lite småkända män inom ridsporten som ständigt har unga flickvänner i tonåren, ibland 15- 16 år gamla samtidigt som männen är vuxna i 30- 60 årsåldern.
Och där verkar det vara lite locket på.

Det är snedvridet. Totalt snett, i min mening. Att ha en sexuell relation med någon som inte är myndig, när man är så pass mycket äldre och dessutom har den yngre i en beroendesituation (som det ju i 99 fall av 100 handlar om) är inte fungerande. Det är inte så relationer ska fungera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den ridtränare i sydvästra Sverige som blivit fråntagen sin tränarlicens avbryter samarbetet med den ridklubb där hen senast arbetat...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridtränaren i södra Sverige har under våren polisanmälts för sexuella trakasserier, förlorat sin licens och lämnat ridklubben. Men han...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I april fråntogs en ridtränare i sydvästra Sverige sin diplomering eftersom hen inte varit ”ett föredöme vad det gäller etik och moral”...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre polisanmälningar om sexuella trakasserier kom in mot en ridtränare i södra Sverige. SVT har pratat med tio unga tjejer som vittnar...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp