Rutinerad ridtränare straffas

En ridtränare i sydvästra Sverige blir av med sin diplomering som tränare. Beslutet som meddelades på tisdagen är unikt.
– Det är extremt ovanligt och har aldrig hänt förr, säger Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rutinerad-ridtranare-straffas
 
Det är snedvridet. Totalt snett, i min mening. Att ha en sexuell relation med någon som inte är myndig, när man är så pass mycket äldre och dessutom har den yngre i en beroendesituation (som det ju i 99 fall av 100 handlar om) är inte fungerande. Det är inte så relationer ska fungera.
Ja och jag har oftare sett det i ridsporten än på andra ställen i samhället.
Och frågan är vem som tar den diskussionen,
 
Det beror helt på hur ordet används. Ibland brukar man använda ordet karlakarl på ett nedsättande sätt. Dvs någon som själv tror att han är så tuff och hård och upprätthåller en machoattityd,
Inte i betydelse förgripa sig på småflickor, tuff och hård är raka motsatsen skulle jag säga. Den typen av övergrepp brukar dessutom förknippas med mjukispersoner som ger sken av att omtänksamma och "snälla".
 
Inte i betydelse förgripa sig på småflickor, tuff och hård är raka motsatsen skulle jag säga. Den typen av övergrepp brukar dessutom förknippas med mjukispersoner som ger sken av att omtänksamma och "snälla".
jag håller med. Men det jag säger är att vissa har en gammaldags uppfattning att en karlakarl är någon som är konservativt macho.
 
Fast precis som @stjarnhimmel beskrev så menade jag raka motsatsen givetvis. Han är ju inte nån karlakarl i någon som helst bemärkelse, tror de flesta förstod min mening.

Jag tror tyvärr många män anser att en karlakarl tar för sig, är en MAN (i ordets sexuella betydelse) och minsann utgör en oemotståndlig attraktion för kvinnor i alla åldrar. Inte alla män, men många män.

Särskilt de män som tycker att 16-åringar är utmanande, det inte är deras fel att de ligger med omyndiga ungdomar, och inte ser problemet med sexuella relationer med minderåriga i beroendeställning.
 
Jag tror tyvärr många män anser att en karlakarl tar för sig, är en MAN (i ordets sexuella betydelse) och minsann utgör en oemotståndlig attraktion för kvinnor i alla åldrar. Inte alla män, men många män.

Särskilt de män som tycker att 16-åringar är utmanande, det inte är deras fel att de ligger med omyndiga ungdomar, och inte ser problemet med sexuella relationer med minderåriga i beroendeställning.
Jo exakt o det var ju det jag syftade på i mitt inlägg om ordförande, han ansåg sig vara en riktig karlakarl som klappade reportern på huvudet med: "tjejer i 16-17 års åldern kan vara såååååå utmanande". Och i mina ögon är det ju ett uttalande som en riktig dinosaurie kan göra, så långt från en riktig karl man kan komma.
 
Jo exakt o det var ju det jag syftade på i mitt inlägg om ordförande, han ansåg sig vara en riktig karlakarl som klappade reportern på huvudet med: "tjejer i 16-17 års åldern kan vara såååååå utmanande". Och i mina ögon är det ju ett uttalande som en riktig dinosaurie kan göra, så långt från en riktig karl man kan komma.

I samma ögonblick han uttalade meningen ringde 1800-talet och ville ha tillbaka sin kvinnosyn :meh:
 
I samma ögonblick han uttalade meningen ringde 1800-talet och ville ha tillbaka sin kvinnosyn :meh:
Det som är mest skrämmande i mina ögon är att vi tjejer tillåter detta. Ordförande är vald på ett årsmöte, helt frivilligt, och du ska inte inbilla mig att hans åsikter inte skiner igenom och har genomlyst allt han gjort o sagt de senaste 40 åren. Vi tillåter dessa män att styra genom att välja dem, vi tillåter dem att trycka ner tjejer genom att bli klappade på huvudet och inte ge dem en rak höger tillbaka. Att dessa typer av karlar håller varandra om ryggen finner jag naturligt men att vi kvinnor låter dem hållas, det är ju helt vansinnigt! Vi MÅSTE försöka bli lite mer öppna för information, hålla ihop mer och inse hur vardagen är för unga tjejer inom vår idrott idag.
 
Jag tror tyvärr många män anser att en karlakarl tar för sig, är en MAN (i ordets sexuella betydelse) och minsann utgör en oemotståndlig attraktion för kvinnor i alla åldrar. Inte alla män, men många män.
Om du tror att många män anser att en riktig "karlakarl" förgriper sig på småflickor så undrar jag vad det är för slags människor du umgås med. Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.
 
Om du tror att många män anser att en riktig "karlakarl" förgriper sig på småflickor så undrar jag vad det är för slags människor du umgås med. Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.
Jag har inte uttalat mig om vad alla män anser. Vissa män anser att en karlakarl är någon som är en traditionellt macho man . Dvs ordet karlakarl är inte alltid positivt.
Men detta handlar bara om ett ord. Det är onödigt att snurra in i en diskussion om vad ett ord innebär. Denna diskussion är viktigare än det
 
Vill jag se programmet eller kommer jag bara bli förbannad?

Man blir både förbannad och gråtfärdig...

Nånstans känner man sig ju helt hjälplös, för vad kan man göra? Trots att det är uppenbart att det absolut inte varit frivilligt från dessa tjejers sida så är han fortfarande inte dömd. Varför? Jo för att man som tjej måste kunna bevisa att du sa nej. Det borde vara tvärtom, mannen ska kunna bevisa att hon faktiskt sa ja.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den ridtränare i sydvästra Sverige som blivit fråntagen sin tränarlicens avbryter samarbetet med den ridklubb där hen senast arbetat...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridtränaren i södra Sverige har under våren polisanmälts för sexuella trakasserier, förlorat sin licens och lämnat ridklubben. Men han...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I april fråntogs en ridtränare i sydvästra Sverige sin diplomering eftersom hen inte varit ”ett föredöme vad det gäller etik och moral”...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre polisanmälningar om sexuella trakasserier kom in mot en ridtränare i södra Sverige. SVT har pratat med tio unga tjejer som vittnar...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp