"Ryggproblem"

Levia

Trådstartare
Jag funderar på att börja rida igen, jag har haft ett ca 20 år långt uppehåll. Sen ett antal år styrketränar jag med en del fria vikter. Numer har jag en del problem ibland med ex.vis olika marklyft och knäböj- eller att böja mig lite framåt. Det är när det känns som att bäckenet/muskler mm är svullna/ligger fel som en del vinklar blir jobbiga och det gör ont att alls vrida kroppen. Även om det gäller städning hemma så kan allt säga ifrån. Jag hoppas ni förstår ungefär hur jag menar- andra som har liknande och som har ev, typ, tips?

"Vågar" jag börja rida? Kommer det här kanske störa under ridningen så man hamnar i obalans mm?
 
Jag funderar på att börja rida igen, jag har haft ett ca 20 år långt uppehåll. Sen ett antal år styrketränar jag med en del fria vikter. Numer har jag en del problem ibland med ex.vis olika marklyft och knäböj- eller att böja mig lite framåt. Det är när det känns som att bäckenet/muskler mm är svullna/ligger fel som en del vinklar blir jobbiga och det gör ont att alls vrida kroppen. Även om det gäller städning hemma så kan allt säga ifrån. Jag hoppas ni förstår ungefär hur jag menar- andra som har liknande och som har ev, typ, tips?

"Vågar" jag börja rida? Kommer det här kanske störa under ridningen så man hamnar i obalans mm?
Ofta är väl ridning väldigt bra för ryggproblem. Tänker att man blir ju rörlig och mjukar upp muskler osv genom ridningen. Spänner man sig och är stel dock kanske inte ridning gynnar.
 
Du kan ju alltid testa och se hur det känns?

Jag har ryggproblem och rider, och för mig funkar det bäst om hästen har bekväma gångarter och är framåt i ridningen. Nuvarande hästen jag rider är rätt seg dock, vilket inte alltid funkar och då får jag ont i ryggen.

Går du till kiropraktor? Annars tipsar jag om det. Det hjälper min rygg. Sjukgymnast kan också vara värt att söka sig till.
 
Jag funderar på att börja rida igen, jag har haft ett ca 20 år långt uppehåll. Sen ett antal år styrketränar jag med en del fria vikter. Numer har jag en del problem ibland med ex.vis olika marklyft och knäböj- eller att böja mig lite framåt. Det är när det känns som att bäckenet/muskler mm är svullna/ligger fel som en del vinklar blir jobbiga och det gör ont att alls vrida kroppen. Även om det gäller städning hemma så kan allt säga ifrån. Jag hoppas ni förstår ungefär hur jag menar- andra som har liknande och som har ev, typ, tips?

"Vågar" jag börja rida? Kommer det här kanske störa under ridningen så man hamnar i obalans mm?

Gå till en sjukgymnast och få ett bra rehabprogram. Det gjorde jag och fick övningar som kunde göras hemma på yogamatta eller liknande underlag. Jag behövde köpa ett gummiband för träning också ett sånt med handtag. Alla ryggproblem har försvunnit för mig det tar 15-20 minuter per dag för mig att göra programmet. Väl investerad tid helt klart.
 
Har stora ryggproblem.
De perioder i livet som jag har ridit regelbundet har också varit de som funkat bäst för ryggen.

Önskar för tillfället att jag kan komma igång igen!

Att göra ett sjukgymnastikprogram varje dag, med mycket stretching, är a och o. Sjukgymnast!

Hade en gelpad på sadeln, det dämpar. Mina problem påminner om dina, och stötar mot bäckenet är inte så kul... (tänker nedsittnig i trav, t ex).

Samt att alltid sitta upp från en pall....
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Unhappy
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Magiana
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp