Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Å andra sidan så skapar engagemang bakifrån - utan grundläggande balans i meningen placering av den gemensamma tyngdpunkten längs hästens mittlinje bara en spänd häst.

Det kommer inte att bli något ryggswing där heller - hur mycket än bakbenen rör sig

det är mycket som skall "hamna på plats" och tillåtas för att ryggswing skall kunna uppstå


Ja frågan är om man ska rida alls:eek: Om någon av oss här ska rida:confused:

Först, jodå, det är ju rätt som du skriver, (även om jag inte är alls så insatt i det teoretiska ) och det är precis därför jag frågade vad du ansåg om de filmerna till exempel, för det man ser tycker jag är att hästen kompenserar genom obalans:idea: Obalans visar sej ju på olika sätt, som du är inne på också.

Men också - ja det är mycket svårt att rida, men man får inte tro att det är omöjligt (det kan nästan låta så) för en och annan gång får vi nog till det eftersom det uppstår ett ryggsving emellanåt, och med det förringar jag inte svårigheterna, missförstå inte. Det är däremot väldigt viktigt med rätt hjälp av bra tränare, för varje hästindivid lika väl som varje ryttare.
Det finns så många sätt att försöka få till det och det vill till att tränaren kan se hela ekipaget och ge rätt hjälp. Även om det är svårt så måste man väl i alla fall försöka:crazy:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Du har rätt.
först o främst måste vi se till att ha bålstabilitet- egen fysträning o sen den ridtekniska.

0 övervikt o magmuskler är nästan ett måste.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det låter som en intressant bok som jag inte har sett.

När det gäler musklerna man ska använda så fick jag en ahaupplevelse för inte länge sen när en av de duktiga tränare jag rider för, som också är mycket "sitsfixerad":o visade exakt vilka muskler en ryttare använder mest för att stabilisera bäckenet. Jag kan inte muskelnamn och minns inte vad hon sa att dom hette men dom satt rätt lågt vid höftbenen. De är de allra viktigaste.
Den tränaren är inte bara ryttare och tränare utan även specialutbildad när det gäller biomekanik bla, eftersom det är ett stort intresse för henne. Behandlar även hästar. Det går inte att hålla reda på alla små muskler när man sitter och rider men att veta vad som är viktigast hjälper mej att bli betydligt stabilare i sidled, har fått mkt bättre kontroll.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Att det inte är så mkt som skumpar runt;)

visst är det kanske stadigare med en tung gump, men om hästen börjar svinga med ryggen- ja då krävs det än mer för att sitta kvar.
Det är ganska enkel fysik- ju större massa- desto mer rör det sig:bump:

Hmm. en tung ryttare kan givetvis hämma svinget:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

För mig är det också en ahaupplevelse. Hur mkt koordination och styrka det krävs för att bli lika "stilla i luften" som Markus Ehning kan vara när han flyter fram över 1,60 hinder. Han är som en skärbräda som flyter runt.

Han är inte avslappnad, har jag en viss känsla av. :D

För mig var det en av de stora missuppfattningarna i ridning. Att det krävs så mkt styrka. I varje steg. :o Jag hade aldrig träffat en tränare som förklarade HUR man rider. Det var mer spridda skurar - trampa ner hälen (ett av världens mest meningslösa tips, tycker jag, för det skapar fel i sitsen), slappna av, följ med i rörelsen.

Javisst. Men HUR?!

Kyra har tidigare haft samarbete med Mary, men så verkar Kyra väldigt pedagogiskt intresserad?

Lite OT, när jag skadade mig så illa förra året var jag ändå snabbt uppe på benen. Läkarna var rätt förvånade över att jag kunde göra så pass mkt som jag kunde i början av skadan (borsta tänder, börja lyfta saker, höja arm osv). Min feldenkraispedagog förklarade det med att jag var så pass koordinerad i bålen att även om högersidan var helt paj, hittade kroppen andra vägar att ta, och min grundstyrka i bålen gjorde också att det gick. Visst, det gjorde ju lite ont, men faktiskt inte så hemskt som många andra varnat mig för. Hörde mängder av skräckhistorier om folk som brutit ett revben och haft ont i ett halvår/ett år och jag hade 10 brutna... (Varav flera på många ställen). Läkarna trodde att jag skulle ha ont i ett par år. Efter 3 v åt jag inte smärtstillande längre. Rätt fräckt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det som förundrar mig i hennes resonemang är också hur mycket hon trycker på den höga muskeltonus som ska finnas i både överskänkel och diafragma, men även musklerna kring ' mellangärdet'.
Detta gick upp för mig för några år sen när jag fick lära mig avlastningssits. Den är inte ultimal men det stärkte de muskler du talar om och jag upplever en väldigt stor skillnad i sits och balans efter detta.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hej, hoppar in sent i diskussionen, kan inte halla mig langre nu:bump: Mycket intressant lasning Susan!! Manga av de pusselbitar som jag lyckats inhamta inom ridningen faller pa plats nar jag laser dina inlagg. Jag har sedan lange forstatt vikten av en losgjord land och hofter (hos mig sjalv), och inser nu nar jag laser detta att det gar inte att arbeta nog med sin kropp!

Jag fragade min tranare for manga ar sen, i borjan av min utbildning, hur hon vet vad hon ska kolla efter i varje hast, hur hon vet vad som behover rattas till (min tranare arbetar mycket med hastar som ar sneda och ibland har skador och behover omskolas). Hon svarade att hon utgar ifran en bild av en frisk och sund hast och ser darfor avvikelserna hos hasten i obalans. Det later ju helt logiskt, och det ar nog sa alla gor, men en sak som jag har funderat over ar hur vet jag hur den friska, sunda hasten i balans verkligen ser ut? Jag menar den perfekta hasten (rorelsemekaniksmassigt sett)? Hon sa ocksa att om du vill bli en duktig ryttare och duktig pa att lasa hasten, sa studera anatomi, rorelsemekanik och beteende. Men det ar ju en sak att lasa det i en bok, en annan sak att se hasten i rorelse eftersom alla delar av kroppen samverkar, ocksa i kombination med hastens beteende...

Det var intressant, det du skrev, att de flesta tranare utgar ifran hur deras egna hastar ror sig. De allra flesta hastar omkring oss har ju spanningar av nagot slag.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det som förundrar mig i hennes resonemang är också hur mycket hon trycker på den höga muskeltonus som ska finnas i både överskänkel och diafragma, men även musklerna kring ' mellangärdet'. Bla är det det som skiljer riktigt duktiga ryttare från oss vanliga dödliga - att orka använda de musklerna på ett effektivt sätt. Det gav mig en verklig tankeställare, har ju försökt vara följsam snarare än stark.

Verkar vara en jatteintressant bok! Jag undrar vad du (eller forfattaren) menar med overskankel? Och hur du anvander den? Jag menar, vad ar nyttan med den starka overskankeln?

Jag tror att jag har en ide men jag kan vara ute och cykla da jag utgar fran mig sjalv och det jag lart mig. Jag har jobbat stenhart med att forsoka tanja ut musklerna i mina hofter, sa att jag kan "vrida om" laret for att det foljsamt ska kunna ligga an mot hastens sida, utan att klamma eller trycka eller gora alltfor mycket motstand mot hastens rorelser. Det kravs en viss styrka for att klara det (men utan smidigheten ar det vardelost).

For att kunna sitta latt i sadeln, dvs folja ryggens rorelser, latta och ge plats dar det behovs, sa kravs en hel del muskler i diafragman och mellangardet men ocksa i ovre delen av laren?

Snalla forklara lite till!!:bump:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag har inte läst just denna av Wanless men jag har läst de andra och jag tror de menar "the pinch" samt "bear down" det går säkert att söka på här på buke, både med illustrationer av vilka muskler det handlar om och hur man gör

Wanless har så otroligt mycket bra - hon slår Swift med hästlängder, eller snarare Swift bygger husets grund ( för utan följsamhet inget ryggwing) Wanless reglar sedan upp huset (stommen), sedan är det dags för ridlärorna som sätter väggar och tak.

Det är av yttersta vikt att bygga ett hus i rätt ordning - likaså att lära sig rida.
Följsamheten måste till för att kunna rida med sätet på ett sätt som håller tyngdpunkten ovanpå hästens

Precis som med dans så börjar du med grundsteg och går därefter på mer avancerade steg.

Det stog något om att frågan är om man skall våga rida? Det tycker jag man skall men man skall nog inse att ridning ställer samma krav på självinsikt som alla andra sporter.
Så att man lägger större fokus på sig själv än hästen så länge man inte är proffesionell hästutbildare - för då har man den processen bakom sig.


Kul att du ser att utbildningsskalan även gäller ryttaren :bow:

balans - lösgjordhet - rätt kontakt - spänst - styrka

Den stora svårigheten är att hitta den perfekta blandningen av var man skall vara lösgjord och vad man skall spänna i varje moment.

Det ger sig själv på skateboarden - men blri mycket mer komplicerat att lära sig på hästen.

För man sitter inte och pincha statiskt hela tiden - likaså kan man inte "bear down" hela tiden.

Skall se om jag kan söka
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Måste bara lägga till att jag har en superb bok som parallellt med hästens utbildningsskala lägger till ryttarens utbildningsskala. Och det är på tre olika plan: intellektuellt, känslomässigt och fysiskt! Jag tycker den är superb! LÄNK
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag har inte sagt något om några filmer - jag har inte sett några filmer
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Du vill låna mig den boken :eek: = hypnos :D

inte så likt kanske men det var den med störst ögon
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag ser det som att överskänkeln är övre låret/ljumskarna. Tack vare styrkan i överskänkeln kan jag lättare sitta stadigt och inverka med min sits. Styrka är ju en förutsättning för att kroppen rent fysiskt ska klara av att förbli balanserad i olika rörelser (i detta fall tex vid användning av vikthjälper). Genom att ha god styrka i överskänkeln blir också förutsättningarna för en god balanserad sits större. Överskänkeln utgör till viss del en ram som "håller sitsen på plats" för min del. Jag rider dock mestadels barbacka så det kanske kan innebära en viss skillnad.

Det är min amatörmässiga spekulation kring detta för närvarande. Är för tillfället under "sitsförbättring" dock. :o
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

For att kunna sitta latt i sadeln, dvs folja ryggens rorelser, latta och ge plats dar det behovs, sa kravs en hel del muskler i diafragman och mellangardet men ocksa i ovre delen av laren?
Det du beskriver är den följsamma sitsen eller t o m den avlastande- som man använder på unghästar.
För den drivande sitsen krävs det- som i dansen- hållning- som kräver bålstabilitet o balans.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

svarar mig själv:angel:

Det stog något om att frågan är om man skall våga rida? Det tycker jag man skall men man skall nog inse att ridning ställer samma krav på självinsikt som alla andra sporter.
Så att man lägger större fokus på sig själv än hästen så länge man inte är proffesionell hästutbildare - för då har man den processen bakom sig.

Ska och ska - det är väl upp till var och en hur man förhåller sig och vilken ledstjärna man har - vill man placera sin tyngdpunkt mitt på hästen så måste vara väldigt kroppsmedveten - samt vara intresserad av en dialog med hästen
och se hästens reaktioner som gensvar på det man själv gör

men som sagt det finns många aprroacher

men rent generelt ryggswing hos hästen kräver ryggswing hos ryttaren, men det är iten där man börjar

svammel
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, visst vill jag det! Jag har läst igenom de 4 första kapitlen om och om igen. Jag och Elephanten är inte längre komna, så jag betar av den under ett par år.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Överskänkeln utgör till viss del en ram som "håller sitsen på plats" för min del.

Jomenvisst - om man palccerat sig på tyngdpunkten så hindrar denna minimala anspänning av rätt muskler en från att kollapsa i höften eller ländrygg så man glider snett

min erfarenhet dock är att om man skall göra osm wanless så behöver man iten bara en sadel utan dessutom en som hjälper en att sitta i rätt balans så att man kan använda rätt muskler

Det är svårt att dansa i en sluttning
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det du beskriver är den följsamma sitsen eller t o m den avlastande- som man använder på unghästar.
För den drivande sitsen krävs det- som i dansen- hållning- som kräver bålstabilitet o balans.

Vad ar en drivande sits for dig? For mig maste aven en "drivande" sits vara foljsam och ge plats at hastens rorelser. Annars kommer den att hamma ryggswingen och hastens rorelser.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag ser det som att överskänkeln är övre låret/ljumskarna. Tack vare styrkan i överskänkeln kan jag lättare sitta stadigt och inverka med min sits. Styrka är ju en förutsättning för att kroppen rent fysiskt ska klara av att förbli balanserad i olika rörelser (i detta fall tex vid användning av vikthjälper). Genom att ha god styrka i överskänkeln blir också förutsättningarna för en god balanserad sits större. Överskänkeln utgör till viss del en ram som "håller sitsen på plats" för min del. Jag rider dock mestadels barbacka så det kanske kan innebära en viss skillnad.

Det är min amatörmässiga spekulation kring detta för närvarande. Är för tillfället under "sitsförbättring" dock. :o

Ok, da forstar jag, och jag haller fullstandigt med dig!
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 364
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jobb och bilvande pension

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp