Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Men det är i trav!!

Jag har en sdn som man blir sjösjuk av- i skritten.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tror att en häst som vickar tar för korta kliv med raka ben.

Den har för lågt tempo för att få plats under sig utan att kliva på framfötterna.

Ja det kan jag tänka mig stämmer på min, fast lustigt nog kan man ofta se väldigt tydligt bakifrån hur den gungar min rygg från sida till sida även när det faktiskt ser rätt ok ut. Oftast när jag rider rakt fram och inte bibehåller en böjning = svårare att hålla koll på höfterna. Formen BLIR bättre när den inte gör så, men jag skulle inte påstå att man alltid tydligt kan se att formen är dålig när den "vickar rumpa", kan vara rätt små marginaler det rör sig om.
Skulle kanske snarare säga att den inte hänger ihop lika bra genom ryggen när den gör så än att bakbenssteget behöver vara rakt + kort.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Oengagerade bakben brukar leda till vickande- i trav.

Få den till arbete o vickandet avtar- går över ryggen.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Nej, men om hästen är markbunden- ej kommer upp från marken- utan schwung är risken mer överhängande att hästen lär sig ett udda rörelsemönster- den tappar grundtraven. Den hinner då inte lyfta fram o trampa under sig, utan som mest hov vid hov eller slår i skor som obalanserade unghästar.

Haha kanske har man en fördel på så vis när hästen hade tappat "grundtraven" för länge sen! :rofl:
Ponnytripp bak alt. vaggande med låst rygg och normala kliv fram = det kunde bara bli bättre! ;)
I DET läget tycker iaf jag det är lättare att ta det pö om pö - först koncentrera sig på takt och att bakbenen ska börja ta för sig mer och mer, få mer harmoni mellan fram- och bakdel, SEN när traven överlag börjar bli bättre i det markbundna upplever jag att det är lättare att få till lite schwung också! :)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Oengagerade bakben brukar leda till vickande- i trav.

Få den till arbete o vickandet avtar- går över ryggen.

På sätt och vis stämmer det du skriver med hur jag tänker, men oengagerade bakben kan bero på många saker. För mig är det inte nödvändigtvis att bakbenen i sig är oengagerade utan att engagemanget inte går igenom hela hästkroppen - för att jag inte lyckats få hästen använda höfterna på ett bra sätt. Blir mer och mer sällan ju bättre grunden blir men sitter ändå väldigt inrotat i rörelsemönstret så snart jag kommer av mig/glömmer bort mig och ofrivilligt "vickas med" igen! :p
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Haha kanske har man en fördel på så vis när hästen hade tappat "grundtraven" för länge sen! :rofl:
Ponnytripp bak alt. vaggande med låst rygg och normala kliv fram = det kunde bara bli bättre! ;)
I DET läget tycker iaf jag det är lättare att ta det pö om pö - först koncentrera sig på takt och att bakbenen ska börja ta för sig mer och mer, få mer harmoni mellan fram- och bakdel, SEN när traven överlag börjar bli bättre i det markbundna upplever jag att det är lättare att få till lite schwung också! :)
I det fallet blir det ju rätt tänkt. Att takten i första hand måste bli ren.

Jag utgår ju från mina med en mkt disktinkt takt- som jag måste kunna rubba emellanåt.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En häst som har ont i ryggen vickar på rumpan från sida till sida - den har bara den ryggrörelsen kvar

Den kan också röra sig så om sadeln är för rak och eller trycker för långt bak/ hårt på länden
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En häst som har ont i ryggen vickar på rumpan från sida till sida - den har bara den ryggrörelsen kvar

Den kan också röra sig så om sadeln är för rak och eller trycker för långt bak/ hårt på länden

Ja, så var det garanterat "från början" pga diverse låsningar. Även om det är en enorm skillnad nu så går det inte direkt över en natt att ändra ett inrotat rörelsemönster känns det som! :p
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja om jag samlar hästen vill jag få den att bli kvickare- jag rider då lite snabbare- för att hästen inte själv ska tänka att fortsätta i samma eller bli mer långsam. Mkt för att den ska lyssna på mig- vara lyhörd för mitt säte.

detta är snorviktigt om man ska förbereda inför en piruett. Blir den långsam så kommer den att förlora takten o kanske häva sig runt. Det blir även alldeles för jobbigt- varav unga hästar behöver tempot för att kunna hålla balansen i t.ex förvänd galopp.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Fast det tycker jag är mer med hästar som är otaktmässiga, men det kanske är ordklyveri;)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Appropå ordklyveri så är det nog det jag tänker som "lägga till energi" med sitsen? Eller driva med sitsen helt enkelt.
Ponera att jag vill samla lite i traven MEN undvika det där vaggandet/oengagemanget eller avbrott till skritt för den delen. Då kommer jag med sätet liksom tänka att jag gungar med i travtakten lite extra tydligt för att få hästen hålla den även när man vill samla (upp/ner, inte i sidled såklart! :p ). Det är inte heller för att hästen är otaktmässig egentligen för just då är den ju sällan det, utan riskerar att bli det om man inte ökar på den där energin i sitsen... Borde vara samma sak som du tänker på, fast på en annan nivå?
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tror att det är något bekymmer om de vickar så att det stör ryttarens position. Den normala rörelsen går så mkt genom bäckenomvridning och fram-bak så vickandet upp-ner blir minimalt.
Men då de är nog stela tycker jag de går "med höfterna" stolpigt och det går rätt upp i rumpan på ryttaren som slungas upp ur sadeln. -svårt att sitta rakt i balans i ryggen på hästen.
Ingen mjuk stötdämpning i bakbenets leder utan vikten förskjuts framåt.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Försöker visualisera det du säger men jag vet inte om det blir rätt.
Hursomhelst så tror jag ändå det finns väldigt olika grader. Väldigt få hästar är nog "perfekta" rent rörelsemekaniskt med tanke på hur sällan vi människor är det och hur mycket vi människor inverkar (och hur lätt det är att de drar på sig störningar av diverse annat).
Någonstans måste man ändå dra gränsen för vad som är "ok", vad som är arbetsbart så att säga.
Skulle tro att inom samma "problem" så finns det så olika grader på det hela att vissa ändå skulle ses som en naturlig del av hästens rörelser även om man vill jobba med att förbättra det inom ridningen, medans vissa grader skulle ses som allvarliga störningar + en massa mellanting.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 484
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 296
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp