Rutinerad ridtränare straffas

En ridtränare i sydvästra Sverige blir av med sin diplomering som tränare. Beslutet som meddelades på tisdagen är unikt.
– Det är extremt ovanligt och har aldrig hänt förr, säger Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rutinerad-ridtranare-straffas
 
Jag blev lite besviken på hur enkelt ridsportförbundet kom undan!

Man gör ingenting i alla år, men så kommer uppdrag granskning och vips händer det saker. Tycker det är pinsamt!
 
Finns ju en dömd snuskhummer som förvisso lyckades få åtal om misshandel etc han utsatt sin egen familj för att bli nedlagt. Han driver fortfarande ridskola. Trots att den egentligen ägs av fd frun som strider för att få tillbaks sitt företag, sina hästar och sin bostad. Hur kan en dömd pedofil få driva ridskola?

Den frågan har ställts många, många gånger. Vem i hela friden ska stoppa honom?
Vilken instans kan få ridskolan att upphöra? Ingen vad jag vet. :(
 
Jag blev lite besviken på hur enkelt ridsportförbundet kom undan!

Man gör ingenting i alla år, men så kommer uppdrag granskning och vips händer det saker. Tycker det är pinsamt!

jag tror att de hade hoppats på att några envetna journalister INTE skulle driva detta vidare. De har varit uppvaktade MÅNGA gånger om liknande fall - tex det fallet so @tuaphua refererar till med personen som faktiskt ÄR dömd
 
Den frågan har ställts många, många gånger. Vem i hela friden ska stoppa honom?
Vilken instans kan få ridskolan att upphöra? Ingen vad jag vet. :(

Det är helt vansinnigt! Han har skrivit på papper om att han antingen måste lösa ut fd frun med barn eller lämna gården vid ett visst datum. Det datumet är passerat för länge sedan. Och familjen får ingen hjälp.
De får höra från folk att hästarna missköts och inte mår bra. Samtidigt kör han gårdens varumärke i botten.

Man borde liksom kunna få såna personer väck från jobb med barn och unga, som minst.
Det har ju kommit nya anmälningar rätt så nyligen(som lagts ner på begäran av offret då alla dennes vänner frös ut denne och denne inte orkade mer). Så beteendet verkar ju fortgå.
Problemet med den här gubben är ju att han manipulerar folk något så in i helsike.
Jag hade inte grinat om någon pucklade på honom ärligt talat. Men så känner jag familjen och vet vad aset gjort.
 
Det är helt vansinnigt! Han har skrivit på papper om att han antingen måste lösa ut fd frun med barn eller lämna gården vid ett visst datum. Det datumet är passerat för länge sedan. Och familjen får ingen hjälp.
De får höra från folk att hästarna missköts och inte mår bra. Samtidigt kör han gårdens varumärke i botten.

Man borde liksom kunna få såna personer väck från jobb med barn och unga, som minst.
Det har ju kommit nya anmälningar rätt så nyligen(som lagts ner på begäran av offret då alla dennes vänner frös ut denne och denne inte orkade mer). Så beteendet verkar ju fortgå.
Problemet med den här gubben är ju att han manipulerar folk något så in i helsike.
Jag hade inte grinat om någon pucklade på honom ärligt talat. Men så känner jag familjen och vet vad aset gjort.

Det svåra är när det är en privatdriven ridskola - det finns ingen klubb som kan sparka vare sig en anställd eller styrelse. Eller tränare. Det är inte ens ett moment 22.
 
Det svåra är när det är en privatdriven ridskola - det finns ingen klubb som kan sparka vare sig en anställd eller styrelse. Eller tränare. Det är inte ens ett moment 22.

Nej, det är jättesvårt. Men på något sätt hoppas man ju att det ska gå och hindra en sån person från att ha med unga att göra.
 
jag tror att de hade hoppats på att några envetna journalister INTE skulle driva detta vidare. De har varit uppvaktade MÅNGA gånger om liknande fall - tex det fallet so @tuaphua refererar till med personen som faktiskt ÄR dömd

Men precis!

Och det hade jag önskat att de grävt hårdare runt!
 
Men precis!

Och det hade jag önskat att de grävt hårdare runt!

Fast vissa av de här äcklena är ju också våldsamma och farliga att stöta sig med.
Så jag tror att iaf runt den mannen jag syftade på så vågade folk i omgivning eller som visste vem han var inte anmäla.

Tänker man på härvan med tjejen som blev utnyttjad av sin styvfar så fanns ju även där vapen och risk för ens liv och hälsa om man ingripit där.

Heder till de som vågat!
 
Nej, det är jättesvårt. Men på något sätt hoppas man ju att det ska gå och hindra en sån person från att ha med unga att göra.

jag tror att LST kan göra en insats genom att han får nån sorts djurförbud eller åtminstone inte får ha verksamhet med djuren. Sen kan förstås RRO och SSR (ridläger/ridskolors riksförbund) utesluta - men det hindrar ju inte en person från att driva ridskola utan det paraplyet.

Jag önskar precis som du - men hur vet jag inte
 
Fast vissa av de här äcklena är ju också våldsamma och farliga att stöta sig med.
Så jag tror att iaf runt den mannen jag syftade på så vågade folk i omgivning eller som visste vem han var inte anmäla.

Tänker man på härvan med tjejen som blev utnyttjad av sin styvfar så fanns ju även där vapen och risk för ens liv och hälsa om man ingripit där.

Heder till de som vågat!

Nu menade jag uppdrag granskning, inte privatpersoner.
 
Nej, jag förstod det.
Men även såna journalister är bara människor och kan skrämmas av en sån som den här mannen.
Men visst hoppas även jag på att det ska ut i medier.

Kanske ska förtydliga ytterligare, jag menar att de ska pressa förbundet på varför sådana saker får fortgå. Ridlärare som har olämpliga relationer med elever är ju inget nytt eller enstaka fall
 
FÖ är jag så jävla tacksam över att jag hamnade i det stall jag gjorde då jag började jobba efter 9:an. På den anläggningen var det väldigt mycket sexuella relationer mellan typ alla. Och det var nog en del man tyckte var för unga.
Jag hade tur som hade en stallchef som såg till att ingen ens raggade på mig lite försynt. Det spreds rätt fort att mig rörde man ICKE.
Jag har i efterhand fått höra att om inte han varit där hade man försökt med mig. Och jag vet hur en hel del av de försöken såg ut mot vissa tjejer. Det var ingen frågan om ömsesidig attraktion och respekt direkt. Mer tjata sig till eller manipulera sig till det man själv ville ha.
 
Jag är SÅ glad att det här är något som är relativt nytt för mig. Inte ens när jag ser tillbaka på min ungdoms dagar med vuxna ögon kan jag se att det förekom sådant där jag rörde mig. Jag kan knappt tro att det är sant. Vuxenvärlden har verkligen svikit de tjejer som blivit utsatta för sånt här. Såhär får det fasen inte fortsätta.

Vad kan göras rent konkret? @Lovisaleonora var ju inne på en bra grej att ha det som en del av det som lärs ut på ridskolor. Men mer?
 
Båda mina manliga tränare har märkt en skillnad i hur folk reagerar om de i undervisningen måste komma nära folk och ev tom rör dem för att justera någon kroppsdel eller illustrera en poäng.
Folk rycker till/blir obekväma etc betydligt oftare idag än för ca 20år sedan. Det är ju jättesorgligt att kvinnor ska ha blivit så pass skrämda att man inte kan instruera fritt och reagerar även när män som varken är touchy feely eller snuskhummrar råkar röra dem.
 
Om du tror att många män anser att en riktig "karlakarl" förgriper sig på småflickor så undrar jag vad det är för slags människor du umgås med. Det är så långt ifrån sanningen man kan komma.
Det är välkänt att machokulturer formar den typen av normer kring män. Bara att googla lite, Fatta Man, MÄN för jämställdhet eller Unizon tex.
 
Den här tränaren har ju redan när han jobbade/bodde på Flyinge utnyttjat sin position (detta är mer än 10 år sedan).. Han hyrde en väninnas hus I byn, och det var alltid studenter där.. och ryktena gick redan då.

Dessvärre har det ju hänt på Flyinge under en längre tid även med en annan person. Det tog en kvinnlig ledare att kasta ut den personen.

Och när han sedan kom till HBG så kom saker till kännedom som man valde att blunda för(!) och anställde ändå. Jag var vid denna tid anställd som hästskötare för den förening som anställde honom som verksamhetsledare. I samband med detta slutade jag. Han hade för vana att plocka in "sina egna" för olika tjänster och positioner. Vi talar om -09 eller -10, dvs har han härjat ostört länge.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den ridtränare i sydvästra Sverige som blivit fråntagen sin tränarlicens avbryter samarbetet med den ridklubb där hen senast arbetat...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridtränaren i södra Sverige har under våren polisanmälts för sexuella trakasserier, förlorat sin licens och lämnat ridklubben. Men han...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I april fråntogs en ridtränare i sydvästra Sverige sin diplomering eftersom hen inte varit ”ett föredöme vad det gäller etik och moral”...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre polisanmälningar om sexuella trakasserier kom in mot en ridtränare i södra Sverige. SVT har pratat med tio unga tjejer som vittnar...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp