Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tycker precis som du att man som ryttare maste ga tillbaka till sig sjalv i forsta hand. Och i liknelsen med skateboarden sa ar det enklare att se nar man gor fel pa en skateboard, man faller och det gor ont. Hasten kraver sa mycket kunskap av ryttaren for att bli forstadd och for att fa sina signaler tolkade pa ratt satt.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En drivande sits gör att hästen dansar med DIG. DU för!
Tvärtom så får den mer av bägge kriterierna.

Att däremot sitta stelt o motverka hästens rörelse-är ngt annat.

En karl som tävlade min häst rider så. Min häst tappade nästan all sin fina trav o blev även markbunden i galoppen.:crazy: Jag kunde sitta upp i tofflor o visa hur jag menade.
Han fick även lära sig att passagera- bara för att tränaren ville få honom att känna känslan av att dansa. Han lärde sig att passagera, men tog inte med sig det i övrigt arbete.
Han är mkt bestämd i sin åsikt att man ska sitta så stilla som möjligt- vilket självklart påverkar hästarna- negativt.

Hans sits gör dock att piaffen o även piruetterna blir fina.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Man ska sitta så stilla som möjligt, men inte stelt. Toppryttarna är otroligt stilla i sin bål, de rör sin bäckenbotten desto mer.

Det är ju här bålstabiliteten kommer in.

Jag antar att du menar att den här herren som naglade fast din häst i marken inte kunde svikta i leder och koordinera hästens rörelser? (Vilket är svårt, det är inte det!)

En tränare sa en gång "I ett ekipage ska en vara stilla och en rörlig. Ofta är det ryttaren som är rörlig och hästen stilla". Jag tycker det ligger mkt i det. En överdriven rörelse hos ryttaren hämmar hästen. Den måste hålla i sig hela tiden för att fånga upp den stökiga tyngdpunktsförflyttningen. Men den här diskussionen har vi haft hundra gånger. ;)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En överdriven rörelse hos ryttaren hämmar hästen
Precis:bow:
.Jag syftar inte på ngn överdriven rörelse, utan bara att man förstärker- som toppryttarna klarar av på ett illusionistiskt sätt.

Det är mer ryttarens energi från magtrakten samt sätets signaler ihop med allt annat som gör det.
Allt detta ska läggas ihop till ett pussel, som vi alla vet är megasvårt.

Vad jag vet rider ingen helt utan ben eller tygel för den delen.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Man ska sitta så stilla som möjligt, men inte stelt. Toppryttarna är otroligt stilla i sin bål, de rör sin bäckenbotten desto mer.

Det är ju här bålstabiliteten kommer in.

Kan du förklara hur du menar? För mig är bäckenet en del av bålen.

Sedan skriver du bäckenbotten - jag tror du menar bäckenet för bäckenbotten handlar om muskler som kniper när vi är nödiga...


Jag tycker att man kan se många olika tekniker bland toppryttarna. Alla hanterar inte sina kroppar likadant
De läger olika fokus vid olika delar som de tycker funkar för dem

Lite som vi glada amatörer här - alla skriver rida med sätet - men menar inte samma sak.

Eller en drivande sits för den delen

ja bara lite allmänna reflektioner inte speciellt till dig
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, bäckenet hänger förvisso ihop med bålen. Men många ryttare förstärker ju bäckenrörelsen (omedvetet) hela vägen upp i bålen. Det jag menar är att en god ryttare kan separera sina kroppsdelar (så tolkar jag det i varje fall när jag jämför mig själv med ex Ulla Salzgeber eller whoever), och ta rörelsen där den verkligen sker. Dvs i bäckenbotten, och inte låta den fortplanta sig överdrivet och/eller förstärkas.

Det handlar väl om att kunna utnyttja lederna optimalt, så att det blir fjädrande vilket ger illusionen av en ryttare som flyter genom rummet. Om man klipper bort hästen ser det ut som att ryttaren bara "flyter" genom ridhuset. Det jag upplever som svårt är att slå "på" och "av" tillräckligt snabbt. Slår man "av" för ofta, får man ingen stabilitet, och slår man "på" för ofta, blir det stelt på det vis jag tror Axels manliga extraryttare blev? (Man är ju olika som person, själv slår jag "på" för ofta - vilket är en överkompensation, eftersom jag tidigare i livet slagit "av" för ofta, i kombination med att jag innerst inne tycker det är jävligt läbbigt att det rör sig :o Valde man fel sport då? :D)

Snurrade jag till det nu?

Axel> nej, har man det sätet du talar om, då börjar ju de "distala" hjälperna bli helt korrekta också! Fast innan dess, vete sören om de egentligen ens är hjälper?
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tycker precis som du att man som ryttare maste ga tillbaka till sig sjalv i forsta hand. Och i liknelsen med skateboarden sa ar det enklare att se nar man gor fel pa en skateboard, man faller och det gor ont. Hasten kraver sa mycket kunskap av ryttaren for att bli forstadd och for att fa sina signaler tolkade pa ratt satt.

detta gör mig verkligen glad att läsa:love:

För hästen ger ju signaler - besked - om vad den tycker om vår insats. Både bra och dåligt


Tänkte på vad du skrev om vad din tränare tittade på, kommer ihåg hur impad jag var av min tränare som introducerade mig i inverkan med sin postiton - hon såg ALLt jag gjorde.

Hur kan du se det - frågade jag :confused:
Det gör jag inte sa hon:D - men jag ser hur hästen gör
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Om man talar swingande rygg så skall ryggen hos hästen swinga dorsalt (upp) ventralt (ned) ända fram till en punkt strax bakom manken.

Ryggswinget handlar om att att man låter rörelsen fortplanta sig genom kroppen = hästen jobbar över ryggen. Vi vill ju att häsetn sakll jobba över hela ryggen - då måset vi också absorbera över hela ryggen. Motsvarande för oss är ända upp till BH bandet

Att det stannar där beror på de mothållande krafterna. Igen jämförelsen med en löpare - höger ben går fram - vä axel går fram för att stabilisera


Att hästen är lös (losgelassen) i ryggen innebär i praktiken att den rörelse som startas av bäckenet tillåts fortplanta sig hela vägen framåt obehindrat av spänning. Detta är viktigt för ett naturligt rörelsemönster (ryggrörelserna tillåts) och ett dynamiskt(hälsosamt) muskelarbete.

Det blir altså en rörelse som rullar in bakifrån när hästen börjar swinga med ryggen

Om man tänker sig en bladfjäder så kommer den om den fixeras i ena änden (Punkten bakom manken) och sedan en kraft (bäckcnet) trycker den andra änden mot den fixa punkten så kommer den att välvas uppåt. Eftersom hästen är ledad så kommer detta att ske som en dominoeffekt bakifrån som fortplantar sig så långt fram som frihet från spänning tillåter.

För människa så går ryggswinget och axial rotation ända upp till bh - bandet

Frihet från spänning dit upp gör att man tillåter ryggswing.

Ytterligare ett sätt att frigöra länden och bli stilla i sin tyngdpunkt är att stabilisera bröstkorgen högre upp. Det är det Ulla gör. Hon stabilserad den delen av bålen - då kan hon vara fri i både arm och länd.

Pratar man ridteknik så måste man för att få tillräcklig rörligeht där, stabilisera den övre delen av bröstkorgen - vanligare är att man kutar med ryggen Och lutar sig bakåt ( men då hamnar man bakom hästens tyngdpunk och man skulle ju vara på den...:o)

Sedan har steget olika faser i trav tex så under belastninsgfasen så behövs en massa bålstabilitet - men i fasen hästen vill spänna sin fjäder uppåt så måste man släppa upp den.

Jämför med en hoppjerka - så använder man bålstabilteten. Skulle man vara stabil hela tiden så kommer man inte vare sig upp eller fram.

Jag tror man ser olika saker - beroende på ens egna ridreferenser.
Jag tycker Ulla har ett utmärkt ryggswing precis enligt ovan, sedan hur tydligt det syns beror ju på vilken rörelse hon rider

och ja - det är obehagligt att släppa sin rygg till hästen - och än värre blir det om man itne släpper höften först - för då skumpar det så man inte kan sitta.

Sedan bara för att man släpper sin länd till hästen så innebär inte det att man inte kan inverka med den delen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Kolla in deltagarna i Lets dance - de som släpper lös sin länd - kan ha en väldigt bra finmotorik med rumpan ;)

De får då också en tillräckligt låg tyngdpunkt för de danser som har mycket höftrörelser

Ser man på Magnus så är han så stark att han har svårt att släppa hela vägen upp till BH bandet

Jag kommer inte ihåg vad hon heter - men av de kvinnliga juymedlemmarna sa att hon var med i hans fanklubb - från midjan och nedåt.

jag är imponerad av att Magnus är så rörlig som han är - att det är svårt i bröstkorgen beror ju på att han behöver vara så himla stabil runt revbenen om han skall lyfta det han gör... Många revbensmuskler där

han prestation är :bow:

Rörlighet och bålstyrka går inte av naturen hand i hand
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Mycket intressant läsning i denna tråd :bow:

Jag vill belysa ytterligare en sak i försvårandet av att hitta rätt i sin ridning - det är den sak som sitter mellan häst och ryttare och som ska förmedala de flesta signaler mellan ekipaget... dvs sadeln ;).

Hur många är det som har en sadel som både låter hästen röra sig fritt utan spänningar och som inte hämmar ryttaren någonstans?? En sadel som snarare hjälper hästen att känna de små signalerna och som hjälper ryttaren att känna hästens minsta rörelser och hjälper ryttaren att sitta korrekt utan spänningar för att få ridningen lätt och enkel??

Igentligen så borde alla sadlar vara måttsydda till en häst och en ryttare, men ändå vara flexibla nog att följa ryggsving och tillåta att nya muskler bildas - åhhhh vilken dröm :love:

Lite halvt OT kanske, men ack så viktigt i sammanhanget!
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag har inte riktigt en internationell häst (nähä?), så jag tycker att det lilla ryggswing mitt djur uppvisar är svårt nog. :laugh: (och jag har ingen aning om i vilka ledder jag hittills fått fram ryggrörlighet - jag har fullt sjå med att koordinera). Jag håller helt med dig, genom att stabilisera övre delen av bålen kan bäckenet bli rörligt. På våra kurser har vi fått träna gm att en medhjälpare håller ens axlar åt en (stabiliserar) för att man ska få känna hur markfri man kan bli då. Problemet är ju vid ridning att man itne har något att förankra bålen i! :o Det finns bara luft!

Ja, det är inte lätt att rida.

Samtidigt - kikar man på världsryttare bakifrån är deras knappar i fracken väldigt stilla. Jag får inte riktigt ihop allt faktiskt. :o Jag måste nog tänka i ett par år till. ;)

OT: Magnus prestation är fantastisk. Tänk att ha så mycket starka muskler (och väga så mkt) som han, och ÄNDÅ vara så pass smidig. Jag blir rörd varje fredag, mekaniktönt som man är.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Kanske han skulle ha en tinker? Pratade med en som hade ne med 202 i mankhöjd...
Någon frågade vad MW menade med överskänkeln, och jag kan se att hon skriver 'thigh' ibland och 'inner thigh' ibland.
Plötsligt förstod jag varför jag hade sån träningsvärk i ljumskarna i början av min ridkarriär (inre lårmusklerna).
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det får alla killar- för att de spänner sig så- för att inte slå i:D
varav det oftast blir tio resor värre, för att det blir såhär:bump:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag är helt med dig scata - och jag förtår inte riktigt den som uppfann kilbossan - den kan inte ha haft en aning om detta med den "böjda bladfjädern" alltså hur ryggens kurvatur ändras och att det rullar in bakifårn i en kedjereaktioni

jag sliter mitt hår när jag ser vissa sadelmodeller där den bakre delen av bossan sticker nästan nedåt ner i hästryggen - hur har de tänkt lixom :confused:

När jag var ute och höll lektioner så fick jag alltid bygga om hästen så den passade sadeln med mjuka handdukar :crazy: ( fick bort tryck från manke och länd)

Då var halva jobbet gjort :D och en massa spänningar fanns plötsligt inte kvar

Jag h*r :devil: sadelkrängare
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Kom på när jag var ute på stan att det går ju inte att absorbera bara i bäckenet, eller mellan bäcken och rygg, ledens rörlighet är alldeles för liten, det behövs summan av ganska många leder för att absorbera "puckelpiståkandet" sittandes

Förklara gärna hur du menar med stilla knappar

Jag menar att du skall se på ryggswinget från sidan i ökad galopp tex
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jomenvisst - om man palccerat sig på tyngdpunkten så hindrar denna minimala anspänning av rätt muskler en från att kollapsa i höften eller ländrygg så man glider snett

min erfarenhet dock är att om man skall göra osm wanless så behöver man iten bara en sadel utan dessutom en som hjälper en att sitta i rätt balans så att man kan använda rätt muskler

Det är svårt att dansa i en sluttning


Ja sadeln är viktig. Så viktig att det nästan blir omöjligt i en dålig sadel.:crazy: Det håller jag med om.


Men när det gäller den här diskussionen: sen får man inte krångla till allt för mycket heller. Min ena tränare har bla satt sej noga in i vilka muskler som gör mest jobb när man rider, vilka är allra viktigast. Har man koll där, så faller mycket annat på plats. När man har det, då kan man troligen gå vidare och utforska mer vad man kan förbättra. Men jag tror på att göra det enkelt och inte så svårt att det blir ett hopplöst företag för en vanlig ryttare att ens försöka.

Trots många år med tränare av olika slag var det här nog bland det allra bästa jag har fått, lite sent tyvärr, men bättre sent än aldrig i alla fall. Det ger en kontroll som jag har saknat, genom sätet, jag kan idag känna som att jag tidigare mycket har försökt hänga med och göra det bästa medan jag nu håller på att lära mej kontrollera det mesta med sätet. Vänt på det hela, kanske, ja, ungefär så. Inte följa med och försöka inverka utan kontrollera. Stor skillnad.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det handlar inte om att man har ngn fjädring i ländryggen eller någon annanstans. Man lär sig att följa med ryggsvinget- upp o ner o även framåt.
För att åstadkomma det krävs en viss avspändhet, men framförallt stadga i bålen. DÅ kan man använda alla sorters sitsvarianter som behövs för att ridda outbildad till Gp.

Då är knapparna stilla- inget svaj i kroppen.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 364
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp