Ruvande höna

Stinaelin

Trådstartare
Vi har en höna som ruvar, och hon är mycket hängiven.

Så hängiven att jag är orolig att hon ska svälta/törst ihjäl.
Hon ligger och ligger och ligger. Bör man flytta henne och mata henne, eller kommer hon att äta om hon är nära svältdöden?

Jag har en vän vars höna dog typ dag 17, för hon varken åt eller drack. Så därför är jag lite bekymrad. Men om jag stör henne för mycket är väl risken att hon struntar i att ruva.

Detta är min första ruvhöna, så jag känner mig lite osäker. Har läst i böcker och på nätet, men hittar inget om matvägrande hönor.

Så, hur gör ni med era ruvande hönor?
 
Hon ska ligga stenhårt och vara hängiven annars blir det inga kycklingar. Det flesta hönor går upp någon timme varje dag då de äter, skiter, rör lite på sig och sandbadar. Efter det går de tillbaka till redet och trycker. Råkar man inte vara där exakt då de kliver upp så missar man det vanligen om man nu inte lyckas trampa i mastodonthögen de lägger.
 
Du kan ha en liten skål med vatten hos henne. Med fördel en sån man har till burfåglar så inte en nykläckt kyckling druttar i och drunknar.

Om det nu inte blir några kycklingar, så se till att hönan återhämtar sig ordentligt innan hon lägger sig nästa gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp